فواید کلوچه گردویی

فواید کلوچه گردویی

کلوچه گردویی از شیرینی‌های موردعلاقه ایرانی‌هاست. اصالت کلوچه گردویی به مناطق شمالی کشور ایران برمی‌گردد. در لاهیجان این کلوچه را با مغز گردو و گلاب می‌پزند. این کلوچه در کنار طرز پخت آسان و مزه عالی خواص بسیار زیادی هم دارد. این کلوچه به‌خاطر خواص زیادی که دارد گزینه‌ مناسبی برای میان‌وعده یا تغذیه مدرسه کودکان است. همچنین ورزشکاران و افرادی که رژیم لاغری دارند هم می‌توانند این کلوچه را با خیال راحت مصرف کنند. در این مقاله به طور مفصل درمورد خواص کلوچه گردویی صحبت خواهیم کرد.

خواص کلوچه گردویی 

در تهیه این کلوچه از گردو استفاده می‌شود که خواص آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. از سلامت قلب و روده گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن. درحالی‌که اکثر آجیل‌ها برای سلامت قلب مفید هستند، گردو دارای تأییدیه بررسی قلب توسط انجمن قلب آمریکا (American Heart Association) است، به این معنی که معیارهای سازمان را برای "غذای سالم برای قلب" برآورده می‌کند. این معیارها شامل کم‌بودن سدیم، چربی اشباع شده، چربی ترانس و دارابودن حداقل ۱۰ درصد از ارزش روزانه ویتامین‌های A و C، آهن، کلسیم، پروتئین یا فیبر غذایی است. پس خوردن کلوچه گردویی برای سلامت قلب توصیه می‌شود. حتی دستورالعمل‌های رژیم غذایی ۲۰۲۰-۲۰۲۵ برای آمریکایی‌ها تأکید می‌کند که آجیل‌هایی مانند گردو باید در رژیم غذایی بزرگسالان و کودکان به طور یکسان به دلیل مشخصات مواد مغذی فوق‌العاده‌شان گنجانده شود. گردو منبع بسیار خوبی از مواد مغذی مهم و چربی‌های سالم است. گردو همچنین  بر سلامت قلب و روده، فشارخون و حتی باروری مردان اثرات مفیدی دارد. این ماده پر انرژی، عملکرد مغز شما را با افزایش سن حفظ کرده و می‌توانند رشد سرطان را سرکوب کند. یک اونس (حدود 1/4 فنجان یا ۸ گردو) ۱۸ گرم چربی مفید، ۴ گرم پروتئین و تقریباً ۲ گرم فیبر فراهم می‌کند. همین مقدار گردو نیز تقریباً ۵۰ درصد از میزان نیاز روزانه منگنز را برای شما تأمین می‌کند. (طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه روچستر (University of Rochester)، دفتر مکمل‌های غذایی مؤسسه ملی سلامت، ۱.۸ میلی‌گرم منگنز در روز را برای زنان و ۲.۳ برای مردان توصیه می‌کند، و یک اونس گردو دارای ۹۷/۰ میلی‌گرم منگنز است.) یک اونس گردو نیز سایر مواد مغذی از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، سدیم و ویتامین‌های گروه B را به شما می‌دهد. گردو سرشار از چربی‌های غیراشباع مفید مانند اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ موجود در کلوچه گردویی در کاهش التهاب، سلامت قلب و سلامت روان تأثیرگذار است. در اینجا مشخصات مواد مغذی که فقط یک وعده یک اونس گردو فراهم می‌کند آورده شده است.

کالری: ۱۸۵ 
چربی کل: ۱۸.۵ گرم
چربی اشباع شده: ۲ گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم 
سدیم: ۱ میلی‌گرم
کل کربوهیدرات: ۴ گرم
فیبر غذایی: ۲ گرم
شکر کل: ۱ گرم
پروتئین: ۴ گرم
کلسیم: ۲۸ میلی‌گرم
آهن: ۱ میلی‌گرم
پتاسیم: ۱۲۵ میلی‌گرم در تهیه این شیرینی از تخم‌مرغ هم استفاده شده که آن هم حاوی مواد مغذی زیادی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. تخم‌مرغ موجود در کلوچه گردویی تنها ۷۵ کالری دارد اما ۷ گرم پروتئین باکیفیت بالا، ۵ گرم چربی و ۱.۶ گرم چربی اشباع شده، آهن، ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد. تخم‌مرغ همچنین حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین D، ویتامین E، ویتامین B۶، کلسیم و روی است. ۲ عدد تخم‌مرغ حاوی  82درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین D،50 درصد از نیاز روزانه شما به فولات، ۲۵ درصد از نیاز روزانه شما به ریبوفلاوین (ویتامین بی ۲) و ۴۰ درصد از نیاز روزانه شما به سلنیوم است.  از دیگر مواد اولیه در تهیه این کلوچه شیر است که منبعی عالی از کلسیم است. شیر می‌تواند با پوکی‌استخوان مقابله کند. همچنین شیر دارای ویتامین‌های زیادی از جمله ویتامین E و A است. اگر به انواع کلوچه علاقه دارید، سیرنگ مجموعه کاملی از کلوچه‌ها را داشته که با بهترین کیفیت تهیه شده‌اند. بسیاری از افراد هنگام خرید کیک و کلوچه از سوپرمارکت نگران ارزش غذایی پایین و کالری بالای این کلوچه‌ها هستند. این در حالی است که شرکت سیرنگ سعی دارد با حفظ بهترین کیفیت، مقوی‌ترین کلوچه‌ها را برای شما روانه بازار کند. شما می‌توانید انواع این کلوچه‌ها و تنوع آن‌ها را در سایت سیرنگ مشاهده کنید.

در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه کلوچه زنجیلی را بخوانید.

کلام آخر 

برای یک عصر دل‌انگیز بهترین میان‌وعده می‌تواند یک شیرینی خوشمزه و مقوی باشد. اگرچه انواع زیادی از شیرینی‌ها وجود دارند؛ اما معمولاً به‌خاطر کالری بالا بسیاری از مردم سعی می‌کنند کمتر از آن‌ها مصرف کنند؛ اما برخلاف تصوری که وجود دارد اگر شیرینی با مواد اولیه مرغوب تهیه شود، نه‌تنها ضرر نخواهد داشت؛ بلکه برای سلامتی مفید هم هست. کلوچه گردویی یکی از این شیرینی‌هاست. در این مقاله خواص این کلوچه را بررسی کردیم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. یکی دیگر از کلوچه‌های پرطرفدار کلوچه سیب است که در مقاله طرز تهیه کلوچه سیب روش تهیه آن را آوردیم.

سؤالات متداول 

در تهیه کلوچه گردویی از چه مواد غذایی استفاده می‌شود؟ 
اصلی‌ترین مواد اولیه در تهیه کلوچه گردویی شامل تخم‌مرغ، گردو، آرد، شیر، روغن و شکر هستند. 
آیا مصرف کلوچه گردویی برای کودکان توصیه می‌شود؟ 
بله. این شیرینی باتوجه‌به مواد اولیه سالم و مقوی، یکی از بهترین میان‌وعده‌ها برای کودکان و نوجوانان است. 
آیا مصرف کلوچه گردویی برای افرادی که بیماری قلبی دارند مضر است؟ 
خیر. اگر این کلوچه را در خانه و با مواد اولیه باکیفیت تهیه می‌کنید نیازی نیست نگرانی در خصوص افرادی که مشکل قلبی دارند داشته باشید؛ زیرا این نوع کلوچه بسیار مقوی بوده و نسبت به سایر کلوچه‌ها از روغن کمتری در تهیه آن استفاده می‌شود.