فرق کرم کنجد با ارده

فرق کرم کنجد با ارده

محصولات متنوعی از کنجد فراوری شده به دست می‌آیند از حلوا ارده و حلوا شکری گرفته تا انواع ارده و کرم کنجد. تمامی این مواد غذایی در دسته غذاهای مغذی و مفید برای بدن قرار می‌گیرند که در صنعت آشپزی و شیرینی‌پزی جایگاه ویژه‌ای دارند. شاید در ظاهر برخی از این مواد غذایی شباهت‌های فراوانی با یکدیگر داشته باشند؛ اما در واقعیت این مواد غذایی از نظر ساختار، مواد اولیه و طعم با یکدیگر متفاوت هستند.
در این مقاله از مجله سیرنگ سعی داریم تا به تفاوت بین کرم کنجد و ارده کنجد بپردازیم. به همین منظور ابتدا تعریفی از این دو ماده غذایی، فواید و کاربرد آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ارده کنجد چیست؟ 

ارده بسته به نوع کنجد، روش فراوری و ترکیبات موجود در آن، در طعم‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما به‌طورکلی ارده کنجد حاصل بودادن کنجد و ساییده شدن آن توسط دستگاه‌های مخصوص حاصل می‌شود. ارده نوعی خمیر نرم، روغنی و مغذی است که تقریباً طعمی گس و تلخ دارد. ارده سرشار از مواد آلی، آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد مغذی است.

کرم کنجد چیست؟ 

کرم کنجد را به نوعی می‌توان محصول فراوری شده ارده کنجد هم دانست. پس از اینکه کنجد را به روش خاصی آسیب کردن، آن را با طعم‌دهنده‌هایی مخلوط می‌کنند که حاصل آن نوعی خمیر کرمی‌شکل و شیرین است. کرم کنجد یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی برای صبحانه است.

فرق کرم کنجد با ارده

تفاوت کرم کنجد با ارده 

فرق کرم کنجد و کرم ارده در سه مورد جداگانه باید بررسی شود:

طریقه فراوری

برای تهیه ارده کنجدی، کنجدها را داخل دستگاه آسیاب می‌ریزند تا مخلوطی نرم و خمیری به دست بیاید؛ اما برای تهیه کرم کنجد از ریزترین درجه آسیاب استفاده می‌کنند. یعنی دانه‌های کنجد به ریزترین حالت ممکن خرد و آسیاب می‌شوند. در آخر خمیری یک‌دست و نرم به وجود می‌آید که آن را با یک یا چند نوع مایع ترکیب می‌کنند.

طعم و بافت

ارده بافتی تقریباً رقیق و یک‌دست دارد. طعم آن قدری گس و تلخ است. ارده کنجدی را برای تهیه برخی مواد غذایی و حتی پخت برخی غذاها به کار می‌گیرند. کرم کنجدی طعمی شیرینی و بافتی کره‌ای دارد. کرم کنجدی را در تزیین و طعم‌دهی برخی دسرها به کار می‌گیرند.

کاربرد

از ارده در تهیه انواع کیک، شیرینی، غذا، سالاد، میان‌وعده و دسر استفاده می‌کنند.

کرم کنجد را برای تهیه و تزیین انواع غذاها مانند پنیر، سس، نان، شیرینی و ساندویچ به کار می‌برند.

اگر دانستن تفاوت فراورده‌های کنجدی برای شما جالب‌توجه است، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله تفاوت حلوا شکری و حلوا ارده نیز سری بزنید.

فواید کرم کنجد

فواید و خاصیت ارده کنجد با کرم کنجد تفاوت چندانی ندارد؛ اما اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم که:

  • کرم کنجد حاوی اسیدهای چرب مفید است که برای سلامت قلب و عملکرد سلول‌های مغزی بسیار حیاتی است.
  • مقدار کلسیم موجود در کرم کنجد سبب تقویت استخوان و دندان‌ها می‌شود.
  • پروتئین کرم کنجد برای ساخت بافت‌های بدن و عضلات بسیار مفید است.
  • کرم کنجد منبع خوبی از ویتامین ای، خانواده ویتامین ب، آهن، منیزیم و فسفر است.
  • برای بهره‌مندی از فواید کرم کنجد پیشنهاد می‌کنیم این محصول را در میان‌وعده یا صبحانه خود جای دهید.

فرق کرم کنجد با ارده

انواع کرم کنجد

کرم کنجد مانند ارده انواع مختلفی دارد. عموماً کرم کنجد را با برخی طعم‌دهنده‌های میوه‌ای، شکلاتی یا شیرین‌کننده‌های طبیعی تهیه می‌کنند.

  • کرم کنجد کاکائویی
  • کرم کنجد ساده
  • کرم کنجد بدون شکر
  • کرم کنجد فندقی
  • کرم کنجد میوه‌ای
  • کرم کنجد قهوه‌ای

برای آشنایی با انواع ارده و خاصیت آن، کافی است روی این لینک کلیک کنید.

کلام آخر

کرم کنجد و ارده کنجدی از جمله فراورده‌های کنجدی هستند که تفاوت‌هایی در بخش تهیه و تولید، کاربرد، بافت و مزه دارند. هر دوی این مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین، مواد آلی و مواد مغذی هستند که مصرف آن‌ها فواید بسیاری برای بدن در پی خواهد داشت.
خواندن این مقاله از مجله سیرنگ شما را با مفهوم، ترکیب، انواع، کاربرد، مزایا و تفاوت کرم کنجد و ارده آشنا کرد. درصورتی‌که مطالب این مقاله برای شما جالب‌توجه بود، لطفاً آن را برای دوستان خود ارسال کنید یا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

کرم کنجد چگونه تولید می‌شود؟ 
کرم کنجد نتیجه آسیاب بسیار ریز کنجد است. پس از اینکه کنجدها به ریزترین حالت ممکن خرد شدند با مایعات دیگری مخلوط می‌شوند که حاصل آن یک ماده کرمی و شیرین به نام کرم کنجد است.

کدام مواد مغذی در کرم کنجد وجود دارد؟ 
کرم کنجد دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب غیراشباع، تیامین، منیزیم، فسفر، مس، منگنز، فیبر، پروتئین و آهن است.

کرم کنجد چه کاربردهایی دارد؟ 
کرم کنجد را در تزیین و پخت برخی دسرها، کیک، شیرینی، نان، سس و ساندویچ به کار می‌گیرد.