طرز تهیه کیک برای 10 نفر

طرز تهیه کیک برای 10 نفر

خیلی از اوقات در تهیه بسیاری از غذاها و خوراکی‌ها یا حتی نوشیدنی‌ها، شیوه تهیه برای مقادیر کوچک با شیوه تهیه برای مقادیر بزرگتر تفاوت می‌کند. به همین دلیل است که برای مثال شاید شما یک غذا را برای خودتان خوشمزه تهیه کنید؛ اما نتوانید همان غذا را برای صد نفر خوشمزه بپزید. به همین دلیل است که فوت‌های کوزه‌گری متفاوتی وجود دارد و سرآشپزها و قنادها همیشه جلوتر از ما قرار دارند.
حالا فرض کنید با این تفاسیر، قرار باشد که یک مهمانی بزرگ یا مراسم دلخواهی مثل تولد یا سالگرد ازدواج یا... در پیش رو داشته باشید. اگر قرار باشد با این قیمت‌های فعلی، از بیرون کیک بخرید، اوضاع برایتان کمی سخت خواهد شد. ازطرفی نداشتن کیک هم در برخی از مراسم خیلی جالب به نظر نمی‌رسد. پس بیایید تا طرز تهیه کیک برای 10 نفر را به شما آموزش دهیم.
البته همان‌طور که خودتان هم می‌دانید، ذائقه افراد مختلف در نوش جان کردن کیک با همدیگر متفاوت است. پس منظور از این عدد 10 که نام بردیم، یک جور عدد متوسط (مثلا بین 8 تا 12 نفر) خواهد بود. ضمن اینکه با یادگیری نکات مربوط به پخت کیک در تعداد بالا، شما خودتان مسلط خواهید شد تا از این به بعد برای هرچند نفری که نیاز دارید، انواع کیک را بپزید. حالا اگر موافق هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید که ببینیم طرز تهیه کیک برای 10 نفر چگونه خواهد بود؟

روش تهیه کیک اسفنجی 10 نفره

معمولا کیکی که از آن برای استفاده در مهمانی‌ها و مراسم خاص استفاده می‌شود، بیشتر کیک اسفنجی خواهد بود. زیرا معمولا کیک این جور مراسم نیاز دارد تا خامه‌کشی شود. و بهترین کیک برای خامه‌کشی، همین کیک اسفنجی محسوب می‌شود. ضمن اینکه با توجه به پخش میوه و شیرینی و نهار یا شام، کیک این جور مراسم نباید سنگین و ثقیل باشد که دوباره کیک اسفنجی این وضعیت مناسب سبکی و خوش‌خوراکی را دارد. ما البته قبلا در یک مطلب مجزا توضیح داده‌ایم که کیک اسفنجی چیست؟ بنابراین اگر با استاندارد این کیک آشنایی ندارید، کافی است که آن مطلب را مطالعه کنید تا کاملا دستتان بیاید قرار است چه کیکی بپزیم.
پس به همین دلیل در این مطلب هم ابتدا مواد اولیه را به طور دقیق برایتان خواهیم نوشت. سپس به طور مختصر رسپی کیک اسفنجی را توضیح خواهیم داد. و مهم‌ترین کاری که می‌کنیم این است که قواعد پخت کیک اسفنجی در تعداد بالا را برایتان مرور خواهیم کرد. مواد اولیه‌ای که برای مصرف حدود 10 نفر نیاز داریم، عبارت است از:
آرد سفید شیرینی پزی: 3.5 لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 5 عدد
شیر ولرم: 1.5 لیوان دسته دار فرانسوی
بکینگ پودر: 2 قاشق غذاخوری
شکر سفید: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر وانیل: 1 قاشق چای خوری سرپر
نمک: 1 قاشق چای خوری سرصاف
روغن مایع: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
توجه داشته باشید که این میزان از مواد اولیه تقریبا زمان آماده‌سازی درحدود نیم الی یک ساعت را دارا هستند. زمان پخت کیکی با این مواد اولیه نیز درحدود 45 دقیقه است. بنابراین با فرض داشتن فر بزرگ و وسایل، بین یک و نیم الی 2 ساعت زمان برای پخت کیک نیاز خواهید داشت. ضمنا ما با توجه به همه پسند بودن کیک وانیلی، این طعم را به شما پیشنهاد دادیم. کیکی که قبلا هم طرز تهیه‌اش را به انواع مختلف، برای مثال در مطلب طرز تهیه کیک وانیلی آموزش داده بودیم. اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای وانیل از طعم کاکائو (یا طعم دلخواه دیگرتان) استفاده کنید. برای کیک کاکائویی، مقداری پودر کاکائو را جایگزین همان مقدار آرد سفید کنید. حالا بیایید تا به اختصار، طرز تهیه کیک برای 10 نفر را با هم مرور کنیم.

طرز تهیه کیک برای 10 نفر

مراحل تهیه کیک برای 10 نفر

مرحله اول: آرد و بکینگ پودر را در یک کاسه گود و بزرگ بریزید. سپس درابتدا آن‌ها را با قاشق مخلوط کنید تا هوا بگیرند. سپس 2 یا 3 بار الکشان کنید. الک کردن در پف نهایی کیک اسفنجی بسیار موثر است و اگر انجام ندهید، ممکن است بافت کیک شما خراب شود. البته ممکن است که دلایل دیگری نیز باعث خراب شدن کیک بشوند. دلایلی که در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ برایتان توضیح داده بودیم.
مرحله دوم: حالا تخم مرغ‌ها را از یخچال دربیاورید و چند دقیقه استراحت بدهید تا همدمای محیط شوند. سپس آن‌ها را در یک کاسه گود مجزا بشکنید. وانیل و شکر را هم اضافه کنید. همزن برقی را بردارید و تخم مرغ‌ها را آنقدر هم بزنید که به بافتی کشدار و کرم رنگ برسید. دقت داشته باشید که این کار را باید با دور تند همزن انجام دهید. ضمنا اگر همزن برقی نداشتید، می‌توانید از همزن دستی (ویسک) استفاده کنید. اما طبعا وقت و انرژِی بیشتری نیاز خواهید داشت.
مرحله سوم: روغن مایع و شیر را به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. حالا دور همزن را روی دور کند گذاشته و صرفا به مقداری که مخلوط یکدست تهیه شود، هم بزنید. اگر این کار را بیشتر انجام بدهید، پف کیک را خراب خواهید کرد.
مرحله چهارم: حالا آرد را بردارید و به صورت آرام آرام و مرحله به مرحله به ظرف تخم مرغ بریزید. هرمقداری که آرد می‌ریزید، کمی کاسه را کج کرده و با یک لیسک به صورت دَوَرانی هم بزنید. دقت داشته باشید که در این مرحله به هیچ عنوان از همزن برقی استفاده نکنید. آنقدر آرد بریزید و هم بزنید تا به بافت مناسب و لطیفی که می‌خواهیم برسید. سپس خمیر کیک شما آماده است. این خمیر به ورز زیادی احتیاج نخواهد داشت.
مرحله پنجم: بهتر است که فر را از قبل و با دمای 180 درجه روشن کنید تا به خوبی گرم شود. حالا به میزانی که خمیر دارید، از چند قالب بزرگ و کوچک استفاده کنید. این امر به تشخیص خود شماست. تنها مساله‌ای که باعث می‌شود بفهمید چقدر قالب نیاز است، حجم خود قالب‌هایتان است. در هر قالب باید حدود نیمی از حجم قالب را با خمیر کیک پر کنید. پس اگر بالفرض، حجم کل قالب‌هایتان اندازه حجم کل خمیر است، به دو برابر این قالب‌ها نیاز خواهید داشت. دقت کنید که اگر هر قالب را پر از خمیر کنید، کیک شما خراب خواهد شد. زیرا خمیر به فضای خالی برای پخته شدن نیاز خواهد داشت.
مرحله ششم: قالب‌ها را ترجیحا در فضای میانی فر قرار دهید و 45 دقیقه فرصت دهید تا کاملا بپزند. در 35 دقیقه ابتدایی به هیچ عنوان درب فر را باز نکنید. اما بعد از این زمان می‌توانید درب فر را باز کرده و تست میزان پختگی کیک را انجام دهید. به این صورت که یک خلال دندان را در بافت کیک فرو ببرید و اگر هنگام بیرون آوردن چیزی به آن نچسبیده بود، یعنی کیک پخته است.
مرحله هفتم: پس از اطمینان از پختگی، قالب‌ها را بیرون آورده و ابتدا 5 دقیقه به آن‌ها استراحت بدهید. سپس کیک‌ها را از داخل قالب‌ها بیرون بیاورید. اگر این استراحت را به کیک ندهید، ممکن است که ترک خورده یا انسجام خود را از دست بدهند.

نکات مهم در تهیه کیک برای 10 نفر

  • این کیک را می‌شود به جای شیر با آب یا ماست هم تهیه کرد. برای تهیه این کیک با ماست، مقدار مساوی با شیر از ماست شیرین و غلیظ استفاده کنید. برای جایگزینی شیر با آب هم کافی است که کمی آب ولرم را به مقدار مساوی با شیر جایگزین کنید. البته ما در یک مطلب تحت عنوان جایگزین شیر در کیک، جایگزین‌های دیگری مانند آب پرتقال، شیر خشک، شیر گیاهی و... را نیز معرفی کرده‌ایم که ممکن است به کارتان بیاید.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید این کیک را برای مجلسی‌تر شدن، خامه‌کشی کنید. برای خامه‌کشی چند نکته را رعایت کنید. یک اینکه ترکیب خامه، عبارت از است از نیم واحد پودر قند که با هرواحد خامه صبحانه آنقدر زده شود تا بافت پفکی پیدا کند. دوم اینکه قبل از مالیدن خامه روی کیک از سرد شدن کیک اطمینان حاصل کنید. خامه جذب کیک داغ می‌شود و بافت کیک شما را خراب خواهد کرد. و نهایتا سومین نکته این است که برای چسبیدن بهتر خامه، قبل از خامه‌کشی، مقداری شهد آب و شکر را با قلمو روی کیک بکشید. سپس با استفاده از ماسوره قنادی یا لیسک، خامه را روی کیک بمالید. البته کیک خامه‌ای متفاوتی با نام جنگل سیاه نیز وجود دارد که رسپی آن را در مطلب طرز تهیه کیک جنگل سیاه برایتان آماده کرده‌ایم.
  • سایز قالب ممکن است که روی زمان پخت کیک تاثیر بگذارد. قالب‌های سایز کوچکتر باعث می‌شوند که کیک کمی زودتر بپزند. اما قوالب بزرگتر به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت. بنابراین کیک داخل قالب با قطر 23 درحدود 40 دقیقه و کیک داخل قالب با قطر 30 سانتی متر درحدود 50 دقیقه خواهند پخت.
  • کیک اسفنجی را نباید بعد از پخت بیش از 3 روز نگهداری کنید. زیرا حتی اگر این کیک را در یخچال نیز نگهداری کنید، باز با جذب رطوبت بیرون، خراب خواهد شد و یا حداقل کیفیت خود را از دست خواهد داد. البته اگر این کیک را بعد از پخته شدن در فریزر قرار دهید، کیفیت خود را از دست نخواهد داد.
  • فرق چندانی ندارد که برای پخت این کیک‌ها از چه قالبی استفاده کنید. اما بهتر است که قالب گرد و نچسب به کار ببرید. بهترین گزینه‌ها قالب کمربندی و چدنی گرد هستند.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید خلاقیت خاصی در سرو این کیک اجرا کنید. به این معنا که از قالب‌هایی با فاصله یکی دو سانتی متری (در قطر) استفاده کنید. سپس بعد از پخته شدن کیک‌ها، آن‌ها را روی هم بچینید تا کیک چندطبقه داشته باشید. البته توجه داشته باشید که کیک چندطبقه باید حتما خامه‌کشی شود و یا با سس دیگری روکش شود. یکی دیگر از این سس‌ها گاناش شکلاتی است که دستور آن را پیشتر در مطلب طرز تهیه کیک قهوه برایتان آموزش داده بودیم.
  • اگر دوست دارید که کیک شما خیلی برشته شود، یکی از راهکارهای ساده این است که از قالبی با رنگ تیره استفاده کنید. زیرا این قوالب، گرما را در زمان طولانی‌تری داخل خودشان نگه می‌دارند و مناسب این کار هستند. اما اگر دوست دارید که کیک شما رنگ روشنی داشته باشد و رویه آن صرفا کمی طلایی شود، از قالبی با رنگ روشن استفاده کنید. زیرا باعث لطیف ماندن بافت کیک خواهد شد.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری زست لیمو یا پرتقال را داخل مایه خمیری این کیک بریزید. نتیجه این کار وجود عطر خوب در کیک خواهد بود. برای این کار کافی است که پوست بیرونی لیموی ترش تازه یا پرتقال (غیر از تامسون) را به صورت نازک با چاقویی تیز بتراشید و یا با زست گیر بکنید. سپس داخل مایه خمیر بریزید. البته به هیچ عنوان در این کار افراط نکنید. همچنین مواظب باشید که قسمت سفیدرنگ پوست داخل مایه خمیر ریخته نشود. زیرا این دو کار باعث تلخی مایه خمیر شما خواهند شد.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب طرز تهیه کیک برای 10 نفر لذت کافی را برده باشید. البته همان‌طور که دیدید، اصول پخت کیک برای تعداد بالاتر با اصول پخت کیک در ابعاد کوچک یکی هستند. اما برخی ریزه‌‌کاری و فوت و فن‌ها وجود دارند که در ابعاد کوچک مشخص نمی‌شوند. بنابراین حتما در ابعاد بزرگتر با وسواس بیشتر و دقت بیشتری عمل کنید و نکات گفته شده را به خوبی انجام دهید تا به بهترین کیفیت کیک برای مراسم خود برسید. پیشاپیش موفق باشید!

سوالات متداول

چرا وسط کیک من گود شده است؟
این مساله نشان می‌دهد که دمای فر شما بیش از حد زیاد بوده است. زیرا گود شدن کیک نشان دهنده فعالیت بیش از حد بکینگ پودر و فرو ریختن بافت کیک است.
چرا کیک من بوی زهم تخم مرغ می‌دهد؟
احتمالا یا وانیل شما خوب نبوده است و یا هنگام تهیه خمیر، مایه را به صورت دورانی هم نزده‌اید. این کار باعث می‌شود که مقداری تخم مرغ به دیواره بچسبد و بدون اینکه وانیل ببیند، بوی خودش را در خمیر کیک پخش کند. پس حتما هنگام تهیه خمیر کیک، مدام آن را دورگیری کنید.
آیا می‌توان با قالب تیره کیک لطیف داشت؟
بله می‌توان، اما کافی است که چون قالب تیره گرمای بیشتر تولید می‌کند، مقداری دما را از دمای گفته شده پایین‌تر بیاورید. (در حد 5 درجه سانتی گراد!)