طرز تهیه کیک موزی

طرز تهیه کیک موزی

همیشه در ترکیب مواد با همدیگر بایستی تناسب و امکان آن را درنظر گرفت. این مساله در تهیه نوشیدنی، غذا و کیک صادق است. چون برخی از مواد به راحتی با مواد متنوعی سازگار هستند و برخی دیگر را نمی‌شود به راحتی با مواد دیگر میکس کرد.
یکی از میوه‌هایی که به راحتی با خیلی از طعم‌ها و مواد دیگر سازگار است و می‌شود از آن برای درست کردن خوراکی‌هایی با دستورهای متنوع بهره گرفت. البته که به دلیل طعم غالبا شیرین موز، بیشتر از آن در صنعت شیرینی‌پزی و کیک‌پزی یا تهیه نوشیدنی‌های سرد شیرین بهره گرفته می‌شود. این نوشیدنی و کیک‌ها هم بیشتر محصول رسپی‌های غربی و از مبدأ قرن گذشته هستند. زیرا از اکتشاف موز در آمریکای جنوبی و همه‌گیری آن در جهان، تنها چند دهه است که می‌گذرد. بنابراین انتظار کیک موزی سنتی ایران را نباید داشته باشید!
اما این بدان معنی نیست که کیک موزی در ایران موجود نباشد. اتفاقا انواع کیک موزی در کافی شاپ یا قنادی محل شما گیر خواهد آمد. کافی است که بدانید دنبال چه ترکیبی از کیک موزی هستید. چه اینکه حتی درست کردن کیک موزی در خانه هم در دسترس است، زیرا طرز تهیه کیک موزی اصلا سخت نیست.
بنابراین حتما با ما تا انتهای مطلب حاضر همراه باشید. در این‌جا قرار است دو نوع از محبوب‌ترین انواع طرز تهیه کیک موزی را با هم مرور کنیم.

طرز تهیه کیک موزی با پف زیاد

اولین رسپی که مرور خواهیم کرد، طرز تهیه کیک موزی با پف زیاد است. این کیک جزو کیک‌های اسفنجی به شمار می‌آید. کیک موزی اسفنجی نیاز به حدود یک ساعت زمان که شامل نیم ساعت آماده‌سازی و نیم ساعت پخت است، دارد. ضمنا مواد اولیه‌ای که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد، مناسب حدود 8 الی 12 نفر است.
مواد اولیه لازم برای تهیه کیک موزی:
تخم مرغ: 2 عدد
شکر: 200 گرم
موز: 250 گرم
نمک: یک پینچ (فاصله بین انگشت شست و سبابه شما)
شیر: 90 گرم
آرد سفید شیرینی پزی: 250 گرم
بکینگ پودر: 1/2 قاشق غذاخوری
روغن مایع: 150 گرم
کشمش و گردو: به میزان لازم

مراحل تهیه کیک موزی با پف زیاد

مرحله اول: فرا را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کرده و اجازه دهید تا خوب گرم شود. یک قالب ترجیحا با قطر 20 سانتی متری هم انتخاب کرده و کف آن را چرب کنید.
مرحله دوم: در یک کاسه بزرگ، آرد و بکینگ پودر را به صورت کامل با هم یکدست کنید. هم زدن خوب آرد باعث هواگیری خوب خمیر و پف کردن نهایی می‌شود. این یکی از ویژگی‌های کیک‌های اسفنجی است که در مطلب کیک اسفنجی چیست؟ به آن پرداخته‌ایم.
مرحله سوم: موزها را به همراه یک پینچ نمک در ظرفی مجزا له کنید. بهتر است از موز رسیده استفاده کنید تا این کار خیلی راحت‌تر باشد.
مرحله چهارم: در یک کاسه دیگر، تخم مرغ‌ها را بشکنید، شکر را اضافه کرده و با همزن برقی یا دستی چند دقیقه بزنید. بایستی رنگ تخم مرغ‌ها یکدست کرمی و کمی با بافت کف دار شود. حالا موزها را به تخم مرغ‌ها اضافه کرده و دوباره کمی هم بزنید تا یکدست شوند.
مرحله پنجم: حالا شیر را به مخلوط اضافه کنید. کمی هم بزنید و دیگر نوبت آرد است. آرد را مرحله به مرحله اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید. هرجا که خمیر به غلظت مناسبی رسید، دیگر کافی خواهد بود. اما اگر نیاز به آرد اضافی بود هم دریغ نکنید.
مرحله ششم: پس از آردخوری، روغن را هم اضافه کرده و دوباره در حد یکدست شدن هم بزنید. دقت کنید که ترتیب این کارها در کسب نتیجه مناسب نهایی مهم خواهد بود. حالا وقتش است که همزن را کنار گذاشته و یک لیسک بردارید. کشمش و گردویی که خرد کرده‌اید را داخل خمیر ریخته و با لیسک یا قاشق بزرگ هم بزنید تا به همه‌جای خمیر برسد.
مرحله هفتم: خمیر را داخل قالب بریزید و رویش را کمی با لیسک صاف کنید. کیک را داخل فر گذاشته و حدود نیم ساعت به آن فرصت دهید تا کاملا بپزد. می‌توانید در دقایق آخر پخت، تست خلال دندان را انجام دهید. درواقع اگر خلال دندان را در کیک فرو بردید و هنگام بیرون آوردن چیزی از کیک به آن نچسبیده بود، کیک شما پخته است.

طرز تهیه کیک موزی

طرز تهیه کیک موزی با کره

یکی از انواع دیگر طرز تهیه کیک موزی، درست کردن آن با کره است. درواقع جای روغن مایع را کره خواهد گرفت. ضمن اینکه کره جای هرگونه لبنیات دیگری را هم می‌گیرد و خیلی کارراه انداز است. این یک دستور جالب و متنوع است که طعمی اصیل را به ما خواهد داد. برای دستور تهیه کیک موزی با کره به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:
آرد سفید شیرینی پزی: 175 گرم
نمک: 1/4 قاشق چای خوری
کره (هم دمای اتاق شده): 175 گرم
شکر قهوه‌ای: 175 گرم
جوش شیرین: 1 پینچ
تخم مرغ بزرگ: 3 عدد
موز بدون پوست: 225 گرم
آب لیمو ترش: 2 قاشق چای خوری

مراحل تهیه کیک موزی با کره

مرحله اول: فر را با دمای 170 درجه سانتی گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود. حالا یک قالب گرد و بزرگ کیک را برداشته، کف آن را چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید.
مرحله دوم: آرد و نمک و جوش شیرین را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید.
مرحله سوم: موز را داخل یک کاسه ریخته، آب لیمو ترش را درونش بریزید و با پشت چنگال کاملا آن را له و یکدست کنید.
مرحله چهارم: تخم مرغ‌ها را شکسته و هم بزنید تا یکدست شوند. شکر و کره آب شده را هم با یکدیگر بزنید تا یکدست شوند. حالا این دو را به همدیگر اضافه کرده و با همزن برقی بزنید تا کاملا بافتی یکدست و کشدار حاوی فوم پیدا کنند.
مرحله پنجم: نصف آرد را درون مخلوط تخم مرغ و شکر بریزید و با درجه متوسط همزن برقی هم بزنید. بعد از یکدست شدن، موز را اضافه کرده و با همان درجه هم بزنید تا خمیر کاملا یکدست شود. نصف دیگر آرد را کنار خود بگذارید و اندک اندک به خمیر اضافه کنید. هر زمان که به غلظت مناسب رسیدید، ریختن آرد را متوقف کنید.
مرحله ششم: خمیر حاصل شده را داخل قالب ریخته و درون فر بگذارید. این کیک باید آهسته و طولانی بپزد. بنابراین حدود 45 دقیقه به آن فرصت دهید. تست خلال دندان را هم که بلدید! هر زمان که کیک پخت، آن را استراحت داده، سپس برش بزنید و در ظرف دربسته نگهداری کنید. می‌توانید موقع سرو دوباره آن را درون مایکروویو گرم کنید.

طرز تهیه کیک موزی

نکات مهم برای تهیه کیک موزی

نکاتی که در زیر می‌آیند، 2 روش طرز تهیه کیک موزی که در بالا توضیح دادیم را برایتان ملموس‌تر خواهند کرد و به کیفیت آنان خواهند افزود.

  • در روش اول می‌توانید از روغن گیاهی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کیک بعد از پخت، رطوبت خیلی خوبی داشته باشد. دلیل این رطوبت بالا این است که روغن مایع، برخلاف کره، 100 درصد روغن خالص است. درصورتی که کره معمولا 20 الی 30 درصد مواد لبنی یا آب درون خودش دارد. البته برخلاف روش اول که رطوبت بهتری دارد، روش دوم طعم کره‌ای بهتری خواهد داشت.
  • اگر وگان هستید، می‌توانید تمام موادی که در روش اول و دوم، حیوانی هستند را با نوع گیاهی آن‌ها جایگزین کنید. برای مثال به جای کره حیوانی از مارگارین استفاده نموده و به جای شیر از شیر نارگیل یا شیر بادام بهره ببرید.
  • دقت داشته باشید که توان هر فر با فر دیگر متفاوت است. بنابراین هنگام پخت باید هر از گاهی به فر سر بزنید و زمان معین دقیقی نمی‌شود اعلام کرد. ضمنا اگر فر ندارید، می‌توانید شیرینی یا کیک دلخواه خود را در توستر هم بپزید. طرز تهیه کلوچه خانگی در توستر، مطلبی است که پیشاپیش برای شما آماده کرده بودیم.
  • به هیچ عنوان نباید از روغن‌هایی همچون روغن زیتون در این دستور استفاده کنید.

آماده‌سازی موز برای کیک موزی

طبعا میوه‌ای که برای هر دستور پختی استفاده می‌شود، یک جور میوه خاص باید باشد. این مساله را در طرز تهیه کیک هویج که پیشتر برایتان آموزش دادیم هم شاهد بودیم. موز هم در طرز تهیه کیک موزی همان‌طور که گفتیم، باید یک موز کاملا رسیده باشد.
اما اگر موز کاملا رسیده در دسترس خود نداشتید و همه موزها، موز مجلسی بودند، با روش‌های زیر می‌توانید به سرعت آن‌ها را مناسب کیک کنید:

  • موزها را در نقاط گرم خانه خود بگذارید. اگر شرایط مهیا باشد، زیر 24 ساعت طول خواهد کشید تا موزها برسند. ضمنا موزها اگر کنار همدیگر باشند زودتر خواهند رسید. بنابراین آن‌ها را از هم جدا نکنید.
  • گاز اتیلن باعث رسیدگی موز می‌شود. بنابراین سیب یا موزی که از قبل رسیده است، می‌تواند در جوار باقی موزها این گاز را تولید کرده و به رسیدگی آن‌ها کمک کند.
  • یک راه دیگر این است که موزها را با کمی هوای آزاد در یک کیسه کاغذی بپیچید. به این صورت موزها یکی دو روزه کاملا می‌رسند.
  • اما اگر وقت کافی نداشتید که موزها را به روش طبیعی به موز دلخواه تبدیل کنید، باید از فر یا مایکروویو استفاده کنید. کافی است بعد از نیم پز کردن موز در فر و مایکروویو، آن‌ها را به راحتی له کنید و در مایه کیک بریزید. موز نرسیده، برای پخت در فر به 20 دقیقه و در مایکروویو به 5 دقیقه زمان نیاز دارد. البته توجه داشته باشید که نرسیدگی، ممکن است طعم ناخالص و غیرشیرینی در موز ایجاد کرده باشد. پس بهتر است برای رسیدن این مزه، از شکر بیشتری استفاده کنید.

خواص کیک موزی

به طور کلی کیک یکی از خوراکی‌های سالم محسوب می‌شود. این خوراکی تنها یک مشکل دارد که مصرف زیادش ممکن است قند شما را بالا ببرد. در غیر این صورت اصلا با تنقلات دیگر، همچون چیپس و پفک و... قابل مقایسه نیست. از کودک یکی دو ساله بگیرید تا سالمندان می‌توانند کیک را نوش جان کرده و از خواص آن‌ها هم بهره ببرند. کیک‌های ترکیبی میوه‌ای همچون کیک موزی، خواص جنبی دیگری نیز دارند. اگر به چنین خوراکی‌هایی علاقه دارید، می‌توانید مطلب طرز تهیه کلوچه سیب را هم مطالعه کنید. اما خواص اصلی کیک موزی عبارت است از:

  • موز به دلیل وجود پتاسیم در خود، برای سلامت قلب شما بسیار مفید خواهد بود. بنابراین کاهش فشار خون، کاهش خطر سکته مغزی و پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه از خوبی‌های کیک موزی خواهد بود.
  • یکی از خواص کیک موزی این است که موز داخل آن از فیبر بالایی برخوردار است. فیبر موز باعث می‌شود تا کلسترول شما پایین آمده، قند خون شما کاهش یافته و هضم غذای بهتری هم داشته باشید.
  • موز موجود در کیک موزی به علت رسیده بودن از پروبیوتیک‌های خوبی در کنار کربوهیدرات‌های خود بهره می‌برند. به همین دلیل عفونت‌های معده، روده و مجاری ادراری شما را پاکسازی کرده و برخی علائم آلرژی و سرماخوردگی را از بین می‌برند.
  • موز باعث تقویت استخوان‌ها نیز خواهد شد. این میوه جذاب سرشار از ویتامین‌های گروه‌های مختلف، اعم از ویتامین‌های ث، ب 6، ویتامین آ و... است.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. طرز تهیه کیک موزی همان‌طور که دیدید، نه پیچیدگی خاصی دارد و نه نیاز به مواد اولیه ویژه و عجیب و غریبی خواهد داشت. این کیک می‌تواند برای مصرف در عصرانه‌ای دلچسب به همراه خانواده یا دوستان شما بسیار مطلوب باشد. پس نوش جان!

سوالات متداول

طرز تهیه کیک موزی بدون فر چگونه است؟
یکی از روش‌های تهیه کیک موزی بدون فر، همان پخت در توستر است که داخل متن اشاره کردیم. یک روش دیگر هم پخت در قابلمه است. برای این کار کافی است کمی آب در قابلمه به جوش بیاورید. سپس یک پایه آهنی در آب گذاشته و قالب کیک موزی را روی آن بگذارید. در قابلمه را با دم‌کنی ببندید و زمان بیشتری اختصاص دهید تا کیک کاملا بپزد.
طرز تهیه کیک موزی با ماست چگونه است؟
کار خاصی ندارد. در خیلی از دستورهای تهیه کیک به جای شیر از ماست استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید در روش اولی که توضیح دادیم، شیر را با ماستِ آبگرفته شده یا غلیظ جایگزین کنید.
طرز تهیه کیک موزی با دارچین چگونه است؟
دارچین، هل، زعفران و خیلی از ادویه‌ها با موز سازگار هستند. هرکدام را که دوست داشتید می‌توانید در هنگام درست کردن خمیر به مایه کیک موزی خود اضافه کنید. ضمنا این کار را باید به صورت پودری انجام دهید.