طرز تهیه کیک پنیری

طرز تهیه کیک پنیری

کیک پنیری یا همان چیزکیک، یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌هایی است که می‌توانید درستش کنید. این کیک با بافت بسیار نرمی که دارد مانند پنبه در دهان شما آب می‌شود و تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر دنبال کیکی متفاوت و خاص هستید تا با آن مهمانان خود را مسحور کنید، بدون شک کیک پنیری گزینه مناسبی خواهد بود.
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، می‌خواهیم طرز تهیه چیزکیک ژاپنی یا همان کیک پنیری را در کنار هم یاد بگیریم. تهیه این کیک بسیار آسان است و اگر نکات مهم پخت آن را رعایت کنید، نتیجه بسیار خوبی را شاهد خواهید بود. علاوه بر طرز تهیه، در این مقاله نگاهی به ارزش غذایی کیک پنیری نیز خواهیم داشت.

روش تهیه کیک پنیری

علاوه بر پنیر خامه‌ای که از اصلی‌ترین مواد اولیه کیک پنیری به شمار می‌رود، باقی مواد اولیه این کیک را احتمالاً در خانه داشته باشید. اگر هم نداشتید ایرادی ندارد، زیرا می‌توانید همه را از نزدیک‌ترین فروشگاه با کمترین قیمت تهیه کنید. دردسترس‌بودن مواد اولیه این کیک و اقتصادی‌بودنش، دو امتیاز بسیار بزرگ برای آن به شمار می‌روند. کیک بدون شیر نیز از دیگر کیک‌های اقتصادی است؛ طرز تهیه کیک بدون شیر را می‌توانید در مجله سیرنگ بخوانید.
برای تهیه کیک پنیری لازم است که مواد اولیه زیر را حاضر کنید:
تخم‌مرغ: 4 عدد بزرگ
آرد: 1/2 پیمانه
کره: 5 قاشق غذاخوری
پنیر خامه‌ای: 1 پیمانه سرپُر
خامه پرچرب: 1/4 پیمانه
ماست: 1/4 پیمانه
شکر: 1/2 پیمانه
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
آب‌لیمو: 1 قاشق غذاخوری
وانیل: 2 قاشق چای‌خوری
پودر قند (برای روی کیک): به میزان لازم
این مقدار از مواد اولیه که برای طرز تهیه کیک پنیری مشاهده کردید، می‌توانید برای پخت حدود 8 تا 10 اسلایس کیک کفایت کند. اگر دوست دارید که مقدار کیک بیشتری برای جمعیت بیشتر درست کنید، تنها کافی است که مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید. کاهش مقدار مواد اولیه در دستور پخت این کیک چندان توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه کیک پنیری

مراحل تهیه کیک پنیری 

برای تهیه چیزکیک ژاپنی یا همان کیک پنیری، شما به حدود 3 ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت؛ 40 دقیقه را باید به آماده‌سازی مواد اولیه و حدود 70 دقیقه را باید به پخت اختصاص دهید. حدود 90 دقیقه نیز طول می‌کشد که این کیک خنک و آماده سرو شود. اگر فکر می‌کنید که این کیک خیلی دیر حاضر می‌شود، می‌توانید به‌جایش کیک قاشقی را امتحان کنید؛ طرز تهیه کیک قاشقی در مجله سیرنگ موجود است.
برای تهیه کیک پنیری ژاپنی باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
ابتدا فر را روشن کرده و روی دمای 165 درجه تنظیم کنید تا گرم شود، سپس به سراغ آماده‌سازی قالب خود بروید. بهترین قالب برای این کیک، قالب کمربندی گرد با قطر 20 سانتی‌متر و عمق 7.5 سانتی‌متر است.
برای آماده‌کردن قالب به کاغذ روغنی نیاز دارید؛ ابتدا کاغذ روغنی را به اندازه کف قالب برش بزنید. سپس دو نوار بزرگ با ضخامت مناسب از آن برش زده و به‌صورت ضربدری کف قالب قرار دهید. این دو نوار کمک می‌کنند که کیک را بعد از پخت راحت‌تر از قالب جدا کنید. سپس برش گرد را کف قالب قرار دهید و بعد هم یک نوار دیگر برای دور قالب برش بزنید و داخلش قرار دهید.
یک قابلمه را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. زمانی که جوش آمد، یک کاسه پیرکس یا استیل روی آن قرار دهید. کره را همراه با پنیر خامه‌ای، خامه پرچرب، ماست، شکر (نصف پیمانه) و نمک داخل آن بریزید. همه مواد را روی حرارت هم بزنید تا ذوب شده و یکدست شوند. ظرف را از روی حرارت بردارید.
حال به سراغ تخم‌مرغ‌ها بروید. زرده‌ها را از سفیده‌ها جدا کرده و داخل یک ظرف جداگانه بریزید. زرده‌ها را یکی‌یکی داخل مخلوط پنیر و خامه بریزید و هم بزنید. بعد از اینکه یکدست شد، زرده بعدی را اضافه کنید. پس از اتمام اضافه‌کردن زرده‌ها، آرد را روی مایع کیک الک کنید. در نهایت با قاشق یا لیسک مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.
اکنون باید مرنگ کیک را درست کنید. سفیده تخم‌مرغ را داخل یک ظرف بزرگ بریزید. آن‌قدر آن‌ها را هم بزنید که رنگشان سفید شده و بافتی شبیه به کف پیدا کنند، همچنین حجم آن نیز باید چندبرابر شود. بعد از اینکه به این مرحله رسیدید، باید باقی‌مانده شکر را در چند مرحله به مرنگ اضافه کنید. در نهایت، بافت تخم‌مرغ شما باید طوری باشد که وقتی ظرف را برگرداندید، سفیده از آن بیرون نریزد.
در این مرحله ترکیب سفیده تخم‌مرغ را به 3 قسمت مساوی تقسیم کنید. هر بار یک قسمت از این 3 قسمت را به مایع کیک اضافه کنید و به‌آرامی با قاشق هم بزنید تا یکدست شود. همین کار را برای 2 قسمت دیگر نیز تکرار کنید. در آخر، باید مایع کیک را داخل قالب بریزید. قبل از ریختن مایع کیک داخل قالب، آن را با کره چرب کنید.
اکنون یک ظرف لبه‌دار بزرگ انتخاب کنید که بتوانید قالب کیک داخلش را جا دهید. قالب کیک را درست وسط آن ظرف لبه‌دار قرار دهید و آن ظرف را تا نیمه قالب کیک، پر از آب داغ کنید. ظرف را در طبقه میانی فر قرار دهید. اجازه دهید که کیک به مدت یک ساعت بپزد. بعد از پایان این یک ساعت، فر را خاموش کنید و اجازه دهید که کیک به مدت 15 دقیقه دیگر داخل فر بماند. بعد از این یک ربع در فر را باز کرده و اجازه دهید کیک باز هم 15 دقیقه دیگر داخل فر بماند.
کیک را از داخل فر بیرون بیاورید و آن را از قالب جدا کنید. آن را به مدت یک ساعت داخل محیط آشپزخانه بگذارید تا کاملا خنک شود. زمانی که خنک شد، روی آن پودر قند بپاشید. کیک را برش زده و سرو کنید. اکنون طرز تهیه کیک پنیری ژاپنی به پایان رسیده و آماده برای نوش جان کردن است!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک با ماست

نکات مهم برای تهیه کیک پنیری

ما تلاش کردیم تا تمام نکات لازم را برای تهیه چیز کیک ژاپنی در طول دستور آن به شما گوشزد کنیم. برای بهتر کردن طرز تهیه یک کیک، همیشه راهکارهای بسیاری وجود دارد. اگر دوست دارید که کیک پنیری شما کیفیت بیشتری داشته باشد، بد نیست که در زمان پخت و بعد از آن، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • برای تزیین کیک می‌توانید از میوه یا خامه نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید این کیک را برای یک هفته در ظرف دربسته داخل یخچال و برای یک ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • بهتر است که برای تهیه این کیک از ماست هم زده یا چکیده استفاده کنید.
  • اگر به خامه ترش دسترسی دارید، می‌توانید آن را جایگزین ماست کنید.
  • بهتر است که برای تهیه مرنگ موردنیاز این کیک از همزن برقی استفاده کنید، در غیر این صورت همزن دستی نیز قابل‌استفاده است.
  • اگر به گلوتن حساسیت دارید، می‌توانید از آرد برنج برای تهیه این کیک استفاده کنید.
  • بسته به سلیقه خود، می‌توانید 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو به مایع کیک اضافه کنید تا کیک پنیری شکلاتی داشته باشید.

در ادامه می‌توانید به بخش کیک‌های لایه‌ای سیرنگ نیز سر بزنید.

طرز تهیه کیک پنیری

نگاهی به ارزش غذایی کیک پنیری

اگر رژیم غذایی برای لاغری دارید یا اینکه مجبور هستید همیشه به ارزش غذایی آن چیزی که می‌خورید توجه داشته باشید، این بخش برای شما است. در این بخش ارزش غذایی کیک پنیری را با جزئیات مشاهده خواهید کرد. از دیگر کیک‌های رژیمی می‌توان به کیک بدون شکر و روغن اشاره کنیم؛ طرز تهیه کیک بدون شکر و روغن را می‌توانید در مجله سیرنگ مطالعه کنید:

انرژي: 224 کالری
چربی: 15 گرم
کربوهیدرات: 19 گرم
پروتئین: 4 گرم
کلسترول: 100 میلی‌گرم
قند: 15 گرم
کلسیم: 38 میلی‌گرم
آهن: 1 میلی‌گرم
پتاسیم: 68 میلی‌گرم

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، با طرز تهیه کیک پنیری به سبک ژاپنی آشنا شدیم. این کیک می‌تواند تجربه‌ای بسیار شگفت‌انگیز و متفاوت برای شما رقم بزند و طرز تهیه آن نیز بسیار ساده است؛ هرچند ممکن است اندکی به طول بینجامد. امیدواریم این کیک را هرچه زودتر درست کنید و تجربه خود را با ما نیز به اشتراک بگذارید. اگر هم حال‌وحوصله درست‌کردن این کیک را نداشتید، همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ استفاده کنید؛ کیک روغنی مغزدار یکی از بهترین جایگزین‌ها برای کیک پنیری است.

سؤالات متداول

آیا کیک پنیری را می‌توان یک کیک رژیمی حساب کرد؟
بله. اگر رژیم دارید و می‌خواهید لاغر شوید، می‌توانید یک تا دو اسلایس از این کیک نوش جان کنید؛ زیرا که مقدار کالری این کیک بسیار اندک است.
بهترین نوشیدنی برای سروکردن در کنار کیک پنیری چیست؟
در کنار این کیک می‌توانید از چای استفاده کنید. قهوه نیز از دیگر گزینه‌های مناسب برای این کیک به شمار می‌رود.
بهترین جایگزین برای کیک پنیری چیست؟
شما می‌توانید کیک روغنی عصرانه را از بین محصولات سیرنگ انتخاب کرده و به‌عنوان جایگزین این کیک استفاده کنید.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)