طرز تهیه کیک قاشقی

طرز تهیه کیک قاشقی

در این مطلب قرار است که طرز تهیه کیک قاشقی را با هم مرور کنیم. شاید بپرسید کیک قاشقی دیگر چیست؟ بیایید چند ماجرا را فرض کنیم. یک اینکه برخی اوقات ممکن است که وسایل کافی و کاملی برای پخت کیک نداشته باشید. دو اینکه برخی اوقات وقت یا حوصله زیادی برای پخت کیک ندارید. سه اینکه برخی اوقات از کیک‌های معمول و همیشگی خسته شده‌اید. دنبال کیکی متفاوت یا با طعم و بافت جدید هستید. چهار اینکه برخی اوقات هزینه کیک‌های کلاسیک یا کافی شاپی برایتان بالاست. حالا فکر کنید حتی اگر همه این اتفاقات نیز با همدیگر بیفتند، باز یک پیشنهاد مناسب برایتان وجود دارد: همین کیک قاشقی!
حالا اگر به اندازه کافی علاقمند شده‌اید که ببینید این نسخه شفابخش خانگی چیست؟ بیایید تا با هم طرز تهیه کیک قاشقی را یاد بگیریم. پس حتما تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید.

کیک قاشقی چه نوع کیکی است؟

اول از همه بیایید تا ببینیم چرا اسم این کیک، قاشقی است؟ جواب خیلی ساده است. چون در تهیه کیک قاشقی، مواد خمیری را با قاشق برمی‌داریم و درون روغن می‌ریزیم تا سرخ شود. احتمالا یاد پیراشکی افتادید؛ مگر نه؟ اما آیا می‌شود کیک قاشقی را یک جور پیراشکی دانست؟ احتمالا نه. زیرا اولا مواد اولیه این خوراکی، کاملا به کیک‌ها شباهت دارد و نه به پیراشکی‌ها! و ثانیا اندازه آن هم بیشتر شبیه به کاپ کیک و مافین است تا پیراشکی!
حالا می‌شود کیک قاشقی را یک نوع کاپ کیک یا مافین بدانیم؟ احتمالا باز هم نه! زیرا بافت کاپ کیک و مافین خیلی با کیک قاشقی متفاوت است و آن‌ها در فر تهیه می‌شوند. اما در تهیه کیک قاشقی، خبری از فر نیست و همان‌طور که گفتیم، این کیک در روغن سرخ می‌شود.
بنابراین می‌شود گفت که کیک قاشقی، خودش یک نوع خاص و یک دسته جداگانه از کیک و شیرینی محسوب می‌شود. البته فکر نکنید که این خوراکی خوشمزه یک چیز من‌درآوردی است! اتفاقا این کیک، یک کیک بین‌المللی است. کیکی خانگی و بازاری که در بسیاری از کشورهای دنیا می‌توانید مشابه آن را پیدا کنید.
پس بیایید تا ببینیم که مواد اولیه لازم برای کیک قاشقی چیست؟ و طرز تهیه کیک قاشقی خانگی چگونه است؟ ضمنا اگر اسم کاپ کیک را شنیدید و هوس کاپ کیک کردید هم می‌توانید مطلب طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک قاشقی

روش تهیه کیک قاشقی

اگر با ابتدای این نوشته موافق بودید، باید بگوییم که بهترین خبر را برایتان داریم. زیرا مواد اولیه لازم برای طرز تهیه کیک قاشقی با ماست، بسیار دردسترس و ساده هستند. برای تهیه کیک قاشقی به مواد اولیه زیر احتیاج پیدا خواهید کرد:
آرد سفید شیرینی پزی: 1 لیوان دسته‌دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 1 عدد
شکر سفید: 1/2 لیوان دسته‌دار فرانسوی
پودر وانیل: 1/4 قاشق چای‌خوری
زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری
ماست: 1/2 لیوان دسته‌دار فرانسوی
بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری پُر
همان‌طور که دیدید، در طرز تهیه کیک قاشقی به جای شیر از ماست استفاده خواهیم کرد. دلیل این امر، پوک شدن و بافت بهتر کیک هنگام سرخ شدن درصورت استفاده از ماست است. البته شما به دلیل ذائقه یا حساسیت و یا هردلیل دیگری می‌توانید به جای ماست از شیر هم استفاده کنید. اما بافت این کیک با ماست کمی بهتر خواهد شد. ضمنا باید ذکر کنیم که میزان مواد اولیه یادشده برای نوش جان کردن تقریبا 4 الی 8 نفر کافی خواهد بود. این بازه بزرگ به دلیل ذائقه متفاوت افراد در کیک خواهد بود. این کیک درحدود نیم ساعت زمان آماده‌سازی نیاز دارد و نیم ساعت هم به زمان پخت (سرخ کردن) نیاز خواهد داشت.
نکته پایانی هم این است که زعفران را به دلیل ذائقه ایرانی اضافه کردیم و اگر کیک زعفرانی دوست ندارید، می‌توانید حذفش کنید. اما اگر کیک زعفرانی دوست دارید، می‌توانید نگاهی هم به مطلب طرز تهیه کیک زعفرانی بیندازید. حالا بیایید تا سراغ طرز تهیه کیک قاشقی برویم.

مراحل تهیه کیک قاشقی

کیک قاشقی را می‌توانیم از دو جهت، یکی از شبیه‌ترین کیک‌ها به کیک یزدی بدانیم؛ هم اینکه طعم و عطر زعفران در هردو کیک وجود دارد و هم در هر دو کیک از ماست برای بافت پوک و فوق اسفنجی استفاده می‌شود. اما تفاوت این دو کیک را می‌توانیم در برشتگی بیشتر و یکدست بودن سطح کیک قاشقی بدانیم. البته ما قبلا طرز تهیه کیک یزدی را نیز برایتان آموزش داده بودیم. مراحل طرز تهیه کیک قاشقی عبارت است از:
مرحله اول: قبل از انجام هرکاری بهتر است که همه مواد اولیه را از یخچال، کابینت و... دربیاورید و روی میز کار بچینید. این کار باعث می‌شود که مواد اولیه هم‌دمای محیط (و هم‌دمای همدیگر) شوند و کیفیت کار شما بالا برود.
مرحله دوم: حالا یک کاسه گود بردارید و تخم مرغ را درونش بشکنید. شکر و وانیل را هم درون تخم مرغ ریخته و با همزن شروع به هم زدن کنید. در کیک فعلی، وانیل استفاده می‌کنیم، زیرا بوی زهم تخم مرغ را خواهد گرفت. درصورتی که عطر و طعم اصلی با زعفران خواهد بود. البته می‌شود از وانیل به عنوان طعم‌دهنده اصلی هم استفاده کنید. در این صورت کیک قاشقی وانیلی یا کیک قاشقی ساده خواهید داشت. مشابه طرز تهیه کیک وانیلی که قبلا آموزش داده بودیم. فرقی نمی‌کند از همزن برقی یا دستی استفاده کنید. اما در هرصورت بایستی این کار را با سرعت و شدت زیادی انجام دهید. بین 5 تا 10 دقیقه تخم مرغ را هم بزنید. این کار را آن‌قدری انجام دهید که به بافتی کرم رنگ و کشدار دست پیدا کنید. سپس هم زدن را متوقف کنید.
مرحله سوم: حالا ماست را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و مقداری هم بزنید که ماست و تخم مرغ‌ها با هم یکدست شوند. بیش از این مقدار نیاز نیست که هم بزنید و خودتان را خسته کنید! ضمنا در انتخاب ماست خیلی دقت کنید! ماست یونانی هم‌زده یا ماست چکیده شیرین مناسب طرز تهیه کیک قاشقی خواهد بود. البته از هر نوع ماست دیگری نیز می‌توانید استفاده کنید. به شرط اینکه ماست شما به هیچ عنوان ترش نباشد و آب هم نداشته باشد! نکات جالب دیگری راجع به این مساله را هم در مطلب طرز تهیه کیک با ماست برایتان توضیح داده‌ایم. در آخرین قسمت از تهیه مواد تر، زعفران را هم به صورت دم کرده (با آب یخ دم کنید!) اضافه کنید و هم بزنید. کافی است که از قبل، زعفران را روی یک تکه یخ بگذارید تا رنگ و عطرش از بین نرود.
مرحله چهارم: حالا در یک کاسه گود و بزرگ، آرد و بکینگ پودر را ریخته و با قاشق هم می‌زنیم. این کار باعث هوادهی و پف کردن نهایی کیک قاشقی خواهد شد. بعد از این هم زدن، بایستی 2 یا 3 بار مخلوط آرد و بکینگ پودر را الک کنیم. الک کردن هم باعث از بین رفتن گلوله‌های آرد خواهد شد و هم باز به پف کردن نهایی کیک شما کمک خواهد کرد.
مرحله پنجم: حالا مخلوط خشک را به مخلوط تر اضافه می‌کنیم. به این صورت که مرحله به مرحله و کم کم از آرد و بکینگ پودر، داخل مخلوط تخم مرغی می‌ریزیم. هرقدری آرد که می‌ریزیم، کاسه تخم مرغ را کمی کج کرده و با لیسک یا یک قاشق بزرگ، به صورت دَوَرانی مواد را هم می‌زنیم. این کار را آن‌قدر انجام می‌دهیم تا به بافت مناسبی از خمیر برسیم. در این حالت ممکن است که نیاز باشد کمی آرد بیشتر از مقدار یادشده بریزیم و یا قبل از اتمام آرد، آردپاشی را متوقف کنیم، زیرا کیفیت آردها در ایران با همدیگر متفاوت است.
مرحله ششم: حالا یک تابه مناسب انتخاب کرده و روی حرارت بالا قرار می‌دهیم. روغن را می‌ریزیم و منتظر می‌مانیم تا داغ داغ شود. بهتر است که از تابه‌ای با قطر کم استفاده کنید تا با میزان کمتری از روغن، بتوانید عمق بیشتری از روغن داشته باشید، زیرا کیک قاشقی باید هنگام سرخ شدن کاملا در روغن غوطه‌ور باشد. در غیر این صورت، کیک قاشقی به حالت گرد و توپی در نخواهد آمد و یک طرفش سفت خواهد شد.
مرحله هفتم: وقتی که روغن به حد کافی داغ شد، از مایه کیک با قاشق برداشته و درون روغن فرو می‌بریم و رها می‌سازیم. هنگامی که سطح زیرین کیک قاشقی سرخ می‌شود، باید بالای سر کیک بایستید و هر از گاهی با قاشق، مقداری روغن روی آن بریزید. این کار باعث برشتگی بهتر کیک قاشقی خواهد شد. ضمنا هرگاه که دور کیک قاشقی سرخ شد، با قاشق یک ضربه به آن بزنید و آرام برش گردانید تا طرف دیگرش سرخ شود. این کار را مانند برگرداندن فلافل انجام دهید.
مرحله هشتم: هنگامی که کیک قاشقی به خوبی سرخ شد، آن را از روغن دربیاورید. سپس کیک را داخل توری فلزی بگذارید یا روی دستمال کاغذی جاذب روغن بگذارید تا روغن اضافی‌اش از آن گرفته شود. بعد از کمی استراحت می‌توانید روی کیک قاشقی را پودر قند بپاشید تا خوشمزه‌تر شود. پودر نارگیل، سس شکلات و پودر پسته نیز گزینه‌هایی مناسب برای تزئین این کیک خواهند بود. نوش جان‌تان!

طرز تهیه کیک قاشقی

نکات مهم برای تهیه کیک قاشقی

رسپی‌ای که در بالا آموزش دادیم، رسپی کاملی است، اما بد نیست که نکات زیر را هم مرور کنید. زیرا باعث خواهند شد که کیفیت کار شما بالاتر برود و ممکن است که جزو سوالات شما هم باشند:

  • طرز تهیه کیک قاشقی با شیر کاملا شبیه به روش بالا خواهد بود. با این تفاوت که به جای ماست باید مقدار کمتری شیر استفاده کنید. البته اگر هم از شیر و هم از ماست بدتان می‌آید، می‌شود از آب استفاده کنید. آب جوش گزینه خوبی نیست، زیرا باعث می‌شود تخم مرغ موجود در مایه خمیر ببندد. اما می‌توانید از آب ولرم استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای شیر حیوانی از شیر گیاهی نیز استفاده کنید. اتفاقا برخی شیرهای گیاهی، مانند شیر نارگیل، گزینه خیلی مناسبی به شمار می‌آیند.
  • اگر به طعم شکلات و کاکائو علاقه دارید، می‌توانید کیک قاشقی کاکائویی درست کنید. طرز تهیه کیک قاشقی کاکائویی نیز مشابه روش بالاست. با این تفاوت که به جای زعفران و وانیل، باید از پودر کاکائو استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که به میزان استفاده از پودر کاکائو، آرد را حذف کنید.
  • یکی از خلاقیت‌های جالبی که می‌توانید داشته باشید، استفاده از موز در این کیک است. کیک قاشقی با موز خیلی جالب خواهد شد. کافی است که یک موز نرم را با چنگال له کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید.
  • غلظت مایه کیک قاشقی، باید نهایتا به اندازه ماست یونانی باشد! سفت‌تر یا شل‌تر بودن باعث سفتی یا وا رفتن کیک قاشقی شما خواهد شد.
  • بعد از اینکه روغن داغ داغ شد، حرارت را ملایم کنید تا صرفا دما حفظ شود. اگر دما خیلی بالا باشد، دور کیک‌های شما خواهد سوخت؛ درحالی که وسط آن‌ها نپخته باقی مانده است!
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید از شکر بیشتری در مواد اولیه استفاده کنید. اما پیشنهاد ما این است که مواد کیک قاشقی را خیلی شیرین نکنید. درعوض از سس شکلات یا پودر قند برای رویه آن استفاده کنید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید و طرز تهیه کیک قاشقی را به خوبی فرا گرفته باشید. همان‌طور که خیلی‌ها اعتقاد دارند، زیبایی در سادگی است. ساده بوده کیک قاشقی می‌تواند باعث اعتیاد شما به پخت و نوش جان کردن این کیک یا شیرینی جذاب باشد. شیرینی خوشمزه‌ای که می‌تواند یک عصرانه همیشگی را به سفره عصرانه شما هدیه بدهد. همچنین این کیک جذاب برای تغذیه مدرسه کودک دلبندتان هم بسیار مناسب است. پس نوش جان شما و خانواده محترم!

سوالات متداول 

آیا می‌شود به جای شکر از شیره انگور استفاده کرد؟
بله. البته میزان شیره انگوری که استفاده می‌کنید، به طبع و ذائقه شما و میزان شیرینی شیره انگور بستگی خواهد داشت.
طرز تهیه کیک قاشقی میوه‌ای چگونه است؟
می‌توانید به جای شیر یا ماست از آبمیوه استفاده کنید. البته این روش خیلی پیشنهاد نمی‌شود.
سس شکلات را چگونه درست کنیم؟
کافی است که مقداری شکلات تخته‌ای را به همراه مقداری خامه در یک کاسه بریزید و به روش بن ماری ذوب کنید. یعنی کاسه را روی حرارت کتری در حال جوش بگذارید تا به آرامی ذوب شود. این مخلوط را پس از هم زدن، روی کیک قاشقی بریزید.