طرز تهیه کیک با ماست

طرز تهیه کیک با ماست

اغلب مردم به ماست به عنوان یک ماده کنار غذا نگاه می‌کنند. کنار غذایی که می‌تواند با نان یا برنج مصرف شود و نهایت خلاقیت هم این باشد که از نعنا یا موسیر به عنوان طعم دهنده آن استفاده شود. اما ماست غیر از مصرف به عنوان کنار غذا یا پایه دوغ، کاربردهای دیگری نیز دارد. کاربرد وسیع ماست در آشپزی، ساخت نوشیدنی و قنادی است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای ماست، استفاده از آن برای خمیر کیک است.
کافی است که عبارت طرز تهیه کیک با ماست را جستجو کرده و انواع کیک‌هایی که با ماست تهیه می‌شوند را ببینید. ماست در ترکیب این کیک‌ها، معمولا به جای شیر قرار می‌گیرد و نقش خامه‌ای کردن بافت کیک را برعهده دارد.
استفاده از ماست برای پخت کیک، چند مزیت دارد. اول اینکه ماست از نظر ارزش غذایی، گاهی بالاتر از شیر قرار می‌گیرد و این ماجرا کیک شما را مغذی‌تر می‌کند. دوم اینکه ماست از نظر سلامتی و خطرات بیماری‌ها نیز از شیر خام خیلی بهتر محسوب می‌شود. سوم اینکه اگر یک وقت شیر نداشته باشید، می‌توانید از ماست هم در رسپی کیک‌ها استفاده کنید. و چهارم اینکه اصل استفاده از ماست به جای شیر، باعث یک تنوع تجربه، هم در پخت و هم کمی در طعم و چشایی شما خواهد شد.
ما امروز قرار است که در مطلب حاضر به طرز تهیه کیک با ماست بپردازیم. انواع کیک ماست پوک را برای شما دوره خواهیم کرد و تمام فوت و فن تهیه کیک ماست خوب را بررسی می‌کنیم. تا بدانید که تهیه کیک با ماست به جای شیر، نه تنها امکان‌پذیر است؛ بلکه برخی اوقات بهتر هم هست! پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دستور تهیه کیک ماست بدون فر

روش اول طرز تهیه کیک با ماست به 15 دقیقه زمان آماده سازی و 45 دقیقه زمان پخت نیاز خواهد داشت. این روش یکی از روش‌های بسیار ساده پخت کیک است. زیرا حتی نیاز به فر هم نخواهید داشت. البته ما سابقا در سیرنگ به رسپی‌های مشابهی اشاره داشته‌ایم. برای مثال می‌توانید مطلب طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه را مطالعه کنید. اما مواد اولیه برای کیک ساده با ماست را در زیر خواهید خواند:
آرد سفید: 2.5 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
شکر: 1 پیمانه
ماست غلیظ شیرین: 1 پیمانه
روغن مایع: 1/2 پیمانه
تخم مرغ متوسط: 2 عدد
عصاره وانیل: 1 قاشق مرباخوری
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
کشمش پلویی و گردوی ساطوری شده: به میزان دلخواه شما

مراحل تهیه کیک ماست با پف زیاد

مرحله اول: بایستی در ابتدا تمام مواد اولیه، به خصوص ماست و تخم مرغ‌ها را در دمای محیط قرار دهید تا هم‌دمای محیط شوند. این کار را می‌توانید بعد از وزن یا پیمانه کردن مواد اولیه بر روی میز کار آشپزخانه انجام دهید.
مرحله دوم: یک کاسه گود برداشته و تخم مرغ‌ها را دانه به دانه درون آن بشکنید. حالا شکر و وانیل را هم به تخم مرغ اضافه کنید. سپس با استفاده از همزن برقی، آن‌ها را آن‌قدر هم بزنید تا کاملا کشدار و با فوم شوند. دقت کنید که این کار را با درجه متوسط همزن برقی انجام دهید. ضمنا اگر همزن برقی ندارید، می‌توانید این کار را با ویسک یا چنگال نیز انجام دهید.
مرحله سوم: پس از یکدست شدن شکر و تخم مرغ، ماست را اضافه کرده و کاملا هم بزنید تا مخلوط یکدستی به دست بیاورید. حالا روغن مایع را هم درون مخلوط ریخته و این بار با درجه کند همزن، کمی هم بزنید.
مرحله چهارم: حالا باید سراغ مواد خشک کیک ماستی برویم. برای این کار بایستی آرد و بکینگ پودر را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کرده و سپس دو یا سه بار کاملا الک کنیم.
مرحله پنجم: حالا آرد را به صورت مرحله به مرحله درون کاسه تخم مرغ ریخته و هم بزنید. هم زدن باید با لیسک یا قاشقی بزرگ و به صورت دورانی انجام شود. ضمنا این کار را تا جایی انجام دهید که به خمیری با غلظت مناسب برسید. هرجا که غلظت خمیر مناسب بود، می‌توانید ریختن آرد را متوقف کنید. اما اگر کل آرد را هم ریختید و باز خمیر بیش از حد شل بود، مجاز هستید که آرد بیشتری بریزید.
مرحله ششم: قرار است که طرز تهیه کیک با ماست بدون فر را توضیح دهیم. پس پخت را درون قابلمه یا تابه انجام خواهیم داد. برای این کار کافی است که یک قابلمه یا تابه با قطر بالای بیست سانتی متر انتخاب کنید. بهتر است که تابه شما نچسب باشد. تابه را روی حرارت متوسط گذاشته و اجازه دهید خوب داغ شود. سپس کف آن را با روغن کمی چرب کنید و 2 تا 3 ورق کاغذ روغنی بگذارید.
مرحله هفتم: پس از آماده سازی تابه، خمیر را درون آن ریخته و درابتدا حرارت را خیلی بالا بکشید. اما پس از یکی دو دقیقه بخار کردن، دم‌کنی گذاشته و حرارت را به حالتی شبیه به دم گذاشتن برنج تغییر دهید. دقت کنید که در کیک را به هیچ عنوان در نیم ساعت اول پخت باز نکنید. زیرا در این صورت باعث پف نکردن یا نپختن کامل کیک خواهید شد. اما در یک ربع آخر می‌توانید تست خلال دندان انجام دهید. به این صورت که یک خلال را درون بافت کیک کنید و اگر هنگام بیرون آمدن، چیزی به آن نچسبیده بود، یعنی کیک شما پخته است.

طرز تهیه کیک با ماست

طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست در فر

حالا طرز تهیه کیک با ماست را برای افرادی توضیح می‌دهیم که یک فر استاندارد گازی در خانه دارند. طبعا فر باعث خواهد شد که کیفیت نهایی کیک بالاتر از حالت بدون فر باشد. دقت داشته باشید که کیک فعلی، یک کیک اسفنجی است. کیک ماست با پف زیاد! البته که ما قبلا برای دوست‌داران کیک، در مطلبی مجزا توضیح داده‌ایم کیک اسفنجی چگونه درست می‌شود؟ اما رسپی حاضر هم یکی از رسپی‌های مناسب برای درست کردن کیک اسفنجی خواهد بود. این رسپی به مواد اولیه زیر احتیاج خواهد داشت:
آرد: 3 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
تخم مرغ متوسط: 4 عدد
شکر: 200 گرم
ماست: 125 گرم
روغن مایع: 125 گرم
نشاسته: 70 گرم
وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کیک با ماست در فر

مرحله اول: تمام مواد اولیه را از یخچال یا حتی کابینت بیرون آورده و در مجاورت همدیگر قرار دهید تا با همدیگر هم‌دما شوند. می‌توانید فر را هم از همین مرحله روی 180 درجه سانتی گراد بگذارید و دربش را ببندید تا کاملا گرم شود.
مرحله دوم: زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید. سفیده را با کمی از شکری که دارید در یک ظرف گود ریخته و آن‌قدر با همزن برقی بزنید تا مانند فوم شود. البته این کار را می‌توانید با ویسک یا چنگال نیز انجام دهید. اما نیاز به وقت و انرژی بیشتری خواهید داشت.
مرحله سوم: زرده تخم مرغ را با وانیل و باقی شکر در ظرف دیگری ریخته و آن‌قدر هم بزنید تا کاملا یکدست شود. مخلوط فعلی باید بافتی کشدار داشته باشد.
مرحله چهارم: روغن مایع و ماست را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کرده و با همزن هم بزنید. بعد از یکدست شدن، سفیده‌ها را ریخته و با لیسک هم بزنید تا صرفا مخلوط شود.
مرحله پنجم: آرد و نشاسته ذرت و بکینگ پودر را در یک کاسه بزرگ ریخته و با قاشق مخلوط کنید. پس از کمی هم زدن، باید مخلوط آردی را دو یا سه بار الک کنید.
مرحله ششم: حالا مخلوط آرد را به صورت ذره ذره به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و مدام با لیسک هم بزنید. دقت داشته باشید که هم زدن شما حتما باید به صورت دورانی کج باشد. مقداری آرد اضافه کنید که خمیرتان به بافت مناسب برسد. دلیل این مساله این است که میزان ترکیب آب‌خوری آردها با همدیگر متفاوت است.
مرحله هفتم: یک قالب گرد با قطر بیش از 20 سانتی متر برداشته و کف آن را با روغن کمی چرب کنید. حالا سطح روغنی را آردپاشی کرده و سپس خمیر را داخل قالب بریزید.
مرحله هشتم: اگر فر شما سه سطح دارد، قالب را در سطح میانی بگذارید. در غیر این صورت قالب را در بالای فر گذاشته و 45 دقیقه فرصت دهید تا به خوبی بپزد. تست خلال دندان را هم که در روش قبلی به شما آموزش دادیم. صرفا می‌ماند یک نکته دیگر. اگر دوست دارید سطح کیک شما برشته باشد، پنج دقیقه آخر پخت، کیک را در طبقه‌ای نزدیک‌تر به شعله فر قرار دهید تا برشته و بیسکویتی شود. راستی، حالا که اسم بیسکویت به میان آمد، می‌توانید نگاهی هم به طرز تهیه ویفر شکلاتی که یک نوع بیسکویت خوشمزه است بیندازید.
مرحله نهم: مرحله نهایی طرز تهیه کیک با ماست در فر این است که کیک را بیرون بیاورید و پس از 5 دقیقه استراحت از قالب جدا کنید. سپس برش بزنید و اگر داغ داغ سرو نمی‌کنید، آن را در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه کیک با ماست

دستور تهیه کیک ماست و گلاب

اگر دوست دارید که یک کیک ماستی معطر داشته باشید، کافی است که طرز تهیه کیک با ماست و گلاب را امتحان کنید. البته ما پیشتر در مطلبی مجزا رسپی دیگری تحت عنوان طرز تهیه کیک زعفرانی را نیز برایتان آماده کرده‌ایم. اما طرز تهیه کیک ماست و گلاب به مواد اولیه زیر احتیاج خواهد داشت:
آرد سفید: 2 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
شکر: 1 پیمانه 
ماست: 1/3 پیمانه
تخم مرغ متوسط: 2 عدد
گلاب: 1/2 پیمانه
روغن مایع: 1/4 پیمانه
بکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری
وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
پودر هل: 1 قاشق چای خوری

مراحل تهیه کیک با ماست و گلاب

این کیک از نظر مراحل آماده سازی و پخت کاملا شبیه روش دوم است. صرفا توجه داشته باشید که پودر هل و گلاب بایستی در تخم مرغ‌ها حل شوند. ضمنا این کیک در زمان کوتاه‌تری در حدود 35 الی 45 دقیقه خواهد پخت.

نکات مهم در تهیه کیک با ماست

دقت داشته باشید که رسپی‌های بالا هیچ گونه نقصی ندارند که قرار باشد در این نکات اصلاح شوند. بلکه ارائه این نکات برای انتقال فوت کوزه‌گری حاصل از تجربه است. همچنین برخی از سوالات جانبی شما در سطرهای زیر پاسخ داده شده است:
اگر به جای روغن مایع از کره استفاده کنید هم مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. البته بافت کیک با روغن مایع بهتر خواهد بود؛ اما طعم کره چیز دیگری است. برای طرز تهیه کیک ماستی با کره، بایستی کره را به روش بن ماری ذوب کنید. یعنی مثلا روی کتری قرار داده تا با حرارت غیرمستقیم ذوب شود.
اگر دوست داشته باشید می‌توانید از کاکائو هم در کیک استفاده کنید. کاکائو جایگزین وانیل خواهد شد. ترسی هم از تداخل ماست و کاکائو نداشته باشید. مشکلی پیش نخواهد آمد. اما کلا اگر به طعم کاکائو و شکلات در کیک علاقه دارید، می‌توانید مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه کیک شکلاتی را مطالعه کنید.
اگر که دوست دارید کاپ کیک ماستی داشته باشید، کافی است که یکی از روش‌های بالا را انتخاب کنید و نهایتا مایه مواد را داخل قالب مافینی بریزید. ضمنا کاپ کیک معمولا در زمانی کوتاه‌تر از خود کیک خواهد پخت.
می‌توانید از میوه‌هایی همچون سیب نیز در رسپی بالا استفاده کنید تا کیک ماستی میوه‌ای داشته باشید. ترکیب جالبی خواهد بود. گرچه که ما انواع دیگری از شیرینی میوه‌ای را برایتان شرح داده‌ایم. برای مثال طرز تهیه کلوچه سیب!

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید و طرز تهیه کیک با ماست را به خوبی یاد گرفته باشید. همان‌طور که دیدید، این کار اصلا عجیب و غریب نیست و پخت کیک با ماست، اصلا تفاوت خاصی با روش‌های دیگر ندارد. صرفا ماست باعث حجم‌گیری بهتر کیک شما و لذت مضاعف‌تان خواهد شد! نوش جان...

سوالات متداول

کیک ماستی فرانسوی چیست؟
کیک ماستی فرانسوی به دستورهایی که در بالا توضیح دادیم خیلی شبیه است. کافی است که ماست شما حتما ماست یونانی باشد. ضمن اینکه فرانسوی‌ها از رنده پوست پرتقال یا لیموی ترش هم در مواد کیک استفاده می‌کنند تا عطر خوبی بگیرد.
آیا رسپی‌های بالا را می‌شود با شیر به جای ماست درست کرد؟
بله، چرا که نه. به همان میزان پیمانه که ماست استفاده کردیم، شیر را جایگزین کنید.
از چه آردی برای پخت کیک با ماست استفاده کنیم؟
از آرد شیرینی پزی که به نام‌های آرد سه صفر یا آرد قنادی نیز شناخته شده است.