طرز تهیه کیک تولد شکلاتی

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی

یکی از پرطرفدارترین کیک‌های تولد که عمدتاً پیر و جوان از چشیدن طعم آن لذت می‌برند، کیک شکلاتی است. طعم غنی و خامه‌ای کیک‌های شکلاتی باعث شده تا کاندید خوبی برای جشن‌ها و دورهمی‌های خانوادگی باشد.
دستور تهیه کیک شکلاتی از جمله طرز تهیه‌های آسان است که اگر به فوت و فن‌های آن واقف باشید می‌توانید به بهترین حالت ممکن این دسر خوشمزه را برای جمع‌های دوستانه و خانوادگی خود آماده کنید. آنچه در این قسمت از مجله سیرنگ بررسی می‌شود به شما می‌آموزد که چگونه برای خود کیک تولد شکلاتی بپزید.

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی بدون خامه

یکی از ساده‌ترین دستورهای کیک تولد شکلاتی نوع بدون خامه آن است که در کمتر از 2 ساعت آماده سرو است. اگر برای 6 تا 8 نفر کیک تولد شکلاتی می‌پزید مقدار مواد اولیه زیر را آماده کنید:
آرد: 150 گرم
تخم‌مرغ: 6 عدد
شیر: 1/3 لیوان
روغن‌مایع: 1/3 لیوان
شکر: 150 گرم
آب جوش: 1/3 لیوان
نمک: 1 پنس
پودر کاکائو: 3 قاشق غذاخوری
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری سرخالی

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی

مراحل تهیه کیک تولد شکلاتی بدون خامه

برای شروع زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. زرده تخم‌مرغ را با وانیل داخل کاسه همزن بریزید و با دور تند همزن برای ۳ دقیقه بزنید. حالا باید شکر را به زرده تخم‌مرغ اضافه کرد تا کرم رنگ و کش‌دار شود. بهتر است که هم‌زدن در این مرحله را پس از یک دقیقه به اتمام برسانید.
برای بهتر شدن بافت کیک و از بین رفتن بوی زهم تخم‌مرغ آب جوش را به ترکیب تخم‌مرغی اضافه کنید و ۲ دقیقه دیگر به هم‌زدن ادامه دهید. شیر و روغن را داخل مخلوط تخم‌مرغی ریخته و با لیسک در حد ترکیب شدن هم بزنید و تخم‌مرغ را کنار بگذارید.
سفیده تخم‌مرغ را در کاسه همزن تمیز بریزید. اگر چربی داخل همزن باشد سفیده تخم‌مرغ به‌خوبی پف نمی‌کند. سفیده تخم‌مرغ را با دور تند برای ۵ دقیقه بزنید تا حجیم و پوک شود. به‌طوری‌که اگر کاسه همزن را برگردانید سفیده‌ها از ظرف بیرون نریزد. سفیده تخم‌مرغ را در یخچال بگذارید و به دنبال باقی مراحل باشید.
آرد، بیکینگ‌پودر، پودر کاکائو و نمک را با هم ترکیب کنید و ۳ مرتبه الک بزنید تا مخلوط آرد سبک شود. ترکیب آرد را با مخلوط تخم‌مرغی با کمک لیسک یا همزن دستی مخلوط کنید تا یک‌دست شود. به‌محض یکنواخت شدن مایه، سفیده تخم‌مرغ را در طی چندمرتبه اضافه کرده و در یک‌جهت با لیسک هم بزنید.
فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید که فر گرم شود. قالب موردنظر را با مقدار کمی روغن یا کره چرب کرده و کف قالب را کاغذروغنی بیندازید و مایه کیک را داخل آن بریزید و در طبقه وسط فر قرار دهید.
پس از ۴۰ دقیقه کیک تولد شکلاتی شما آماده است. برای اطمینان بیشتر یک خلال‌دندان یا سیخ چوبی در وسط کیک فرو کنید. اگر مایه‌ای به خلال‌دندان نچسبید کیک به‌خوبی پخته شده است. در غیر این صورت ۵ دقیقه دیگر زمان برای پخت کیک نیاز خواهد بود.
با تکمیل شدن فرایند پخت، کیک را از فر خارج کرده و زمان دهید تا خنک شود. به‌محض خنک شدن کیک به‌راحتی از قالب خارج می‌شود و می‌توانید آن را با خامه شکلاتی، خامه صبحانه، خامه قنادی یا گاناش شکلات تخته‌ای تزیین کنید.
برای بهتر شدن بافت کیک تولد شکلاتی یا انواع کیک پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله دلیل سفت شدن کیک نگاهی بیندازید.

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی با خامه

با کمک دستور تهیه کیک تولد شکلاتی با این مقدار از مواد اولیه شما می‌توانید از ۶ تا ۸ نفر پذیرایی کنید. برای شروع مواد زیر را فراهم کنید:
آرد: 200 گرم
تخم‌مرغ: 6 عدد
شکر: 200 گرم
شیر: 1/2 لیوان
روغن‌مایع: 3/4 لیوان
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
پودر کاکائو: 5 قاشق غذاخوری
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق غذاخوری
گردو خرد شده: 1/2 فنجان
موز: 1 عدد
خامه: 200 گرم

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی

مراحل تهیه کیک تولد شکلاتی با خامه

ابتدا مواد خشک مانند: آرد، وانیل، پودر کاکائو و بیکینگ‌پودر را با هم مخلوط کنید. این مواد را ۳ مرتبه الک بزنید تا سبک شود.
در کاسه همزن تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با دور تند همزن برای ۳ تا ۵ دقیقه تخم‌مرغ‌ها را بزنید تا حجم آن دوبرابر شود. شیر، شکر و روغن را با هم مخلوط کرده و مجدداً برای ۲ تا ۳ دقیقه این مواد را ترکیب کنید تا کرم رنگ و کش‌دار شود.
تخم‌مرغ هم زده را با ترکیب شیر، شکر و روغن مخلوط کرده تا یک‌دست شود. مخلوط آرد را در ۳ مرحله و آرام‌آرام اضافه کنید و مواد را این بار با لیسک در یک‌جهت و آرام هم بزنید.
فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و اجازه دهید که فر گرم شود. قالب کیک را با مقدار کمی روغن چرب کرده و کف آن را کاغذروغنی بیندازید. مایه کیک را داخل قالب ریخته و ۲ تا ۳ مرتبه قالب را روی میز کار بکوبید تا هوای داخل کیک خارج شود.
به‌محض گرم شدن فر، قالب کیک را داخل طبقه وسط فر بگذارید و اجازه دهید تا برای ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بپزد. در ۵ دقیقه پایانی کیک را با یک سیخ چوبی آزمایش کنید تا پخت آن تکمیل شده باشد.
پس از تکمیل شدن پخت، قالب کیک را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن کیک آن را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال بگذارید تا آماده خامه کشی شود.
خامه قنادی را با دور تند همزن بزنید تا پوک شود. اگر قصد دارید که روکش کیک شما هم شکلاتی باشد، یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو یا شکلات صبحانه به خامه اضافه کنید و بزنید تا خامه روی همزن به‌صورت قله‌ای شود.
کیک را به ۲ یا ۳ قسمت برش بزنید. برای درست کردن کیک شکلاتی خیس کافی است که مقداری شیرکاکائو آماده کنید تا برای مزه‌دار کردن کیک از آن استفاده کنید. روی هر لایه کیک به‌اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری شیرکاکائو بریزید و یک لایه نازک خامه قنادی روی کیک بکشید و مخلوطی از گردو و موز خرد شده بریزید. همین روند را ادامه دهید تا لایه‌های کیک تمام شود.
حالا باید برای خامه کشی روی کیک آماده شد. یک لایه نازک خامه قنادی روی کیک بکشید و با مواد موردعلاقه کیک تولد شکلاتی خود را تزیین کنید. نوش جان.
شما این دستور تهیه را با عنوان طرز تهیه کیک خیس مجلسی، طرز تهیه کیک شکلاتی تولد با گردو و دستور تهیه کیک شکلاتی تولد با موز هم خواهید شناخت.
اگر به شیر دسترسی نداشتید می‌توانید با مطالعه مقاله جایگزین شیر در کیک مواد غذایی قابل‌جایگزین آن را بشناسید.

کلام آخر

آنچه که در این قسمت از مجله کیک و شیرینی سیرنگ بررسی شد به شما این فرصت را داد که به طور مستقیم با ۲ طرز تهیه کیک تولد شکلاتی با خامه و بدون خامه آشنا شوید. در واقع شما با مطالعه هر یک از این طرز تهیه‌ها چند طرز تهیه گوناگون را هم آموزش‌ دیده‌اید.
اکنون می‌توانید باتوجه‌به نکات و فوت و فن‌های مربوط به طرز تهیه کیک تولد شکلاتی این دسر پر طرفدار را در خانه برای دوستان و عزیزان خود بپزید. امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان جالب‌توجه بوده باشد. در صورت تمایل ما را از تجربیات خود در پخت این دسر آگاه کنید.

سؤالات متداول

چگونه کیک تولد شکلاتی خیس داشته باشیم؟

  • مقدار مواد اولیه را به‌درستی اندازه‌گیری کنید.
  • مواد کیک را مطابق طرز تهیه کیک تولد شکلاتی پیش با هم ترکیب کنید.
  • برای افزایش رطوبت و حجیم شدن کیک از یک تخم‌مرغ اضافی کمک بگیرید.
  • برای ایجاد رطوبت در کیک از آب‌میوه، شیرکاکائو، قهوه یا اسپرسو استفاده کنید.
  • در صورت در دسترس بودن کره را جایگزین روغن کنید.

چه نوع آردی برای پخت کیک تولد شکلاتی مناسب است؟
آرد مخصوص شیرین پزی یا آرد ۳ صفر به دلیل داشتن بافت و کیفیت مناسب برای پخت انواع نان، کیک و شیرینی مناسب خواهد بود.
برای تزیین کیک تولد شکلاتی از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟
انواع خامه قنادی، خامه صبحانه، خامه شکلاتی، شکلات تخته‌ای ذوب شده، باتر میلک و ژله بریلو شکلاتی یا وانیلی برای تزیین کیک تولد شکلاتی مناسب هستند.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)