طرز تهیه کیک خیس مجلسی

طرز تهیه کیک خیس مجلسی

اگر دوست داشته باشید که در مهمانی یا دورهمی دوستانه یا خانوادگی، کیک سرو کنید، بهتر است که طرز تهیه کیک خیس مجلسی را یاد بگیرید. البته اگر دوست دارید کیکی که سرو می‌کنید، همزمان همه ویژگی‌های خوبی که می‌تواند داشته باشد را داشته باشد!
کیک خیس مجلسی معمولا هم مانند کیک‌های خوشمزه، طعم خوبی دارد که مهمانان را راضی خواهد کرد. هم اینکه بافت کیک خیس مجلسی نرم و لطیف است. این نرمی کمک می‌کند تا این کیک از کیک‌های معمول، بافت سبک‌تری داشته باشد و در مهمانی‌ها که معمولا غذای سنگین یا متعدد سرو می‌شود، مهمان شما با خوردن تکه‌ای کیک از غذا زده نشود. دیگر ویژگی که کیک خیس مجلسی دارد نیز زیبایی آن و قابلیت تزئین خوب و اشکال هنرمندانه است که قیافه باشکوه و جذابی را به این کیک می‌بخشد.
البته تصور نکنید با این همه تعریفی که می‌کنیم، لابد آماده‌سازی و پخت کیک خیس خیلی سخت است! اتفاقا تهیه این کیک اصلا هم سخت نیست و ما هم تمامی نکات ریز و درشت لازم را به شما ارائه خواهیم کرد. بنابراین اگر این رسپی را به خوبی یاد بگیرید، حتی می‌توانید از آن به عنوان کیک عصرانه خودمانی خانه استفاده کنید. پس اگر موافق هستید که با هم طرز تهیه کیک خیس مجلسی را مرور کنیم، حتما تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

کیک خیس چیست؟

اول از همه بیایید تا برایتان واضح کنیم که منظور از کلیدواژه کیک خیس چیست؟ قبل از هرچیزی بگوییم که امکان ندارد حتی اگر با این واژه آشنا نباشید، تا به حال کیک خیس را امتحان نکرده باشید! زیرا بسیاری از کیک‌هایی که در مناسبت‌ها توزیع می‌شوند و در قفسه قنادی‌ها یا منوی کافه‌ها وجود دارند، کیک خیس هستند.
اما کیک خیس دقیقا چیست؟ کیک خیس به این معنا نیست که یک کیک شبیه به تیلیت شده باشد! خیسی به معنای آبکی بودن یا واقعا خیس بودن نیست. بلکه اتفاقا این کیک از انسجام خوبی برخوردار است و بافت جالبی را دارد. اما باید گفت که رطوبت درونی کیک خیس نسبت به کیک‌های کلاسیک، کمی بیشتر است. این رطوبت بیشتر به دو روش حاصل می‌شود. یکی استفاده از مواد اولیه بارطوبت بالاتر و تکنیک‌هایی که رطوبت را در پخت نگهداری می‌کند. و دوم استفاده مجدد از گاناش، سس، خامه یا فراستینگ بعد از پخت که باعث افزایش دوباره رطوبت کیک شده و خوش‌خوراک بودن آن را بالا می‌برند.
ضمنا باید بدانید که منظور از کیک خیس و کیک خیس مجلسی، یک کیک خاص نیست. درواقع همان‌طور که احتمالا فهمیده‌اید، کیک خیس به یک دسته از کیک‌ها اطلاق می‌شود. انواع مختلفی کیک در این دسته جای می‌گیرند که حاوی طعم و رنگ‌های مختلف هستند. یکی از محبوب‌ترین انواع کیک خیس که در کافه‌های ایرانی نیز برایش سر و دست شکسته می‌شود، کیک خیس شکلاتی محسوب می‌شود. اما از آن‌جایی که ما قبلا در مطلب طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر، آموزش این کیک را داده بودیم، در مطلب فعلی یک نوع طرز تهیه کیک خیس مجلسی دیگر را به شما آموزش خواهیم داد. این کیک موعود، کیک خیس هویج است. پس بیایید تا ببینیم که برای پخت این کیک به چه مواد اولیه‌ای احتیاج خواهیم داشت.

طرز تهیه کیک خیس مجلسی

روش تهیه کیک خیس مجلسی

مواد اولیه‌ای که برای تهیه این کیک درنظر گرفته‌ایم، مواد اولیه‌ای کاملا دردسترس هستند تا شما را به مشکل نیندازند. کافی است که مواد عادی یک کیک اسفنجی معمولی را داشته باشید تا این کیک را تهیه کنید. شاید تنها چیزهایی که ممکن است در خانه به صورت عادی نداشته باشید، ادویه‌های کیک است. به هرحال ما قبلا طرز تهیه کیک هویج را برایتان آموزش داده بودیم. اما با تهیه این کیک خیس هویج می‌توانید هم یک نوع کیک هویج متفاوت یاد بگیرید و هم مقایسه کنید تا ببینید که کدام کیک هویج را بیشتر دوست دارید.
راستی برای تهیه این کیک خیس به دو دسته مواد اولیه احتیاج خواهیم داشت. یک دسته مواد اولیه برای تهیه خود کیک و دسته دوم مواد اولیه لازم برای تهیه فراستینگ کیک هویج.
مواد اولیه لازم برای تهیه کیک خیس هویج:
آرد سفید شیرینی پزی: 312 گرم
شکر قهوه‌ای: 300 گرم
شکر سفید: 100 گرم
روغن نارگیل (یا روغن دیگر): یک لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 4 عدد
سس سیب: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر وانیل: 1 قاشق چای خوری
هویج رنده شده: 260 گرم
گردو مغز شده: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
بکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری
جوش شیرین: 1 قاشق چای خوری
نمک: نصف قاشق چای خوری
پودر دارچین: 1.5 قاشق چای خوری
جوز هندی رنده شده: 1/4 قاشق چای خوری
میخک آسیاب شده: 1/4 قاشق چای خوری
مواد اولیه لازم برای تهیه فراستینگ کیک خیس هویج:
پنیر خامه‌ای: 500 گرم
کره: 115 گرم
پودر قند: 568 گرم
خامه: 1 قاشق غذاخوری
پودر وانیل: 1.5 قاشق چای خوری
نمک: 1 پینچ (فاصله بین انگشت شست و سبابه شما!)
دقت داشته باشید که اکثر مقادیر را به جای پیمانه، به صورت گرمی به شما گفتیم. زیرا کیک خیس به مقادیر خیلی حساس است و با کمی بالا و پایین شدن مقادیر، ممکن است کیفیتش خراب شود. بنابراین شما نیز حتما با یک ترازوی آشپزخانه این مقادیر را اندازه بگیرید.
ضمنا طرز تهیه کیک خیس مجلسی فعلی برای تعداد افراد بالاست. درحدود 12 نفر می‌توانند با این مقادیر مواد اولیه کیک نوش جان کنند. شما نیز خودتان می‌توانید مواد را برای افراد بیشتر یا کمتر ضرب و تقسیم کنید. زمان آماده‌سازی مواد کیک فعلی کمی بالاست و بین 60 الی 90 دقیقه طول خواهد کشید. اما زمان پخت آن درحدود 30 دقیقه خواهد بود.

مراحل تهیه کیک خیس مجلسی

مرحله اول: درابتدا مانند طرز تهیه بسیاری از کیک‌ها، فر را روشن کرده و روی حرارت 200 درجه سانتی گراد بگذارید. این کار برای گرم بودن فر و رسیدن به بافت مناسب لازم خواهد بود. اما در طرز تهیه فعلی، گردوها را داخل سینی فر بگذارید تا برشته شوند. به این صورت، حرارت خیلی هم بیکار روشن نبوده و هدر نرفته است. البته گردوها را بعد از 10 دقیقه بیرون بیاورید تا نسوزند. ضمنا این مقدار گردو برای کیک حاضر، صرفا مزه و بافت را متنوع می‌کند. بنابراین اگر به خود کیک گردو علاقه دارید، مطلب طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی را دنبال کنید.
مرحله دوم: حالا کره را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت بسیار پایین بگذارید تا به آرامی آب شود. سپس هویج را بشویید، کمی پوست بگیرید، سر و تهش را بزنید و رنده کنید. اجازه دهید کره بین 5 تا 15 دقیقه روی حرارت باشد تا کمی بسوزد و تغییر رنگ دهد. ما به بوی آجیلی کره احتیاج داریم. ولی اجازه ندهید که کره خیلی بسوزد و مزه سوختگی به خودش بگیرد.
مرحله سوم: حالا فر را بعد از بیرون آمدن گردوها به دمای 180 تغییر دهید و اجازه دهید در این دمای جدید تثبیت شود. سپس قالبی که دوست دارید را چرب کرده و آردپاشی کنید. یا اینکه از کاغذ روغنی استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که با توجه به مواد اولیه زیاد، از سه قالب برای پخت کیک خیس هویج استفاده کنید.
مرحله چهارم: حالا باید مواد خشک و تر را آماده کنیم. برای مواد تر، تخم مرغ‌ها را از قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. سپس آن‌ها را با وانیل، شکر، روغن و سس سیب در یک کاسه گود بریزید. همزن برقی را برداشته و آنقدر این ترکیب را با هم مخلوط کنید که کاملا کشدار شده و به رنگ کرم تیره دربیاید. البته اگر همزن برقی ندارید، می‌توانید از همزن دستی (ویسک) یا چنگال نیز استفاده کنید.
مرحله پنجم: برای آماده‌سازی مواد خشک، آرد را با تمام ادویه‌ها مخلوط کنید. سپس 2 یا 3 بار مخلوطی که به دست می‌آید را الک کنید. این الک کردن باعث پف نهایی بهتر کیک خواهد شد. پس اگر الک کردن را انجام ندهید، بافت کیک شما خراب خواهد شد. البته ما نکات دیگر راجع به مشکلات بافت را در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ برایتان توضیح داده‌ایم.
مرحله ششم: برعکس رویه معمول آماده‌سازی خمیر کیک، این بار مخلوط تخم مرغی را روی مخلوط خشک بریزید. سپس یک لیسک بردارید و به آرامی و با روش دَوَرانی هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. بعد از اینکه کمی بافت خمیر مناسب شد، گردو و هویج رنده شده را نیز اضافه نمایید. حالا باز به آرامی هم بزنید تا احساس کنید که گردو و هویج به تمام نقاط خمیر پخش شده باشد. در این زمان دیگر هم زدن را متوقف کنید.
مرحله هفتم: طرز تهیه کیک خیس مجلسی هویج حالا با پخت آن پایان خواهد یافت. خمیر را به صورت متساوی در قالب‌ها بریزید. سپس قالب‌ها را 2 یا 3 بار روی میز کار بکوبید تا حفره احتمالی از بین برود. سپس قالب‌ها را داخل فر گذاشته و درب فر را ببندید. این کیک هویج خیلی زود و بین 20 الی 25 دقیقه خواهد پخت. بعد از گذشت 20 دقیقه می‌توانید درب فر را باز کنید و تست پختگی کیک با خلال دندان را انجام دهید. اگر نیاز به زمان بیشتری بود، تا 30 دقیقه هم به این کیک برای پخته شدن فرصت دهید. بعد از اطمینان از پختگی، کیک را از فر بیرون آورده و پس از یک استراحت 5 دقیقه‌ای، آن را از قالب خارج کنید.

طرز تهیه کیک خیس مجلسی

طرز تهیه فراستینگ برای کیک خیس مجلسی

فراستینگی که الان برایتان آموزش خواهیم داد، یک فراستینگ بی‌نظیر است که غیر از کیک هویج، می‌توانید برای تهیه کیک‌های خیس دیگر نیز به کار ببرید. مراحل زیر را دنبال کنید.
مرحله اول: کره را از یخچال بیرون بیاورید تا در دمای محیط کمی خمیری شود.
مرحله دوم: پنیر خامه‌ای و کره را داخل یک کاسه گود بریزید. حالا با همزن برقی و دور تند آنقدر این دو را هم بزنید که کاملا یکدست و پفکی شوند.
مرحله سوم: پودر قند، خامه، شیر و نمک را اضافه کنید. ابتدا با دور کند همزن برقی کمی هم بزنید تا پودر قند کاملا حل شود. سپس دور همزن را بالا ببرید و 2 یا 3 دقیقه دوباره هم بزنید تا بافت پفکی بهتری حاصل شود.
مرحله چهارم: مرحله کشیدن فراستینگ را می‌توانید به دو نحو انجام دهید. یک اینکه روی هرکدام از کیک‌ها مقداری فراستینگ بکشید. دومین روش اما کمی مجلسی‌تر است. ابتدا کیک‌های مجزا را روی هم گذاشته و با یک چاقو کاملا هم‌اندازه هم کنید. سپس یک لایه کیک گذاشته و مقداری فراستینگ را با لیسک یا پشت چاقو روی آن بمالید. حالا لایه دوم و سوم را به همین ترتیب گذاشته و نهایتا دور سه لایه را هم با فراستینگ بپوشانید. به این نحو، کیک شما خیلی شبیه کیک آلمانی جنگل سیاه و سایر کیک‌های لایه‌ای خواهد شد که جذاب است.
دقت داشته باشید که استفاده از این فراستینگ در طرز تهیه کیک خیس مجلسی کاملا اختیاری است. شما می‌توانید از روش‌های دیگر برای تزئین یا مرطوب‌سازی بیشتر کیک استفاده کنید. جدای از اینکه کیک خیس هویج بدون فراستینگ هم کامل خواهد بود. یکی از روش‌های جایگزین، استفاده از گاناش شکلاتی است که قبلا در مطلب طرز تهیه کیک قهوه آموزش داده بودیم.

نکات مهم در تهیه کیک خیس هویج

  • فراستینگ این کیک را باید کمی غلیظ درست کنید. بنابراین اگر دیدید که خیلی روان است، کمی پودر قند و خامه‌اش را بیشتر کنید.
  • می‌توانید فراستینگ را داخل ماسوره قنادی بریزید تا به صورت طرحدار تزئین کنید.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید خلاقیت‌های دیگری را نیز با لایه‌های کیک هویج انجام دهید. برای مثال از قالب‌های گرد با اندازه‌های متفاوت استفاده کنید تا هنگام چیده شدن روی هم، حالت کیک طبقاتی و هرمی به خودش بگیرد. ضمنا برش لایه‌های کیک نیز امکان‌پذیر است؛ اما این کار را حتما با چاقوی دندانه‌دار انجام دهید.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید با استفاده از همین خمیری که آموزش دادیم، کاپ کیک خیس هویج نیز تهیه کنید. البته یک کاپ کیک دیگر جذاب را می‌توانید در مطلب طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی آموزش ببینید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب طرز تهیه کیک خیس مجلسی لذت برده باشید. این کیک درعین پیچیدگی مراحل و طولانی بودن پخت، ساده تهیه می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این کیک نیز این است که درعین جذابیت و خاص بودنش، طعم و مزه ملایمی دارد که دل هیچ انسانی را نمی‌زند و با همه ذائقه‌ها جور درمی‌آید. پس می‌توانید به راحتی آن را گزینه پذیرایی مهمانی‌هایتان بدانید. ویژگی آخری که تا به اینجا درموردش صحبت نکردیم، عطر و رایحه بی‌نظیر این کیک است که حاصل همنشینی ادویه‌های ایرانی با گردو و هویج است. مطمئنا این بوی خوش، تمام مهمان‌هایتان را مشتاق چشیدن کیک خواهد کرد. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

هویج را باید با چه دنده‌ای برای کیک خیس رنده کنیم؟
بسته به سلیقه شماست. البته از دنده‌های خیلی ریز یا خیلی درشت استفاده نکنید. اما به طور کلی اگر از دنده ریز استفاده کنید، کیک هویج شما بافت متراکم‌تری خواهد داشت. و اگر از دنده درشت استفاده کنید، بافت کیک هویج شما پوک و اسفنجی‌تر خواهد شد.
کیک خیس هویج را چه مدتی می‌شود نگهداری کرد؟
به طور کلی زمان نگهداری کیک خیس از کیک عادی پایین‌تر است. اما این کیک چون فراستینگ خامه‌ای دارد، باز هم زمان نگهداری پایین‌تری خواهد داشت. پیشنهاد ما این است که اگر در ظرف دربسته و یخچال نگهداری‌اش کنید، بین 4 الی 5 روز زمان خواهید داشت.
آیا می‌شود هویج را با میوه دیگری جایگزین کرد؟
پیشنهاد ما این است که چنین کاری نکنید. اما اگر اصرار دارید، می‌توانید مقداری سیب رنده شده را جایگزین هویج در این کیک کنید.