طرز تهیه کروسان با خمیر هزارلا

طرز تهیه کروسان با خمیر هزارلا

کروسان (Croissant) نوعی نان - شیرینی است که از فرانسه به سایر کشورهای جهان صادر شد. تاریخچه شیرینی کروسان به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد. به‌طوری‌که برخی از محققان غذا بر این باورند که نسخه‌های ابتدایی کروسان در اتریش متولد شده است.
در ابتدا شیرینی پزان اتریشی به مناسبت پیروزی بر امپراتوری عثمانی شیرینی به نام کیفلی (Kipferl) را به‌صورت هلال ماه تهیه کردند؛ اما سال‌ها بعد نانوایان فرانسوی با بهبود این طرز تهیه، کروسان را به شکل امروزی به دوستداران شیرینی معرفی کردند.
کروسان از خمیر ورقه‌ای تهیه می‌شود که چندین لایه کره مالی روی آن سبب می‌شود که این شیرینی پوسته‌پوسته شود. این نان - شیرینی انواع مختلفی دارد به همین دلیل از آن به‌عنوان صبحانه یا میان‌وعده استفاده می‌کنند.
ما نیز تصمیم داریم که در این مقاله از مجله سیرنگ طرز تهیه کروسان با خمیر هزارلا و تمامی نکات طلایی مربوط به دستور تهیه آن را بررسی کنیم.

طرز تهیه کروسان با خمیر هزارلا

انواع کروسان

کروسان انواع مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را بر اساس مواد پرکننده، نوع خمیر و روش تهیه دسته‌بندی کرد. موارد زیر از معروف‌ترین کروسان‌های موجود در جهان هستند:
کروسان ساده: این نوع کروسان هیچ‌گونه پرکننده‌ای ندارد و به‌عنوان نان صبحانه مصرف می‌شود.
کروسان شکلاتی: نوعی کروسان که با تکه‌هایی از شکلات پر می‌شود.
کروسان کرم‌دار: نان – شیرینی‌هایی که با کرم وانیلی یا کرم شکلاتی پر شده‌اند.
کروسان مربایی: کروسان‌هایی که با مغزی از مرباهای مختلف مانند: مربای توت‌فرنگی، تمشک یا زردآلو تهیه شده است.
کروسان پنیری: نوعی نان کروسان که مغزی از پنیر داشته و گاهی اوقات با انواع مختلفی از سبزیجات یا گوشت نیز همراه می‌شود.
کروسان سبزیجات، کروسان ایتالیایی، کروسان کره‌ای و کروسان ژامبون و پنیر از دیگر انواع کروسان هستند که طرز تهیه کروسان ایتالیایی و کره‌ای را در مقالات جداگانه‌ای به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

روش تهیه کروسان با خمیر هزارلا

یکی از آسان‌ترین روش‌های تهیه کروسان که وام‌گرفته از طرز تهیه کروسان فرانسوی است، پخت آن با کمک خمیر هزارلا است. شما می‌توانید خمیر هزارلا را به‌صورت آماده از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرده تا با آن کروسان دلخواهتان را بپزید.
مواد لازم برای تهیه کروسان با خمیر هزارلا:
خمیر هزارلا آماده: ۱ بسته
شکلات صبحانه یا مربا: ۴ قاشق غذاخوری
کره: ۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد
کنجد: به مقدار لازم

مراحل تهیه کروسان با خمیر هزارلا

یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین طرز تهیه‌های کروسان به دستور تهیه کروسان با خمیر هزارلا تعلق دارد. کافی است که مواد اولیه را فراهم کرده و آستین‌هایتان را بالا بزنید. خمیر هزارلا را قبل از پخت شیرینی به مدت 2 تا 4 ساعت در یخچال بگذارید تا از حالت انجماد خارج شود.
خمیر را روی میز کار پهن کنید، کره نرم شده را به فرچه، لیسک یا قاشق روی خمیر بمالید. خمیر را روی هم تا بزنید و با کمک وردنه خمیر را پهن کنید تا به‌اندازه اولیه خود برسد. برش‌های مثلثی روی خمیر ایجاد کنید تا برای پخت کروسان آماده شود.
اگر قصد پخت کروسان مربایی دارید از مربا یا مارمالاد دلخواه خود استفاده کنید و اگر به دنبال تهیه کروسان شکلاتی هستید از شکلات صبحانه یا نوتلا برای مغزدار کردن کروسان کمک بگیرید. در غیر این صورت کروسان ساده بپزید.
شکلات صبحانه را به‌اندازه دلخواه روی برش‌های مثلثی قرار داده و از بخش پهن مثلث شروع به رول کردن کروسان کنید. قسمت آخر یا نوک مثلث را با مقدار کمی آب به روی خمیر بچسبانید.
زرده تخم‌مرغ را با چنگال بزنید تا از لختگی در بیاید. با فرچه مقداری زرده تخم‌مرغ روی کروسان‌ها رومال کرده و در صورت تمایل کمی کنجد روی آن بپاشید.
فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سینی فر را با کاغذروغنی پوشانده و کروسان‌ها را بافاصله کنار هم بچینید. سینی فر را در طبقه وسط قرار داده و اجازه دهید که کروسان‌ها برای ۱۷ تا ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد بپزند. نوش جان.
درصورتی‌که به فر دسترسی نداشتید می‌توانید با کمک طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر این نان شیرینی خوشمزه را در خانه تهیه و نوش جان کنید.

کلام آخر

برخلاف تصور افراد زیادی پخت کروسان کار چندان سختی نیست. اگر شما با دستور پخت مناسب خود آشنا باشید می‌توانید به‌راحتی و در کمتر از یک ساعت کروسان خانگی بپزید. طرز تهیه کروسان با خمیر هزارلا یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین روش‌های تهیه کروسان است.
دانستن فوت و فن‌ها و آشنایی با طرز تهیه کروسان با خمیر هزارلا به شما این فرصت را می‌دهد که در خانه انواع مختلفی از کروسان اعم از مربایی، شکلاتی، پنیری یا ساده را آماده کنید. امیدواریم مطالب این مقاله برای تهیه کروسان خانگی به‌خوبی شما را راهنمایی کرده باشد.

سوالات متداول

در حال حاضر انواع مختلفی از خمیرهای هزارلا در فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. شما می‌توانید با خرید یک بسته خمیر هزارلا چندین کروسان ساده یا مغزدار خانگی تهیه کنید.

کافی است که پس از خریداری و آماده‌سازی خمیر هزارلا، آن را به‌صورت مثلثی برش بزنید و مقداری شکلات صبحانه، شکلات تخته‌ای ذوب شده یا نوتلا را داخل خمیر ریخته و آن را رول کنید.

حداقل ۱ تا ۲ ساعت قبل از تهیه کروسان خمیر هزارلا را از فریزر خارج کرده و در یخچال بگذارید تا کار کردن با آن راحت‌تر شود. از سوی دیگر کره مالی خمیر هزارلا کیفیت نهایی کروسان را بیش‌ازپیش ارتقا می‌دهد.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)