طرز تهیه کلوچه فومن

طرز تهیه کلوچه فومن

کلوچه‌ی فومن یکی از خوشمزه‌ترین کلوچه‌های سنتی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. این کلوچه‌ بافت نرمی دارد و طعم آن نیز بسیار خاص و دلپذیر است. احتمالاً برای شما به عنوان میزبان بسیار لذت‌بخش خواهد بود که در مهمانی عصرانه‌تان، بویی دلپذیر همراه با رایحه‌ی دارچین در فضای خانه بپیچد و همگان مشتاق و منتظر سرو شدن دست‌پخت خوشمزه‌ی شما باشند. میل کردن کلوچه‌های فومن همراه با چایی، عصرانه‌ای زیبا و ماندگار را برای شما و عزیزانتان به ارمغان خواهد آورد. اگر به دنبال یک صبحانه یا میان‌وعده‌ی سالم و مقوی هستید، کلوچه‌ی فومن گزینه‌ی بسیار مناسبی است. برای آشنایی با طرز تهیه‌ کلوچه‌ فومن تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

کلوچه‌ فومن از کجا آمده؟

کلوچه فومن نوعی کلوچه‌ی سنتی مغزدار است که اولین بار در شهرستان فومن از توابع استان گیلان تولید شده و به نام زادگاهش یعنی فومن، معروف است. این کلوچه محصول کار و خلاقیت زنان این منطقه است که در گذشته به شکل سنتی در کوره‌های آجری و در خانه تولید می‌شد. این کلوچه طرفداران زیادی دارد و در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری شهر فومن، نقش مؤثری در جذب مسافران و گردشگران دارد. 
ابراهیم اصلاح عریانی در جلد دوم کتاب گیلان درباره‌ی کلوچه‌ی فومن نوشته است: «بازار آن فومن از وفور نعمت و فراوانی کالا برخوردار است. کلوچه‌ی فومن که با ترکیبات خاصی درست می‌شود، از مهم‌ترین ره‌آوردهای این شهر بشمار می‌رود.» 
برای مطالعه بیشتر: شیرینی‌های سنتی ایرانی

طرز تهیه کلوچه فومن

روش تهیه کلوچه فومن

مواد لازم برای تهیه خمیر کلوچه فومن:
آرد: 3 لیوان
کره آب شده: 50 گرم
تخم‌مرغ: 1 عدد
شیر ولرم: 1 لیوان
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
شکر: 2 قاشق غذاخوری
خمیر مایه:1 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای لایه‎‌ی میانی کلوچه فومن:
گردوی آسیاب شده 200 گرم
شکر 200 گرم
وانیل 1 قاشق چای‌خوری
کره آب شده 50 گرم
پودر دارچین 1 قاشق چای‌خوری
پودر هل 1/2 قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای رومال کلوچه فومن:
زرده تخم‌مرغ: 1 عدد
زعفران دم کره: 1 فنجان
سیاه‌دانه به میزان لازم

همچنین در این مجله بخوانید: شیرینی‌های محلی مازندران

مراحل تهیه کلوچه فومن

دستور پخت کلوچه فومن خانگی بسیار ساده است. برای تهیه‌ی این کلوچه‌های خوشمزه، مراحل زیر را بادقت دنبال کنید:
ابتدا شیر ولرم را در یک ظرف بریزید و خمیرمایه را به همراه یک قاشق شکر به آن اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا حل شوند. سپس روی ظرف را بپوشانید و به مدت 10 دقیقه آن را در دمای محیط قرار دهید تا خمیرمایه به عمل بیاید.
باقی‌مانده‌ی شکر را به همراه تخم‌مرغ و کره‌ی آب شده در یک ظرف بریزید و آن‌ها را خوب هم بزنید تا مواد با هم حل شده و یکدست شوند. سپس خمیرمایه‌ی عمل آمده را به مخلوط اضافه کنید و مجددا مواد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.
آرد و نمک را با هم مخلوط کرده، سپس آن را چند مرتبه الک کنید. در ادامه آرد را کم‌کم و طی چند مرحله به مخلوطی که در مرحله قبل آماده کردید، اضافه کنید و آن را خوب ورز دهید تا خمیر شما کم‌کم شکل بگیرد. خمیر را تا جایی ورز دهید که کاملا یکدست شود و به دست نچسبد. 
یک ظرف بزرگ با گنجایش دو برابر خمیر بردارید و دیواره‌ی آن را با روغن چرب کنید. سپس خمیر را چانه بگیرید و درون ظرف قرار دهید. روی ظرف سلفون بکشید و به مدت یک ساعت و نیم الی دو ساعت در دمای محیط قرار دهید تا خمیر استراحت کند و حجم آن تقریبا دو برابر شود.
در این فاصله که خمیر کلوچه در حال استراحت است، مواد میانی کلوچه را آماده کنید. برای این کار کافی است که گردوی آسیاب شده، شکر، وانیل، پودر هل و پودر دارچین را به کره اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شده و یکدست شود.
فر را روشن کنید و روی دمای 200 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. در ادامه روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید. سپس خمیر را از ظرف خارج کنید و به سطح کارتان منتقل کنید. چند دقیقه خمیر را ورز دهید تا پف آن مقداری بخوابد و نرم شود. سپس خمیر را تقسیم کرده و به شکل چانه‌های 80 یا 90 گرمی دربیاورید. سعی کنید چانه‌ها یکدست و هم‌اندازه باشند. چانه‌ها را یکی یکی بردارید و آن را کف دستتان پهن کنید و مقداری از مواد لایه‌ی میانی را در وسط خمیر قرار دهید. سپس کناره‌های خمیر را روی آن جمع کنید و آن را گلوله کنید و مجددا خمیر را با دست پهن کنید. اگر مهر مخصوص کلوچه‌های فومن را در خانه دارید، کلوچه‌ها را مهر کنید تا شکل اصیل کلوچه فومن را به خود بگیرند.
7. برای آماده کردن رومال کافیست یک ظرف بردارید و زرده‌ی تخم‌مرغ و زعفران دم کرده را درون آن بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس روی تمام کلوچه‌ها رومال بمالید و بعد روی آنها سیاه دانه بپاشید. سپس کف سینی فر را با روغن چرب کنید یا در کف آن کاغذ روغنی قرار دهید. کلوچه‌ها را درون سینی بچینید و سینی را داخل فر قرار دهید. حدود 20 تا 30 دقیقه به کلوچه‌ها زمان بدهید تا کاملا پخته شوند. پس از پخته شدن کلوچه‌ها می‌توانید سینی را در طبقه بالایی فر قرار دهید و به مدت 3 دقیقه حالت گریل را روشن کنید تا روی کلوچه‌ها طلایی شود. نهایتا سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا کلوچه‌ها خنک شوند. سپس آن‌ها را در ظرف مدنظرتان بچینید و سرو کنید. بی‌شک طعم بی‌نظیر این کلوچه‌ها شما را شگفت زده خواهد کرد. نوش جان!

در ادامه می‌توانید به بخش کلوچه‌های سیرنگ سر بزنید. 

طرز تهیه کلوچه فومن

ارزش غذایی کلوچه فومن (در هر 100 گرم)

انرژی: 414 کالری
چربی: 16.3 گرم
کربوهیدرات: 60 گرم
پروتئین: 7.3 گرم
فیبر: 1.6 گرم

رسپی‌های دیگر: طرز تهیه کلوچه با شیره انگور

کلام آخر

کلوچه فومن از آن شیرینی‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. این کلوچه‌ی خوشمزه می‌تواند همراه با شیر گرم در وعده‌ی صبحانه و یا همراه با چای به‌عنوان عصرانه سرو شود. همچنین می‌تواند انتخاب خوبی به‌عنوان میان‌وعده در سرکار باشد. در این مقاله شما با آموزش گام‌به‌گام تهیه کلوچه فومن آشنا شدید تا هر زمان که خواستید، این کلوچه‌های خوشمزه را در خانه بپزید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. میز مهمانی‌های شما با حضور این کلوچه‌ها حالت جذاب‌تر و اصیل‌تری به خود می‌گیرد و عزیزانتان بابت پختن این کلوچه‌های خوشمزه، قدردان شما خواهند بود و شما را تحسین خواهند کرد. پس همین حالا دست‌به‌کار شوید و این طعم بی‌نظیر را به خودتان و عزیزانتان هدیه کنید!

سوالات متداول

برای آماده کردن مواد لایه‌ی میانی معمولاً از گردوی آسیاب شده، شکر، وانیل، کره آب شده، پودر دارچین و پودر هل استفاده می‌کنند. شما می‌توانید مقداری گلاب، جوز هندی و پوره خرما نیز به این مواد اضافه کنید. همچنین می‌توانید از روغن حیوانی به‌جای کره استفاده کنید.

شما می‌توانید از مهرهایی با طرح‌های مختلف برای مهر کردن خمیر استفاده کنید. اگر هیچ مهری در اختیار ندارید، می‌توانید از ابزارها و وسایل دیگر برای این کار استفاده کنید و یا کلوچه‌هایی ساده و بدون مهر بپزید.

گاهی اوقات به دلایل مختلف از جمله رطوبت و شرایط نامساعد محیطی، ذرات آرد به هم می‌چسبند و فشرده می‌شوند؛ بنابراین لازم است قبل از استفاده از آرد، حتماً چند مرتبه آن را الک کنید تا ذرات آرد کاملاً از یکدیگر جدا شوند. این کار سبب می‌شود که خمیر حاصل از آرد به‌خوبی شکل بگیرد و نرم و یکدست باشد. همچنین باعث می‌شود که خمیر زودتر به عمل بیاید.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)