چرا کلوچه خمیر می‌شود؟

چرا کلوچه خمیر می‌شود؟

کلوچه در دسته انواع دسر و شیرینی قرار می‌گیرد که به دلیل داشتن رطوبت پایین و کم‌حجم بودن آن ماندگاری بالایی دارد. تنوع در طعم و مزه کلوچه باعث شده تا کوچک و بزرگ طرفدار آن باشند. به همین دلیل ممکن است که خانم‌ها تصمیم بگیرند تا کلوچه را در خانه بپزند. پخت کلوچه در خانه همیشه با موفقیت روبه‌رو نمی‌شود چراکه پخت این دسر به چندین نکته و قاعده وابسته است.
در این مقاله از مجله سیرنگ طرز تهیه کلوچه خانگی، نکات مهم پخت آن و دلیل خمیر شدن کلوچه را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم در پخت کلوچه دچار مشکل می‌شوید و کلوچه‌های خانگی شما آن طور که باید خوب از آب در نمی‌آیند، وقت آن رسیده تا مطالب پیش رو را مطالعه کنید.

طرز تهیه کلوچه خانگی

بیایید بررسی کنیم که کلوچه چگونه درست می‌شود؟ کلوچه‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به مواد اولیه به‌کاررفته در آن، نوع دیگری از کلوچه را آماده خواهید کرد. در این نسخه از کلوچه خانگی به مواد اولیه زیر نیاز داریم و باید مرحله‌به‌مرحله با دستور پیش بروید.
مواد لازم:
آرد قنادی: ۲ پیمانه
شکر: 1/2 پیمانه
روغن: 1/2 پیمانه
تخم‌مرغ: ۲ عدد
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: 1/2 قاشق چای‌خوری
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق چای‌خوری
گردو و کشمش: به مقدار لازم

چرا کلوچه خمیر می‌شود؟

مراحل تهیه کلوچه خانگی

کلوچه را می‌توان در انواع شکلاتی، مغزدار، زعفرانی و ساده تهیه کرد. برای داشتن کلوچه شکلاتی می‌توانید مقداری شکلات چیپسی را داخل خمیر کلوچه بریزید. با افزودن زعفران به خمیر کلوچه شما، نوع زعفرانی آن را خواهید شد. اگر با فواید کلوچه گردویی آشنا باشید، حتماً تهیه این دسر را در اولویت قرار خواهید داد.
برای شروع تخم‌مرغ‌ها را به همراه شکر و وانیل داخل کاسه همزن بریزید و برای ۵ دقیقه ترکیب را هم بزنید تا مخلوطی کش‌دار و کرم رنگ به وجود بیاید.
زعفران و روغن را در این مرحله به ترکیب قبلی اضافه کنید و برای یک دقیقه هم بزنید. آرد و بیکینگ‌پودر را ۳ مرتبه الک کرده تا سبک شده و گلوله‌ای در آرد باقی نماند. در این زمان نمک را به آرد و بیکینگ‌پودر اضافه کنید.
مواد خشک را طی ۳ مرحله به خمیر کلوچه اضافه کرده و هم بزنید. اگر قصد دارید کلوچه مغزدار درست کنید باید در همین مرحله آجیل، شکلات یا کشمش را اضافه کنید.
فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. در این فرصت کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و با یک قاشق یا اسکوپ خمیر کلوچه را به‌اندازه یک گردو بردارید و روی سینی بافاصله بچینید.
سینی حاوی کلوچه را برای ۱۲ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا زیر آن‌ها طلایی شود. تا خنک نشدن کلوچه به‌هیچ‌عنوان آن‌ها را از سینی فر جدا نکنید. این دسر را می‌توانید برای ۷ تا ۱۰ روز در محیط خنک و ظرفی دربسته نگهداری کنید.

برای آشنایی بیشتر با دستورهای تهیه کلوچه می‌توانید از مجله آشپزی سیرنگ کمک بگیرید، مانند: طرز تهیه کلوچه زنجبیلی.

چرا کلوچه خمیر می‌شود؟

چرا کلوچه پس از پخت خمیر می‌شود؟ 

  • اگر خمیر کلوچه را با کاتر یا قالب برش می‌زنید، هر بار خمیر را به‌اندازه قالب بردارید تا خمیر سفت نشود. در غیر این صورت کلوچه خشک می‌شود؛ اما مغز آن نپخته باقی می‌ماند.
  • استفاده بیش از حد از مواد مرطوب باعث پخت ناقص و خمیر شدن کلوچه خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید مواد اولیه را طبق دستور ترکیب کنید.
  • پایین بودن درجه فر و جانمایی نادرست سینی فر خود عاملی برای خمیر شدن کلوچه است. زیرا قبل از پخت کامل، پوسته کلوچه می‌سوزد.
  • زمانی که کلوچه‌ها گرم هستند به‌آرامی کاغذ روغنی حاوی کلوچه را روی توری فلزی قرار دهید تا به طور یکنواخت خنک شود. با این کار شما می‌توانید از خمیر شدن کلوچه جلوگیری کنید.
  • اگر حجم خمیر کلوچه شما بیشتر از یک سینی است، صبر کنید تا پخت کلوچه‌های موجود در سینی کامل شود و پس از خنک شدن سینی فر، دومین مرحله از کلوچه‌ها را در فر قرار دهید. در غیر این صورت کلوچه خمیر خواهد شد.
  • یکی دیگر از دلایل خمیر شدن کلوچه، مربوط به مرحله خنک شدن کلوچه‌ها است. درصورتی‌که سینی توری به‌اندازه کافی و نیازتان موجود نیست می‌توانید کلوچه‌های گرم را روی کاغذ روغنی پهن کنید که کف آن را کمی شکر پاشیده‌اید.
  • وجود جوش‌شیرین به مقدار زیاد باعث خمیر شدن کلوچه پس از پخت خواهد شد. سعی کنید که از بیکینگ‌پودر، به‌عنوان یک بهبوددهنده استفاده کنید.
  • آرد و بیکینگ‌پودر را قبل از اضافه‌کردن به مایه کلوچه حتماً الک کنید. اگر در آرد گلوله‌ای وجود داشته باشد، بافت کلوچه خمیری می‌شود.

با رعایت تمامی این نکات شما می‌توانید یک کلوچه خانگی همه‌چیزتمام تهیه کنید.

کلام آخر

تنوع در طعم و مزه، ماندگاری بالا، حجم کم و بافت خوب کلوچه باعث شده تا این دسر یکی از شیرینی‌های عامه‌پسند باشد. تهیه کلوچه خانگی در صورت آشنایی با فوت و فن‌های طلایی آن کار ساده و لذت بخشی خواهد بود.
آنچه در این مقاله از مجله سیرنگ مورد بررسی قرار گرفت، طرز تهیه کلوچه خانگی، نکات طلایی و علت خمیر شدن کلوچه بوده است. شما می‌توانید با درنظرداشتن نکات گفته شده و رعایت دستورات طرز تهیه یک کلوچه خانگی خوش بافت را در خانه تهیه کنید. شما چه تجربیاتی از خمیر شدن کلوچه دارید؟ برای تبادل اطلاعات با سایر دوستانتان برایمان در بخش نظرات پیغام بگذارید.

سؤالات متداول

برای پخت کلوچه مغزدار از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟ 
پس از تهیه خمیر کلوچه می‌توانید از انواع آجیل، میوه‌های خشک و شکلات چیپسی برای پخت کلوچه مغزدار کمک بگیرید.
بهترین دما برای پخت کلوچه در فر چه درجه‌ای است؟ 
برای پخت کامل بدون اینکه کلوچه خشک یا خمیر شود باید فر را با دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کرده و سینی فر را در طبقه وسط قرار دهید.
علت خمیر شدن کلوچه چیست؟ 
دمای فر نامناسب، زیاد بودن مواد مرطوب خمیر کلوچه، قراردادن سینی فر در طبقه نادرست و روش نامناسب خنک شدن کلوچه‌ها از دلایل اصلی خمیر شدن کلوچه است.