تاریخچه کیک تولد

تاریخچه کیک تولد

مهم‌ترین چیزی که یک جشن تولد را به یک جشن تولد واقعی تبدیل می‌کند، کیک تولد است. مگر می‌شود که بدون کیک جشنی برای تولد گرفت؟ بدون شک چنین چیزی امکان ندارد؛ حتی اگر جشنی هم در کار نباشد، بدون شک کیک همیشه باید باشد. اما آیا تابه‌حال برایتان سؤال شده است که از چه زمانی استفاده از کیک در تولد مرسوم شد؟
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ می‌خواهیم درست به همین سؤال پاسخ دهیم. در این مطلب نگاه به تاریخچه کیک تولد خواهیم انداخت. خواهیم دید که استفاده از کیک در جشن تولد از چه سالی شروع شده و البته اولین فرد یا افرادی که در تولد، کیک سرو کردند چه کسانی بودند. با ما همراه باشید تا اطلاعات تاریخی خود را افزایش دهیم.

سرآغاز تاریخچه کیک تولد

آن طور که اسناد درباره تاریخچه کیک تولد به ما نشان می‌دهند، اولین نشانه‌های استفاده از کیک تولد در جشن‌ها، به قرون وسطی باز می‌گردد. آلمانی‌ها اولین ملتی بودند که در جشن تولد از کیک استفاده کردند. در بین آلمانی‌ها مرسوم بود که برای کودکان جشن تولد بگیرند و در این جشن، برای کودکان کیکی خاص سرو کنند. در آن زمان این مراسم «کیندرفِست» نام داشت.
همچنین تاریخچه کیک تولد نشان می‌دهد که کیک‌ها در ابتدا به‌عنوان خوراک اصلی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. بعدها رفته‌رفته با کشف مواد اولیه شیرین‌کننده، کیک‌ها نیز شیرین شدند و به‌جای غذای اصلی، به دسر تبدیل شدند. در زبان آلمانی، به کیک تولد «Geburtstagorten» می‌گفتند؛ به معنای خوراکی که در زمان تولد سرو می‌شود.
حال که از تاریخچه کیک تولد آگاه شده‌ایم، بد نیست بدانیم که یک کیک تولد ساده را چطور می‌توان تهیه کرد. برای همین، به شما توصیه می‌کنیم که سری به مقاله طرز تهیه کیک تولد ساده خامه‌ای در مجله سیرنگ بزنید.

تاریخچه کیک تولد

تاریخچه کیک تولد و محبوب‌شدن آن

داستان‌هایی که درباره تاریخچه کیک تولد برای ما نقل شده‌اند، قرن 17 میلادی را نقطه عطفی برای این کیک می‌دانند. در آن زمان، کیک‌ها تغییرات عمده‌ای کردند و رفته‌رفته به کیک‌هایی که ما امروزه می‌شناسیم تبدیل شدند. برای مثال در این قرن، کیک‌ها را به شکل لایه‌ای درست می‌کردند، روی آن‌ها را با خامه می‌پوشاندند و آن‌ها را با گل تزیین می‌کردند.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در آن زمان، کیک تولد یک کالای لوکس قلمداد می‌شد. مواد اولیه این کیک بسیار گران بود و تنها اشراف و ثروتمندان امکان تهیه آن را داشتند. در قرن 18 میلادی، مواد اولیه کیک تولد ارزان‌تر شدند و بیشتر در دسترس مردم عادی قرار گرفتند. از همان زمان بود که تاریخچه کیک تولد به اوج خودش رسید، زیرا دیگر اکثر مردم می‌توانستند در جشن‌های خود از این دسر استفاده کنند.

کیک تولد بعد از انقلاب صنعتی و دوران مدرن

از دیگر نقاط عطفی که در تاریخچه کیک تولد وجود دارد، انقلاب صنعتی است. انقلاب صنعتی بسیاری از چیزها را در دنیا زیر و رو کرد و خیلی از چیزهای تازه در زندگی افراد عادی به ارمغان آورد. انقلاب صنعتی تغییر بسیار زیادی بر روی قیمت مواد اولیه، غذا و خوراکی گذاشت و از آن زمان به بعد، کیک به یک کالای ارزان و همگانی تبدیل شد. پس از این دوران، مردم عادی نیز می‌توانستند مانند اشراف در جشن تولد خود کیک سرو کنند این روند ادامه داشت تا اینکه در اواخر قرن 19 و قرن 20، کیک تولد به اوج محبوبیت خود رسید.
امروزه کیک تولد را می‌توان به انواع و اشکال مختلفی تهیه کرد. برای مثال، این کیک را می‌توان به شکل کاپ کیک نیز درست کرد. توصیه می‌کنیم که سری به مجله سیرنگ بزنید و طرز تهیه کاپ کیک تولد را مطالعه کنید تا جشن ناب‌تری داشته باشید.

تاریخچه کیک تولد

نگاهی به تاریخچه جشن تولد

حال که از تاریخچه کیک تولد آگاه شدیم، بد نیست که نگاهی به تاریخچه جشن تولد نیز داشته باشیم. احتمالاً برایتان این سؤال نیز پیش‌آمده است اولین کسانی که تولد فردی را جشن گرفتند، چه کسانی بودند. در جواب به این سؤال باید گفت که رومی‌ها (شهروندان امپراتوری روم باستان) اولین ملت تاریخ بودند که تولد افراد عادی را برای اولین‌بار جشن گرفتند.
تا پیش از آن، جشن‌گرفتن تولد تنها مختص به چهره‌های شاخص دینی، پاپ‌ها، پادشاهان و اشراف‌زادگان بود. درست در همین زمان بود که خانواده‌های رومی تصمیم گرفتند برای بزرگداشت عزیزان خود، برایشان جشن تولد بگیرند. هرچند که در آن زمان خبری از کیک نبود و تاریخچه کیک تولد سال‌های سال بعد از روم باستان آغاز شد.
همچنین بد نیست بدانید که جشن تولد 50 سالگی در آن زمان بسیار خاص بود و یک رویداد مهم به شمار می‌رفت. در این مراسم معمولا خوراکی‌های خاصی سرو می‌کردند و فردی که تولدش بود، تاجی از برگ‌های زیتون هدیه می‌گرفت. البته باید بدانید که برگزاری جشن برای خانم‌ها تا قرن 12 میلادی، مرسوم نبود.

نگاهی به تاریخچه شمع تولد

تاریخچه کیک تولد و جشن آن به کنار، برای آگاهی از تاریخچه روشن‌کردن شمع در تولد، حتی باید از امپراتوری روم باستان نیز عقب‌تر برویم. روشن‌کردن شمع را می‌توان به یونانی‌های باستان نسبت داد. در آن زمان، روشن‌کردن شمع یک کار آیینی و دینی بود. یونانی‌های باستان برای پرستش خدایان خود شمع روشن می‌کردند. 
درست همان‌طور که ما برای حاجت گرفتن شمع روشن می‌کنیم و در نور شمع دعا می‌کنیم، یونانی‌های نیز برای دعاکردن شمع روشن می‌کردند. این کار بعدها به دین مسیحیت نیز انتقال پیدا کرد. یونانی‌های باستان باور داشتند که دود شمع، می‌تواند دعاها و آرزوهای آنان را به گوش خدایانشان برساند و آن‌ها را برآورده کند.

کلام آخر
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، نگاهی به تاریخچه کیک تولد داشتیم. دیدیم که پخت کیک تولد برای اولین توسط آلمانی‌ها رواج پیدا کرد و در قرن 17 و 18 میلادی، به یک رسم رایج در میان اشراف تبدیل شد. همچنین دیدیم که بعد از انقلاب صنعتی، پخت کیک برای عامه مردم امکان‌پذیر شد و محبوبیت آن بسیار افزایش یافت.
در ادامه این  مطلب به تاریخچه جشن تولد و همچنین تاریخچه شمع تولد نیز نگاهی داشتیم. امیدواریم که این مطلب به‌اندازه کافی برای شما مفید بوده باشد. یادتان نرود که در تهیه انواع کیک، همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ استفاده کنید؛ کرم کنجد پسته‌ای و همچنین شکلات صبحانه سیتلا، می‌توانند مزه کیک‌های شما را چندین برابر بهتر کنند.

سوالات متداول

دستور تهیه اولین کیک‌های تولد بسیار ساده بوده است، در این کیک‌ها تنها از آرد، مخمر، انواع مغزها و عسل استفاده می‌شده است.

اولین فردی که در تولد او از کیک با شمع استفاده شده است، فردی است آلمانی به اسم کنت لودویگ وون زیزندورف؛ او از اشراف بود و به همین دلیل امکان تهیه کیک داشت.

برای تهیه خود کیک، می‌توان از شکلات صبحانه سیتلا به‌عنوان یکی از مواد اولیه استفاده کرد. همچنین برای تزیین این کیک نیز می‌توان از اسمارتیز سیرنگ استفاده کرد.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)