تاریخچه کیک شکلاتی

تاریخچه کیک شکلاتی

«آه! ای کیک شکلاتی؛ کلماتی که امروز برای تو می‌نویسم در حقیقت یک نامه عاشقانه هستند؛ نامه‌ای که عمق عشق من و میلیاردها نفر دیگر را در سرتاسر جهان، به تو ثابت می‌کند.» مقاله امروز ما اگر بیشتر از یک ادای احترام و ابراز عشق به کیک شکلاتی نباشد، کمتر از آن هم نیست؛ زیرا که بدون شک، این کیک محبوب‌ترین کیک در کل دنیا است.
کیک شکلاتی را همه دوست دارند، اما تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که این کیک برای اولین‌بار چه زمانی درست شده است؟ مهم‌تر از آن، آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که کدام مغز نابغه‌ای برای اولین‌بار به فکر درست‌کردن چنین شاهکاری افتاده است؟ در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ می‌خواهیم به همین سؤال پاسخ دهیم و نگاهی به تاریخچه کیک شکلاتی داشته باشیم؛ با ما همراه باشید.

کیک شکلاتی چه زمانی برای اولین درست شد؟

تاریخچه کیک شکلاتی و پخت آن برای اولین‌بار، به قرن 18 میلادی باز می‌گردد. آمریکایی‌ها اولین ملت در تاریخ بودند که ایده پخت کیک با شکلات به ذهنشان رسید. تا آن زمان، شکلات تنها به‌صورت نوشیدنی میل می‌شد، اما بعد از آن بود که یک فرد نابغه و خوش‌ذوق به فکر درست‌کردن کیک، شیرینی و بیسکویت با آن افتاد. هرچند که نمی‌دانیم اولین بار چه کسی کیک شکلاتی را درست کرده است، اما به‌هر‌حال ما مدیون او هستیم.
اولین دستورهای تهیه مربوط به پخت کیک شکلاتی، به اوایل قرن 19 میلادی باز می‌گردد. در سال 1828 میلادی، تولید انبوه شکلات و پودر کاکائو به لطف «کوئنراد ون هوتن» هلندی آغاز شد و از همان زمان، این محصول به‌راحتی برای همه در دسترس بود. بدیهی است که با این شرایط، علاقه مردم نیز به تهیه کیک شکلاتی افزایش پیدا کرد.
چیزی که تاریخچه کیک شکلاتی به ما می‌گوید، این‌طور است که اوج محبوبیت این دسر خوشمزه، در اصل به سال‌های 1920 و 1930 میلادی باز می‌گردد. در آن سال‌ها، پودر کیک شکلاتی آماده که توسط برند «داف و پسران» تولید می‌شد، بسیار محبوب بود. چند سال بعد از آن، برند «بتی کروکر» و کیک‌های شکلاتی‌اش نیز به نوبه خود از اقبال عمومی بسیار خوبی برخوردار بودند.
حال که می‌دانیم تاریخچه کیک شکلاتی از چه زمانی شروع شده است، بد نیست که روش پخت این کیک لذیذ را نیز بدانیم. شما می‌توانید طرز تهیه کیک شکلاتی را در مجله کیک و شیرینی سیرنگ مطالعه کنید.

تاریخچه کیک شکلاتی

نگاهی به سال‌های اولیه کشف شکلات

داستان شکلات، بسیار قدیمی‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید. شکلات از جمله خوراکی‌های محبوب تمدن آزتک و مایا بود که بیشتر از هزاران سال پیش در قاره آمریکا حکومت می‌کردند. در آن زمان شکلات را بیشتر به‌صورت نوشیدنی میل می‌کردند؛ معمولاً هم در آن از ادویه‌ها یا پوره ذرت استفاده می‌کردند. البته باید گفت که این نوشیدنی بسیار تلخ بوده و خبری از مزه خوشی که امروزه از آن می‌شناسیم، نبوده است.
تا قرن 16 میلادی، اوضاع به همین شکل بود و نوشیدنی شکلات تنها در قاره آمریکا شناخته‌شده بود. با ورود اروپایی‌ها به این قاره و سپس سفر شکلات به اروپا، این خوراکی به یکی از محبوب‌ترین گزینه دسر برای اروپایی‌های تبدیل شد. تاریخچه شکلات در دنیا از همین زمان آغاز می‌شود؛ اروپایی‌ها برای اولین بار شکر را به شکلات اضافه کردند و آن را به شکل مدرن آن تغییر دادند.

تاریخچه شکلات در قرن 19 میلادی

تا قرن 18 و 19 میلادی، شکلات همچنان به شکل نوشیدنی مصرف می‌شد. آن‌ طور که تاریخچه شکلات به ما نشان می‌دهد، شکلات تا آن زمان، یک نوشیدنی اشرافی بوده و در چندان در دسترس عموم مردم قرار نبوده است. بعد از قرن 18 و 19 با تولید انبوه شکلات و فرآوری آن به شکل امروزی، استفاده از آن در اشکال دیگری به غیر از نوشیدنی، رواج پیدا کرد.
کوئنراد ون هوتن هلندی، اولین کسی بود که از شکلات، پودر کاکائو درست کرد. او باعث شد تا این خوراکی در دسترس عموم قرار بگیرد و عامه مردم با آن آشنا شوند. این اختراع در سال 1828 رخ داد؛ یعنی درست در اوج انقلاب صنعتی اروپا. ون هوتن با جداکردن کره کاکائو از دانه‌های آن، توانست پودر کاکائو درست کند.  این کار قیمت کاکائو را تا حد بسیاری زیادی ارزان کرد و درست به همین دلیل همه توانایی تهیه آن را پیدا کردند.
البته باید بدانید که شروع تاریخچه کیک شکلاتی برای بعدازاین دوران است؛ زیرا در آن زمان، این کیک هنوز شناخته‌شده و محبوب نبود. ویفر شکلاتی از جمله دیگر محصولات محبوبی بود که با این ماده اولیه تهیه می‌کردند؛ شما می‌توانید طرز تهیه ویفر شکلاتی را در مجله کیک و شیرینی سیرنگ بخوانید

تولد اولین کیک شکلاتی در دنیا

آن چیزی که تاریخچه کیک شکلاتی به ما نشان می‌‌دهد، این کیک برای اولین‌بار در اواخر قرن 19 میلادی متولد شده است. اولین دستورهای تهیه این کیک در کتاب‌های آشپزی معروف آن زمان به چاپ رسیدند و مردم برای اولین‌بار به این پی بردند که می‌توان با شکلات هم کیک درست کرد.

یکی از اولین دستورهای پخت کیک شکلاتی را می‌توان در کتاب به اسم «راهنمای خانه‌داری خانم بیتون» پیدا کرد. این کتاب در سال 1861 چاپ شده و برای اولین مرتبه در تاریخ، به بانوان پیشنهاد استفاده از شکلات را در انواع کیک داده است.
البته باید این نکته را بدانید که اولین کیک‌های شکلاتی تاریخ، با کیک‌هایی که ما امروزه می‌خوریم بسیار متفاوت بودند. در گذشته چیزی به اسم «کیک» در معنای امروزی آن وجود نداشت، بلکه کیک‌های شکلاتی آن زمان، بیشتر به نان شباهت داشتند و معمولاً خشک و سفت بودند. امروزه کیک‌ شکلاتی بسیار مرطوب و البته نرم است.

در ادامه می‌توانید به بخش کیک‌های روغنی سیرنگ نیز سر بزنید و با انواع کیکهای خوشمزه نیز آشنا شوید.

تاریخچه کیک شکلاتی

کیک شکلاتی در قرن 20 میلادی تا زمان حال

مطابق با آن چیزی که تاریخچه کیک شکلاتی ثبت شده است، شکل مدرن این کیک، یعنی آن چیزی که ما امروز از آن می‌شناسیم، به اوایل قرن 20 میلادی باز‌می‌گردد. در این دوره، پودر کاکائو به تولید انبوه رسیده بود و تهیه آن برای تمام اقشار جامعه امکان‌پذیر بود. همچنین این محصول کیفیت بسیار بیشتری داشت و فراوری‌شده بود. بیکینگ‌پودر و جوش‌شیرین نیز به‌راحتی قابل‌تهیه بودند و به همین دلیل پخت کیک بسیار آسان بود.
بسیاری از کیک‌‌های شکلاتی نمادین در دنیا، در همین دوره به بازار راه پیدا کردند. یکی از برندهایی که محصولاتش بسیار معروف بود، «Devil's Food Cake» نام داشت. کیک‌های این برند بسیار خوشمزه‌تر و البته تیره‌تر از کیک‌های معمولی بودند؛ زیرا مقدار شکلات به‌کاررفته در آن‌ها بسیار بیشتر از مقدار استاندارد بود.
در اواسط قرن 20 میلادی، محبوبیت کیک شکلاتی حتی چندبرابر نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد. در سال 1940، پودر کیک آماده «بتی کروکر» وارد بازار شد و تهیه این کیک را به ساده‌ترین کار ممکن تبدیل کرد. می‌توان چنین گفت که تاریخچه کیک شکلاتی در این سال‌ها به اوج خودش می‌رسد، زیرا که پخت این کیک دیگر برای هر زن خانه‌داری امکان‌پذیر بود و نیازی به هنر آشپزی وجود نداشت!
از آن زمان به بعد، تهیه دسر با شکلات، از کیک ساده فراتر رفت. انواع شیرینی‌ها، بیسکویت‌ها، چیزکیک‌ها و ویفرهای شکلاتی نیز رفته‌رفته محبوب شدند. چیزکیک شکلات یکی از محبوب‌ترین دسرهایی بود که حسابی در آمریکا شهرت داشت. شما می‌توانید طرز تهیه چیز کیک شکلاتی را در مجله سیرنگ مطالعه کنید.

کلام آخر
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، با تاریخچه کیک شکلاتی با شما همراه بودیم. این کیک را بدون شک می‌توان محبوب‌ترین انواع کیک در دنیا دانست. از پیر و جوان گرفته همه عاشق این دسر هستند و نمی‌توان هیچ رقیبی برای آن پیدا کرد. در این مطلب دیدیم که شکلات از کجا آمده است و چه مسیری را برای تبدیل‌شدن به کیک شکلاتی طی کرده است. اگر عاشق شکلات هستید، بدون شک می‌توانید محصولات سیرنگ برای شما انتخاب خوبی خواهند بود؛ با شکلات صبحانه سیتلا می‌توانید کیفیت را تجربه کنید!

سوالات متداول

بله؛ خوردن این خوراکی به‌اندازه مناسب، می‌تواند خواصی همچون کمک به سلامت قلب، بهبود سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و کاهش استرس را به همراه داشته باشد.

به‌طورکلی کالری موجود در کیک شکلاتی مقداری زیاد است؛ به همین دلیل افرادی که رژیم لاغری دارند باید بااحتیاط آن را میل کنند.

کیک براونی دوقلو سیرنگ، کیک روغنی مغزدار سیرنگ و البته کیک روغنی کاکائویی سیرنگ از تمام محصولات شکلات این برند محبوب‌تر هستند.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)