طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی

طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی

همان‌طور که احتمالا در فیلم‌های آمریکایی دیده‌اید، مردم ایالات متحده علاقه خاصی به پنیر دارند. این علاقه درحدی بوده است که قنادان آمریکایی از پنیر در کیک نیز استفاده کرده‌اند. نتیجه شده کیک پنیری یا همان چیز کیک (به زبان انگلیسی: Cheesecake).
چیز کیک آن‌قدری خوشمزه است که یکی از محبوب‌ترین دسرهای کشور آمریکا محسوب می‌شود. البته الان دیگر باید چیز کیک را یک دسر جهانی نامید. زیرا این دسر به اکثر کشورهای جهان راه یافته و خیلی از قنادهای کشورهای مختلف با خلاقیت خودشان، انواع مختلفی از آن را ابداع کرده‌اند. ما نیز امروز قرار است که یک نوع دستور چیز کیک تحت عنوان طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی را به شما آموزش دهیم. طعم شکلات و پنیر شاید از دور کمی ناسازگار به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید که پس از امتحان کردن این دسر، نظرتان عوض خواهد شد. ضمنا خوبی آموزش حاضر این است که با کمترین امکانات ممکن در خانه می‌توانید چیز کیک درست کنید و از طعم بی‌نظیر این دسر فرنگی لذت وافری ببرید.
پس با ما همراه باشید تا بعد از مرور تاریخچه چیز کیک و رسپی کلی این دسر، طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی را با هم مرور کنیم.

تاریخچه چیز کیک

اگر بخواهیم تاریخچه چیز کیک را بررسی کنیم، باید بگوییم که آمریکایی شناخته شدن چیز کیک هم یک نوع دزدی از آمریکا محسوب می‌شود. درواقع چیز کیک نیویورک که نوع مدرن چیز کیک به شمار می‌آید، آمریکایی است. بنا به همین موضوع می‌شود چیز کیک مدرن را آمریکایی به حساب بیاوریم. اما تاریخچه اصلی چیز کیک خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.
اسناد تاریخی می‌گویند که چیز کیک درحدود چهار هزار سال عمر دارد! بله؛ درست شنیدید! جزیره‌ای در شرق یونان به نام ساموس، جایی است که قالب چیز کیک پیدا شده است! همچنین شواهدی وجود دارد که مردم به ورزشکاران المپیک در سال 776 قبل از میلاد مسیح، چیز کیک داده‌اند. زیرا این خوراکی را به عنوان منبع انرژی می‌شناخته‌اند!
اولین دستور پختی که در تاریخ برای چیز کیک به دست ما رسیده مربوط به سال 230 بعد از میلاد مسیح است. آثنئیوس (به زبان انگلیسی: Athenaeus) نویسنده مشهور یونانی، طرز تهیه چیز کیک یونانی را ترکیبی از آرد گندم، عسل و پنیر معرفی کرده است.
سپس رومی‌ها به یونان می‌آیند و این کشور را شکست می‌دهند. در تسخیر یونان، رومی‌ها خیلی چیزها را از یونان به یغما می‌برند و یکی از آن چیزها، چیز کیک است! رومی‌ها دستور پخت چیز کیک را عوض می‌کنند. برای مثال یک تخم مرغ به موادش اضافه می‌کنند و با برگ بو روی آجر می‌پزند و داغ سرو می‌کنند.
رومی‌ها با کشورگشایی‌های زیاد خود باعث می‌شوند تا چیز کیک به اکثر نقاط اروپا برود. این ماجرا باعث می‌شود تا از قرن اول میلاد الی قرن شانزدهم، تقریبا کل کشورهای اروپا دارای رسپی‌های مختص خودشان از چیز کیک بشوند. و باقی داستان را هم که می‌دانید، کارخانه فیلادلفیا در آمریکا می‌تواند با پاستوریزه کردن پنیر خامه‌ای از آن در چیز کیک استفاده کند. مساله‌ای که باعث شهرت و خوشمزگی بیشتر چیز کیک و صدور آن به کل دنیا می‌شود.
راستی اگر از تاریخچه خوراکی‌ها و کیک‌ها خوشتان می‌آید، باید بگوییم که ایران نیز مهد خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه است. بنابراین می‌توانید به مطلب پیشین ما تحت عنوان شیرینی‌های سنتی ایرانی مراجعه کنید و از تاریخچه شیرینی و کیک در ایران بخوانید.

چیز کیک چگونه تهیه می‌شود؟

حالا بیایید تا ببینیم که چیز کیک امروزی چگونه تهیه می‌شود؟ طرز تهیه چیز کیک، امروزه به انواع و اقسام مختلفی وجود دارد. اما به صورت کلی، دو نوع چیز کیک اصلی وجود دارد. یک نوع همان چیز کیک کلاسیک است که با نام چیز کیک پختنی (به زبان انگلیسی: Baked cheesecake) نیز شناخته می‌شود. در این نوع چیز کیک از تخم مرغ برای غلظت بافت چیز کیک استفاده خواهد شد. چیز کیک کلاسیک بافت فشرده و مخملی جالبی دارد.
اما نوع دوم چیز کیک، چیز کیک یخچالی (به زبان انگلیسی: No bake cheesecake) محسوب می‌شود. این نوع از چیز کیک، لطافت بیشتری دارد که حاصل وجود خامه است. برای انسجام و غلظت این چیز کیک از ژلاتین استفاده می‌شود.
ما قبلا دستور پخت نوع اول چیز کیک، یعنی چیز کیک کلاسیک را در مطلب طرز تهیه چیز کیک به شما آموزش داده‌ایم. بنابراین می‌توانید آن را مطالعه کنید. اما اگر دنبال نوع دوم چیز کیک، یعنی چیز کیک یخچالی هستید، با ما همراه باشید. قرار است طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی را با هم یاد بگیریم.

دستور تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی

چیز کیک شکلاتی یخچالی که ما تهیه خواهیم کرد، سه بخش اصلی دارد: یکی کراست اصلی، دوم لایه پنیری و سوم گاناش شکلاتی روی کیک. پس بیایید تا در ابتدا مواد اولیه لازم برای تهیه این سه بخش را با هم مرور کنیم.
مواد اولیه لازم برای کراست و لایه پنیری:
بیسکویت شکلاتی پتی بور: 2 بسته
کره: یک بسته 100 گرم
پنیر ماسکارپونه: 1 بسته 200 گرم
خامه شیرین شده یا خامه صورتی: 1 بسته 200 گرم
پودر وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
پودر قند: 3 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین: 1 قاشق غذاخوری
آب برای پودر ژلاتینی: 1/2 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
شکلات صبحانه فندقی (نوتلا): 1 قاشق غذاخوری
مواد اولیه برای تهیه گاناش شکلاتی روی چیز کیک:
شکلات تخته‌ای شیرین (یا بنا به ذائقه شما دارک): 150 گرم
خامه صبحانه: 200 گرم (یک پاکت صورتی)
شکلات تخته‌ای سفید (وایت چاکلت) برای تزئین: 50 گرم
در قسمت بعدی دیگر سراغ مراحل طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی خواهیم رفت. ضمنا اگر از این نوع کیک‌ها خوشتان می‌آید، می‌توانید نگاهی هم به مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر بیندازید.

مراحل تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی

همان‌طور که فهمیدید، ما می‌خواهیم بدون هیچگونه پخت و پز کیک، لایه پایینی (یا همان کراست چیز کیک که پنیر رویش می‌آید) را با بیسکویت پتی بور درست کنیم. پس طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی را حتما دنبال کنید که خیلی ساده خواهد بود.

آسیاب بیسکویت پتی بور

برخلاف دسرهای دیگری که با بیسکویت درست می‌شوند، همچون طرز تهیه دسر تیرامیسو، این‌جا باید بیسکویت را کاملا به خاکه تبدیل کنیم. برای این کار ابتدا هر بیسکویت را با دست کمی می‌شکنیم؛ سپس آن را در آسیاب کن ریخته و پودر پودر می‌کنیم. می‌توانید برای اطمینان از پودر شدن، بیسکویت را الک کنید. اما اگر آسیاب برقی نداشتید هم می‌شود این کار را با هاون انجام دهید که کمی وقت و انرژی بیشتری خواهد گرفت.

ذوب کردن کره

کره ذوب شده نقش چسب بیسکویت را بازی خواهد کرد. اما مهم این است که کره را به روش بن‌ماری (حرارت غیر مستقیم) ذوب کنیم. برای این کار باید کره را در کاسه‌ای نشکن ریخته و روی حرارت یک کتری در حال جوش بگذاریم تا کاملا ذوب شود.

خمیر بیسکویتی!

حالا کره ذوب شده را به پودر بیسکویت اضافه کرده و کمی با قاشق هم بزنید. سپس برای اینکه مطمئن شوید به همه‌جای بیسکویت، کره رسیده باشد، کمی هم با دست مخلوط کرده و چنگ بزنید. بافت نهایی مخلوط باید شبیه به شن ساحل باشد! دقت کنید که تهیه کردن بافت خوب در این مرحله، یکی از مهم‌ترین کارها در طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی است.

قالب بندی خمیر

یک قالب کمربندی گرد بردارید. بهتر است که قطر قالب در حدود بیست سانتی متر باشد. خمیر بیسکویتی را داخل قالب ریخته و کاملا پهن کنید. خمیر باید کاملا منسجم و یکدست شود. انگار که یک خمیر با آرد درست کرده‌اید و پخته‌اید. پس از آماده شدن این کراست بیسکویتی را کنار بگذارید تا سراغ لایه پنیری برویم.

آماده کردن مخلوط پنیر

حالا پنیر ماسکارپونه، خامه صبحانه، پودر قند، وانیل، پودر کاکائو و شکلات صبحانه را در یک کاسه گود بریزید. (اگر خامه شیرین دارید، باید پودر قند را حذف کنید!) سپس با همزن برقی و دور متوسط آن‌قدر هم بزنید تا یک مخلوط پفکی یکدست از این مواد کسب کنید. ضمنا اگر همزن برقی ندارید می‌توانید با چنگال یا ویسک (همزن دستی) نیز این کار را انجام دهید. اما طبعا به وقت و انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت.

آماده کردن ژلاتین

ژلاتین را با آب سرد مخلوط کنید و با قاشق هم بزنید تا ژلاتین حالت اسفنجی پیدا کند. سپس این مخلوط را هم به روش بن‌ماری روی کتری بگذارید تا ژلاتین در آب حل شده و به مایعی با بافت ژله‌ای دست پیدا کنید.

طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی

آماده‌سازی سس پنیری

در طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی، باید سس پنیری را آماده کرده و روی کراست بدهیم. کاری که البته در پخت خیلی از کیک‌ها انجام می‌شود. برای مثال ما قبلا در مطلب طرز تهیه کیک حلزونی نیز از چنین تکنیکی استفاده کرده بودیم.
پس وقتی ژلاتین آماده شد، آن را هم به مخلوط پنیری اضافه کرده و کاملا هم می‌زنیم. بهتر است که این مرحله از هم زدن را با لیسک یا یک قاشق چوبی انجام دهید.

ترکیب لایه‌ها

حالا سس پنیری را روی لایه بیسکویتی بریزید. بعد از اینکه کل مایه پنیری را ریختید، با پشت یک قاشق یا با همان لیسک، مایه را صاف کنید. سپس قالب را برداشته و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا ژلاتین کاملا خودش را بگیرد.

آماده‌سازی گاناش شکلاتی

اگر به گاناش شکلاتی علاقه نداشته باشید، همین‌جا طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی شما تمام شده است. پس کیک را از یخچال برداشته و سرو کنید. اما اگر نه بیایید تا گاناش را هم درست کنیم که کیک خوشمزه‌تری داشته باشیم.
برای آماده‌سازی گاناش باید قبل از هر چیزی، شکلات تخته‌ای را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و باز هم به روش بن‌ماری ذوب کنیم. سپس وقتی شکلات کاملا ذوب شد، روی همان حرارت غیرمستقیم، خامه صبحانه را اضافه کرده و هم می‌زنیم تا یکدست شود.

اضافه کردن گاناش

حالا چیز کیک را از یخچال بیرون آورده و گاناش را رویش بریزید. سپس قالب را تکان بدهید تا کل سطح پنیری را بپوشاند. بعد از این کار دوباره قالب را در یخچال گذاشته و این دفعه حدود 6 تا 8 ساعت به آن فرصت دهید. زیرا هم نیاز است که گاناش خودش را بگیرد و هم اینکه لایه‌های چیز کیک شکلاتی یخچالی منسجم‌تر بشوند.

درآوردن چیز کیک از قالب

قالب را از یخچال دربیاورید. سپس یک چاقو را درون آب جوش فرو کرده و بعد از داغ شدن در فضای بین کیک و قالب فرو کرده و بچرخانید. این کار باعث می‌شود کیک از قالب راحت‌تر آزاد شود. حالا کمربند قالب را باز کرده و کیک را کامل دربیاورید.

برش چیز کیک شکلاتی یخچالی

چیز کیک را روی یک سطح صاف بگذارید. سپس دوباره یک چاقو را در آب جوش فرو کنید. چاقو را خشک کنید و حالا چیز کیک را به هر نحوی که دوست دارید برش بزنید. می‌توانید از شکلات سفید برای تزئین این چیز کیک استفاده کنید.

نکات مهم در تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی

  • می‌توانید از بیسکویت پتی بور وانیلی یا برخی بیسکویت‌های دیگر مانند دایجستیو یا ساقه‌طلایی هم برای کراست پایینی استفاده کنید.
  • اگر قالب کمربندی نداشتید، می‌توانید از قالب عادی کیک هم استفاده کنید. قالب تارت هم گزینه مناسبی است. به شرط اینکه این‌جور قالب‌ها را با سلفون بپوشانید.
  • قهوه هم گزینه مناسبی برای این کیک است. می‌توانید پودر کاکائو را حذف کرده و از پودر قهوه به عنوان جایگزین استفاده کنید. البته ما پیشتر در این مجله طرز تهیه کیک قهوه را نیز برایتان آموزش داده بودیم.
  • اگر استراحت چیز کیک شکلاتی تا یک روز افزایش پیدا کند، طعمش خیلی بهتر می‌شود. زیرا طعم‌ها فرصت تبادل با همدیگر را پیدا می‌کنند.
  • یک راه جایگزین برای گاناش این است که از سس شکلات آماده استفاده کنید.
  • این رسپی را می‌توانید در قالب‌های کوچک‌تر به صورت تک‌نفره هم آماده کنید.
  • چیز کیک یکی از خوراکی‌هایی است که زود خراب می‌شود. تاریخ انقضای پایین چیز کیک مربوط به پنیر است. بنابراین نهایتا تا 3 روز پس از زمان آماده‌سازی، می‌توانید چیز کیک را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.
  • اگر پنیر ماسکارپونه در دسترس نداشتید، می‌توانید از پنیر خامه‌ای هم استفاده کنید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب بالا لذت برده باشید. طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی، نیاز به زحمت خاصی ندارد. اما حوصله و دقت زیادی می‌طلبد. زیرا مراحل ریزریز زیادی دارد که اگر به درستی انجام نشوند، ممکن است کار شما را خراب کنند. با این وجود، چیز کیک شکلاتی یکی از کیک‌های مجلسی به شمار می‌آید که می‌توانید آن را برای رنگین کردن سفره مهمانی خود استفاده کنید. نوش جان!

سوالات متداول

چرا چیز کیک من ترک خورده است؟
ترک خوردن مختص چیز کیک کلاسیک است. در آن حالت باید بعد از اضافه کردن تخم مرغ، موادتان را خیلی هم نزنید تا ترک ایجاد نشود.
چرا چیز کیک بیسکویتی من سفت شد؟
دقت کنید از بیسکویتی استفاده کنید که شکر زیادی نداشته باشد. زیرا شکر زیادی، باعث سفتی لایه کراست خواهد شد.
چرا چیز کیک من وا رفت؟
لایه پنیری باید هنگام درست شدن به خوبی با ژلاتین حل شده ترکیب بشود. زیرا اگر ژلاتین به همه‌جای مایه پنیری نرسد، نمی‌تواند باعث نگهداری و انسجام بافت لایه مذکور بشود.