طرز تهیه کیک پرتقالی

طرز تهیه کیک پرتقالی

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که در فرهنگ غذایی ایران باستان انجام می‌شد، استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌های فصلی در فصل خودشان بود. درواقع گذشتگان ما اعتقاد داشتند که در هر فصل سال، بایستی یک سری از غذاها و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مخصوص را نوش جان کرد. این مساله طبق طب سنتی توجیه داشت. البته امروزه هم به صورت علمی ثابت شده است که این کار بی‌توجیه نبوده و نیست و فواید زیادی دارد. زیرا جدای از تنوع دادن به فرهنگ غذایی، از نظر طبع‌شناسی در فصول گرم و سرد سال مناسب خواهد بود.
یکی از دسته‌های مواد غذایی که خیلی به این مساله مربوط است، میوه‌ها هستند. البته امروزه روز به واسطه صنعت تجارت جهانی، تقریبا در هر فصلی از سال می‌توانید در هر جایی از دنیا هر میوه‌ای که بخواهید را گیر بیاورید. اما قطعا بین میوه محلی کشور خودمان با میوه‌های وارداتی، تفاوت کیفیت بالایی وجود دارد. پس برای مثال اگر در پاییز و زمستان از پرتقال بهره مناسبی نبرید، باید تا سال بعد برای پیدا کردن پرتقال خوش‌خوراک صبر کنید.
به همین دلیل است که توصیه می‌شود در فصل پاییز و زمستان سراغ نوشیدنی‌ها، غذاها و خوراکی‌هایی برویم که با میوه‌های مخصوص این فصل درست می‌شوند. یکی از این خوراکی‌های جذاب، کیک پرتقالی است. کیک پرتقالی، البته یک کیک مشهور در سطح جهان است که محبوبیت زیادی در کشورهای مختلف دارد. در بسیاری از قنادی‌های خوب دنیا با آمدن فصل پاییز و زمستان، کیک پرتقالی عالی پخته می‌شود.
اما اگر قنادی محل شما کیک پرتقالی نمی‌پزد، نگران نباشید. ما می‌خواهیم در مطلب حاضر طرز تهیه کیک پرتقالی در خانه را به شما آموزش دهیم. یک کیک پرتقالی ساده که خیلی راحت می‌توانید با وسایلی اندک آن را در خانه درست کنید. پس آستین‌ها را بالا بزنید که قرار است از فصل سرد زمستان، یک کیک گرم را زینت‌بخش سفره‌هایتان کنیم. تا انتهای مطلب و یادگیری طرز تهیه کیک پرتقالی با ما همراه باشید.

دستور پخت کیک پرتقالی

برای طرز تهیه کیک پرتقالی اصلا به مواد عجیب و غریبی نیاز نداریم. احتمالا اکثر این مواد را همین حالا هم در خانه خود داشته باشید. پس سریعا کاغذ و قلم بردارید و فهرست مواد اولیه محدودی که می‌گوییم را یادداشت کنید.
مواد لازم برای تهیه کیک پرتقالی:
آرد سفید شیرینی پزی: 2 پیمانه (لیوان فرانسوی)
تخم مرغ متوسط: 3 عدد
آب پرتقال تازه آبگیری شده: 1 پیمانه
روغن مایع: 1/2 پیمانه
پوست پرتقال رنده شده: 1 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
اسانس پرتقالی (در صورت علاقه): 2-3 قطره
شکر: 1 پیمانه
وانیل:  1/4قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک پرتقالی

مرحله اول: آماده سازی پرتقال

دلیل اصلی جذابیت کیک پرتقالی، می‌تواند طعم و عطر پرتقال آن باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم دقیقا قبل از زمان پخت کیک، پرتقال تازه بخرید و آن را آماده کنید. آماده‌سازی پرتقال به دو کار اصلی نیاز دارد. یکی زست گیری و دوم آبگیری.
ابتدا بایستی پرتقال‌ها را به خوبی شسته و پاک کنید تا خشک شوند. حالا با زِست‌گیر یا قسمت ریز و تیز رنده خانگی، از چند جهت پوست بیرونی پرتقال را رنده کنید. دقت داشته باشید که عمیق رنده نکنید تا قسمت درونی پوست که تلخ است به دست نیاید. زیرا ما صرفا این کار برای دستیابی به عطر جذاب پرتقال انجام می‌دهیم.
حالا پرتقال را با آبمیوه‌گیری برقی یا دستی آبگیری کنید و یک پیمانه از آن را برای طرز تهیه کیک پرتقالی ما کنار بگذارید.

مرحله دوم: کار با تخم مرغ‌ها

در این مرحله بایستی ابتدا تخم مرغ‌ها را یکی یکی بشکنید و زرده و سفیده را از همدیگر جدا کنید. این کار برای بهتر پف کردن کیک انجام می‌شود. البته اگر خیلی به پف کیک علاقه دارید، می‌توانید کلا سراغ کیک اسفنجی هم بروید. ما قبلا آموزش آن را در مطلب کیک اسفنجی چگونه درست می‌شود؟ برایتان توضیح داده‌ایم.
حالا بیایید سراغ طرز تهیه کیک پرتقالی برگردیم. زرده‌ها را داخل یک ظرف بریزید و با همزن برقی یا دستی آن‌قدر هم بزنید تا کشدار شوند. شکر و وانیل را بعد از این مرحله اضافه کرده و دوباره آن‌قدر هم بزنید تا کاملا یکدست شود. سپس نوبت اضافه کردن پوست پرتقال است که هم زدن زیادی نیاز ندارد. درصورت علاقه شدید به بو و طعم پرتقال، می‌توانید اسانس پرتقال هم در این مرحله اضافه کنید. 
مرحله آخر در این‌جا این است که آب پرتقال تازه و روغن مایع را هم ریخته و دوباره کمی هم بزنید. این‌جا هم نیاز به هم زدن زیادی نیست و صرفا مخلوط شدن مد نظر است.

مرحله سوم: کار با آرد

حالا آرد و بکینگ پودر را در ظرفی ریخته و کمی با قاشق هم بزنید. سپس الک برداشته و دو یا سه بار مخلوط آرد را الک کنید. این کار هم از گلوله شدن آرد جلوگیری می‌کند و هم باعث هوادهی به آرد می‌شود. این یکی دیگر از تکنیک‌های پف کیک شما خواهد بود.
حالا مخلوط آرد و بکینگ پودر را به صورت آرام آرام به مخلوط تخم مرغ‌ها اضافه کنید و با لیسک مدام هم بزنید. زمانی که به غلظت مناسب رسیدید، کار را تمام کنید. در غیر این صورت حتی اگر تمام آرد تمام شد و هنوز مایه شل بود، باز مجاز هستید که میزان بیشتری از آرد را به خمیر اضافه کنید.

مرحله چهارم: کار با سفیده تخم مرغ

این مرحله از طرز تهیه کیک پرتقالی خیلی مهم است. باید سفیده‌های تخم مرغی که جدا کردید را داخل ظرفی مجزا ریخته و آن‎قدر با همزن یا ویسک بزنید تا کاملا حالت کف به خودش بگیرد. دقت کنید که از ظرفی کاملا تمیز و خشک استفاده کنید. در غیر این صورت سفیده تخم مرغ فوم‌دار نخواهد شد.
وقتی سفیده‌ها خوب پف کردند، آن‌ها را به مایه خمیر اضافه کرده و به صورت دَوَرانی هم بزنید. دقت کنید که آن‌قدر زیاد هم نزنید تا پف مواد بخوابد. صرفا یکدست شدن خمیر مد نظر ماست و کافی خواهد بود.

مرحله پنجم: پخت کیک پرتقالی

یک قالب کیک‌پزی دلخواه بردارید و کف آن را کمی با قلم‌مو چرب کنید. سپس کمی هم آردپاشی کنید. حالا قالب آماده است که از مواد به داخلش بریزید. بعد از ریخته شدن مواد، با لیسک کمی روی کیک را صاف کنید. اما زیاد فشار ندهید که کیک سفت خواهد شد.
فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید و اجازه دهید چند دقیقه خالی کار کند. حالا کیک را داخل فر گذاشته و بین 40 دقیقه الی یک ساعت صبر کنید. کیک پرتقالی جزو کیک‌هایی است که باید آرام و با حوصله پخته شود. بعد از گذشت نیم ساعت، می‌توانید میزان پخت را با فرو بردن خلال دندان به بافت کیک بسنجید. اگر خلال موقع بیرون آمدن کاملا تمیز بود، یعنی کیک پخته است. جدای از آن در هنگامی که دیواره‌های قالب از مایه کیک جدا شده باشند، یعنی کیک شما پخته است.
بعد از اتمام پخت کیک پرتقالی، آن را بیرون آورده و اجازه دهید کمی استراحت کرده و خنک‌تر شود. سپس کیک پرتقالی را از قالب جدا کرده و برش دهید.

طرز تهیه کیک پرتقالی

نکات طرز تهیه کیک پرتقالی

دقت داشته باشید که طرز تهیه کیک پرتقالی که آموزش دادیم، یک آموزش کامل است که باعث می‌شود یک کیک پرتقالی با بافت عالی داشته باشید. این کیک برای مصرف در طول وعده‌های صبحانه و عصرانه مفید است. همچنین یک چاشت خیلی خوب به حساب می‌آید. البته اگر با چاشت آشنا نیستید، می‌توانید مطلب چاشت یعنی چه؟ را مطالعه کنید. اما نکات زیر، صرفا نکاتی جنبی هستند که باعث بهبود کیفیت یا تغییر سلیقه شما در پخت کیک پرتقالی خواهند شد. برخی از این نکات عبارت هستند از:

  • اگر در خانه فر ندارید، نگران نباشید. طرز تهیه کیک پرتقالی بدون فر هم خیلی ساده است. کافی است که در یک قابلمه دردار، کمی آب ریخته تا به جوش بیاید. صرفا یک پایه فلزی، از هر چیزی که دارید کف قابلمه گذاشته و قالب کیک خود را بر روی این پایه فلزی قرار دهید تا صرفا داخل آب نرود.
  • یکی از خلاقیت‌های جالب این است که این کیک را با سس پرتقالی سرو کنید. برای تهیه کیک پرتقالی با سس پرتقال، کافی است که نصف بسته پودر ژله را با یک پیمانه آب پرتقال و 2 قاشق غذاخوری پودر کاسترد یا نشاسته ذرت مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. آن‌قدر هم بزنید تا سس به
  • غلظت مناسب دوغاب برسد. بعد از پخت کیک می‌توانید این سس را روی آن بریزید.
  • خلاقیت‌های دیگری نیز می‌توانید انجام دهید. برای مثال کیک پرتقال و گردو یا کیک پرتقال و نارگیل نیز قابلیت پخت دارند و خیلی هم خوشمزه و آسان هستند. برای درست کردن این دو کیک هم کافی است تا صرفا مقداری گردوی خردشده یا پودر نارگیل را به مایه کیک خود اضافه کنید.
  • اگر دوست دارید کیک پرتقالی با ماست داشته باشید، کافی است که در مواد اولیه آب پرتقال را حذف کرده و از ماست به همان میزان استفاده کنید. درنهایت سس پرتقالی را روی کیک بریزید تا طعم و بوی پرتقال همه‌جا را بگیرد. البته می‌توانید همزمان از ماست و پرتقال استفاده کنید. نتیجه کار یک کیک خیس پرتقالی خواهد بود که بافتی فوق‌العاده جالب خواهد داشت. ضمنا اگر به کیک خیس علاقه دارید، می‌توانید رسپی انواع دیگر آن مانند طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر را هم مطالعه کنید.

کلام آخر

طرز تهیه کیک پرتقالی که از پیش چشم گذراندیم، درواقع یک کیک پرتقالی مجلسی به حساب می‌آید. به خصوص اگر سس پرتقالی را هم برای مرحله سرو درست کنید. می‌توانید این کیک را زینت‌بخش مجالس، دورهمی‌ها و مهمانی‌های خود کنید. اما در غیر این صورت هم کیک پرتقالی ساده بسیار خوش‌خوراک است و می‌تواند در وعده صبحانه یا عصرانه در کنار چای، قهوه یا آبمیوه بسیار خوشمزه باشد. صرفا پیشنهاد می‌کنیم اگر این کیک را برای تغذیه مدرسه کودک خود آماده می‌کنید، نوع خشک آن را بپزید. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

این مقدار مواد اولیه برای خوراک کیک چند نفر مناسب خواهد بود؟
بستگی به علاقه شما و دوستان یا خانواده به کیک پرتقالی دارد. معمولا این مقدار مواد می‌تواند با برش خوردن به هشت تکه نسبتا بزرگ تبدیل شود.
برای تهیه کیک پرتقالی از چه آردی استفاده کنیم؟
اگر به آرد قنادی یا آرد شیرینی پزی دسترسی دارید که چه بهتر؛ اما اگر نه می‌توانید از نانوایی محل خود آرد تهیه کنید. هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.
آیا می‌شود این کیک پرتقالی را در تابه یا قابلمه درست کرد؟
بله، یک روش پخت در قابلمه را که آموزش دادیم. روش دیگر هم این است که اگر حتی قالب کیک پزی ندارید، مایه را درون یک تابه پهن کنید. صرفا دقت داشته باشید که هم تابه شما نچسب و بدون خط و خش باشد، هم اینکه کف آن را چرب نموده و آردپاشی کنید. مواد را درون تابه ریخته و زیر تابه با شعله ملایم (استفاده از شعله پخش‌کن) و روی تابه را دم‌کنی بگذارید. کیک پرتقالی بدون فر و بدون قالب این‌گونه تهیه خواهد شد.