طرز تهیه کیک سیب و دارچین

طرز تهیه کیک سیب و دارچین

یکی از بهشتی‌ترین مزه‌هایی که می‌توانید در زندگی خود تجربه کنید، ترکیب سیب با دارچین است. این ترکیب یکی از بهترین‌ها است و با ذائقه اکثر مردم در سرتاسر جهان سازگار است؛ آیا اصلاً تابه‌حال کسی را دیده‌اید بگوید من مزه سیب و دارچین را دوست ندارم؟! با این ترکیب می‌توان هزار جور خوراکی خوشمزه درست کرد که کیک سیب و دارچین، شاید یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.
در این مطلب از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، می‌خواهیم نگاهی به طرز تهیه کیک سیب و دارچین داشته باشیم. این کیک خیلی ساده حاضر می‌شود و مواد اولیه آن نیز همیشه در دسترس است. علاوه بر دستور پخت، با نکات مهم تهیه این کیک و همچنین ارزش غذایی کیک سیب و دارچین نیز آشنا خواهیم شد؛ با ما همراه باشید.

روش تهیه کیک سیب و دارچین

سیب از آن میوه‌هایی است که در تمامی فصل‌ها در دسترس است و تهیه آن هیچ مانعی ندارد. باقی مواد اولیه این کیک را نیز به‌احتمال زیاد در خانه داشته باشید؛ پس با این اوصاف، بدون شک کیک سیب و دارچین را می‌توان یکی از ساده‌ترین کیک‌ها به‌حساب آورد. از دیگر کیک‌های ساده می‌توان به کیک قاشقی اشاره کرد؛ طرز تهیه کیک قاشقی را می‌توانید در مجله سیرنگ به طور کامل مطالعه کنید.
از جمله مواد لازم کیک سیب و دارچین باید به موارد زیر اشاره کنیم:
آرد سفید: 1.5 پیمانه (210 گرم)
شکر: 3/4 پیمانه (150 گرم) + 1/4 پیمانه (برای روی کیک)
سیب رنده شده: 1 پیمانه (1 عدد سیب بزرگ)
دارچین: 1 قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ: 2 عدد بزرگ
روغن: 1/2 پیمانه (120 میلی‌لیتر)
ماست: 1/2 پیمانه (120 میلی‌لیتر)
کره ذوب شده: 1 قاشق غذاخوری
پودر قند: 1/4 پیمانه (50 گرم)
شیر: 2 قاشق غذاخوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق چای‌خوری
جوش‌شیرین: 1/2 قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چاي‌خوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کیک سیب و دارچین مشاهده کردید‌، می‌تواند برای 8 نفر (معادل با 8 اسلایس بزرگ) کافی باشد. اگر می‌خواهید که مقدار کمتری از این کیک برای دورهمی‌های کوچک‌تر تهیه کنید، تنها کافی است که مقدار مواد اولیه کیک سیب و دارچین را به نسبت مساوی کم کنید. برای درست‌کردن بیشتر از این مقدار هم تنها کافی است که مواد اولیه را با نسبت مساوی زیاد کنید.

طرز تهیه کیک سیب و دارچین

مراحل تهیه کیک سیب و دارچین

نه‌تنها تهیه مواد اولیه کیک سیب و دارچین بسیار ساده است، بلکه پخت آن نیز راحت‌ترین کار ممکن است! هرچقدر که در آشپزی تازه‌کار باشید، می‌توانید با دستوری که در ادامه در اختیار شما قرار می‌دهیم، این کیک را بپزید. برای تهیه این کیک، شما به حدود یک ساعت زمان نیاز دارید. از دیگر کیک‌های سریع، می‌توان به کیک ساده اشاره کرد؛ شما می‌توانید در مجله سیرنگ، طرز تهیه کیک ساده در توستر را یاد بگیرید.
در طرز تهیه کیک سیب و دارچین باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
قبل از هر چیز فر را روشن کرده و روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. حال کاسه‌ای بزرگ انتخاب کنید و تمامی مواد اولیه خشک را داخل آن بریزید؛ آرد، بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین و همچنین نمک و شکر را داخل ظرف ریخته، هم بزنید و در نهایت حداقل 1 مرتبه آن را الک کنید تا یکدست شود.
حال سیب را پوست بگیرید، آن را با دندانه‌های درشت رنده کنید و در نهایت داخل ظرف آرد بریزید. خوب همه مواد را هم بزنید تا کیک و آرد به خورد یکدیگر بروند. در ظرفی دیگر، مواد خیس کیک را حاضر کنید. کاسه‌ای بزرگ انتخاب کنید و تخم‌مرغ‌ها را داخل آن بشکنید. وانیل، روغن و ماست را نیز اضافه کرده و همه مواد را خوب هم بزنید. 
ترکیب تخم‌مرغ شما باید یکدست و تا حدودی سفید و پف‌دار شده باشد. بعد از رسیدن به این مرحله، آن را آرام‌آرام به ترکیب مواد اولیه خشک اضافه کنید. به کمک یک قاشق چوبی همه مواد را خوب هم بزنید؛ اما از هم‌زدن زیادی پرهیز کنید. در نهایت همه مواد را داخل قالب موردنظر خود بریزید.
بهتر است که قبل از اضافه‌کردن مایع کیک داخل قالب، آن را با روغن چرب کرده باشید و مقداری آرد داخل آن پاشیده باشید و سپس مایع را اضافه کنید. چند بار قالب را روی سطح کار خود بکوبید تا حباب‌های داخل آن خارج شوند. قبل از گذاشتن کیک داخل فر، باید دارچین روی کیک بریزید.
در یک ظرف مناسب، دارچین، شکر و کره ذوب شده را با هم ترکیب کنید. حال این ترکیب را روی سطح کیک خود بریزید، طوری که کل لایه بالایی کیک شما را بپوشاند. اکنون کیک را به مدت 30 تا 35 دقیقه داخل فر قرار دهید تا بپزد. در انتهای پخت، یک خلال دندان وارد کیک کنید و اگر مایع کیک به آن نچسبید، کیک را از فر خارج کنید.
اجازه دهید که کیک کاملاً خنک شود. برای تزیین روی کیک، می‌توانید از ترکیب پودر قند و شیر استفاده کنید؛ این دو را خوب ترکیب کرده و در نهایت روی کیک خود بپاشید. اکنون طرز تهیه کیک سیب و دارچین شما به پایان رسیده است؛ نوش جان!

در ادامه می‌توانید به بخش کیک‌های روغنی سیرنگ نیز سر بزنید و با انواع کیکهای خوشمزه نیز آشنا شوید.

نکات مهم در روش تهیه کیک سیب و دارچین

ما تلاش کردیم که همه نکات لازم را در طول دستور تهیه کیک سیب و دارچین برای شما شرح بدهیم. هر آشپز خوبی می‌داند که برای بهبود آنچه که درست می‌کند، همیشه نکات بسیار زیادی وجود دارد؛ اگر شما هم می‌خواهید که کیک باکیفیت‌تر و خوشمزه‌تری داشته باشید، می‌توانید از فوت‌های کوزه‌گری زیر استفاده کنید:

  • بهترین ماست برای استفاده در این کیک، ماست یونانی شیرین است.
  • به‌جای استفاده از ماست، می‌توانید از شیر پرچرب هم استفاده کنید. 
  • بسته به ذائقه خود می‌توانید مقداری دارچین در مایع کیک نیز بریزید و مزه دارچین این کیک را بیشتر کنید.
  • بهتر است که از سیب ترد و استخوانی برای تهیه این کیک استفاده کنید؛ سیب نرم ممکن است بافت کیک شما را خمیری کند.
  • اگر دوست داشتید، می‌توانید مقداری گردو خرد شده نیز در مایع این کیک بریزید.
  • روغن آفتاب‌گردان بهترین گزینه برای این کیک است؛ به‌جای آن می‌توانید از مقدار معادل کره ذوب شده استفاده کنید.
  • این کیک را می‌توانید تا 3 روز در دمای آشپزخانه و تا یک هفته در یخچال بدون مشکل نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلوچه سیب

طرز تهیه کیک سیب و دارچین

ارزش غذایی کیک سیب و دارچین

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به خوردوخوراک خود بسیار اهمیت می‌دهند، پس شاید بد نباشد که از ارزش غذایی کیک سیب و دارچین هم آگاهی داشته باشید. اگر رژیم دارید و می‌خواهید کالری دریافتی روزانه خود را محاسبه کنید، بدون شک این بخش می‌تواند برای شما مفید واقع شود. از جمله کیک‌های رژیمی می‌توان به کیک وانیلی اشاره کرد؛ شما می‌توانید طرز تهیه کیک وانیلی را در بلاگ سیرنگ مطالعه کنید.
انرژی: 310 کالری (هر اسلایس)
چربی: 8 گرم
سدیم: 157 میلی‌گرم
فیبر: 1 گرم
پروتئین: 4 گرم
کلسترول: 19 میلی‌گرم
کربوهیدرات: 47 گرم
پتاسیم: 120 میلی‌گرم
قند: 36 گرم
ویتامین آ: 18 واحد
ویتامین ث: 1 میلی‌گرم
آهن: 1.5 میلی‌گرم
فسفر: 58.5 میلی‌گرم

کلام آخر

در این مطلب از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک سیب و دارچین را در کنار هم یاد گرفتیم. این کیک یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌هایی است که می‌توانید برای خود و عزیزانتان درست کنید. امیدواریم که این کیک را در اولین فرصت تهیه کنید و تجربه خود را از نوش‌جان‌کردن آن با ما در میان بگذارید. اگر هم حوصله پخت کیک ندارید، همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ استفاده کنید؛ کیک روغنی عصرانه یکی از محبوب‌ترین محصولات ماست.

سوالات متداول

با حذف شیرین‌کننده‌های اضافی مانند شکر و پودر قند و به‌جای آن استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی می‌توان کالری این کیک را کاهش داد.

بهترین نوشیدنی برای ما ایرانی‌ها بدون شک چای شمال است، اما شما می‌توانید از قهوه، نسکافه یا شیر داغ نیز در کنار این کیک استفاده کنید.

از بین محصولات سیرنگ، شما می‌توانید کیک قلبی، کیک روغنی مغزدار یا دونات کیک ساده را جایگزین این دستور تهیه بکنید.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)