طرز تهیه پای سیب خانگی

طرز تهیه پای سیب خانگی

تصور کنید عصر یک روز پاییزی وقتی که خورشید در حال غروب است و پرستوها در آسمان در پرواز هستند و خش‌خش برگ‌ها زیر قدم‌های عابران به گوش می‌رسد، بوی سیب و دارچین فضای خانه را معطر کرده و شما همراه با عزیزانتان روی تراس، مشغول خوردن پای سیب با چای یا قهوه هستید. باد خنکی می‌وزد، تکه‌های پای سیب در دهانتان آب می‌شود و یک جرعه چای، گرمای دلپذیری را در وجودتان می‌دمد. بی شک این لحظات در ذهنتان به تصویری ماندگار تبدیل خواهد شد. در فصل پاییز که بازارهای میوه پر از سیب‌های سرخ و زرد شیرین و آبدار می‌شود، بهترین فرصت در اختیار شماست تا با استفاده از سیب‌های رسیده و شیرین، یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های دنیا را بپزید: پای سیب! بنابراین اگر به دنبال یک عصرانه‌ی دلپذیر و خوشمزه هستید، این مقاله را دنبال کنید تا با طرز تهیه پای سیب خانگی آشنا شوید. قطعاً با خوردن پای سیب، به یکی از طرف‌داران این کیک تبدیل خواهید شد!

پای سیب چیست؟

پای سیب یک نوع پای میوه است که از سیب به‌عنوان ماده اصلی در تهیه آن استفاده می‌شود. این شیرینی از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت اول آن لایه‌ی خمیری است که بخشی از آن به‌صورت یکدست در کف ظرف پهن شده و بخش دیگر آن به‌صورت نوارهایی باریک روی محتویات شیرینی قرار می‌گیرد. قسمت دوم شامل موادی است که درون خمیر قرار داده می‌شود و با توجه به نوع پای، شامل میوه‌های مختلف است. پای سیب در اصل یک دسر انگلیسی است؛ اما در سراسر دنیا پخته می‌شود و طرف‌داران زیادی دارد. در برخی کشورها با توجه به ذائقه مردم، پای سیب را همراه با بستنی، خام فرم گرفته یا پنیر چدار سرو می‌کنند.

روش تهیه پای سیب خانگی

مواد لازم برای تهیه پای سیب خانگی:
تخم‌مرغ: 3 عدد
شیر: 1 لیوان
شکر: 1 لیوان
آرد سفید: 2 پیمانه
سیب: 2 عدد متوسط
پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری
روغن‌مایع: 1 لیوان
بکینگ پودر: 2 قاشق چای‌خوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
پودر قند: به مقدار لازم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک پنیری

طرز تهیه پای سیب خانگی

مراحل تهیه پای سیب خانگی

برای تهیه این شیرینی خوشمزه، ابتدا تمام مواد یخچالی را در خارج از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند، سپس دستور پخت پای سیب خانگی را بادقت دنبال کنید:
ابتدا پوست سیب‌ها را جدا کنید و دانه‌های آن را خارج کنید. سپس آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را به صورت لایه‌های نازک برش بزنید. سپس 2 قاشق دارچین و مقداری پودر قند را با هم مخلوط کنید و سیب‌ها را به آن آغشته کنید. سیب‌ها را کنار بگذارید تا دارچین و پودر قند به خورد آنها برود.
تخم‌مرغ‌ها را به همراه شکر درون یک ظرف بریزید و با دور تند همزن آنها را هم بزنید تا تخم‌مرغ کف کرده و حجم آن تقریبا 2 برابر شود. در ادامه شیر را به مخلوط قبلی اضافه کنید و با دور کند همزن یا همزن دستی، مواد را به مدت 20 ثانیه هم بزنید. سپس روغن را اضافه کرده و مجددا در حدود 20 ثانیه مواد را با همزن دستی هم بزنید. هنگام اضافه کردن شیر و روغن، اگر مواد را بیش از مقدار گفته شده و با دور تند هم بزنید، پف تخم‌مرغ‌ها می‌خوابد و مواد رقیق می‌شود. 
در یک ظرف دیگر، آرد را با وانیل و بکینگ پودر مخلوط کنید و 3 مرتبه آن را الک کنید. سپس آرد را کم کم و طی چند مرحله به مخلوط مرحله قبل اضافه کنید و مواد را با دور کند همزن هم بزنید تا آرد با مواد مخلوط شده و مخلوط حاصل یکدست شود. در این مرحله باید مراقب باشید که مخلوط را بیش از حد هم نزنید زیرا فرم شیرینی را تغییر می‌دهد.
فر را روشن کنید و روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. در ادامه در کف قالب‌ها کاغذ روغنی قرار دهید و روی آن مقداری آرد بپاشید. این کار باعث می‌شود که شیرینی پس از پخته شدن، راحت جدا شود و به کاغذ نچسبد. در ادامه نصف مواد را از مرکز قالب به آهستگی درون قالب بریزید. سپس نصف سیب‌ها را به صورت منظم روی مواد بچینید. (سیب‌ها را به آرامی روی مواد قرار دهید تا در مواد فرو نروند و در ته قالب قرار نگیرند.) اکنون باقیمانده مواد را روی سیب‌های چیده شده در ظرف بریزید و مجددا روی سطح مواد، باقیمانده سیب‌ها را با آرامی و به دلخواه بچینید. 
ظرف حاوی شیرینی را در فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید. پای سیب به 30 تا 40 دقیقه زمان نیاز دارد تا کاملا پخته شود. پس از آنکه پای سیب کاملا پخته شد، اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را برش زده و با مقداری پودر قند آن را تزئین کنید. این شیرینی خوشمزه را با یک نوشیدنی گرم سرو کرده و از خوردن آن لذت ببرید. نوش جان!

مطالعه مقاله طرز تهیه کیک قاشقی را از دست ندهید.

نکات تکمیلی طرز تهیه پای سیب خانگی

  • در تهیه پای سیب می‌توانید به‌جای شیر از یک لیوان آب استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که پای سیب بافت نرم و لطیفی پیدا کند و خوش‌فرم و سبک شود. همچنین میزان کالری آن نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • در تهیه هر نوع کیک و شیرینی، قبل از استفاده از آرد حتماً آن را 3 مرتبه یا بیشتر الک کنید. این کار سبب می‌شود که کیک و شیرینی بافت لطیفی پیدا کند و به خوبی پف کند.
  • می‌توان مقداری گردوی خرد شده به مواد کیک و مقداری جوز هندی نیز به پودر قند و دارچین اضافه کنید و سیب را به آن آغشته نمایید.
  • برای تهیه پای سیب از قالبی با ارتفاع 20 تا 25 سانتی‌متر استفاده کنید.
  • قبل از تهیه پای سیب، حتماً مواد را در خارج از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند.

طرز تهیه پای سیب خانگی

جدول ارزش غذایی پای سیب خانگی (در هر 100 گرم)

انرژی:237 کالری
چربی: 11 گرم
کربوهیدرات: 34 گرم
پروتئین: 1.9 گرم
فیبر: 1.6 گرم

در ادامه می‌توانید مقاله طرز تهیه کیک لوتوس را نیز بخوانید. 

کلام آخر

پای سیب یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین دسرهای جهان است که به دلیل استفاده از سیب، سرشار از ویتامین و خواص فراوان است. این شیرینی دلچسب، انتخاب خوبی برای پذیرایی از مهمانان در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است و ظاهر جذاب و متفاوتی به میز پذیرایی شما می‌بخشد. پای سیب به دلیل وجود سیب و دارچین در ترکیبات آن، مزه‌ی بسیار خوبی دارد و عطر آن نیز بسیار فوق‌العاده است. شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن، این شیرینی خوشمزه را در خانه بپزید و همراه با قهوه یا چای آن را سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید. 

 

سوالات متداول

اگر هنگام مخلوط کردن مواد آنها را بیشتر از مقدار گفته شده هم بزنید، پف تخم‌مرغ می‌خوابد و مایه‌ی شیرینی رقیق می‌شود. هنگام اضافه کردن شیر و روغن به مخلوط نیز سعی کنید که آنها را در حدود 20 ثانیه هم بزنید. در کل هم زدن بیش از حد مواد باعث می‌شود که کیک پف نکند و خوش‌فرم نباشد.

برای تهیه یک پای سیب خوشمزه که طعم آن شبیه پای سیبی باشد که در کافی‌شاپ سرو می‌شود یا از قنادی‌ها تهیه می‌کنید، حتماً از آرد سفید قنادی استفاده کنید.

غلظت خمیر شیرینی باید تقریباً شبیه غلظت ماست باشد؛ بنابراین اگر احساس کردید که خمیر شیرینی شما خیلی سفت شده است، مقداری آب و روغن یا مقداری آب و شیر را با هم مخلوط کرده و به خمیر اضافه کنید و آن را هم بزنید تا خمیر کمی شل شود.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)