طرز تهیه کیک لوتوس

طرز تهیه کیک لوتوس

در این مطلب قرار است که طرز تهیه کیک لوتوس را برایتان آموزش دهیم. آیا تا به حال اسم این کیک خوشمزه به گوش شما خورده است؟ بعید است که اهل کیک و شیرینی باشید و این نام را نشنیده باشید. کیک لوتوس یکی از کیک‌های معروف امروزی است که هواداران زیادی را دارد. این کیک را می‌توانید هم به صورت کیک روزمره و به جهت عصرانه در کنار چای یا قهوه مصرف کنید، هم اینکه می‌توانید این کیک را به جهت یک کیک مجلسی در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و مراسم خاصی که دوست دارید سرو کنید.
البته کیک لوتوس فراتر از این حرف‌هاست و اگر با این کیک آشنا نیستید، کافی است کمی اسمش را جستجو کنید تا بفهمید که شهرت زیادی دارد. درواقع در اکثر نقاط دنیا به کیک لوتوس به چشم یک دسر بین‌المللی نگاه می‌شود و یک خوبی دیگر این کیک یا دسر جذاب هم این است که تهیه آن نیاز به مواد اولیه زیاد و عجیب و غریبی نخواهد داشت. حالا اگر به پخت این کیک علاقمند شده‌اید، با ما تا انتهای مطلب حاضر همراه باشید. طرز تهیه کیک لوتوس را بعد از آشنایی اولیه با این کیک، مرور خواهیم کرد.

کیک لوتوس چیست؟

کیک لوتوس از ترکیب بیسکویتی به نام لوتوس به همراه روغن تهیه می‌شود. درواقع دلیل نامگذاری این کیک به نام لوتوس نیز به همین دلیل است. البته بسیاری از دسرهای معروف جهانی در ترکیبات خودشان بیسکویت دارند. ما نیز قبلا رسپی‌های متفاوتی در این رابطه تهیه کرده بودیم؛ برای مثال: طرز تهیه دسر با بیسکویت پتی بور!
بیسکویت لوتوس دراصل یک بیسکویت خیلی برشته است که با ترکیب روغن‌های گیاهی تهیه شده باشد. شما هم می‌توانید برای تهیه کیک لوتوس، خود بیسکویت را با ترکیبات دقیق آرد گندم، سویا و شکر قهوه‌ای تهیه کنید و هم می‌توانید از بیسکویت آماده لوتوس استفاده کنید. با توجه به اینکه خیلی از قنادی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ کشور ما هم این بیسکویت را به صورت آماده می‌فروشند، ما نیز تصمیم داریم تا در طرز تهیه کیک لوتوس، روش استفاده از بیسکویت آماده را به شما آموزش دهیم.
اما به صورت کلی، کیک لوتوس انواع مختلفی هم دارد. استفاده از بیسکویت لوتوس و روغن برای تهیه پایه کیک لوتوس، حتمی است، اما می‌شود آن را با دو لایه دیگر که معمولا فیلینگ و کرم هستند، پوشاند که در ترکیبات فیلینگ و کرم، قنادها خلاقیت خودشان را نشان می‌دهند. ما سعی داریم تا در مطلب حاضر، یکی از مشهورترین انواع کیک لوتوس را به شما معرفی کنیم. کیک لوتوس در اکثر رسپی‌های معروفی که از آن وجود دارد، یک جور چیز کیک به حساب می‌آید، پس ما نیز چیز کیک لوتوس را به شما آموزش خواهیم داد. البته شما می‌توانید تا طرز تهیه انواع دیگری از چیز کیک را نیز در مجله سیرنگ یاد بگیرید، برای مثال: طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی.

روش تهیه کیک لوتوس

مهم‌ترین ماده اولیه کیک لوتوس، طبعا خود بیسکویت لوتوس است. این ماده غیرقابل جایگزین است و طبعا نمی‌شود کیکی که به نام یک ماده نامگذاری شده را با ماده دیگری جایگزین کرد. بنابراین اول از همه دنبال بیسکویت لوتوس بگردید و اگر این بیسکویت را پیدا نکردید، می‌توانید فعلا بی‌خیال تهیه کیک لوتوس شوید، زیرا طرز تهیه کیک لوتوس بدون خود بیسکویت اصلا معنا ندارد و مزه دیگری پیدا خواهد کرد. به هرصورت و هرحال، مواد اولیه‌ای که برای تهیه کیک لوتوس احتیاج داریم، عبارت است از:
پنیر ماسکارپونه: 200 گرم
پودر بیسکویت لوتوس: 150 گرم
شیرعسل: 150 میلی لیتر
خامه صبحانه: 400 گرم (2 عدد صورتی)
پودر ژلاتین گاوی: 2 قاشق غذاخوری
کرم لوتوس: به میزان دلخواه (حتی قابل حذف)
کره گیاهی یا حیوانی: 50 گرم
آب آشامیدنی: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
این کیک زمانی درحدود نیم ساعت تا نهایتا یک ساعت برای آماده‌سازی احتیاج خواهد داشت. بنابراین یکی از ساده‌ترین کیک‌های ممکن است. ضمنا اگر به پنیر ماسکارپونه دسترسی نداشتید، می‌توانید از پنیر خامه‌ای برای جایگزینی آن استفاده کنید. کاری که ما در آموزش طرز تهیه دسر تیرامیسو نیز به شما پیشنهاد کرده بودیم.

طرز تهیه کیک لوتوس

مراحل تهیه چیز کیک لوتوس

یکی از جذابیت‌های مراحل تهیه چیز کیک لوتوس این است که بدون فر می‌توانید یک کیک خوشمزه تهیه کنید، زیرا کیک لوتوس جزو کیک‌های یخچالی به حساب می‌آید. به همین دلیل است که در زمان کوتاه‌تری هم آماده خواهد شد. اگر به کیک یخچالی علاقه دارید، مطلب طرز تهیه کیک یخچالی را نیز مطالعه کنید. حالا بیایید تا مراحل تهیه چیز کیک لوتوس را مرور کنیم.
مرحله اول: قبل از هرکاری باید یک قالب کمربندی برای تهیه کیک لوتوس آماده کنید. البته اگر خیلی سختتان شد، می‌توانید از قالب تارت نیز استفاده کنید، اما نتیجه پایانی کار، به خوبی استفاده از قالب کمربندی نخواهد بود. در هرصورت کف و دیواره قالب را چرب کرده و از کاغذ روغنی استفاده کنید. دقت کنید که نیازی به آردپاشی وجود نخواهد داشت.
مرحله دوم: حالا اگر که پودر بیسکویت لوتوس خریداری کرده‌اید که هیچ! اگر خود بیسکویت لوتوس را دارید، آن را درون غذاساز ریخته و به خوبی آسیاب کنید تا پودر پودر شود. البته اگر غذاساز ندارید، می‌توانید این کار را با هاون هم انجام دهید یا اینکه بیسکویت‌ها را در کیسه فریزر دربسته ریخته و با وردنه به آرامی نرم کنید.
مرحله سوم: حالا یک کاسه بزرگ بردارید و پودر بیسکویت را داخلش بریزید. کره را به روش بن ماری ذوب کنید. یعنی یعنی درون یک کاسه کوچک، روی حرارت غیر مستقیم یک کتری درحال جوش بگذارید تا کاملا آب شود. سپس کره را داخل بیسکویت بریزید و شروع کنید به هم زدن. اینقدر باید هم بزنید تا پودر بیسکویت و کره کاملا مخلوط شوند. اگر که می‌خواهید این کار به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد، می‌توانید با چنگ زدن انجام دهید.
مرحله چهارم: بعد از اینکه کره به خوبی با بیسکویت مخلوط شد، نوبت خامه می‌رسد. 2 یا 3 قاشق از خامه‌ای که دارید را نیز به مخلوط اضافه کرده و به همان روش چنگ بزنید تا کاملا همه چیز با هم یکدست شود. حالا دیگر یک خمیر خشک و مناسب را داریم.
مرحله پنجم: خمیری که به دست آمده را کف قالب بریزید. سپس آن را کمی با دست صاف کرده و بعدا با انتهای لیوان یا یک جسم سفت و صاف فشار دهید تا کاملا در کف قالب پهن شود و به خوبی انسجام پیدا کرده و بچسبد. به همین راحتی، کیک لوتوس یا درواقع پایه کیک لوتوس آماده شده است. حالا می‌شود سراغ لایه‌های دیگر آن برویم.

فیلینگ کیک لوتوس و کرم لوتوس

مرحله اول: پودر ژلاتین را در یک ظرف با میزان آبی که گفتیم مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شود. می‌توانید از روش بن ماری که توضیح دادیم استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
مرحله دوم: پنیر ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای را به همراه بقیه خامه‌ای که دارید، درون یک کاسه بریزید. حالا اگر همزن برقی دارید که هیچ! اگر نه با یک چنگال یا ویسک (همزن دستی) باید آنقدری پنیر و خامه را هم بزنید که کاملا حالت پفکی پیدا کنند. تشخیص خوب بودن بافت خامه پنیری اینطور است که رد هر چیزی (مثل چاقو) باید روی آن‌ها باقی بماند.
مرحله سوم: حالا شیرعسل را هم به پنیر اضافه کرده و مقداری هم بزنید تا صرفا یکدست شود. البته شما می‌توانید در این مرحله یا از شیرعسل خانگی و یا از شیرعسل آماده استفاده کنید. اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید دقت کنید، میزان شیرینی شیرعسل طبق ذائقه و سلیقه خودتان است.
مرحله چهارم: حالا مخلوط ژلاتینی که درست کرده بودیم را هم داخل مخلوط پنیری بریزید. این بار هم فقط درحدی که مواد با هم مخلوط شوند هم بزنید. همین. صرفا توجه داشته باشید که ژلاتین باید کاملا خنک شده باشد؛ وگرنه باعث وا رفتن پنیر و خرابی کیک لوتوس شما خواهد شد.
مرحله پنجم: حالا قالب بیسکویت را بیاورید و این فیلینگی که آماده شده است را روی آن بریزید. سپس یک لیسک برداشته و یا با پشت چاقویی پهن، مواد فیلینگ را روی کیک لوتوس پهن کنید. اما خیلی مواظب باشید که فشار ندهید، زیرا فشار دادن مواد همانا و خرابی بافت پایه کیک همانا!
مرحله ششم: آخرین مرحله از طرز تهیه کیک لوتوس این است که باید آن را داخل یخچال بگذارید. زیرا این کیک‌ها اصطلاحا به پخت سرد نیاز دارند. یعنی باید بین 2 تا 4 ساعت درون یخچال باشند تا انسجام پیدا کنند. بعد از اتمام این مدت، شما می‌توانید کیک لوتوس را از یخچال بیرون آورده، قالب کمربندی را باز کرده و به برش‌هایی شبیه به برش پیتزا تقسیم کنید. ضمن اینکه اگر دوست داشته باشید، کرم لوتوس بهترین تزئین برای این کیک محسوب می‌شود که از جنس خودش نیز هست. کرم را داخل ماسوره قنادی ریخته و روی کیک لوتوس طرح بزنید.

در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم که به بخش کیک‌های روغنی سیرنگ سر بزنید.

طرز تهیه کیک لوتوس

نکات مهم در تهیه چیز کیک لوتوس

  • رسپی بالا کامل محسوب می‌شود، اما ممکن است که این نکات بیشتر به سلیقه شما بخورد، برایتان سوال باشد و یا باعث بهبود کیفیت کارتان شود. بنابراین با دقت مرورشان کنید.
  • یکی از بهترین کارها برای بهبود کیفیت چیز کیک لوتوس این است که پایه را کاملا سرد کنید و سپس لایه فیلینگ را رویش بمالید. برای این کار، بهتر است که پایه را از روز قبل یا چند ساعت قبل آماده کنید و درون یخچال بگذارید.
  • اگر دوست داشته باشید که طعم متعادل‌تری از فیلینگ چیز کیک بگیرید، کافی است که یک لیموی ترش تازه بردارید و درحد چند قطره در فیلینگ بریزید و هم بزنید. این کار به نوعی طبع فیلینگ که پر از پنیر و خامه است را نیز اصلاح می‌کند. بنابراین کار جالب و خلاقانه‌ای است که پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار امتحانش کنید.
  • اگر دوست دارید که کیک لوتوس شما مزه شبیه به کیک لوتوس کافه‌ای داشته باشد، کافی است که کمی وانیل به فیلینگ و بیسکویت اضافه کنید، اما در غیر این صورت مزه خیلی اصیل‌تر است.
  • بهترین جایگزین پنیر ماسکارپونه، پنیر خامه‌ای پرچرب است. به طور کل از پنیری استفاده کنید که خاصیت سفت شدن داشته باشد و همزمان چرب هم باشد.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت کافی را برده باشید. طرز تهیه کیک لوتوس را حتما یاد بگیرید. زیرا این چیز کیک، به سادگی هرچه تمام‌تر آماده می‌شود، اما کافی است که یک بار آن را برای مهمانی یا مراسمی خاص آماده کنید. مطمئن باشید که هیچ‌کدام از مهمانان شما تشخیص نخواهند داد که برای این چیز کیک تنها نیم ساعت وقت صرف شده باشد! بلکه درعمل کار شما و سرو این چیز کیک خیلی هم باکلاس و ویژه به حساب خواهد آمد. البته جدای از این حرف‌ها می‌توانید چیز کیک لوتوس را بی ریا و به عنوان یک عصرانه برای خانواده خودتان هم سرو کنید. در هرصورت و هرحال، پیشاپیش نوش جان شما و خانواده یا دوستانتان!

سوالات متداول

ماندگاری چیز کیک لوتوس چندوقته است و چطور باید آن را نگهداری کرد؟
چیز کیک لوتوس را اگر قرار است چندساعته مصرف شود، می‌توانید در ظرف دربسته درون هال و پذیرایی خانه (به شرط خنک بودن) نگهداری کنید، اما طبعا بهتر است که هر خوراکی به خصوص خوراکی مثل لوتوس که پنیر دارد را در یخچال نگهداری کنید. فساد انواع کیک نیز بیشتر زیر سر وجود تخم مرغ است. بنابراین از آن‌جا که این کیک یک کیک سرد است و تخم مرغ ندارد، درحدود یک هفته یا کمی بیشتر هم می‌شود آن را مثل روز اول در یخچال نگهداری کرد.
کاپ کیک لوتوس چگونه تهیه می‌شود؟
کاپ کیک لوتوس هیچ فرقی از نظر مواد اولیه و حتی آماده‌سازی مواد اولیه با چیز کیک لوتوس نخواهد داشت. صرفا کافی است که ظروف کوچکی در حد فنجان آماده کنید. سپس مواد اولیه پایه و فیلینگ را آماده کنید و نهایتا تمام مواد را مجزا در فنجان‌های مجزا بچینید.
چرا چیز کیک لوتوس من به قالب چسبید؟
برای این که این اتفاق نیفتد، می‌توانید مقداری از بیسکویتی که خردشده بود را به دیواره قالب کمربندی بپاشید. این پودر بیسکویت نه تنها باعث نچسبیدن کیک لوتوس به دیواره و کف خواهد شد، بلکه حکم یک جور تزئین جالب و خلاقانه برای کیک لوتوس را هم دارد.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)