طرز تهیه نان کروسان خانگی با مغز شکلاتی

طرز تهیه نان کروسان خانگی با مغز شکلاتی

انواع کروسان (croissants) خانگی می‌تواند صبحانه یا عصرانه‌ای جذاب باشد که به خانه شما حال و هوای یک نانوایی فرانسوی را بدهد. با کروسان‌ شکلاتی خانگی، شما یک میان‌وعده باارزش غذایی بالا و مقوی خواهید داشت. بااین‌حال برخی افراد ترجیح می‌دهند کروسان را به‌صورت آماده از قنادی‌ها تهیه کنند؛ زیرا فکر می‌کنند تهیه کروسان زمان‌بر و سخت بوده و کیفیت کروسان‌های خانگی به‌اندازه کروسان قنادی‌ها خوب نیست. کلید پخت کروسان‌های شگفت‌انگیز در فرایند دقیق تا کردن کره در خمیر و تاکردن‌های متعدد نهفته است. اگرچه تهیه کروسان شکلاتی ممکن است سخت به‌ نظر برسد اما ما آن را به ساده‌ترین روش به شما آموزش خواهیم داد. 

طرز تهیه کروسان خانگی با مغز شکلاتی 

در ادامه ساده‌ترین طرز تهیه کروسان با مغز شکلاتی برای شما قرار داده می‌شود. اگر زمان کافی برای تهیه کروسان خانگی ندارید ولی دوست دارید یک کروسان خوشمزه و باکیفیت بخورید، پیشنهاد می‌شود کروسان‌های مجموعه سیرنگ را حتماً یک‌بار هم که شده امتحان کنید تا از طعم و کیفیت آن شگفت‌زده شوید. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه کروسان خانگی با مغز شکلاتی برای ۸ نفر:
آرد: 500 گرم 
آب: 120 میلی‌لیتر (1/2 پیمانه) 
شیر: 120 میلی‌لیتر (1/2 پیمانه) 
زرده تخم‌مرغ: 2 عدد
پودر خمیرمایه فوری: 1 قاشق غذاخوری 
شکر: 50 گرم (1/4  پیمانه )
نمک: 2 قاشق چای‌خوری 
شکلات چیپسی یا تخته‌ای: 100 گرم 
کره: 300 گرم  

طرز تهیه نان کروسان خانگی با مغز شکلاتی

روش تهیه کروسان خانگی با مغز شکلاتی 

برای تهیه این کروسان خوشمزه باید ابتدا خمیر آن را تهیه کنید که کار بسیار راحتی است. کافی است در یک کاسه بزرگ آرد، آب، شیر، شکر، نمک و پودر مایه‌خمیر را با هم مخلوط کنید. وقتی خمیر شروع به جمع‌شدن کرد، آن را روی یک پیشخوان تمیز باز کنید. حالا وقت ورز دادن آن است. خمیر را کمی ورز دهید و به شکل گلوله در آورید. روی خمیر را با پلاستیک بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. پس از یک ساعت خمیر را بیرون آوردن و آن را به کمک وردنه روی سطح موردنظر خود پهن کنید. برای پهن کردن خمیر، پیشخوان را کمی آرد پاشی کنید. خمیر را روی پیشخوان قرار دهید و وردنه را یک‌بار به‌صورت عمودی داخل خمیر و یک‌بار افقی فشار دهید تا یک ساعت تشکیل شود.

هر گوشه را با وردنه باز کنید تا یک مربع تشکیل دهید. حالا کره را وسط خمیر قرار دهید. خمیر را از گوشه‌ها تا بزنید و روی کره قرار دهید تا جایی که کره کاملاً در میان خمیر پنهان شود. در این مرحله با وردنه کمی خمیر و کره را پهن کنید آن را از وسط تا بزنید. سپس دوباره با وردنه خمیر را پهن کنید. حالا باید خمیر را داخل یخچال به مدت یک ساعت قرار دهید. سپس خمیر را از یخچال خارج کرده و دوباره آن را با وردنه بازکرده و سپس تا بزنید!

این فرایند تا کردن و وردنه زدن را حداقل 4 بار تکرار کرده و هر بار خمیر را یک ساعت داخل یخچال استراحت دهید. دقیقاً همین مرحله است که به کروسان شما بافتی پوسته‌پوسته و لطیف می‌دهد. در این مرحله هرچه بیشتر صبر و حوصله به خرج دهید کروسان شما لطیف‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. وقتی مرحله تا کردن و وردنه زدن تمام شد، خمیر را به مدت 10 ساعت داخل یخچال قرار دهید. می‌توانید خمیر را از شب قبل آماده کرده و روز بعد آن را بپزید.

پس از گذشت این مدت خمیر را از یخچال بیرون آورده و با وردنه به شکل مستطیل بزرگ درآورید. حالا آن را به مستطیل‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. مستطیل‌های کوچک را از دو گوشه مقابل برش دهید تا هر مستطیل کوچک تبدیل به 2 مثلث شود. شکلات تخته‌ای، چیپسی یا هر نوع شکلات دلخواه خود را داخل خمیر مثلثی شکل قرار داده و آن را رول کنید. حالا باید زرده تخم‌مرغ را هم زده و با آن روی کروسان‌ها را رومال کنید. سپس کروسان‌ها را روی سینی فر با فاصله از هم چیده و به مدت ۲ ساعت در جای گرمی قرار دهید تا عمل بیایند و پف کنند. پس از گذشت 2 ساعت دوباره روی کروسان‌ها را با زرده تخم‌مرغ رومال کنید. فر را از قبل گرم کرده و کروسان‌ها را با دمای 190 درجه‌ سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه داخل فر قرار دهید. پس از گذشت این مدت کروسان‌ شکلاتی شما آماده است. نوش جان!

در ادامه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کروسان ایتالیایی نیز سر بزنید.

طرز تهیه نان کروسان خانگی با مغز شکلاتی

نکات مهم در تهیه کروسان خانگی با مغز شکلاتی  

  • در تهیه این کروسان کره حتماً باید سرد باشد. اگر کره به دمای محیط رسیده باشد روی خمیر ذوب شده و نمی‌توان آن را همراه با خمیر پهن کرد. کره را به کمک چاقوی آشپزخانه به برش‌هایی با عرض حدوداً یک سانتی‌متری تقسیم کرده سپس آن را روی خمیر قرار دهید. 
  • بهتر است در تهیه این کروسان ابتدا زرده تخم‌مرغ‌ها را با مقداری آب هم بزنید، سپس آن را روی کروسان‌های رول شده بمالید. این کار کمک می‌کند کروسان‌های شما ظاهری طلایی و براق داشته باشند. 
  • در صورت تمایل می‌توانید پس از رومال زرده تخم‌مرغ، کمی کنجد بوداده هم روی کروسان‌ها بریزید. این کار مزه کروسان شما را متفاوت خواهد کرد؛ اما در دستور اصلی تهیه کروسان با مغز شکلاتی نیست.  
  • هنگام تهیه خمیر کروسان نیاز نیست آن را بیش از حد ورز دهید. ورز دادن خمیر در حد یکدست شدن آن کافی است.  
  • در هر مرحله از تا کردن و وردنه زدن اگر احساس کردید کره داخل خمیر در حال ذوب‌شدن است خمیر را به داخل یخچال برگردانید تا سفت شود. در تهیه این کروسان کره نباید حین ورز دادن خمیر آب شود.
  • می‌توانید به‌جای شکلات از هر مغز دیگری داخل کروسان خود استفاده کنید. این موضوع کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. حتی انتخاب میزان تلخی شکلات هم به ذائقه شماست؛ اما بهتر است شکلات‌های خیلی تلخ را برای تهیه این کروسان انتخاب نکنید. 
  • در تهیه این کروسان می‌توانید به‌جای شکلات تخته‌ای از شکلات صبحانه هم استفاده کنید. برای این کار شکلات صبحانه سیرنگ را می‌توانید استفاده کنید که طعم عالی دارد و مزه آن با این کروسان همخوانی دارد. 
  • سعی کنید در تهیه این کروسان از آرد و مواد اولیه تازه استفاده کنید تا کیفیت شیرینی شما خوب باشد. 
  • بهتر است کروسان‌ها را گرم سرو کنید؛ اما در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده پس از خنک‌شدن در ظرفی در دار تا زمان سرو نگهداری کنید. کروسان‌ها نباید در معرض هوا باشند. 

مطالعه مقاله طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر را از دست ندهید. 

کلام آخر 

کروسان با مغز شکلاتی یکی از شیرینی‌های موردعلاقه تمام سنین به‌خصوص کودکان است. این شیرینی بهشتی دارای بافت کره‌ای و پوسته‌پوسته بوده و مغز آن با شکلات پر شده است. این ترکیب بافت و مزه‌ای عالی به کروسان می‌دهد. اگرچه این شیرینی در بسته‌بندی کارخانه‌ای موجود است؛ اما هیچ‌گاه عطروطعم آن مانند کروسان‌ شکلاتی تازه و خانگی نیست. پس پیشنهاد می‌کنیم حداقل یکبار کروسان شکلاتی را با دستور گفته شده تهیه کنید تا پای ثابت عصرانه‌ و صبحانه شما شود. در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه کروسان شکلاتی را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و آسان به شما آموزش دهیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. 

سؤالات متداول 

آیا می‌توان در تهیه کروسان شکلاتی به‌جای شکلات چیپسی از نوتلا یا شکلات صبحانه استفاده کرد؟ 
بله. در واقع مغز کروسان به سلیقه شما می‌تواند تغییر کند. در صورت تمایل شما می‌توانید از انواع شکلات‌های صبحانه هم در تهیه آن استفاده کنید؛ اما باید دقت کنید طعم شکلات صبحانه کمی شیرین باشد. شکلات‌های خیلی تلخ برای این کروسان پیشنهاد نمی‌شوند. 
بهترین آرد برای تهیه کروسان شکلاتی کدام است؟ 
بهترین آرد برای تهیه کروسان خانگی شکلاتی، آرد شیرینی‌پزی یا قنادی است که می‌تواند بافت لطیفی به کروسان شما بدهد. 
آیا افرادی که به قند لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند، می‌توانند شیر را از دستور کروسان حذف کنند؟ 
بله. شما می‌توانید میزان آب را دوبرابر کرده و شیر را حذف کنید. یا می‌توانید از انواع شیرهای بدون لاکتوز موجود در بازار در تهیه این کروسان استفاده کنید. 
آیا می‌توان در تهیه کروسان شکلاتی از انواع کره طعم‌دار استفاده کرد؟ 
بله. نوع کره به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما بهتر است در تهیه این کروسان از کره ساده استفاده کنید تا طعم و عطر آن عوض نشود. از طرفی باید دقت داشته باشید مزه کره با شکلات و نان همخوانی داشته باشد. 

 
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)