طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده

طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده

کروسان یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود؛ روزی نیست که فرانسوی‌ها کروسان نخورند! این شیرینی به بخشی از زندگی و فرهنگ مردم فرانسه تبدیل شده است و کل دنیا این کشور را با همین شیرینی می‌شناسند. در سال‌های اخیر این شیرینی در ایران هم محبوب شده است و به همین دلیل، ما چندین نوع طرز تهیه کروسان را برای شما در مجله کیک و شیرینی سیرنگ قرار داده‌ایم.
شاید فکر کنید که طرز تهیه کروسان بسیار دشوار و پیچیده است و به مهارت بسیاری نیاز دارد؛ این باور درست است، اما برای می‌توان این شیرینی را به روشی بسیار ساده نیز تهیه کرد. با استفاده از خمیر آماده هزارلا، می‌توان کروسان شکلاتی را بدون دردسر تهیه کرد. در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده را به شما یاد دهیم.

روش تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده

برای تهیه این شیرینی، شما به خمیر آماده نیاز دارید؛ منظور از خمیر آماده کروسان، همان خمیر هزارلا است. این خمیر را می‌توانید در هایپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های مخصوص لوازم قنادی پیدا کنید؛ البته حواستان باشد که خمیر یوفکا را اشتباهی به‌جای خمیر آماده هزارلا نخرید، زیرا این دو با یکدیگر تفاوت دارند.
اگر استفاده از خمیر آماده کروسان به دل شما نمی‌چسبد و دوست دارید که این شیرینی را به روش اصیل و سنتی تهیه کنید، توصیه می‌کنیم که سری به مقاله طرز تهیه کروسان فرانسوی را در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
در طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده، شما به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:
خمیر هزارلا آماده: 1 بسته یا 1 ورق
چیپس شکلات یا شکلات تخته‌ای: 2/3 پیمانه (115 گرم)
تخم‌مرغ: 1 عدد بزرگ
آب: 1 قاشق غذاخوری
آرد: به مقدار کافی
این مقدار از مواد اولیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده، می‌تواند برای تهیه حدود 16 عدد کروسان کوچک (مینی کروسان) یا حدود 8 عدد کروسان با سایز معمولی کافی باشد. اگر دوست دارید که مقدار بیشتری درست کنید و از آن برای پذیرایی در مهمانی استفاده کنید، می‌توانید مقدار مواد اولیه را 2 برابر کنید؛ به همین سادگی!

طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده

مراحل تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده

همان‌طور که دیدید، این شیرینی خوشمزه را می‌توان تنها با چند قلم مواد اولیه بسیار ساده تهیه کرد. طرز تهیه این خوراکی نیز درست به همان اندازه ساده است و با دستوری که در ادامه در اختیار شما قرار خواهیم داد، می‌توانید بدون دردسر همه مراحل را پیش بروید. تهیه این شیرینی بین‌المللی حدود 40 دقیقه طول خواهد کشید. از دیگر شیرینی‌های ساده می‌توان به کیک لیوانی اشاره کرد؛ شما می‌توانید طرز تهیه کیک لیوانی را در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
در طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
ابتدا فر را روشن کرده و روی دمای 177 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی فر را قبل از روشن‌کردن از آن خارج کنید و رویش دو لایه کاغذ روغنی و یک لایه کاغذ کرافت مخصوص شیرینی‌پزی قرار دهید.
یک ظرف مناسب انتخاب کنید و تخم‌مرغ را داخل آن بشکنید، آب را نیز به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید؛ حال ظرف را کنار بگذارید و سراغ آماده‌کردن سایر مواد اولیه بروید. 
روی سطح کار خود (اوپن یا میز) مقدار آرد بپاشید؛ البته حواستان باشد که سطح کار را از قبل خوب تمیز کرده باشید. خمیر را از بسته‌بندی خارج کنید و به‌آرامی روی سطح آردپاشی‌شده قرار دهید. خمیر را با ملایمت باز کنید و روی آن را نیز مقداری آرد بپاشید.
بعد از اینکه خمیر را پهن کردید، آن را طوری برش بزنید که به یک مربع 40 سانتی‌متری تبدیل شود. حال این مربع را از وسط به دو قسمت برش بزنید؛ هر یک از این دو قسمت را نیز به 4 مستطیل کوچک‌تر برش بزنید. (ابعاد هر یک از مستطیل‌ها باید حدود 10 سانتی‌متر در 20 سانتی‌متر باشد) اکنون هر یک از این مستطیل‌ها را به‌صورت قطری برش بزنید تا شکل نهایی شبیه به مثلث شود. (در نهایت باید 16 مثلث داشته باشید)
چیپس شکلات یا شکلات تخته‌ای را به روش بنماری، روی حرارت کتری ذوب کنید؛ حال حدود 2 قاشق چای‌خوری (یا بیشتر، بسته به ذائقه خود) از این شکلات روی هر یک از قطعات مثلثی خمیر بمالید. بعد از این کار باید خمیرها را رول کنید؛ از قسمت پهن مثلث شروع کرده و به سمت داخل (رأس مثلث) رول کنید.
حال یکی‌یکی کروسان‌ها را داخل سینی فر قرار دهید، توجه داشته باشید که رأس مثلث که بیرون از خمیر مانده، زیر آن قرار بگیرد. لبه‌های کروسان‌ها را نیز مقداری با دست خم کنید تا شبیه به هلال شوند. 
اکنون به کمک قلمو یا هر ابزار دیگری که دارید، مقداری از ترکیب آب و تخم‌مرغ روی کروسان‌ها بمالید. کروسان‌ها را داخل فر قرار دهید تا بپزند. برای این کار حدود 20 تا 25 دقیقه کافی خواهد بود؛ زمانی که روی کروسان طلایی شد، می‌توانید آن را از فر خارج کنید. اجازه دهید کروسان‌ها سرد شوند و سپس سرو نمایید؛ نوش جان!

طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده

نکات مهم در تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده

هرچند که طرز تهیه کروسان شکلاتی به روشی که به شما آموزش دادیم بسیار ساده است، اما هنوز هم می‌توان با چند نکته، کیفیت این شیرینی را بالا برد. در دنیای آشپزی، برای بهتر کردن دستور تهیه هر خوراکی، هزار و یک راه‌حل وجود دارد. اگر می‌خواهید کروسان شکلاتی شما نیز حرفه‌ای‌تر باشد، بد نیست که نکات این بخش را بخوانید؛ قبل از آن، توصیه مي‌‌کنیم که نگاهی به مقاله طرز تهیه کروسان ایتالیایی داشته باشید و با نکات مهم این شیرینی نیز آشنا شوید.

  • بسته به سلیقه خود، می‌توانید روی کروسان‌ها مقداری کنجد یا سیاه‌دانه نیز بریزید.
  • توجه داشته باشید که خمیر هزارلا شما حتماً تازه باشد؛ در غیر این صورت کیفیت کروسان شما پایین خواهد بود.
  • در این کروسان می‌توانید از هر نوع شکلاتی که خواستید استفاده کنید؛ اعم از تلخ، شیرین، ساده، فندقی و حتی شکلات سفید.
  • می‌توانید از انواع مغزهای خرد شده نیز داخل این کروسان بریزید.
  • اضافه‌کردن مقداری پنیر خامه‌ای به مواد داخل این کروسان نیز می‌تواند مزه متفاوتی به آن بدهد.
  • شما می‌توانید این شیرینی را در یک ظرف دربسته مناسب، تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله سیرنگ، در کنار هم نگاهی به طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر آماده داشتیم. با خمیر آماده کروسان می‌توان این شیرینی را به راحت‌ترین شکل ممکن تهیه کرد و هیچ دردسر و زحمتی برای شما وجود نخواهد داشت. امیدواریم که در اولین فرصت این دسر فرانسوی را تهیه کرده و تجربه خود را با ما اشتراک بگذارید. یادتان باشد که اگر زمان یا انرژی کافی برای تهیه این شیرینی را ندارید، همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ استفاده کنید؛ کیک سه‌لایه با تزیین شکلات از جمله محبوب‌ترین محصولات ما است.

سوالات متداول

هر یک عدد از این کروسان، حدود 102 واحد کالری دارد. با حذف شکلات از این شیرینی می‌توان کالری آن را کاهش داد.

قهوه از نوع دمی فرانسوی، بهترین نوشیدنی برای سرو در کنار این شیرینی است. به‌جای آن می‌توانید از چای هم استفاده کنید.

در بین محصولات شرکت سیرنگ، کیک لایه‌ای با روکش شکلات پرتقالی و کیک لایه‌ای با شکلات سفید را می‌توان بهترین جایگزین‌های این کروسان دانست.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)