طرز تهیه کیک ساده

طرز تهیه کیک ساده

کیک‌های ساده یا کیک اسفنجی نوعی کیک سبک و خوش بافتی هستند که وجود مخمرها و تخم‌مرغ در مایه آن باعث دلپذیر شدنشان می‌شود. این کیک‌ها در انواع مختلفی تهیه می‌شوند که برای دورهمی‌های دوستانه، خانوادگی و جشن‌های کوچک و بزرگ بسیار مناسب هستند. به همین دلیل در این قسمت از مجله آشپزی سیرنگ قصد داریم که شما را با 2 دستور تهیه کیک ساده در نوع خانگی و اسفنجی آشنا کنیم.
اگر به دنبال یک دستور تهیه ساده اما کارآمد هستید که نتیجه آن یک کیک پوک، خوش‌طعم و بدون بوی زهم تخم‌مرغ باشد با ما تا انتهای این مقاله بمانید.

طرز تهیه کیک ساده خانگی

کیک‌های خانگی همیشه عطروطعم دلچسبی دارند. البته که رعایت برخی نکات باعث رسیدن به نتیجه ایده‌آل خواهد شد؛ اما شما این فرصت را دارید که پس از تهیه مواد لازم با راهنمایی دستور زیر به یک کیک خانگی خوش‌طعم و خوش بافت برسید.
مواد لازم برای تهیه کیک ساده عبارتند از:
آرد چندمنظوره: ۳ پیمانه
تخم‌مرغ متوسط: ۴ عدد
جوش‌شیرین: ۲ قاشق چای‌خوری
اسانس وانیل: ۲ قاشق چای‌خوری 
پودر قند: ۱ و ½ پیمانه
روغن‌مایع: ½ پیمانه
شیر: ½ پیمانه

مراحل تهیه کیک ساده خانگی

1. یک ظرف مناسب برای مخلوط‌کردن تمام مواد انتخاب کنید. پودر قند و روغن‌مایع را در ظرف بریزید و برای ۳ تا ۴ دقیقه با دور متوسط همزن بزنید تا کرم رنگ و کش‌دار شوند.
2. تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و دانه‌دانه به ظرف اضافه کنید. در طی این مدت با دور متوسط همزن مواد را مخلوط کنید تا آخرین تخم‌مرغ نیز به ترکیبات اضافه کنید.
3. پس از شکستن آخرین تخم‌مرغ، همزن را با دور تند تنظیم کرده و برای ۵ دقیقه به مخلوط‌کردن مواد ادامه دهید تا مخلوطی کرم رنگ و سبک حاصل شود. فراموش نکنید که در طی هم‌زدن مواد، دو یا سه بار ظرف را دورگیری کنید.
4. زمانی که تیغه همزن را از مخلوط خارج کردید باید روی آن یک قله کوچک و تیز ایجاد شود. این به معنای کافی بودن ترکیب مواد است. اسانس وانیل را با باقی مواد همراه کنید و خوب هم بزنید.
5. آرد را به همراه جوش‌شیرین سه بار الک کنید. ترکیب آرد و جوش‌شیرین را آرام‌آرام به مایه کیک اضافه کنید و مواد را در یک جهت به‌آرامی با همزن دستی یا لیسک هم بزنید.
6. مواد را در حدی مخلوط کنید که آرد در سراسر کیک پخش شود. بدون اینکه گلوله‌ای در مایه کیک ایجاد شده باشد.
7. فر را از قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۰ دقیقه گرم کنید. مدت زمان مناسب برای پخت کیک حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است. این زمان بستگی به پیمانه و حجم مایه کیک‌تان دارد.
8. با گذشت این زمان کیک شما به‌خوبی مغزپخت خواهد شد. برای تزیین کیک خانگی ساده خود می‌توانید از پودر قند، پودر کاکائو، انواع مارمالاد یا شکلات صبحانه استفاده کنید. شکلات‌های صبحانه سیرنگ یکی از بهترین گزینه‌ها برای فیلینگ کیک اسفنجی هستند. از سوی دیگر، این موضوع پاسخ مناسبی برای سؤال شکلات صبحانه را با چی بخوریم است.

طرز تهیه کیک ساده

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

اگر به دنبال طرز تهیه کیک پایه هستید بهتر است که به این دستور تهیه توجه داشته باشید. شما با طبخ این کیک می‌توانید از آن برای تهیه کیک‌های لایه‌ای یا تولد نیز بهره بگیرید.
مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی ساده عبارتند از:
آرد قنادی: ۳ پیمانه
روغن‌نباتی: ½ پیمانه
تخم‌مرغ متوسط: ۵ عدد
شکر: ½ پیمانه
بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
اسانس وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
آب یا شیر: ½ پیمانه

مراحل تهیه کیک اسفنجی ساده

یک کاسه متوسط و یک کاسه بزرگ انتخاب کنید. سفیده تخم‌مرغ را از زرده‌ها جدا کرده و زرده‌ها را در ظرف بزرگ‌تر بریزید. سفیده‌ها را به کاسه متوسط انتقال دهید.
سفیده تخم‌مرغ را برای ۵ تا ۸ دقیقه با دور تند همزن، بزنید تا سفیدرنگ و حجیم شوند. یک یا دو مرتبه دیواره ظرف را دورگیری کنید. تا جایی به هم‌زدن ادامه دهید که سفیده‌های تخم‌مرغ بافتی خامه‌ای شکل پیدا کنند.
زمانی که شما تیغه همزن را از ظرف خارج کردید باید روی آن یک قله تیز ایجاد شده باشد و با وارونه کردن ظرف، محتویات درون آن نباید بیرون بریزد.
ظرف حاوی سفیده تخم‌مرغ را در یخچال بگذارید تا زمان افزودن آن به کیک اسفنجی فرابرسد. حال باید به سراغ آماده‌سازی باقی مواد بروید.
زرده تخم‌مرغ را به همراه شکر مخلوط کنید. ۳ تا ۵ دقیقه هم‌زدن با دور متوسط همزن کافی است تا مایعی کرمی و کش‌دار به دست آورید.
اسانس وانیل را با شیر یا آب مخلوط کرده و به مخلوط شکر و زرده تخم‌مرغ اضافه کنید. مواد را با همزن در حد مخلوط‌شدن ترکیب کنید.
آرد و بیکینگ‌پودر را سه مرتبه الک کرده تا سبک شود. این مخلوط را در طی چند مرحله به باقی مواد اضافه کنید و در یک جهت با لیسک یا همزن دستی هم بزنید.
با تکمیل شدن مایه کیک، سفیده را از یخچال خارج کرده و در طی ۳ مرحله به مایه کیک اضافه کنید. دقت داشته باشید که زیاد هم نزنید تا پف کیک از بین نرود.
فر را ۱۰ دقیقه قبل از قرار دادن قالب کیک در آن با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و سپس قالب را در طبقه وسط قرار دهید. با سپری شدن ۵۰ تا ۶۰ دقیقه بعد کیک شما حاضر می‌شود. نوش جان.

طرز تهیه کیک ساده

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک ساده

  • قبل از تهیه کیک تمامی مواد را به مدت ۱۵ دقیقه در دمای آشپزخانه قرار دهید تا خیلی سرد یا خیلی گرم نباشند.
  • دورگیری تخم‌مرغ یا مایه کیک باعث می‌شود که کیک شما بوی تخم‌مرغ ندهد.
  • استفاده از شیر یا آب ولرم اختیاری است. به هر کدام که دسترسی دارید از آن استفاده کنید.
  • برای تزیین کیک می‌توانید از پودر قند، پودر کاکائو، شکلات ذوب شده، مارمالاد یا انواع میوه کمک بگیرید.
  • قبل از ۴۵ دقیقه اصلاً در فر را باز نکنید تا پف کیک از بین نرود.
  • سعی کنید که در دستور تهیه کیک اسفنجی به‌هیچ‌عنوان در ابتدای کار زرده یا سفیده را با هم مخلوط نکنید تا نتیجه ایده‌آل حاصل شود.
  • قالب کیک باید حجمی در حدود ۲ یا ۳ برابر مایع کیک داشته باشد.
  • در ابتدای امر حرارت بالای فر را روشن نکنید تا کیک به‌خوبی مغزپخت شود.
  • برای مطمئن شدن از پخت کامل کیک از یک خلال‌دندان، سیخ چوبی یا چاقو کمک بگیرید. اگر مایعی به این ابزارها چسبید، کیک پخت کاملی نداشته است.
  • برای داشتن کیک زعفرانی یا کیک شکلاتی کافی است که مقداری زعفران دم‌کرده یا شکلات صبحانه سیرنگ را به آن بیفزایید.
  • اگر به اسانس مایع یا پودر وانیل دسترسی ندارید می‌توانید از عرق هل یا گلاب استفاده کنید. به‌ازای هر واحد اسانس وانیل یک واحد عرق هل یا دو واحد گلاب اضافه کنید.
  • نسبت‌ها را رعایت کنید.
  • پس از افزودن آرد به مایع کیک زیاد هم نزنید و از همزن برقی برای ترکیب کردن کمک نگیرید.
  • از مواد تازه استفاده کنید.
  • فر را قبل از گذاشتن قالب کیک در آن به‌خوبی گرم کنید.
  • مایه کیک را دورگیری کنید و در یک جهت به هم‌زدن ادامه دهید.
  • اگر مایه کیک شما بیش از حد غلیظ شد، مقداری شیر یا آب ولرم اضافه کنید.
  • درصورتی‌که وقت یا لوازم کافی برای تهیه کیک ساده را ندارید، به‌راحتی می‌توانید از کیک‌های صبحانه یا کیک‌های اسفنجی سیرنگ خریداری کنید.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله از مجله آشپزی سیرنگ شما دریافتید که کیک اسفنجی چیست؟ و چگونه تهیه می‌شود. راز داشتن یک کیک خوش بافت چیست؟ برای اینکه کیک بوی زهم تخم‌مرغ ندهد، چیکار کنیم؟ 
در کنار همه این موارد شما دریافتید که چگونه در خانه کیک ساده تهیه کنید و برای پخت کیک ساده به چه موادی نیاز داریم. با درنظرداشتن تمامی نکات گفته شده و رعایت فوت و فن‌های طرز تهیه کیک ساده شما قادر به ساخت لحظات دلچسب در جمع‌های دوستانه و خانوادگی خود هستید.

سؤالات متداول

برای اینکه کیک به‌خوبی پف کند باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟ 
از مواد تازه استفاده کنید. تخم‌مرغ‌ها را به‌خوبی هم بزنید. نسبت‌ها را رعایت کنید. قالب کیک شما حداقل ۲ برابر مایه کیک‌تان باشد. پس از اضافه کردن آرد به مایه کیک مواد را بیش از حد هم نزنید. در فر را قبل از تمام شدن ۴۵ دقیقه باز نکنید. فر را به‌خوبی گرم کنید.
از چه ماده دیگری می‌توانیم به‌جای وانیل یا بیکینگ‌پودر استفاده کنیم؟ 
عرق هل یا گلاب گزینه مناسبی برای جایگزین شدن با وانیل هستند و برای تعویض بیکینگ‌پودر به مقدار مساوی یا اندکی کمتر از جوش‌شیرین استفاده کنید.
چگونه آزمایش پخت کیک را انجام دهیم؟ 
به کمک سیخ چوبی، چاقو یا خلال‌دندان آزمایش پخت را نهایی کنید. اگر مایه کیک به این ابزار چسبید؛ یعنی کیک نیاز به زمان بیشتری برای پخت دارد.