طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ

طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ

اگر به یاد داشته باشید، قدیم‌ترها در هر آپارتمان یا ساختمان یا حتی خانه‌های چسبیده در کوچه، می‌توانستید انتظار داشته باشید که ناگهان همسایه‌ای بیاید و در خانه را بزند و دو تا تخم مرغ قرضی ازتان طلب کند! بالعکس، شما هم که یک زمانی کارتان گیر می‌افتاد، راحت رویتان می‌شد بروید در خانه همان همسایه یا همسایه دیگری را بزنید و دو تا تخم مرغ بگیرید تا مجبور نباشید وسط آشپزی جمع کنید و به بقالی بروید.
اما امروزه که فرهنگ همسایگی مانند گذشته‌ها نیست و چنین صفا و صمیمیتی ندارد، چه‌کار کنیم؟ جواب واضح است. کمتر غذاهای تخم مرغ‌دار درست کنیم! شاید بگویید خب غذا را می‌شود یک کاریش کرد. چون غذای بدون تخم مرغ زیاد وجود دارد. اما بخشی دیگر مثل شیرینی پزی را چه کنیم؟ شیرینی پزی که همیشه با تخم مرغ وابسته بوده است! و این‌جاست که ما باید بگوییم اتفاقا شیرینی بدون تخم مرغ نیز وجود دارد! به همین خاطر هم قرار است امروز و در این مطلب، طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ را به شما آموزش دهیم!
و اما جدای از شوخی، ممکن است که در خانه تخم مرغ داشته باشید، اما به دلایلی، اعم از بیماری خاص، رژیم غذایی و... نتوانید تخم مرغ مصرف کنید. در این صورت چه؟ قرار است خودتان را از نوش جان کردن یک کلوچه خوشمزه محروم کنید؟ با این روش می‌توانید یک آموزش کلوچه ساده را یاد بگیرید که جدای از کارراه انداز بودن و سالم بودن، هزینه مواد اولیه پایین‌تری را هم نسبت به سایر رسپی‌ها دارد. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

طرز تهیه کلوچه خانگی

کلوچه یکی از شیرینی‌های خوشمزه است که هنوز هم بیشتر شکل خانگی آن محبوبیت دارد. کلوچه را امروزه با پایه‌ای از آرد گندم، شکر، روغن و افزودن سایر افزودنی‌ها به این سه اضافه می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این خوراکی جذاب اصالتی ایرانی دارد!
مورخان غذا و شیرینی معتقدند که اولین کلوچه، برای نخستین بار در سیستان (سیستان و بلوچستان امروزی ایران) پخته شده است. زمان این واقعه مربوط به قرن هفتم میلادی است. یعنی در حدود هزار و پانصد سال پیش. این کلوچه که در تاریخ با نام کلوچه سیستانی از آن یاد شده است، ترکیبی حاوی آرد گندم، روغن، خمیر مایه، سیاه دانه، رازیانه و خرما را دربر داشته است. کلوچه سیستان هنوز هم در سیستان و بلوچستان پخته می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های محلی این استان زیباست. از این کلوچه امروزه به نام کلوچه خرمایی یاد می‌کنند.
اگر به اندازه کافی تحت تاثیر قرار گرفته‌اید، دیگر وقتش است که بگوییم پیشاپیش آموزش پخت کلوچه زابلی و چند کلوچه دیگر را در مطلب چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم؟ برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم. مطالعه این مطلب خالی از لطف نیست.
حالا دیگر وقتش است که در بخش بعدی طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ را با هم مرور کنیم. این دستور آن‌قدری ساده است که می‌تواند به مثابه یک طرز تهیه کلوچه خانگی استفاده شود.

طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ

دستور پخت کلوچه بدون تخم مرغ

مواد لازم برای تهیه کلوچه بدون تخم مرغ:
آرد: 2 پیمانه (هر پیمانه: یک لیوان فرانسوی)
روغن نباتی یا روغن قنادی: 1 پیمانه
پودر قند: 1 پیمانه
پودر کاسترد: 1/2 پیمانه
بکینگ پودر: 3/4 قاشق چای خوری
اسانس وانیل (پودری): 1 قاشق چای خوری
و مقداری کم هم به جوش شیرین نیاز داریم.

مراحل تهیه کلوچه بدون تخم مرغ

مرحله اول: فر را روشن کنید تا گرم شود. شاید فکر کنید مرحله اشتباهی ذکر شده است، اما نه. ما به دو دلیل، اول از هر کاری، فر را روشن می‌کنیم. اولا چون فر باید برای پخت کلوچه داغ داغ باشد (و اگر نباشد کلوچه خشک می‌شود). و ثانیا خمیر این کلوچه آن‌قدر زود آماده می‌شود که مهلت به داغ کردن فر نمی‌دهد و کار را عقب می‌اندازد.
مرحله دوم: حالا در ابتدا آرد را الک کرده و سپس آن را به ترتیب با بکینگ پودر، جوش شیرین و پودر کاسترد مخلوط کنید. در ظرفی مجزا، روغن و شکر را این‌قدر با ویسک بزنید تا مایعی کشدار و سفید رنگ حاصل شود. مخلوط آرد و مخلوط روغن را با هم مخلوط کنید و اندکی ورز دهید و کنار بگذارید.
مرحله سوم: می‌توانید در اواخر کار، یا گلاب یا وانیل به خمیر اضافه کنید. ضمنا اگر بعد از کمی ورز دادن متوجه شدید که خمیر از انسجام خوبی برخوردار نیست، می‌توانید چند قاشق شیر سرد یا آب به آن اضافه کنید و بیشتر ورز دهید.
مرحله چهارم: حالا از مخلوط خمیر به اندازه گردو بردارید و درون دست خود پهن کنید. سینی فر را چرب کرده و توپک‌ها را بعد از پهن کردن با فاصله‌های یکی دو سانتی متری از هم، روی سینی بچینید.
مرحله پنجم: حرارت فر باید حداقل 180 درجه سانتی گراد باشد. سینی را داخل فر بگذارید و کنار فر بایستید تا تمام مراحل پخت را ببینید. برای گرفتن یک بافت نرم و ترد توأمان، باید کلوچه‌ها با حرارت زیاد و طول پخت کم بپزند. بنابراین ده الی دوازده دقیقه زمان پخت کافی است. بعد از این مدت، کلوچه‌ها را از فر در بیاورید و اجازه دهید قبل از سرو کمی خنک شوند. تزیین این کلوچه‌های خوشمزه نیز به خودتان و سلیقه‌تان بستگی دارد. ضمنا درمورد بافت خوب یک کلوچه خانگی، قبلا در مطلب چرا کلوچه خمیر می‌شود؟ برایتان صحبت کرده‌ایم.
در آخر باید اشاره داشته باشیم که زمان لازم جهت تهیه کلوچه بدون تخم مرغ، همان‌طور که مشاهده کردید، بسیار بسیار پایین است و علاوه بر راحتی این رسپی برای بانوان خانه دار، می‌تواند یک گزینه مناسب برای بانوان شاغل نیز باشد. زیرا می‌شود گفت که حدود نیم ساعت به زمان آماده‌سازی و بیست دقیقه به پخت و سرو نیاز دارید.

در کنار این مقاله نیز می‎توانید به مقاله طرز تهیه کلوچه بدون فر و همزن سر بزنید.

طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ

نکات مهم در طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ

  • این کلوچه هرچقدر هم که خوب درست شده باشد، در معرض هوا خشک و خراب خواهد شد. زیرا نگهدارنده‌ای ندارد. بنابراین سعی کنید آن را در یک ظرف دردار داخل یخچال نگهداری کنید. ضمنا سریع به مصرف برسانید.
  • تزئین این کلوچه می‌تواند با مقداری پودر نارگیل، پودر پسته یا پودر بادام انجام بگیرد.
  • هنگامی که کلوچه‌ها را داخل فر می‌گذارید تا بپزید، اگر دوست داشته باشید می‌توانید با نوک چاقو و به آرامی، روی بافت آن‌ها طرحی که دوست دارید را اعمال کنید. می‌توانید از شابلون نیز بهره ببرید.
  • جدای از زیبایی، ایجاد چند شکاف روی کلوچه قبل از پخت، باعث می‌شود تا هوا بهتر جریان پیدا کرده و کلوچه خوب‌تر بپزد.
  • اگر به طعم کاکائو علاقه دارید، می‌توانید کمی پودر کاکائو داخل خمیر ریخته و یک قاشق از آرد را کسر کنید تا کلوچه کاکائویی داشته باشید. اگر هم به طعم گردو علاقه دارید، در آخرین مراحل پیش از پخت، گردوی آسیاب شده درشت را اضافه کنید و صرفا کمی با لیسک هم بزنید.
  • اگر نگهداری خوبی نداشتید و کلوچه شما سفت شد، می‌توانید یک برش سیب زرد را کنار کلوچه (در یخچال) قرار دهید. مثل روز اول که نه، اما کمی لطافت کلوچه را به شما برخواهد گرداند.

خواص کلوچه بدون تخم مرغ

بعید است که با خواص آرد گندم و شیرینی جات آشنا نباشید. اما چون الان با یک کلوچه خاص روبه‌رو هستیم، ممکن است که خواص کمی متفاوت باشد که هست! کلوچه بدون تخم مرغ، مزایایی را چه برای بیماران و افراد داخل رژیم و چه برای افراد سالم دارد. این مزایا را در فهرست زیر مرور خواهیم نمود:

  • افراد دارای غلظت خون را اذیت نخواهد کرد.
  • افراد دارای کبد چرب می‌توانند اندکی از آن مصرف کنند.
  • کلسترول و چربی پایین‌تری نسبت به سایر کلوچه‌ها دارد.
  • حتی اندکی بوی زهم هم نخواهد داشت.
  • و...

کلام آخر

فکر می‌کنیم در ذهن شما و پس از مطالعه بند اول، طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ، یکی از سخت‌ترین رسپی‌ها به نظر می‌آمد، زیرا تخم مرغ یکی از چند پایه اصلی شیرینی پزی محسوب می‌شود. اما دیدید که این کار چقدر ساده و در عین حال چقدر دلنشین بود.
امیدواریم این کلوچه ساده خانگی را بپزید و همراه با یک چای، در عصرانه خانوادگی یا دوستانه از آن لذت ببرید.

سوالات متداول:

پودر کاسترد چیست؟
توضیح مواد اولیه و چگونگی درست شدن پودر کاسترد از حوصله این مبحث طولانی‌تر است. اما باید بدانید که پودر کاسترد، یک ماده خوراکی مصنوع است که می‌تواند جایگزین برخی از عملکردهای تخم مرغ باشد. همان‌طور که دیدید، در رسپی بالا هم به عنوان جایگزین تخم مرغ از پودر کاسترد استفاده کرده بودیم.
از چه آردی برای پخت این کلوچه استفاده کنیم؟
آرد سه صفر یا آرد نول که به آرد شیرینی‌پزی هم مشهور است، بهترین آرد برای پخت کلوچه حاضر به شمار می‌آید. اما اگر به این آرد دسترسی نداشتید، کافی است که از نانوایی محل آرد تهیه کرده و آن را دو بار با الک ریز، غربال کنید.
یا می‌شود به جای شکر از شکر قهوه‌ای یا عسل استفاده کنیم؟
بله. اما دقت داشته باشید که تردی کلوچه به شکر سفید بستگی دارد. اگر مواد دیگری به جای شکر سفید استفاده کنید، کلوچه آن‌چنان ترد نخواهد بود و بیشتر به خمیری بودن شبیه می‌شود. بهترین جایگزین شکر سفید، پودر قند یا خاکه‌قند محسوب می‌شود.