حلوا شکری را با چی بخوریم؟

حلوا شکری را با چی بخوریم؟

حلوا شکری نمونه‌ای از یک خوراکی لذیذ ایرانی است که در انواع مختلفی تهیه می‌شود. این دسر را عموماً در وعده صبحانه، عصرانه یا به‌عنوان چاشنی در کنار چای میل می‌کنند. حلوا شکری را در نقاط مختلفی از کشورمان با دستور تهیه‌های گوناگون طبخ کرده و همراه با مواد غذایی سازگاری همچون نان سفید یا نان سبوس‌دار مصرف می‌کنند. حلوای شکری نوعی دسر یا خوراکی مقوی است که با خوردن آن می‌توان عملکرد بدن را در سطوح مختلفی بالا برد. حلوا شکری سرشار از ویتامین ب، ای، دی، کلسیم، فسفر، منیزیم، پروتئین و اسیدهای چرب غیراشباع است.

اگر شما هم به فکر خوردن حلوا شکری افتادید، توصیه می‌کنیم این مقاله از مجله سیرنگ را از دست ندهید. چراکه پس از مطالعه مطلب پیش رو، طعم‌های جدیدی را در کنار حلوا شکری کشف خواهید کرد. همچنین با انواع، خواص و مزایای مصرف این دسر نیز آشنا خواهید شد.

حلوا شکری چگونه تهیه می‌شود؟

برای تهیه حلوا شکری مقداری دانه کنجد را در دستگاه‌های مخصوص می‌سایند و نهایتاً با شکر، ارده، آرد گندم، گلاب و مغز پسته و بادام مخلوط می‌کنند. تفاوت حلوا شکری با حلوای ارده تنها در شیرین‌کننده به‌کار رفته در آن است. طبع حلوای شکری گرم و ‌تر است که به افراد سردمزاج به‌شدت توصیه می‌شود.

انواع حلوا شکری

انواع حلوا شکری

حلوا شکری بسته به ترکیبات آن در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود، مانند:

  • حلوا شکری معمولی

حلوا شکری معمولی ظاهری رشته‌ای اما منسجم دارد که بر پایه شکر، گلوکز مایع، ارده و مغز‌های متداول تهیه و تولید می‌شود.

  • حلوا شکری نرم

یکی از انواع سنتی حلوا شکری است که ظاهری یک‌دست و یکنواخت دارد. حلوا شکری نرم حاصل مخلوط‌ شدن شکر، گلاب، پودر سفیده تخم‌مرغ، اسیدسیتریک و ارده است.

  • حلوا شکری کشی

این نوع از حلوا شکری با کمک روش‌های نوین با ترکیب حلوا شکری معمولی تهیه و فراوری می‌شود. به همین دلیل ظاهری کشسان دارد.

  • حلوا شکری شکلاتی

محبوبیت طعم‌های شکلاتی باعث شد تا تولیدکنندگان این خوراکی لذیذ به دنبال به کارگیری این ماده اولیه در تولیدات خود باشند. از این رو با افزودن شکلات یا پودر آن حلوا شکری شکلاتی متولد شد.

  • حلوا شکری با شیره

حلوا شکری با شیره، در واقع نوع سالم‌تری از این دسر خوش‌طعم است. ساخت حلوا شکری با شیره‌های طبیعی به‌ویژه شیره انگور و خرما باعث شد تا افرادی که منع مصرف شکر دارند هم بتواند از این نوع حلوای صبحانه لذت ببرند.

حلوا ارده

خواص حلوا شکری

معمولاً به حلوا شکری یا حلوای ارده، بمب انرژی می‌گویند، چراکه طبیعت گرم و طعم شیرین آن موجب افزایش انرژی در بدن خواهد شد. مصرف حلوا شکری به افرادی که طبع سرد دارند، توصیه اکید می‌شود؛ اما به طور کلی عموم مردم می‌توانند در حد اعتدال مانند هر خوراک دیگری از حلوای شکری استفاده کنند. مصرف حلوا شکری باعث می‌شود تا:

  1. برای تقویت قوای جسمانی و بالا بردن سطح انرژی‌تان، حلوا شکری را در برنامه غذایی خود جای دهید.
  2. خانم‌ها حلوا شکری بخورند، زیرا چرخه قاعدگی‌شان را منظم کرده و رحم را در برابر بیماری‌های مربوط به آن حفاظت می‌کند.
  3. حلوا شکری تهیه شده با شیره‌های طبیعی می‌تواند برای کاهش فشارخون هم مفید باشد.
  4. این دسر لذیذ حاوی کالری بالایی است؛ بنابراین افراد مسن و کودکان با مصرف این خوراکی می‌توانند سطح انرژی خود را بالا نگه دارند.
  5. حلوا شکری باعث از بین بردن و کنترل تورم در بافت‌های داخلی و خارجی بدن می‌شود.
  6. افرادی که درد استخوان و مفاصلشان ناشی از سرد بودن طبیعت بدنشان است با خوردن حلوا شکری می‌توانند یک مسکن طبیعی مصرف کنند.
  7. اگر یبوست دارید حلوا شکری بخورید.
  8. خلط پشت گلو با کمک گرفتن از حلوا شکری برطرف می‌شود.
  9. افزایش قدرت باروری مردان با حلوا شکری ممکن است.
  10. درمان اختلالات کبدی و نارسایی کلیه با مصرف حلوا شکری میسر می‌شود.
  11. آنتی‌اکسیدان‌های حلوا شکری باعث تقویت سیستم ایمنی و تسریع روند درمان در بیماری‌های پایه خواهد شد.
  12. اگر گرفتگی عضله دارید یا صورتتان جوش می‌زند، حلوا شکری را در لیست غذاهایتان قرار دهید.
  13. کلسیم موجود در حلوای شکری برای بهبود بافت استخوان‌ها و استحکام دندان‌ها مفید است.
  14. مصرف حلوا شکری در وعده صبحانه، موجب بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری خواهد شد.
  15. مواد مغذی موجود در حلوا شکری برای رفع ریزش مو چاره‌ساز خواهد بود.
  16. افرادی که دچار کم‌خونی هستند، برای رفع کمبود آهن خود می‌توانند از حلوا شکری استفاده کنند.
  17. اگر قصد دارید برای رسیدن به تناسب‌اندام، رژیم بگیرید از حلوا شکری غافل نشوید، چراکه این خوراک دیرهضم است. میل به غذا را کاهش می‌دهد و تا مدت طولانی اشتهای کاذب را کنترل می‌کند.

حلوا ارده سیرنگ

در کنار حلوا شکری چه چیزی می‌توان خورد؟

باتوجه‌ به خواص نام‌برده در رابطه با حلوا شکری و مواد مغذی موجود در این خوراکی، مصرف آن امری هوشمندانه خواهد بود. شما می‌توانید بسته به وعده یا میان‌وعده خود دورچین مناسبی برای سرو این دسر انتخاب کنید.

  • حلوا شکری با دانه و آجیل: برای مثال در صبح می‌توان حلوا شکری را با مغز گردو، پسته، بادام، فندق و کشمش همراه کنید و در کنار چای و نان تازه یک ترکیب معجزه‌آسا ایجاد کرد.
  • حلوا شکری با میوه: مصرف حلوا شکری به‌عنوان میان وعده به شما این فرصت را می‌دهد که مقداری میوه خردشده تازه را در کنار ظرف سرو بچینید و از طعم تازه آن لذت ببرید.
  • حلوا شکری با اوتمیل: اوتمیل درست کنید و کنار آن تکه‌ای حلوا شکری بگذارید. برای تهیه اوتمیل باید مقداری جو دوسر را با مقداری آب یا شیر بجوشانید و میکس کنید. اوتمیل نوعی فرنی یا حریره جو دوسر است که در کنار عسل، حلوا شکری و میوه‌های تازه طعمی دلچسب و هوس‌انگیز را به دنبال خواهد داشت.
  • حلوا شکری با شیرین‌کننده‌های طبیعی: اگر طرفدار طعم‌های شیرین هستید، عسل، شیره انگور، شیره خرما، شیره توت یا هر نوع شیرین‌کننده طبیعی دیگری را روی حلوا شکری بریزید.
  • حلوا شکری با سس خوراکی: سس شکلات و سس ارده می‌تواند یک همراه دیگر برای ترکیب با حلوا ارده باشد. اگر به دنبال طعمی نوین هستید، حلوا شکری را با سس شکلات امتحان کنید.

کلام آخر

حلوای شکری حاصل فراوری کنجد و همراه شدن آن با سایر طعم‌دهنده‌ها است. از این رو تمامی خواص کنجد را در خود جای داده و نوع فراوری آن موجب شده تا به خواص بیشتری هم دست پیدا کند. در این مقاله از مجله سیرنگ، شما با انواع حلوا شکری، نحوه آماده‌سازی و خواص آن آشنا شدید. همچنین دریافتید که در کنار حلوای شکری می‌توان چه چیزی‌هایی را خورد. اگر تجربه یا ترکیب دوست‌داشتنی از حلوا شکری در کنار سایر مواد غذایی می‌شناسید، برایمان پیغام بگذارید.

سؤالات متداول

ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در حلوا شکری کدام‌اند؟

ویتامین ب، ای و دی نمونه‌ای از ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در حلوا شکری هستند.

طبع حلوای شکری چگونه است و برای چه افرادی مناسب است؟

حلوای شکری طبیعت گرم و‌ تر دارد که به افراد سردمزاج بسیار زیاد توصیه می‌شود.

در کنار حلوای شکری چه چیزی می‌توان خورد؟

انواع میوه، شیرین‌کننده‌های طبیعی، نان سبوس‌دار، نان سفید، اوتیمل، دانه‌های خوراکی و آجیل در کنار حلوا شکری سازگار هستند.