طرز تهیه کیک زعفرانی

طرز تهیه کیک زعفرانی

زعفران یکی از ادویه و چاشنی‌های به نام و خوش عطروطعم ایرانی است که تهیه انواع غذا، دسر، کیک، شیرینی و نوشیدنی با این ادویه طعم جادویی و رنگی دلپذیر را به آن خواهد بخشید. علاوه بر این‌ها مصرف زعفران فواید بسیاری را در پی خواهد داشت. ازجمله: کمک به کاهش وزن، مبارزه با سلول‌های سرطانی، کاهش قند خون، تقویت میل جنسی و بهبود خلق‌وخو نمونه‌ای از فواید مصرف زعفران هستند.
یکی از انواع دسرهای پرطرفدار زعفرانی، بستنی و کیک آن است که در این مقاله از مجله سیرنگ ما قصد داریم که ۲ طرز تهیه کیک زعفرانی را به همراه نکات اصلی آن با شما به اشتراک بگذاریم.

طرز تهیه کیک زعفرانی ساده

این دستور تهیه را با نام‌های طرز تهیه کیک زعفرانی مجلسی و طرز تهیه کیک زعفرانی و گلاب نیز می‌شناسند که در دسته شیرینی‌های سنتی ایرانی قرار می‌گیرد. برای تهیه این نوع کیک به مواد زیر نیاز داریم.
مواد لازم:
آرد قنادی: 2.5 لیوان
تخم‌مرغ: ۵ عدد
شکر: 1.5 لیوان
شیر: ۲/۳ لیوان
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع: ۲/۳ لیوان
وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق چای‌خوری

دستور تهیه کیک زعفرانی سنتی

تخم‌مرغ، وانیل و شکر را داخل کاسه همزن برقی بریزید با دور تند همزن برای ۵ دقیقه این مواد را مخلوط کنید تا کرم رنگ و کش‌دار شوند.
حالا باید روغن مایع را اضافه کرده و برای ۱ دقیقه دیگر مواد را با دور متوسط ترکیب کنید. شیر، زعفران دم‌کرده و گلاب را با هم مخلوط کرده و به محتویات کاسه همزن اضافه کنید. این مرحله در حدود ۳۰ ثانیه طول خواهد کشید.
همزن برقی را کنار بگذارید و با یک قاشق چوبی یا لیسک ادامه دهید. آرد و مواد خشک باقیمانده را پس از ۳ بار الک زدن به آرامی در چند مرحله به مایع کیک اضافه کرده و در یک جهت هم بزنید.
زمانی که مایه کیک یکدست دست شد، ان را داخل قالب چرب شده که دارای کاغذ روغنی هم هست بریزید و چند مرتبه قالب را به میزکار بکوبید تا هوای اضافی آن خارج شود.
بهتر است که فر را پیش از آماده‌سازی مایه کیک با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده باشید و اکنون با قرار دادن قالب در طبقه وسط فر منتظر پخت کیک زعفرانی و گلاب بمانید.
عموماً پس از ۴۰ تا ۴۵ دقیقه کیک زعفران و گلاب آماده خواهد بود. پس از خنک شدن کیک آن را از قالب خارج کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه کیک زعفرانی با شیر و خامه

دستور تهیه این نوع کیک زعفرانی با نمونه قبلی خود تفاوت‌هایی دارد و در انتها طعمی متفاوت‌تر از کیک زعفرانی با شیر و خامه را خواهید چشید.
مواد لازم
آرد چندمنظوره: ۲۵۰ گرم
شیر: ¾ لیوان
تخم مرغ: ۲ عدد
کره نرم شده: ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ لیوان
بیکینگ پودر: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: مقداری بین انگشتان دست
خامه فرم گرفته: برای تزیین

طرز تهیه کیک زعفرانی

دستور تهیه کیک زعفرانی با شیر

کار را با گرم کردن شیر و ذوب کردن کره آغاز می‌کنیم. شیر و کره را در ظرفی مناسب ریخته و با حرارت بسیار ملایم برای ۵ دقیقه گرم می‌کنیم و کنار می‌گذاریم تا خنک شود.
در کاسه همزن تخم مرغ‌ها را شکسته و با دور تند آن را می‌زنیم تا از لختگی در بیاید. حین کار شکر را آرام‌آرام به تخم مرغ‌ها اضافه کرده و به هم زدن ادامه می‌دهیم. این مرحله عمدتاً ۳ دقیقه زمان خواهد برد.
مواد خشک باقیمانده را ترکیب کرده و ۳ بار الک می‌کنیم تا هیچ گلوله‌ای در آن وجود نداشته باشد. مخلوط شیر، کره و زعفران دم کرده را باید به مایه تخم‌مرغی اضافه کرد و خوب هم زد تا مایعی یکدست دست حاصل شود.
اکنون باید همزن برقی را کنار بگذارید و کار را با یک لیسک دنبال کنید. مواد خشک را آرام‌آرام به مایه کیک بی‌افزایید و در یک جهت ترکیب کنید.
فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید. تا فر گرم می‌شود، مایه کیک زعفرانی را در قالب چرب شده مناسبی بریزید که کف آن با تکه‌ای کاغذ روغنی پوشانده شده است.
کیک را در طبقه وسط فر برای ۴۰ دقیقه قرار دهید تا پخت کامل شود. زمانی که کیک کاملاً خنک شد آن را از قالب خارج کرده با مقداری خامه فرم گرفته و پودر پسته تزیین کنید.
این نوع کیک زعفرانی می‌تواند به راحتی در دسته انواع کیک برای صبحانه قرار بگیرد.

نکات تکمیلی تهیه کیک زعفرانی

  • برای پخت کیک زعفرانی در هر نوعی، بهتر است که زعفران تازه را با یخ دم کنید تا عطروطعم آن آزاد شود.
  • مخلوط گلاب و زعفران عطروطعم بهتری به کیک زعفرانی خواهد داد.
  • مقدار مواد اولیه را به‌درستی انتخاب کنید تا بافت کیک سنگین نشود.
  • در فر را پیش از مدت‌زمان گفته شده باز نکنید تا پف کیک از بین نرود.
  • در صورت تمایل می‌توانید هل یا عرق آن را جایگزین وانیل کنید تا عطروطعم ایرانی بیشتری به آن ببخشید.

اگر به عطروطعم زعفران علاقه‌مند هستید به طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله سری بزنید.

کلام آخر

همان‌طور که در مراتب بالاتر مطرح کردیم مصرف زعفران خواص و فواید متعددی دارد که می‌توان با جای دادن آن در دستورهای تهیه انواع کیک، شیرینی، دسر، غذا و نوشیدنی از آن بهره‌مند شد.
یکی از پرطرفدارترین دسرهای زعفرانی، کیک آن است که در این مقاله از مجله سیرنگ دو طرز تهیه کیک زعفرانی ساده و با شیر و خامه را بررسی کردیم. شما اکنون می‌توانید با رعایت نکات گفته شده یک کیک زعفرانی همه‌چیز تمام را در خانه تهیه و نوش جان کنید.

سؤالات متداول

فواید مصرف زعفران کدام است؟
کاهش وزن، مبارزه با سلول‌های سرطانی، بهبود خلق‌وخو، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، کاهش قند خون و تقویت میل جنسی ازجمله مزایای مصرف زعفران و فراورده‌های آن است.
برای تهیه کیک زعفرانی سنتی از چه ادویه و چاشنی‌هایی می‌توان کمک گرفت؟
گلاب، وانیل، هل یا عرق آن بهترین چاشنی برای تهیه کیک زعفرانی ساده، مجلسی و موارد دیگر است. چراکه از نظر عطروطعم با یکدیگر در تناسب هستند.
چگونه یک کیک زعفرانی خوش بافت داشته باشیم؟ 
مخلوط شکر و تخم‌مرغ را به‌خوبی و باحوصله هم بزنید تا کش دار و کرم رنگ شود. زعفران را با مقداری یخ دم کنید و قبل از تهیه کیک آن را آماده سازید تا عطروطعم آن حفظ شود. در فر را قبل از پخت کامل باز نکنید و قالب مناسبی را برای تهیه کیک انتخاب کنید.