طرز تهیه کیک شیر اسفنجی

طرز تهیه کیک شیر اسفنجی

هزار و یک نوع کیک مختلف را می‌توان برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها پخت؛ اما از بین تمامی آن‌ها، شاید بتوان گفت که کیک شیر از همه آسان‌تر و سریع‌تر است. هیچ کیکی را نمی‌توانید پیدا کنید که به‌اندازه این کیک ساده آماده شود و از همه مهم‌تر هم مواد اولیه‌اش در هر خانه‌ای پیدا شود. سادگی و دردسترس‌بودن، دو ویژگی خاص کیک شیر به شمار می‌روند.
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک شیر اسفنجی را با یکدیگر یاد خواهیم گرفت. اگر می‌خواهید در دورهمی‌های خود خوش بدرخشید یا اینکه می‌خواهید در کمترین مدت‌زمان ممکن به بهترین شکل از مهمان‌های ناخوانده خود پذیرایی کنید، بدون شک کیک شیر اسفنجی بهترین گزینه شما خواهد بود.

روش تهیه کیک شیر اسفنجی

همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد، مواد اولیه کیک شیر در هر خانه‌ای پیدا می‌شود؛ پس برای تهیه مواد اولیه این کیک، دردسر چندانی نخواهید داشت. مهم‌تر از این نکته، آن است که هزینه تهیه این کیک نیز به دلیل مواد اولیه اندکی که دارد، بسیار ارزان تمام خواهد شد؛ درست به همین دلیل کیک شیر را می‌توان از اقتصادی‌ترین کیک‌ها نیز دانست.
کیک یزدی را نیز می‌توان از جمله کیک‌های ارزان‌قیمت در فرهنگ آشپزی ایرانی دانست؛ شما می‌توانید طرز تهیه کیک یزدی را در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
مواد لازم در طرز تهیه کیک شیر اسفنجی به شرح زیر هستند:
شیر: 1 پیمانه
آرد: 2 پیمانه
تخم‌مرغ: 4 عدد
شکر: 2 پیمانه
کره ذوب شده: 1 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق چای‌خوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری سرخالی
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کیک شیر اسفنجی بیان شد، برای 12 اسلایس کیک کفایت خواهد کرد. اگر تعداد مهمانان شما زیاد است و می‌خواهید مقدار کیک بیشتری درست کنید، می‌توانید مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید. همین‌طور اگر می‌خواهید کیک کمتری بپزید، تنها کافی است که مواد اولیه را به همان نسبت مساوی، کمتر کنید.

طرز تهیه کیک شیر اسفنجی

مراحل تهیه کیک شیر اسفنجی

هیچ دستور پخت کیکی را نمی‌توانید پیدا کنید که از طرز تهیه کیک شیر اسفنجی ساده‌تر باشد. شما با کمترین میزان مهارت در آشپزی نیز می‌توانید این کیک را خیلی ساده و بسیار سریع حاضر کنید. آماده‌سازی مواد اولیه کیک شیر حدود 15 تا 20 دقیقه و پخت آن نیز حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت طول خواهد کشید.
از دیگر دسرهای ایرانی که بسیار سریع و در کمترین زمان ممکن آماده می‌شود، می‌توانیم به شیرینی نخودچی اشاره کنیم؛ شما می‌توانید طرز تهیه شیرینی نخودچی را از سیرنگ بخوانید.
برای تهیه کیک شیر اسفنجی شما باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
قبل از هر چیز، لازم است که فر خود را روشن کرده و آن را روی دمای 170 تا 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا خوب گرم شود؛ بعد از آن می‌توانید به سراغ آماده‌سازی مواد اولیه کیک شیر بروید. 
حال یک ظرف مناسب انتخاب کنید؛ آرد را به همراه بیکینگ‌پودر و نمک، داخل ظرف بریزید. مواد خشک را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند. برای اینکه کیک سبک‌تری داشته باشید، بهتر است که آرد را حداقل یک مرتبه و حداکثر 3 مرتبه الک کنید. حال ظرف حاوی آرد الک‌شده را کنار بگذارید و به سراغ باقی مواد اولیه بروید.
اکنون به سراغ شکر و تخم‌مرغ بروید. کاسه‌ای بزرگ انتخاب کنید و تخم‌مرغ‌ها را داخل آن بشکنید. شکر را به آن اضافه کنید و سپس شروع به هم زدن کنید. برای ترکیب این مواد می‌توانید از همزن دستی یا برقی استفاده کنید. حتی می‌توانید مواد را داخل مخلوط‌کن ریخته و از این طریق آن‌ها را ترکیب کنید. آن‌قدر این ترکیب را هم بزنید تا تخم‌مرغ‌ها پف‌کرده، سفید شوند و حجمشان 3 برابر قبل شود؛ این ترکیب را هم بعد از آماده‌سازی کنار بگذارید.
برای یک پیمانه کره ذوب شده، شما به حدود 250 گرم کره جامد نیاز خواهید داشت. کره را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت بسیار کم قرار دهید تا ذوب شود. بعد از آنکه ذوب شد، شیر و وانیل را به آن اضافه کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند. بعد از اینکه ترکیب شیر و کره شروع به قل زدن کرد، آن را از روی حرارت بردارید.
بعد از اینکه ترکیب شیر و کره مقداری از حرارت افتاد، آن را به ظرف تخم‌مرغ و شکر اضافه کنید. این کار را به‌آرامی انجام دهید و زمان اضافه‌کردن، مواد اولیه را مدام هم بزنید. بعد از اینکه شیر را کامل اضافه کردید، به سراغ مواد خشک بروید. آرد را در 3 مرحله اضافه کنید و برای هم‌زدن مواد در این مرحله، از قاشق چوبی یا لیسک کمک بگیرید.
حال قالب کیک خود را آماده کنید؛ کف قالب را روغن بمالید و سپس مقداری آرد داخلش بپاشید. این کار باعث می‌شود که کیک شما به قالب نچسبد و بعداً به‌راحتی از آن جدا شود. مایع کیک را داخل قالب بریزید و سپس چندمرتبه آن را روی سطح کار خود بکوبید؛ این کار باعث می‌شود تا تمام حباب‌های اضافی از مایع کیک خارج شوند.
کیک را در طبقه وسط فر قرار دهید؛ اجازه دهید که کیک حداقل به مدت 45 دقیقه داخل فر بماند. بعد از این مدت‌زمان، یک خلال‌دندان یا سیخ چوبی را در کیک فرو ببرید؛ اگر مایع کیک به سیخ نچسبید، کیک شما حاضر است. کیک را از فر خارج کنید و اجازه دهید که خنک شود، سپس آن را از قالب خارج کنید. روی کیک را می‌توانید با پودر قند تزیین کنید. اکنون طرز تهیه کیک شیر اسفنجی به پایان رسیده است؛ نوش جان!

طرز تهیه کیک شیر اسفنجی

نکات مهم برای تهیه کیک شیر اسفنجی

برای تهیه کیک شیر که اکنون مطالعه کردید، ما سعی کردیم تا تمام نکات لازم را به شما آموزش دهیم؛ اما حقیقت آن است که یک دستور تهیه را همیشه با راهکارهای زیادی می‌توان بهبود داد. اگر شما هم می‌خواهید که کیک شیر خوشمزه‌تر و حرفه‌ای‌تری داشته باشید، بد نیست که نکات مهم زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • برای تهیه این کیک بهتر است که از کیک پرچرب ساده استفاده کنید. استفاده از شیر نارگیل هم می‌تواند گزینه خوبی برای تنوع باشد.
  • اگر فکر می‌کنید که میزان شکر این کیک زیاد است، می‌توانید شکر را نصف کنید و در نهایت کیک رژیمی‌تری داشته باشید.
  • می‌توانید در این کیک از مقداری کشمش یا گردو نیز استفاده کنید؛ این کار کیک شیر شما را مجلسی‌تر خواهد کرد.
  • به‌جای استفاده از شکر، می‌توانید از نصف پیمانه شیره استفاده کنید، اما حواستان باشد که این کار بافت کیک شما تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.
  • برای تزیین این کیک می‌توانید از انواع میوه‌ها مانند سیب یا موز استفاده کنید. خامه قنادی نیز گزینه مناسبی برای این کار خواهد بود.
  • حواستان باشد که دمای شیر برای آماده‌سازی مواد اولیه کیک، باید ولرم تا حد بسیار کمی داغ باشد.
  • این کیک را می‌توانید داخل ظرفی دربسته قرار داده و تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید. در فریزر نیز این کیک حدود 3 ماه برای شما تازه خواهد ماند.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک شیر اسفنجی را با هم یاد گرفتیم. این کیک از جمله ساده‌ترین، ارزان‌ترین و همین‌طور سریع‌ترین کیک‌هایی است که می‌تواند به دورهمی‌های شما شوری دیگر ببخشد. امیدواریم که این دستور تهیه، شما را به‌اندازه کافی برای پخت کیک شیر وسوسه کرده باشد؛ اگر هم نه، شما همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ، مانند رول کینگ با کرم ساده استفاده کنید!

سؤالات متداول

آیا می‌توان در کیک شیر اسفنجی از دارچین استفاده کرد؟
بله؛ شما بسته به سلیقه خود می‌توانید به‌جای استفاده از وانیل، از دارچین استفاده کنید و مزه متفاوتی به کیک خود بدهید.
بهترین نوشیدنی برای سرو در کنار کیک شیر چیست؟
چای و قهوه بهترین نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توانید در کنار کیک شیر سرو کنید. همین‌طور شما می‌توانید برای سرو از شیر و عسل گرم نیز استفاده کنید.
بهترین جایگزین برای کیک شیر از بین محصولات سیرنگ کدام است؟
رول کیک توت‌فرنگی و رول کیک پرتقالی از محبوب‌ترین محصولات سیرنگ هستند که می‌توانید آن‌ها را جایگزین کیک شیر اسفنجی کنید.