شیرینی های سنتی افغانستان

شیرینی های سنتی افغانستان

وجوه اشتراک و فرهنگ‌های غذایی مشابه در بین کشورهای همسایه همواره منطقی و قابل‌پیش‌بینی بوده است. نزدیکی و همسایگی خیلی از اوقات منجر به همگونی و دست‌به‌دست شدن رسپی‌های مختلف و ترکیب‌شدن سلیقه‌های غذایی می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فلافل غذایی است که در چند کشور‌ خاورمیانه‌ای، بسیار محبوب است. فلافل از کشور پاکستان و افغانستان گرفته تا عراق، ترکیه، سوریه و لبنان، در سفره‌های مردم حضور دارد. به همین دلیل مطالعه فرهنگ‌های غذایی کشورهای همسایه می‌تواند جذاب باشد. 

انواع شیرینی‌های سنتی افغانستان

در این مقاله، به معرفی برخی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی افغانستان و ترکیبات تشکیل‌دهنده آن‌ها می‌پردازیم.

باقلوا

بله درست حدس زدید. پای باقلوا به کشور افغانستان هم باز شده است. این شیرینی معروف که در خاورمیانه بسیار محبوب است در افغانستان با ترکیباتی نظیر کره، دارچین، هل، خمیر مخصوص باقلوا و بادام تهیه می‌شود.

کلوچه خطایی

این شیرینی لذیذ در میان مردم افغانستان بسیار محبوب است. کلوچه خطایی از ترکیب‌کردن آرد، شکر، روغن، هل، شیرخشک و پسته تهیه می‌شود. این شیرینی معمولاً در مناسبت‌های خاص مانند عید نوروز در پذیرایی‌ها حضور دارد.

بیشتر بخوانید: تاریخ پیدایش کلوچه

گوش‌فیل

گوش‌فیل هم از شیرینی‌های سنتی افغانستان محسوب می‌شود. این شیرینی معمولاً در شب یلدا سرو می‌شود. گوش‌فیل از سرخ‌کردن خمیر مخصوص در روغن و افزودن شهد تهیه می‌شود.

جلبی

شیرینی جلبی در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان تهیه و مصرف می‌شود. از لحاظ ترکیبات و ظاهر این شیرینی شباهت زیادی به زولبیا دارد. برای تهیه جلبی، رشته‌های خمیر را در روغن سرخ‌کرده و شهد را به آن اضافه می‌کنند. 

خجور

خجور یک شیرینی سنتی افغانستانی است که معمولاً برای مراسم‌های مذهبی و اعیاد تهیه می‌شود. خجور بسیار ساده است و بدون نیاز به فر پخت می‌شود. خجور معمولاً با آرد، شکر، روغن، تخم‌مرغ، گلاب و شیر درست می‌شود. مشابه شیرینی خجور در ایران هم وجود دارد و به آن بوسراق می‌گویند.

خجور

شیر پیره

شیرخشک در شیرینی‌های افغانستانی نقش مهمی دارد. شیر پیره هم نوعی شیرینی است که از شیرخشک، شکر، آب، هل، مغز گردو و پسته درست می‌شود. با این ترکیبات یک شهد شیری تهیه شده که می‌تواند با زعفران طعم‌دار شود. شیر پیره شیرینی معروف هرات است.
دوست دارید با فرهنگ غذایی شهر تبریز آشنا شوید؟ مقاله شیرینی‌های سنتی تبریز را بخوانید.

کاچی افغانی

کاچی افغانی به کاچی ایرانی بسیار شبیه است. کاچی افغانی با آرد گندم، شکر، هل و خلال بادام درست می‌شود. این دسر حالت کشسانی دارد و جالب است بدانید که کاچی افغانی در کنار نان و سبزی‌خوردن سرو می‌شود.

کیک جواری

این کیک با آرد ذرت تهیه می‌شود. همچنین ترکیباتی مانند آرد گندم، شکر، روغن‌مایع، شیر و وانیل هم در آن وجود دارد. جواری در لغت به معنای ذرت است و علت نام‌گذاری این کیک وجود آرد ذرت در ترکیبات آن بوده است. کیک جواری طعم متفاوت و خاصی دارد. اگر تمایل دارید کیک خانگی بپزید و فر در اختیار ندارید ما به شما مطالعه مقاله طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه را پیشنهاد می‌کنیم. 

شیرینی قتلمه

یکی از شیرینی‌های محبوب کشور افغانستان است. این شیرینی‌ لایه‌لایه است و معمولاً در مجالس سرو می‌شود. خمیر قتلمه با آرد گندم، شکر و کره تهیه شده و سپس در روغن سرخ می‌شود.

قتلمه

کلوچه نمکی

این شیرینی شکر خیلی کمی دارد و برای کسانی که می‌خواهند شیرینی کم شکر مصرف کنند گزینه مناسبی است. کلوچه نمکی معمولاً در عید سعید فطر پخت می‌شود. برای خمیر آن از آرد، ماست، تخم‌مرغ و کره استفاده می‌شود و درنهایت در فر پخته می‌شود.
بیشتر بخوانید: فواید شیرینی نارگیلی 

کلام آخر

افغانستان کشوری است که از غرب با خاورمیانه و از شرق با آسیا همسایه است. این همسایگی باعث تلفیق تنوع در فرهنگ غذایی این کشور شده است. گمان می‌شود به علت نزدیکی کشور افغانستان به کشور ما، سلیقه‌های غذایی مردم این دو کشور تا حدودی به هم نزدیک باشند. اگر با خواندن این مقاله هوس شیرینی‌های افغانستانی را کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم با تهیه یکی از آن‌ها در منزل، ضمن آشناشدن با فرهنگ غذایی کشور همسایه، از خوردن یک شیرینی جدید و خوشمزه لذت ببرید.

سؤالات متداول

در ماه رمضان در افغانستان چه شیرینی‌هایی مصرف می‌شود؟
شیرینی خجور شیرینی معروفی است که در سفره‌های افطار مردم افغانستان سرو می‌شود.
آیا باقلوا شیرینی افغانستانی است؟
گرچه اغلب ما، باقلوا را به‌عنوان یک شیرینی ترکیه‌ای می‌شناسیم؛ اما باید بدانید که باقلوا شیرینی سنتی افغانستان هم به شمار می‌رود.
کاچی افغانی با کاچی ایرانی چه تفاوتی دارد؟
کاچی افغانی عموماً ساده‌تر از کاچی ایرانی تهیه می‌شود. کاچی ایرانی ممکن است با انواع مغزها درست شود که به آن کاچی زایمان هم می‌گویند.