شیرینی‌های سنتی تبریز

شیرینی‌های سنتی تبریز

تبریز از شهرهای زیبای ایران است که شیرینی‌های معروفی دارد. شیرینی‌های این شهر کم نبوده و همه خوشمزه هستند. از باقلوای معروف تبریز گرفته تا قرابیه خوشمزه آن همگی شیرینی‌های اصیل این شهر هستند. فرهنگ غذایی شهر تبریز تا حدودی به کشور آذربایجان نزدیک است. به همین دلیل برخی از شیرینی‌های تبریزی، در کشور آذربایجان هم پیدا می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به شیرینی‌های معروف تبریز بیندازیم. پس با ما همراه باشید. 

انواع شیرینی‌های معروف تبریز 

شهر تبریز تنوع شیرینی بسیار گسترده‌ای دارد. در ادامه بهترین شیرینی‌های سنتی تبریز را به شما معرفی خواهیم کرد. 

قرابیه (Qorabieh)

قرابیه (Qorabieh) 

قرابیه نوعی شیرینی سنتی است که هم در شهر تبریز و هم در آذربایجان شرقی پیدا می‌شود. این شیرینی یکی از سوغاتی‌های خاص شهر تبریز بوده که بافتی شبیه به شیرینی گردویی دارد. در قرن هفتم، اندکی پس از اینکه استفاده از شکر در ایران نسبتاً رایج شد، این شیرینی به وجود آمد. ماده اصلی مصرفی در این شیرینی بادام است. شیرینی قرابیه تبریز انواع مختلفی دارد. در دستور اصلی قرابیه از بادام استفاده می‌شود و همان‌طور که گفتیم بادام ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن است؛ اما پسته قرابیه و نارگیل قرابیه از انواع دیگر این شیرینی خوشمزه هستند. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، در دستور تهیه این قرابیه‌ها از پسته و نارگیل به‌جای بادام استفاده می‌شود. طرز تهیه قرابیه تبریز خیلی هم سخت نیست و شما می‌توانید آن را در منزل هم تهیه کنید. این شیرینی به دلیل داشتن پسته و بادام سرشار از آهن و سایر مواد مغذی است. پس یکی از شیرینی‌های مفید تبریز محسوب می‌شود. این شیرینی نه‌تنها در تبریز بلکه در کشور آذربایجان هم پخت شده و از شیرینی‌های محبوب مردم است. در ادامه می‌توانید به مقاله فواید کلوچه گردویی سر بزنید و درباره خواص آن بخوانید.

شیرینی باقلوا (Baklava Pastry)

شیرینی باقلوا (Baklava Pastry) 

باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی آسیای میانه است که در شهرهای مختلف ایران طرفداران زیادی دارد. در تبریز باقلوای ترکی درست می‌شود که به باقلوای استانبولی معروف است. نوع پخت و مواد تشکیل‌دهنده باقلوای ترکی کمی با سایر باقلواها متفاوت است. این شیرینی در طعم‌های پسته، بادام و نارگیل طبخ می‌شود و دارای اشکال مختلف مربع، لوزی و لوله‌ای است. مواد تشکیل‌دهنده باقلوا شکر، تخم‌مرغ، هل، آرد، پسته و گردو است. این باقلوا بسیار شیرین و خوشمزه بوده و یکی از محبوب‌ترین دسرهای شهر تبریز است. 

تافی نوقا تبریز 

نوقا که خاستگاه آن کشورهای مدیترانه‌ای است، سوغاتی لذیذ تبریز، با بوی معطر و طعم مطبوع است. این شیرینی شباهت زیادی به گز اصفهان دارد. در شیرینی‌فروشی‌های تبریز انواع نوقا وجود دارد: نوقای فندقی، پسته‌ای، وانیلی، شکلاتی و گردویی. این شیرینی از هم زدن سفیده تخم‌مرغ، شکر، آجیل (معمولاً بادام، گردو، پسته یا فندق) و عسل با هم به دست می‌آید. به دلیل ظاهر زیبایی که دارد اغلب به‌عنوان سوغاتی ایرانی برای هدیه به دوستان خارجی خریداری می‌شود. طعم و عطر عالی در کنار ظاهر زیبای این شیرینی باعث شده تا به یکی از عالی‌ترین شیرینی‌های تبریز تبدیل شود. نوقای گردویی را می‌توان متداول‌ترین و محبوب‌ترین نوقای تبریز دانست. 

شیرینی لوویز تبریز(Loz, Lowz)

لووز یکی از شیرینی‌های خوشمزه تبریز بوده که در یزد نیز طبخ می‌شود. لوویز تبریز از پسته کوبیده، زعفران دم‌کرده، پودر قند، بادام، آب و شکر درست می‌شود. تبریزی‌ها ادعا دارند، لوویز تبریزی بهترین طعم را در بین لوویزهای تولید شده در شهرهای مختلف ایران دارد و یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار تبریز است. اگر در ایام عید به تبریز سفر کنید، حتماً لوویز تبریزی را در تمام شیرینی‌فروشی‌های تبریز پیدا خواهید کرد؛ زیرا این شیرینی، از شیرینی‌هایی است که سر سفره هفت‌سین تبریزی‌ها وجود داشته و در دورهمی‌های آن‌ها هم استفاده می‌شود.

مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی را از دست ندهید.

شیرینی رشته ختایی

شیرینی رشته ختایی

شیرینی رشته ختایی تبریز معمولاً در ماه رمضان طبخ می‌شود. رشته، کره و پودر قند مواد اصلی تهیه رشته ختایی است که با زنجبیل، دارچین، پودر رزماری و گلاب مخلوط شده تا شیرینی را بسیار خوش‌طعم‌تر کند. در این شیرینی گردو و پسته وجود دارد که بر ارزش غذایی آن می‌افزاید. رشته ختایی از شیرینی‌هایی است که مردم تبریز از آن به‌عنوان شیرینی محبوب خود در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها یاد می‌کنند. همچنین در بسیاری از کافه‌های این شهر، می‌توان این شیرینی خوشمزه را سفارش داد.

اگر تمایل دارید شیرینی کشمشی درست کنید، به مقاله طرز تهیه شیرینی کشمشی سر بزنید.

اریس

شیرینی اریس تبریز (Tabriz Eris Toffee)

شیرینی اریس یکی از شیرینی‌های سنتی تبریز است که در نگاه اول آدم را یاد تافی می‌اندازد. برای تهیه شیرینی اریس از شیر، شکر، کاکائو و خلال پسته استفاده می‌شود. این شیرینی انواع مختلفی دارد و آن را به‌صورت تر و خشک هم تهیه می‌کنند. همچنین طعم‌های مختلفی هم دارد. این شیرینی را با طعم وانیلی یا نارگیلی می‌توان تهیه کرد. در اکثر شیرینی‌فروشی‌های تبریز می‌توانید این شیرینی را پیدا کنید. شیرینی اریس از سوغاتی‌های خاص تبریز است که می‌توانید در مسافرت آن را خریداری کرده و با خیال راحت نگهداری کنید؛ زیرا به این راحتی‌ها خراب نمی‌شود. 

شیرینی تسبیحی تبریز 

نام این شیرینی احتمالاً برای شما هم جالب است. علت آن، شباهت این شیرینی به دانه‌های تسبیح است. شکلات تسبیحی یکی از سوغاتی‌های محبوب تبریز است که به‌خاطر طعم بی‌نظیرش طرف‌داران زیادی دارد. تکه‌های این شکلات به هم متصل بوده که به همین دلیل به شکلات تسبیحی معروف است. از طرفی 2 رنگ سفید و قهوه‌ای جذابیت خاصی به این شکلات بخشیده است. مواد تشکیل‌دهنده این شکلات شکر، شیرخشک، بکینگ پودر، شیر، گلوکز، وانیل و کره است؛ اما گاهی از پودر کاکائو نیز در تهیه آن استفاده می‌شود. معمولاً این شیرینی را به‌جای قند با چای میل می‌کنند. این شیرینی بافت نسبتاً خشکی دارد. 

نقل تبریز (Tabriz Noghl Candy)

نقل یکی از تنقلاتی است که در اندازه‌ها و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود. نقل را معمولاً به‌جای شکر با چای میل می‌کنند. در ایران بر اساس یک سنت دیرینه، در مجالس عروسی، نقل را بر سر عروس و داماد است. نقل را نشانه شادی و سرور می‌دانند. نقل تبریزی مانند نقل یزدی و مشهد در طعم‌ها و عطرهای مختلف عرضه می‌شود. نقل بیدمشک، نقل گشنیز، نقل گیلاس، نقل گردو و پسته با رایحه یاس، وانیل، زعفران و نعناع از انواع نقل‌های تبریز هستند. از موادی مانند شکر، خامه تارتار، وانیل، گلاب، آجیل خوراکی، عرق بیدمشک، زعفران، گلاب، دارچین، کاکائو، عصاره گیلاس و تخم گشنیز برای تهیه انواع نقل استفاده می‌شود.

راحت الحلقوم

تافی راحت‌الحلقوم تبریز

شیرینی راحت‌الحلقوم تبریز یکی از شیرینی‌های خوشمزه و خاص است که در سراسر ایران طرف‌داران زیادی دارد. این شیرینی که یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز است در اصل متعلق به کشور ترکیه است. راحت‌الحلقوم در تبریز نیز به سبک ترکی تهیه می‌شود و نام‌های دیگری مانند لکوم (Laqoum) دارد. برای تهیه این شیرینی از ترکیب نشاسته، گلاب، شکر، آب، آرد و کره استفاده می‌شود. 

کوکی لطیفه تبریز (Latifeh Cookie) 

شیرینی لطیفه تبریز یک شیرینی خامه‌ای بسیار خوشمزه است. این شیرینی ترد بوده و هسته نرم و لطیفی دارد. این شیرینی دو تکه جدا از هم داشته و وسط دو تکه مقداری خامه می‌ریزند. سپس دو تکه را به هم می‌چسبانند. قسمت خامه‌ای لطیفه را معمولاً با مقداری پودر پسته تزیین می‌کنند. حتی می‌توانید نیمی از کیک را در شکلات آب شده آغشته کنید و سپس روی آن پودر پسته بپاشید. درست‌کردن شیرینی لطیفه تبریزی کمی سخت است؛ زیرا نیاز به‌ دقت و سرعت دارد. مواد اصلی این شیرینی آرد سفید، نشاسته ذرت، تخم‌مرغ، خامه و شکر است. این شیرینی با چای بسیار خوشمزه است. 

شیرینی پیچ انگشتی تبریز 

شیرینی پیچ انگشتی یکی از شیرینی‌های خوشمزه تبریز است که بیشتر در عید نوروز برای پذیرایی از مهمانان تهیه می‌شود. برای پخت این کیک از زرده تخم‌مرغ، گردوی خرد شده، وانیل، پودر قند و پسته استفاده می‌شود. اگر به تبریز سفر می‌کنید، خرید شیرینی پیچ انگشتی را به‌عنوان سوغات تبریز فراموش نکنید. 

تافی چورتمه تبریز 

چورتمه یکی از شیرینی‌‌های سنتی شهر تبریز است که شباهت زیادی به اریس تبریز دارد. تفاوت اریس و چورتمه در بافت آن‌هاست که بافت اریس کمی نرم‌تر از چورتمه است. چورتمه معمولاً به شکل مربع و به رنگ قهوه‌ای مایل به شیری عرضه می‌شود. طعم کاکائویی آن نیز به رنگ قهوه‌ای تیره است. در حال حاضر این شیرینی به‌سختی پیدا شده و یکی از سوغاتی‌های کمیاب تبریز است.

شیرینی‌های کنجدی تبریز

شیرینی کنجدی تبریز

یکی از شیرینی‌های سنتی تبریز، شیرینی کنجدی است که به دلیل وجود کنجد در آن، ارزش غذایی بالایی دارد. این شیرینی از زرده تخم‌مرغ، شکر و کنجد تهیه می‌شود. شیرینی کنجدی تبریز در جشن‌ها و مهمانی‌های شبانه جایگاه ویژه‌ای دارد. این شیرینی بافتی منسجم داشته و برای کودکان بسیار مناسب است. 

کلام آخر 

شهر تبریز جدا از تمام خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه‌ای که دارد، شیرینی‌های خاص و خوشمزه زیادی دارد. بسیاری از افراد وقتی به تبریز سفر می‌کنند، اول باقلوا استامبولی تبریز را خریداری می‌کنند. اگرچه باقلوا استامبولی تبریز با باقلوای همه‌جای ایران متفاوت است؛ اما تنها شیرینی تبریز نیست. در این مقاله ۱۳ تا از بهترین شیرینی‌های تبریز را به شما معرفی کردیم. اگر به این شهر سفر کردید حتماً این شیرینی‌ها را امتحان کرده و آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید. 

سؤالات متداول 

کدام شیرینی از بین شیرینی‌های تبریز از بقیه معروف‌تر است؟ 
باقلوا استامبولی تبریز در تمام ایران معروف است و بسیاری از افراد حداقل یک‌بار این شیرینی را امتحان کرده‌اند. اما طعم و عطر این شیرینی در شهر تبریز با تمام ایران متفاوت بوده و قلق تهیه آن را شیرینی‌پز‌های تبریزی می‌دانند. 
آیا می‌توان باقلوا استانبولی را به‌عنوان سوغاتی خرید؟ 
اگر شهر شما با تبریز فاصله زیادی دارد، نمی‌توانید باقلوا را به‌عنوان سوغاتی بخرید؛ زیرا معمولاً این شیرینی پس از چند روز مانده می‌شود و ممکن است خراب شود. در نتیجه می‌توانید از دیگر شیرینی‌های تبریزی مانند اریس، شیرینی تسبیحی و نقل به‌عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید. 
آیا می‌توان شیرینی‌های تبریزی را در منزل پخت؟ 
بله، شما می‌توانید تمام این شیرینی‌ها را در منزل هم بپزید؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تهیه تمام این شیرینی‌ها فوت‌وفن‌های خاص خود را دارد و اگر برای اولین‌بار است که آن‌ها را تهیه می‌کنید، احتمالاً با چالش مواجه خواهید شد؛ بنابراین نیاز به چند بار تمرین در منزل دارید.