شیرینی های سنتی یزد

شیرینی های سنتی یزد

واژه یزد در لغت به معنای پاک و مقدس بوده است. شهر یزد، شهری است که به سنت‌ها و آیین‌ها معروف است. این شهر زیبا و تاریخی، به شیرینی‌ها و سوغات سنتی خود معروف شده و قنادان ماهر و باتجربه یزدی، به تهیه این شیرینی‌های خوشمزه و پرطرف‌دار مشغول هستند. در این مقاله، قصد داریم شیرینی‌های سنتی یزد و برخی ترکیبات تشکیل‌دهنده آن را به شما معرفی کنیم.

معرفی شیرینی های سنتی یزد

کیک یزدی: اصالت این کیک در اسم آن، مشخص است. البته کیک یزدی را در اغلب شهر‌های ایران می‌توان در قنادی‌ها پیدا کرد. ترکیبات اصلی این کیک شامل آرد، تخم‌مرغ، روغن، شکر، ماست، هل و گلاب است. در واقع، وجود ترکیب منحصربه‌فرد این کیک، هل و گلاب باعث ایجاد حس سنتی و طعم منحصربه‌فرد آن می‌شود.
بیشتر بخوانید: کیک اسفنجی چیست؟ 

باقلوا یزدی

شیرینی‌های سنتی یزد

این شیرینی، بسیار محبوب و دوست‌داشتنی، ترکیب برنده در کنار چایی است. باقلوا یزدی با طعم‌ها و شکل‌های مختلف تهیه می‌شود و معمولاً 2 الی 3 طعم را در یک بسته بندی عرضه می‌کنند. طعم‌های پسته‌ای، نارگیلی، گردویی و بادامی از معروف‌ترین طعم‌های باقلوا یزدی هستند. باقلوا یزدی نرم و با عطروطعم گلاب و هل عجین است و در شکل های مستطیلی یا لوزی تهیه می‌شود.
قطاب یزد: قطاب شیرینی متفاوتی است که خمیر آن در روغن سرخ می‌شود و با پودر قند و پسته تزیین می‌شود. مغز این شیرینی معمولاً از پودر بادام، هل و پودر قند تشکیل شده است. قطاب در دو نوع سنتی و عسلی تهیه می‌شود. در قطاب عسلی، توپک‌ها پس از سرخ‌شدن به‌جای پودر قند با عسل تزیین می‌شوند.
در ادامه بخوانید، طرز تهیه شیرینی نخودچی

حاجی‌بادام

حاجی‌بادام

این شیرینی و سوغات سنتی یزدی، بسیار خوشمزه و مقوی است. حاجی‌بادام از پودر بادام، تخم‌مرغ، پودر قند و هل تشکیل شده است. این شیرینی حبه‌ای کوچک، بافت تردی دارد که به‌سرعت در دهان آب می‌شود.
لوز: شیرینی لوز شباهت زیادی به باقلوا دارد. این شیرینی در طعم‌های نارگیلی، بادامی، پسته‌ای و بیدمشک تهیه می‌شود. ترکیب بادام و عرق بیدمشک باعث شده که لوز بیدمشک طعم خاص و منحصربه‌فردی داشته باشد.
بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی دانمارکی

پشمک

در دسته‌بندی شیرینی‌ها، پشمک در گروه آب‌نبات‌ها جای دارد، بدین ترتیب در این شیرینی، شکر آن غالب است. پشمک معمولاً با طعم‌های مختلف تهیه می‌شود و از دیرباز این شیرینی در سفره‌های مردم ایران جای داشته است. معروف‌ترین طعم‌های پشمک، کاکائویی و وانیلی هستند. این شیرینی بسیار سبک و نرم است و کودکان به آن بسیار علاقه دارند.

نان‌برنجی

نان‌برنجی لطیف و ترد است و معمولاً با آرد برنج، آرد گندم، روغن، شکر، گلاب و هل درست می‌شود. نان‌برنجی در بسیاری از شهر‌های ایران تهیه می‌شود. نان‌برنجی یزدی بسیار لطیف و سبک بوده و در کنار چایی لذت‌بخش است.

سوهان آردی

این شیرینی به نام سوهان خانی نیز معروف است. سوهان آردی یزدی از سوهان قم بسیار لطیف‌تر بوده طعم هل، زعفران و دارچین در آن احساس می‌شود. این شیرینی معمولاً شکل دایره‌ای دارد.

نان سوروک

نان سوروک

این نان معمولاً همراه حلوا، کره و پنیر سرو می‌شود. در نان سوروک از آرد سنگک، مایه‌خمیر و تخم گشنیز استفاده می‌شود. نان سوروک در میان زرتشتیان یزد، سیرگ نامیده می‌شود. این نان در روغن سرخ شده و بسیار لذیذ و خوشمزه است. در مقاله نان روغنی چگونه درست می‌شود، طرز تهیه یک نوع نان‌روغنی را مطالعه کنید.

شیرینی پنجره‌ای

این شیرینی ترد، از سوغات یزد به شمار می‌رود. شیرینی پنجره‌ای از نشاسته، تخم‌مرغ و پودر قند تهیه شده و در روغن سرخ می‌شود. کسانی که به خوردن شیرینی‌های کم شیرین تمایل دارند از طعم این شیرینی استقبال می‌کنند.
نقل یزدی: این شیرینی در کنار قندان جای دارد. نقل یزدی با عطروطعم دلچسب خود، در عین سادگی و خوشمزگی تلخی چای را محو می‌کند. در نقل یزدی معمولاً از بادام، هل و گل محمدی استفاده می‌شود.

کلام آخر

شیرینی‌های سنتی یزد شهرت جهانی دارند و در سراسر ایران و جهان، علاقه‌مندان خاص خود را دارد. اگر به این شهر سفر کردید و قصد داشتید سوغات تهیه کنید، حتماً شیرینی‌های سنتی یزد را امتحان کنید. شهر یزد به شیرینی‌های خوشمزه آن معروف است و بسیاری از شیرینی‌های تولید شده در این شهر به سایر شهر‌ها و کشور‌ها صادر می‌شود. بسیاری از این شیرینی‌ها نیاز به پیچیدگی خاصی ندارند و در منزل به‌راحتی تهیه می‌شوند. امیدواریم شما هم این شیرینی‌های خوشمزه را امتحان کنید و با فرهنگ غذایی غنی و دوست‌داشتنی شهر یزد بیشتر آشنا شوید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان با عرق بیدمشک، شیرینی تهیه کرد؟ 
بله لوز بیدمشک یک شیرینی اصیل و سنتی یزدی است که در آن از عرق بیدمشک استفاده می‌شود.
نان سوروک چیست؟
نان سوروک یک نان سنتی یزدی است که به زمان زرتشتیان تعلق دارد. این نان‌روغنی معمولاً با پنیر سرو می‌شود.
چه شیرینی‌هایی برای کنار چای مناسب هستند؟
برای کنار چایی، شیرینی‌هایی که عطروطعم هل دارند بسیار مناسب هستند.