طرز تهیه کیک وانیلی

طرز تهیه کیک وانیلی

کیک کلاسیک، کیک ساده و کیک پایه درواقع نام‌هایی هستند که با آن کیک وانیلی را معرفی می‌کنند. این کیک پرکاربرد را در ساخت انواع کیک بستنی ها، کیک‌های ژله‌ای، کیک مغزدار و کیک تولد به کار می‌گیرند. چراکه عطروطعم این دسر به‌گونه‌ای است که هر سن و سالی با هر نوع ذائقه از چشیدن آن لذت خواهند برد.
درواقع پخت کیک وانیلی الفبای صنعت کیک پزی است و هر قناد مبتدی یا ماهری باید با طرز تهیه کیک وانیلی آشنا باشد. از این‌رو در این قسمت از مقاله کیک و شیرینی سیرنگ شما را با طرز تهیه کیک وانیلی و تمامی فوت و فن‌های مربوط به آن آشنا خواهیم کرد تا در خانه به روش حرفه‌ای‌ها کیک وانیلی بپزید.

طرز تهیه کیک وانیلی

مقدار مواد اولیه زیر یک عدد کیک اسفنجی متوسط به شما می‌دهد که برای ۶ نفر مناسب خواهد بود. پس از پخت کیک وانیلی می‌توانید آن را با مواد مختلفی از جمله خامه فرم گرفته تزیین کرده و نوش جان کنید. برای افزایش حجم و وزن کیک، باید با رعایت نسبت‌ها میزان مواد اولیه زیر را افزایش دهید.
مواد لازم برای تهیه کیک وانیلی:
آرد چندمنظوره: ۲ و ¼ لیوان
شکر: ۱ لیوان
تخم‌مرغ: ۳ عدد
شیر: ۲ لیوان
وانیل: ۱ قاشق غذاخوری
روغن: ¾ لیوان
بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک وانیلی

مراحل تهیه کیک وانیلی

قبل از هر کاری فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. قالب را چرب کرده و کف آن را کاغذ روغنی بیندازید.
اکنون باید مایه کیک را آماده کنیم. ابتدا آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط می‌کنیم. اگر در این مرحله از همزن استفاده کنید همه مواد سبک و خوب ترکیب می‌شوند. مواد خشک را ۳ بار الک کرده و کنار می‌گذاریم.
شکر و روغن را برای ۳ دقیقه با دور متوسط همزن ترکیب کنید تا مخلوطی پفکی به دست بیاید. سپس تخم مرغ‌ها را یکی پس از دیگری داخل ترکیب شکر و روغن بریزید. دقت داشته باشید که همزن در همین حین روشن باشد و مواد را مخلوط کند.
زمانی که مایه یکدستی دستی به وجود آمد، وانیل را اضافه کنید و برای ۲ دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید. شیر را در همین مرحله به مایه کیک اضافه کرده و بلافاصله آرام‌آرام مخلوط مواد خشک را می‌افزاییم.
دور همزن باید در کندترین حالت ممکن باشد. پس از تمام شدن مواد خشک همزن برقی را کنار بگذارید و با لیسک ادامه کار را پیش ببرید تا مایه کیک یکدست دست شود.
مایه کیک وانیلی را در قالب ریخته و قالب را ۲ مرتبه روی میزکار بکوبید تا هوای حبس شده در مایه کیک خارج شود.
قالب را برای ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا پخت کیک کامل شود. با گذشت این زمان سیخ چوبی را در کیک فرو ببرید تا از پخت کیک وانیلی خود اطمینان حاصل کنید.
پس از پخته شدن کیک آن را روی سینی توری گذاشته تا خنک شود. در انتها با اندکی پودر قند یا خامه فرم گرفته کیک را تزیین کنید. نوش جان.
ما با بررسی این طرز تهیه به‌نوعی طرز تهیه کیک ساده را هم بررسی کرده‌ایم.

طرز تهیه کیک وانیلی

فوت و فن‌های تهیه کیک وانیلی

  • برای داشتن بافتی اسفنجی‌تر می‌توانید زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کرده و سفیده تخم‌مرغ را در مرحله آخر به مایه کیک آماده شده اضافه کرد.
  • توجه داشته باشید که سفیده تخم‌مرغ را باید برای ۵ دقیقه به‌صورت جداگانه با دور تند همزن مخلوط کرد تا پوک شود.
  • فر را قبل از شروع مراحل پخت روشن کنید تا به خوبی گرم شود.
  • شما می‌توانید از عصاره وانیل نیز به‌جای پودر آن استفاده کنید.
  • در صورت در دسترس نبودن شیر، از آب ولرم برای تهیه کیک وانیلی کمک بگیرید.
  • در فر را تا ۳۰ دقیقه به‌هیچ‌عنوان باز نکنید تا پف کیک از بین نرود.

مجله کیک و شیرینی سیرنگ منبع خوبی از طرز تهیه‌های کیک و شیرینی مانند طرز تهیه کیک کدوحلوایی است.

کلام آخر

کیک وانیلی درواقع در دسته کیک‌های پایه قرار می‌گیرد که از آن برای تهیه انواع کیک‌های تولد یا دسرهای مختلف کمک می‌گیرند. اگر شما با طرز تهیه کیک وانیلی آشنا باشید می‌توانید در خانه انواع کیک‌های مغزدار، میوه‌ای یا حتی شکلاتی و زعفرانی را نیز تهیه کنید.
آنچه در این قسمت از مجله سیرنگ بررسی شد به شما این امکان را می‌دهد که در خانه با راحت‌ترین شیوه ممکن کیک خانگی بپزید. امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد، لطفاً نظرات خود را با ما از طریق ثبت پیغام در میان بگذارید.

سؤالات متداول

برای پخت کیک وانیلی از چه نوع وانیلی می‌توان استفاده کرد؟ 
پودر وانیل یا عصاره وانیل کاندید بسیار خوبی برای پخت کیک وانیلی هستند. اگر از عصاره وانیل برای تهیه کیک وانیلی استفاده می‌کنید باید حجم آن ½ پودر وانیل باشد.
در صورت در دسترس نبودن شیر یا کره از چه مواد دیگری می‌توان برای تهیه کیک وانیلی کمک گرفت؟ 
شیر را می‌توان با ماست رقیق شده شیرین یا آب ولرم جایگزین کرد اما روغن مایع گزینه خوبی برای جایگزین شدن با کره خواهد بود.
برای داشتن بافت اسفنجی در کیک وانیلی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ 
تخم مرغ‌ها را حداقل برای ۵ دقیقه با دور تند همزن هم بزنید. مواد را در یک جهت مخلوط کنید. پس از افزودن آرد و مواد خشک ترکیب کردن را با همزن دستی، قاشق یا لیسک ادامه دهید. شیر ولرم را به مایه کیک اضافه کنید. در فر را قبل از ۳۰ دقیقه باز نکنید. دمای مناسبی را برای پخت کیک انتخاب کنید.