طرز تهیه کیک هویج وگان

طرز تهیه کیک هویج وگان

رژیم غذایی وگان امروزه طرف‌داران بسیار زیادی پیدا کرده است و خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر، از رژیم وگان پیروی کنند. مشکل بزرگی که بسیاری از این افراد با آن مواجه هستند، این است که از غذاها یا کیک و شیرینی وگان اطلاعات کافی ندارند؛ به همین دلیل می‌خواهیم طرز تهیه کیک هویج وگان را به شما یاد دهیم.
با جایگزین‌کردن محصولات وگان، به‌راحتی می‌توان انواع کیک و شیرینی را بدون محدودیت تهیه کرد. در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ می‌خواهیم با طرز تهیه کیک هویج وگان آشنا شویم؛ این کیک یکی از ساده‌ترین کیک‌ها به شمار می‌رود. همچنین درباره نکات مهم پخت این کیک و  ارزش غذایی کیک هویج وگان نیز در کنار هم خواهیم خواند.

روش تهیه کیک هویج وگان

همان‌طور که قابل حدس است، اصلی‌ترین مواد اولیه این کیک چیزی نیست جز هویج که البته می‌توان آن را در هر فروشگاهی پیدا کرد. باقی مواد اولیه این کیک به‌راحتی در دسترس هستند و احتمالاً همه را از قبل در خانه داشته باشید. از دیگر کیک‌های ساده‌ای که می‌توانید تهیه کنید، باید به کیک بیسکویتی اشاره کنیم؛ شما می‌توانید طرز تهیه کیک بیسکویتی را در مجله سیرنگ به طور کامل مطالعه فرمایید.
از جمله مواد اولیه کیک هویج وگان باید به موارد زیر اشاره کنیم:
آرد: 2 پیمانه
هویج رنده شده: 2.5 پیمانه (حدود 250 گرم)
گردو خرد شده: 1 پیمانه (100 گرم)
شکر: 1.5 پیمانه
پودر تخم کتان: 2 قاشق غذاخوری
روغن گیاهی: 1/2 پیمانه
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
سرکه سیب: 1 قاشق غذاخوری
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چاي‌‌خوری
جوش‌شیرین: 1 قاشق چاي‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
دارچین: 2 قاشق غذاخوری
پودر جوز هندی: 1 قاشق چای‌خوری
این مقدار از مواد اولیه که برای طرز تهیه کیک هویج وگان ملاحظه کردید، می‌تواند برای پخت حدود 10 اسلایس کیک کافی باشد. اگر دوست دارید که از این کیک برای پذیرایی در مهمانی‌های پرجمعیت‌تر استفاده کنید، می‌توانید مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید. همچنین اگر می‌خواهید کیک کمتری درست کنید، تنها کافی است که هر یک از مواد اولیه را باز هم با نسبت مساوی، کاهش دهید.

طرز تهیه کیک هویج وگان

مراحل تهیه کیک هویج وگان

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، این کیک را می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن تهیه کنید. آماده‌سازی مواد اولیه این کیک حدود 30 دقیقه و همچنین پخت آن نیز 30 دقیقه طول خواهد کشید. از دیگر کیک‌های ساده و سریعی که می‌توانید در مواقع ضروری، بدون معطلی آماده کنید، باید به کیک لیوانی اشاره کنیم؛ طرز تهیه کیک لیوانی را می‌توانید در مجله سیرنگ با جزئیات کامل مشاهده کنید.
در طرز تهیه کیک هویج وگان لازم است که مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
در ابتدای شروع به کار، فر را روشن کرده و روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود؛ سپس به سراغ آماده‌سازی مواد اولیه بروید. کاسه‌ای بزرگ با ابعاد مناسب انتخاب کنید و آرد را حداقل یک مرتبه داخل آن الک کنید. سپس سایر مواد خشک کیک را از جمله بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین، نمک، دارچین و پودر جوز هندی، به آن اضافه کنید. همه این مواد را به کمک یک قاشق با یکدیگر به‌خوبی ترکیب کنید.
کاسه‌ای دیگر فراهم کنید و شکر را داخل آن بریزید؛ همچنین هویج رنده شده (ترجیحاً با دندانه درشت رنده) به آن اضافه کنید. به کمک قاشق شکر و هویج را با یکدیگر ترکیب کنید. اکنون تخم کتان آسیاب شده را در ظرفی کوچک بریزید، 6 قاشق آب داغ رویش بریزید و اجازه دهید که 1 دقیقه استراحت کند تا چسبنده شود. از این ترکیب به‌جای تخم‌مرغ در این کیک استفاده خواهیم کرد.
حال تخم‌ کتان را همراه با روغن، وانیل، سرکه سیب و گردو خرد شده (هرچقدر ریزتر، بهتر) داخل یک ظرف دیگر بریزید و خوب مخلوط کنید. بعد از آن ترکیب شکر و هویج را نیز اضافه کرده و باز هم به هم‌زدن ادامه دهید. در این مرحله باید آن‌قدر هم‌زدن را ادامه دهید که مایع کیک شما قوام بگیرد. اگر فکر می‌کنید به قوام مناسب نمی‌رسید، چند دقیقه به مایع کیک استراحت بدهید و سپس دوباره شروع به هم‌زدن کنید.
در نهایت ترکیب آرد و سایر مواد خشک را نیز به مایع کیک اضافه کنید و مجدداً هم بزنید؛ زمانی که به غلظت مناسب رسیدید، می‌توانید مایع کیک را به قالب انتقال دهید. قالب کمربندی بهترین گزینه برای این کیک است؛ کاغذروغنی مخصوص کیک کف قالب قرار دهید و مقداری روغن نیز به دیواره‌ها و کف قالب بمالید. مایع را داخل آن ریخته و چندمرتبه روی سطح کار بکوبید تا حباب‌های اضافی خارج شوند.
قالب کیک را در طبقه وسط فر قرار دهید و اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه بپزد. بعد از گذشت این مدت زمان، یک عدد خلال دندان در کیک فرو کنید؛ اگر مایع کیک به آن چسبید، اجازه دهید که کیک به مدت 5 تا 10 دیگر نیز بپزد؛ در غیر این صورت فر را خاموش کرده و کیک را از آن خارج کنید و اجازه دهید که خنک شود. اکنون طرز تهیه کیک هویج وگان شما به پایان رسیده و این کیک آماده سرو است؛ نوش جان!

نکات مهم در تهیه کیک هویج وگان

ما تلاش کردیم تا تمام نکات لازم برای تهیه این کیک را در طول دستور پخت آن با شما به اشتراک بگذاریم؛ اما همیشه راهکارهای زیادی برای بهترشدن وجود دارد. اگر می‌خواهید که کیک هویج وگان حرفه‌ای‌تری داشته باشید، بد نیست که نکات این بخش را بدانید. همچنین شما می‌توانید در مقاله طرز تهیه کیک خامه‌ای موز و گردو، از نکات مهم تهیه و پخت این کیک نیز آگاه شوید.
از جمله نکات مهم کیک هویج وگان باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما می‌توانید برای این کیک، کرم مخصوص نیز درست کنید. برای تهیه کرم مخصوص این کیک تنها کافی است پودر قند، کره گیاهی، وانیل، سرکه سیب و مقداری آب‌لیمو تازه را ترکیب کرده و خامه کره‌ای برای تزیین تهیه کنید.
  • برای تزیین کیک خود می‌توانید از پودر قند یا انواع میوه‌ها و مغزها استفاده کنید.
  • مقدار دارچین موجود در طرز تهیه کیک هویج وگان به سلیقه خودتان بستگی دارد.
  • مقدار آرد در این کیک بسیار مهم است، به همین دلیل در آن دقت داشته باشید.
  • بهتر است هویج را پیش از شروع به پخت رنده کنید و از استفاده از هویج رنده شده فریزری خودداری کنید.
  • استفاده از گردو در این کیک کاملاً اختیاری است و می‌توانید بسته به سلیقه خود آن را حذف کنید.
  • اگر فکر می‌کنید که مایع کیک شما بعد از اضافه‌کردن آرد بسیار خشک است، نگران نباشید؛ مقداری به آن زمان بدهید، زیرا هویج به‌مرورزمان آب می‌اندازد.
  • شما می‌توانید برای تهیه این کیک از آرد بدون گلوتن نیز استفاده کنید.
  • این کیک را می‌توانید به شکل کاپ کیک هویج وگان نیز تهیه کنید.
  • این کیک تا 4 روز در دمای آشپزخانه، تا یک هفته داخل یخچال و تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه کیک هویج وگان

ارزش غذایی کیک هویج وگان

اگر توجه به مواد مغذی خوراکی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنید برای شما اهمیت دارد، بدون این بخش برای شما است. اگر رژیم لاغری دارید و می‌خواهید از کالری خوراکی‌هایی که نوش جان می‌کنید آگاه باشید، جدول ارزش غذایی خوراکی‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. شما می‌توانید در جدول زیر ارزش غذایی کیک هویج وگان را مشاهده کنید:
انرژي (هر اسلایس) 250 تا 30 کیلوکالری
کربوهیدرات 105 گرم
پروتئین: 5 گرم
چربی: 27 گرم
سدیم: 374 میلی‌گرم
پتاسیم: 246 میلی‌گرم
فیبر: 3 گرم
قند: 20 گرم
ویتامین آ: 5425 واحد
ویتامین ث: 3 میلی‌گرم
کلسیم: 86 میلی‌گرم
آهن: 2 میلی‌گرم

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ با طرز تهیه کیک هویج وگان آشنا شدیم. اگر رژیم غذایی وگان دارید، این کیک می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. طرز تهیه این کیک بسیار ساده است و خیلی هم سریع آماده می‌شود؛ مواد اولیه آن نیز همیشه در دسترس است. امیدواریم این کیک را در اولین فرصت تهیه کرده و تجربه خود را از میل‌کردن آن با ما در میان بگذارید. یادتان باشد همیشه نیز می‌توانید از محصولات سیرنگ استفاده کنید؛ کیک روغنی با مغزی شکلات پیشنهاد ما به شما است!

سوالات متداول

بله؛ به دلیل آنکه میزان کالری این کیک بسیار اندک است، می‌توان آن را یک کیک رژیمی دانست و بدون نگرانی بابت رژیم لاغری، آن را میل کرد.

به‌صورت سنتی، لازم است که این کیک را با یک فنجان قهوه دمی میل کرد، اما شما می‌توانید از چای نیز در کنار این کیک استفاده کنید.

کیک روغنی مغزدار یا کاپ کیک دوقلو وانیلی کاکائویی از جمله محبوب‌ترین محصولات سیرنگ هستند که می‌توان با این کیک جایگزین کرد.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)