طرز تهیه کیک لیوانی

طرز تهیه کیک لیوانی

انواع و اقسام رسپی پخت کیک به صورت آسان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای تهیه کیک فوری استفاده کنید. اما یکی از ساده‌ترین رسپی‌ها که انجام کل مرحله‌هایش چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و حتی نیاز به بیرون آوردن وسایل خاصی از کابینت و گنجه خانه شما نخواهد داشت، طرز تهیه کیک لیوانی محسوب می‌شود.
با یادگیری این رسپی ساده و کاربردی، دیگر مشکل خاصی برای هوس گاه و بیگاه کیک خود نخواهید داشت. این کیک البته اصلا یک کیک بدمزه یا بی‌کیفیت نخواهد بود، زیرا رسپی آن به صورت دقیق نوشته شده است. بنابراین با کوتاه شدن زمان پخت و پایین آمدن امکانات و وسایل لازم، چیزی از ارزش کیک کاسته نشده است. انتظاری که می‌توانید از این کیک داشته باشید، یک بافت نرم و پوک به همراه طعمی دلنشین است. برای پخت این کیک صرفا به یک لیوان نشکن، مواد اولیه دلخواه‌تان برای پخت کیک و یک مایکروویو خانگی احتیاج خواهید داشت. اگرچه حتی اگر این مورد آخر را هم نداشته باشید، در بخش نکات همین مطلب یادتان خواهیم داد چطور با فر عادی و یا حتی یک قابلمه ساده و شعله گاز، کیک خود را بپزید.
پس اگر موافق هستید که یک بار هم شده این کیک را تجربه کنید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. قرار است که ابتدا ببینیم کیک لیوانی دقیقا چیست؟ و بعد به صورت کاربردی، طرز تهیه کیک لیوانی را با هم مرور کنیم.

کیک لیوانی چیست؟

احتمالا قبلا نام کیک فنجانی را شنیده باشید. کیک فنجانی در زبان انگلیسی و حتی گاهی فارسی خودمان هم با نام کاپ کیک (به زبان انگلیسی: cup cake) شناخته می‌شود. این کیک که شباهت زیادی به مافین دارد، به دلیل پخت در فنجان نشکن و سرعت بالای آماده‌سازی معروف است. کیک لیوانی نیز چه ازنظر مواد اولیه و چه از نظر نوع پخت به کیک فنجانی خیلی شباهت دارد. بنابراین قرار نیست با چیز خیلی عجیب و غریبی مواجه شوید.
کیک لیوانی تنها دو فرق کلی با کیک فنجانی دارد که البته تفاوت‌های ریز و ناچیزی محسوب می‌شوند. یک اینکه هر یک عدد کیک لیوانی طبعا از یک عدد مشابه کیک فنجانی بزرگتر خواهد بود، زیرا واضح است که هر لیوانی بزرگتر از یک فنجان است! و تفاوت دوم در این است که کیک لیوانی یک جور کیک خانگی به شمار می‌آید، درحالی که کیک فنجانی را بیشتر –حداقل در ابتدای شهرتش- در کافه‌ها گیر می‌آوردید!
راستی اگر یاد کیک فنجانی افتادید هم کافی است که مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی را مطالعه کنید؛ بسیار خواندنی خواهد بود. حالا بیایید تا ببینیم که برای پخت کیک لیوانی به چه مواد اولیه‌ای احتیاج داریم.

طرز تهیه کیک لیوانی

روش تهیه کیک لیوانی

طرز تهیه کیک لیوانی جدای از یک نوع کیک، دراصل یک روش پخت جدید برای کیک است؛ بنابراین می‌توانید از آن برای تهیه هرنوع کیکی که دوست دارید استفاده کنید. درواقع بیشتر کیک‌ها جز یک سری کیک خاص را می‌توان با روش پخت لیوانی تهیه کرد. یکی از آن کیک‌های خاص، کیک پنیر نیویورکی است. اما نگران نباشید که روش پخت آن را هم قبلا در مطلب طرز تهیه چیز کیک برایتان آموزش داده بودیم.
القصه، بنا به اینکه می‌شود هر نوع کیکی را در لیوان پخت، انتخاب طعم‌دهنده کیک با شماست، اما ترجیح ما این است که ابتدا یکی از محبوب‌ترین کیک‌های دنیا، یعنی کیک کاکائویی را به شما آموزش دهیم. زیرا جدای از همه‌پسند بودن این کیک، روش آماده‌سازی موادش نیز خیلی ساده است و مواد اولیه‌اش نیز کاملا دردسترس هر خانواده‌ای محسوب می‌شود. برای تهیه کیک لیوانی کاکائویی به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:
آرد سفید قنادی: 5 قاشق غذاخوری
شکر سفید: 3 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری
تخم مرغ متوسط: 1 عدد
روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری
شیر: 5 تا 6 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: 1/2 قاشق چای خوری
پودر وانیل: نوک قاشق چای خوری
دقت داشته باشید که مواد اولیه بالا برای تهیه یک لیوان کیک (و طبعا مصرف یک نفر) کافی خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید این کیک را برای تعداد بیشتر تهیه کنید، کافی است که مواد اولیه را در تعداد نفرات آن ضرب کنید. حالا بیایید تا مراحل تهیه کیک لیوانی را با هم مرور کنیم.

مراحل تهیه کیک لیوانی

یکی دیگر از فرق‌های طرز تهیه کیک لیوانی با کیک فنجانی می‌تواند در نوع آماده‌سازی مواد باشد. در تهیه کیک لیوانی، شما اگر حوصله و وقت خیلی کمی دارید، می‌توانید خود آماده‌سازی مواد را نیز در لیوانی که قرار است کیک را بپزید انجام دهید. اینطوری هم زمان کمتری برای آماده‌سازی خمیر کیک، نیاز خواهید داشت و هم حتی تعداد ظرف و ظروفی که به کار می‌رود (و بعدا قرار است بشویید) کاهش پیدا خواهد کرد! اما در عین تعجب، بعد از اولین بار تجربه پخت کیک لیوانی، خواهید دید که بافتی به خوبی کیک یزدی خواهید داشت. پس به مراحل زیر دقت داشته باشید و راستی، اگر هوس کیک یزدی کردید، مطالعه مطلب طرز تهیه کیک یزدی را از دست ندهید که بسیار خواندنی است.
مرحله اول: تخم مرغ را درون لیوان ریخته و با چنگال کمی مخلوطش کنید. البته منظور از این کمی، درحدی است که زرده و سفیده مخلوط شوند.
مرحله دوم: پودر وانیل و شکر را به تخم مرغ اضافه کنید. حالا لیوان را کج بگیرید و با شدت بیشتری آنقدر با چنگال هم بزنید که هم رنگ تخم مرغ به کرم تغییر کند و هم جدای از حل شدن شکر و وانیل، بافت کشداری را مشاهده کنید.
مرحله سوم: حالا شیر را به مخلوط اضافه کنید. سپس صرفا درحدی که شیر و تخم مرغ با هم مخلوط و یکدست شوند هم بزنید. نیازی به هم زدن زیاد در این مرحله نداریم. ابتدا 5 قاشق شیر بریزید و اگر خمیر خیلی سفت بود، بعدا شیر را اندازه خواهیم کرد.
مرحله چهارم: حالا روغن را با یک دست درون مخلوط ریخته و با دست دیگر، همزمان با چنگال مایه تخم مرغی را هم بزنید تا یکدست شود.
مرحله پنجم: حالا آرد و بکینگ پودر و پودر کاکائو را در یک کاسه الک کنید، سپس به صورت آرام آرام به مواد لیوانی اضافه کنید. دقت داشته باشید که اگر دوست دارید کیک شما خیلی پف کند، باید این کار را انجام دهید. اما اگر که وقت این کار را ندارید، بدون انجام این کار هم نتیجه بدی نخواهید گرفت. هنگام که آرد را اضافه می‌کنید، این کار را کم کم انجام دهید و به جای چنگال با یک قاشق چای خوری یا مرباخوری دسته بلند هم بزنید. بعد از اینکه خمیر یکدست شد، باید سراغ پخت کیک لیوانی برویم.
مرحله ششم: حالا اگر کمی حوصله دارید، بهتر است که یک لیوان دیگر برداشته، کف و دیواره‌اش را کمی چرب کرده و آرد بپاشید و نهایتا مایه خمیری که در لیوان حاضر آماده کرده‌اید را داخل لیوان دوم بریزید. اگر باز هم حوصله این کار را ندارید، می‌توانید همین لیوان را صرفا دو سه بار به آرامی روی میز کار بکوبید تا حفره‌هایش از بین برود. سپس از آن برای پخت استفاده کنید. البته اگر از این لیوان برای پخت استفاده کنید، احتمالا بعد از پخت مقداری از کیک به دیواره‌ها خواهد چسبید و کیک را یا باید در خود لیوان (با قاشق و چنگال) میل کنید. یا اینکه با چاقو دیواره‌های آن را جدا کرده و در بیاورید.
مرحله هفتم: لیوان را دقیقا در کف و وسط سینی مایکروویو قرار دهید. بهتر است که حتی اگر 2 کیک لیوانی می‌پزید، پخت را 2 بار مجزا انجام دهید تا بتوانید این نکته را رعایت کنید، زیرا اگر لیوان شما دقیقا مرکز مایکروویو نباشد، پف کیک شما کج و کوله خواهد شد!
مرحله هشتم: حالا اگر مایکروویو (مایکروفر) شما گزینه پخت کیک را در منوی دیجیتال خود دارد، کافی است که درب مایکروویو را بسته و آن را انتخاب کنید. اما اگر مایکروویو شما چنین حالتی را ندارد، باز هم مشکلی نیست. کافی است که بنا به تجربه خود از دما و تابش انرژی آن، زمان پخت را انتخاب کنید. معمولا تمام مایکروویوها بین 1 تا 3 دقیقه هرگونه کیک لیوانی را کاملا خواهند پخت. کیک را دربیاورید و از همان موقع می‌توانید سروش کنید.

کیک لیوانی

طرز تهیه فراستینگ برای کیک لیوانی

حالا اگر با همین میزان وقت کم یا خستگی، خواستید برای یک مهمان داخل رودربایستی کیک لیوانی آماده کنید چه؟ به شما یک فراستینگ جالب آموزش می‌دهیم. چیزی که آن هم چند دقیقه بیشتر زمان نخواهد برد. اما با تهیه فراستینگ و کشیدن روی کیک، ظاهر کیک لیوانی شما نیز مجلسی و شیک خواهد شد. در این صورت مهمانتان هم نخواهد فهمید که شما این کیک را در عرض چند دقیقه آماده کرده‌اید! البته دقت داشته باشید که کیک لیوانی، تنها راه پخت کیک فوری نیست و خود ما قبلا طرز تهیه کیک فوری به روش‌های دیگر را هم آموزش داده بودیم. به هرحال، فراستینگ کیک لیوانی مواد اولیه زیر را نیاز دارد:
کره (بیرون از یخچال قرار گرفته و نرم شده باشد): 4 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو مرغوب: 3 قاشق غذاخوری
پودر قند: 3 پیمانه
شیر: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی
عصاره وانیل: 1 قاشق چای خوری

مراحل تهیه فراستینگ برای کیک لیوانی

مرحله اول: در یک کاسه بزرگ، پودر کاکائو و کره را با چنگال هم بزنید تا به بافتی پفکی و کاملا یکدست برسید.
مرحله دوم: حالا پودر قند را هم به مواد قبلی اضافه کرده و همان کار هم زدن را تکرار کنید تا دوباره کاملا یکدست شود.
مرحله سوم: شیر و عصاره وانیل را آرام آرام به مواد اضافه کرده و با قاشق هم بزنید تا به یک بافت شبیه به کرم کاکائو که خیلی سفت یا شل نیست دست پیدا کنید.
مرحله چهارم: این کرم را می‌توانید در قیف ریخته و با ماسوره قنادی روی کیک طرح بزنید. یا اینکه با پشت چاقو روی کیک بمالید.
نکته: مواد این فراستینگ به اندازه چندین کیک لیوانی است، زیرا کمتر از این مقدار را نمی‌شود به خوبی تهیه کرد. اما می‌توانید فراستینگ را در ظرفی دربسته در یخچال نگهداری کنید و در دفعات بعدی نیز استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه کیک لیوانی

  • برای اینکه پخت شما در مایکروویو خراب نشود، کافی است بنا به زمان و انرژی متفاوت مایکروویوها، 30 ثانیه به 30 ثانیه زمان پخت را تمدید کنید. نگران نباشید؛ هیچ مشکلی برای پخت کیک لیوانی شما ایجاد نخواهد شد.
  • در انتخاب لیوان برای پخت کیک لیوانی خیلی دقت داشته باشید. پس حتما از لیوانی استفاده کنید که مطمئن باشید هم در هم زدن ابتدایی و هم در پخت پایانی مقاوم است و با شکسته شدن زحمت شما را هدر نخواهد داد.
  • حجم لیوان هم در طرز تهیه کیک لیوانی خیلی مهم است. پیشاپیش لیوانی را انتخاب کنید که مواد خمیری، بین نیم تا دوسوم حجم آن را بگیرند. زیرا اگر حجم مواد اولیه شما بیش از این شود، بعد از پخت، مواد از لیوان بیرون می‌زنند و کیک شما را زشت خواهند کرد!
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید بعد از آماده‌سازی مواد در لیوان، به جای مایکروویو از قابلمه برای پخت استفاده کنید. برای این کار کافی است که مقدار کمی آب در قابلمه بریزید. سپس یک جسم سخت به عنوان پایه گذاشته و لیوان‌ها را روی آن بچینید. در مرحله بعدی، یک شعله گاز ملایم را انتخاب، قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید و درب آن را با دم کنی بگذارید. این نوع پخت درحدود 20 تا 40 دقیقه زمان خواهد برد. برای اطلاع از پخته شدن آن نیز می‌توانید تست پختگی با خلال دندان را انجام دهید. به این شکل که یک خلال را به بافت کیک فرو کرده و اگر هنگام بیرون آوردن آن چیزی نچسبید، یعنی کیک پخته است. راستی ما قبلا انواع دیگر کیک قابلمه‌ای مانند طرز تهیه کیک قابلمه‌ای را به شما آموزش داده بودیم.
  • کیک حاضر (در مایکروویو) نباید خیلی بپزد و بایستی آبدار باقی بماند، زیرا پخت در لیوان به مدت بالا باعث خشکی این کیک خواهد شد.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. طرز تهیه کیک لیوانی همان‌طور که دیدید، بسیار ساده و کاربردی است. این دستور تهیه البته لذت بی‌نظیر یک کیک اصولی و حرفه‌ای را به شما نمی‌دهد، اما برای مواقع بحرانی یا اضطرار و خستگی خیلی مناسب است و خصوصا به کار مجردها می‌آید. پس پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

چه آردی برای پخت کیک لیوانی مناسب است؟
آرد سه صفر که در ایران به نام‌های آرد شیرینی پزی و آرد قنادی هم شناخته می‌شود.
کیک لیوانی تا چند روز خراب نمی‌شود؟
این کیک بعد از پخت درحدود 2 تا 3 روز در دمای محیط هم ماندگاری خواهد داشت؛ به شرط آن که روی کیک را با سلفون یا کیسه فریزر بپوشانید.
چرا کیک لیوانی من بوی زهم گرفته است؟
اگر به این مشکل برخورد کردید، دفعه بعدی پخت، تخم مرغ را از قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. سپس آن را بشکنید و استفاده کنید.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)