طرز تهیه کیک بیسکویتی

طرز تهیه کیک بیسکویتی

اگر دسترسی به فر نداشته باشید یا حوصله و وقت تهیه کیک با مدت زمان بالا و نکات ریز و درشت نداشته باشید، اما همزمان هوس یک کیک خوشمزه کرده باشید، می‌خواهید چه کار کنید؟ انواع و اقسام کیک فوری یا کیک‌های ساده موجود هستند که رسپی‌های جمع و جوری دارند، اما برخی از اوقات، اجرای همانقدر کار هم برای آدم سخت به نظر می‌رسد.
طرز تهیه کیک بیسکویتی یکی از ساده‌ترین جواب‌هایی است که می‌تواند کار شما را در چنین مواقعی حسابی راه بیندازد. البته برخی از متخصصین قنادی و شیرینی پزی، معتقد هستند که کیک بیسکویتی یک جور دسر محسوب می‌شود. اما به هرحال بعید است که هیچ‌کسی اعتقاد داشته باشد کیک بیسکویتی خوشمزه نیست یا طعم و بافتش شبیه به کیک نیست، بنابراین نمی‌شود به راحتی از کیک بیسکویتی گذر کرد. این کیک در سال‌ها اخیر خیلی هم محبوبیت یافته و حتی در کافه یا قنادی‌ها نیز سرو می‌شود؛ درحالی که در بدو امر، کیک بیسکویتی یک نوع کیک خانگی فوری و حداقلی بوده است.
البته کیک بیسکویتی نیز امروزه با تنوع زیادی که پیدا کرده است، به یک شاخه از شیرینی پزی و قنادی تبدیل شده است. بنابراین انواع مختلفی از کیک بیسکویتی وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. ما در مطلب حاضر، دو نوع مشهور و محبوب از طرز تهیه کیک بیسکویتی را به شما آموزش خواهیم داد؛ یکی طرز تهیه کیک بیسکویتی شکلاتی و دیگری طرز کیک بیسکویتی پودینگی. پس اگر موافق هستید که این دو نوع کیک را یاد بگیرید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کیک بیسکویتی چیست؟

کیک بیسکویتی همان‌طور که در بالا هم گفتیم، یکی از انواع جدید کیک در دنیای قنادی به شمار می‌آید. این کیک ابتدا روشی میانبر برای افرادی بود که وقت و امکانات کافی برای پخت و تهیه کیک‌های کلاسیک نداشتند، اما امروزه دیگر به یک نوع جذاب و مستقل از کیک تبدیل شده که همه آن را دوست دارند.
در تهیه کیک بیسکویتی به جای اینکه از مواد خام شروع کنیم، یعنی آرد و تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و بپزیم، یک راست از آرد و تخم مرغ پیشتر پخته شده‌ای که در بیسکویت حضور دارد استفاده می‌کنیم. غالبا کیک بیسکویتی، کیکی است که درواقع با پودر شدن بیسکویت و جایگزینی این ماده با آرد تهیه می‌شود.
کیک بیسکویتی البته زیرشاخه‌ای از کیک یخچالی محسوب می‌شود. کیک‌هایی که به هرشکلی و با هرماده‌ای ممکن است تهیه شده و نیاز به پخت داخل فر یا روی حرارت نداشته باشند. این کیک‌ها اصطلاحا پخت سرد دارند و داخل یخچال گذاشته می‌شوند تا موادشان به صورت سرد، انسجام و بافتی یکدست را پیدا کنند. ما قبلا یک نوع از طرز تهیه کیک یخچالی را برای شما به طور مفصل آموزش داده بودیم.
حالا بیایید تا سراغ طرز تهیه کیک بیسکویتی برگردیم.

روش تهیه کیک بیسکویتی (روش اول)

مواد لازم برای تهیه کیک بیسکویتی:
بیسکویت دایجستیو: 2 بسته
شکر سفید: 150 گرم
پودر کاکائو مرغوب: 50 گرم
کره: 150 گرم
قهوه دم کرده: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
شکلات تخته‌ای: 1 بسته
شیر لبنی گاو: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
خامه صبحانه (صورتی): 2 قاشق غذاخوری
گردوی ساطوری شده: 150 گرم
موز حلقه شده: 1 عدد
البته درنظر داشته باشید که جنس بیسکویت در این کیک خیلی هم مهم نیست. برای مثال می‌توانید از بیسکویت پتی بور نیز استفاده کنید. ما قبلا هم رسپی‌هایی با بیسکویت پتی بور برایتان آماده کرده بودیم. برای مثال طرز تهیه دسر با بیسکویت پتی بور را مطالعه کنید. حالا اگر موافق هستید، طرز تهیه کیک بیسکویتی شکلاتی را مرور کنیم.

طرز تهیه کیک بیسکویتی

مراحل تهیه کیک بیسکویتی شکلاتی

مرحله اول: بیسکویت‌ها را باید قبل از انجام هرکار دیگری خرد کنیم. برای این کار می‌توانید از مخلوط‌کن و قسمت آسیاب استفاده کنید که بیسکویت‌ها پودر پودر شوند. یا اینکه اگر دوست دارید بافت بیسکویت کمی زیر دندان بیاید، آن‌ها را داخل یک کیسه فریزر ریخته و با جسمی سخت، آرام آرام ضربه بزنید تا له شوند.
مرحله دوم: گردوها را با چاقو ساطوری کنید. اندازه و میزان ساطوری کردن گردو نیز به سلیقه خود شما خواهد بود و معیار مشخصی ندارد.
مرحله سوم: یک قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. حالا قهوه‌ای که دم کرده‌اید را به آن اضافه کنید. البته اگر از طعم قهوه خوشتان نمی‌آید می‌توانید آن را با آب جایگزین کنید. سپس کره و پودر کاکائو را اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی حل شوند. این کار بین 5 تا 6 دقیقه از شما زمان خواهد گرفت.
مرحله چهارم: حالا زمانی که دیدید سس شکلاتی به اندازه کافی غلیظ شده است، آن را از روی حرارت برداشته و به بیسکویت‌های پودرشده اضافه کنید. سپس هم بزنید تا شکلات و بیسکویت کاملا یکدست شوند. شاید نیاز باشد که برای این کار از دست استفاده کرده و مواد را با چنگ زدن مخلوط کنید.
مرحله پنجم: یک قالب گرد، ترجیحا از نوع کمربندی انتخاب کنید. قالب کمربندی از این جهت بهتر است که باعث می‌شود هنگام درآوردن، بافت کیک بیسکویتی خراب نشود. حالا کف و دیواره قالب را با روغن چرب کنید. اما نیازی به آردپاشی نیست. به جای آن می‌توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید. سپس مخلوط بیسکویتی را داخل قالب ریخته و با یک لیسک و کمی فشار دادن، روی سطحش را صاف کنید تا بافتی منسجم پیدا کرده و به خوبی به هم بچسبد. سپس قالب را درون یخچال بگذارید تا انسجام پایه کیک بیشتر شود.
مرحله ششم: در یک قابلمه، تکه‌های خردشده شکلات تخته‌ای را بریزید. سپس شیر را هم اضافه کرده و اجازه دهید تا با حرارت ملایم شعله گاز، شیر داغ شده و شکلات کاملا درون آن حل شود. البته دقت کنید که شیر به هیچ عنوان نباید بجوشد. بعد از اینکه شیر و شکلات کاملا با همدیگر مخلوط شدند، شعله گاز را خاموش کنید.
مرحله هفتم: ابتدا اجازه دهید که گاناش شکلاتی کمی سرد شود. اما هر از گاهی آن را هم بزنید که سفت نشود و اصطلاحا نبندد. سپس قالب را بیرون آورده و گاناش را روی آن بریزید و با لیسک و بدون فشار زیاد، سطحش را صاف کنید.
مرحله هشتم: کیک بیسکویتی را داخل یخچال بگذارید و این بار درحدود 2 تا 3 ساعت به آن فرصت دهید تا کاملا بافت کیک منسجم شود. بعد از گذشت این مدت می‌توانید کیک بیسکویتی را با تزئینی که دوست دارید همراه کرده و سرو کنید.

طرز تهیه کیک بیسکویت پودینگی (روش دوم)

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک بیسکویت پودینگی:
بیسکویت پتی بور: 1 بسته
شیر لبنی گاو: 1 لیتر
پودر نشاسته گندم: 3 قاشق غذاخوری
آرد سفید گندم: 4 قاشق غذاخوری
شکر سفید: 3/4 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر وانیل: 5 گرم
کره در دمای اتاق: 1 قاشق غذاخوری
خامه صبحانه (صورتی): 200 میلی لیتر
شکلات شیری: 70 گرم

مراحل تهیه کیک بیسکویت پودینگی

مرحله اول: این کیک شبیه به دسر تیرامیسو تهیه می‌شود. زیرا باید به صورت لایه به لایه از کیک بیسکویتی و مواد استفاده کنید. البته ما قبلا طرز تهیه دسر تیرامیسو را به شما آموزش داده بودیم. پس برای شروع کار، آرد و نشاسته را الک کرده و داخل یک قابلمه به همراه شکر و شیر مخلوط کنید. ابتدا مخلوط کردن را به صورت سرد انجام دهید (با یک ویسک)، تا آرد و نشاسته گلوله گلوله نشوند. سپس مخلوط را روی حرارت گذاشته و مدام هم بزنید تا به غلظت مناسبی دست پیدا کنید.
مرحله دوم: حالا مخلوط را از روی حرارت برداشته و کره و وانیل را اضافه کنید. سپس همانطور که مواد داغ هستند با ویسک یا چنگال هم بزنید که کاملا یکدست شوند.
مرحله سوم: یک ظرف پیرکس نشکن انتخاب کنید. یک لایه بیسکویت بچینید و رویش را یک لایه پودینگ بریزید. این کار را مرتب و منظم انجام دهید تا پودینگ و بیسکویت شما به اتمام برسند. سپس کیک بیسکویت پودینگی را داخل یخچال بگذارید تا به خوبی ببندد.
مرحله چهارم: شکلات و خامه صبحانه را با هم مخلوط کرده و به روش بن ماری ذوب کنید. یعنی تکه‌های شکلات را داخل خامه صبحانه له کرده و داخل یک کاسه نشکن، روی حرارت غیر مستقیم کتری درحال جوش بگذارید تا آب شوند. سپس کمی هم بزنید تا یکدست شوند.
مرحله پنجم: حالا کیک بیسکویت پودینگی را از یخچال درآورده و سس شکلاتی که آماده کرده بودید را پس از کمی سرد شدن روی کیک بریزید. سپس دوباره کیک را بین 2 تا 3 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا منسجم شود. پس از این مدت می‌توانید با تزئین دلخواه خودتان این کیک را زیباتر کرده و سرو کنید.

طرز تهیه کیک بیسکویتی

نکات مهم در تهیه کیک بیسکویتی

  • اگر دوست دارید که کیک بیسکویتی شما طعم کاکائوی بیشتری داشته باشد، کافی است که از ابتدا به جای بیسکویت ساده یا وانیلی، از بیسکویت کاکائویی استفاده کنید. مقادیر خود بیسکویت و سایر مواد اولیه هیچ تغییری نخواهند کرد.
  • کیک بیسکویتی در هر دو روشی که گفتیم، خیلی ماندگاری بالایی نخواهد داشت. این مساله به دلیل وجود خامه در هر دو روش است. بنابراین این کیک را در یخچال نگهداری کنید و ترجیحا قبل از اتمام یک هفته مصرفش کنید.
  • اگر دوست دارید که بهترین طعم و بافت را از کیک بیسکویتی بگیرید، حتما این کیک را بیش از 5 ساعت داخل یخچال بگذارید و سپس سرو کنید. به این شیوه مطمئن باشید که تفاوت کیک بیسکویتی با کیک کلاسیک خیلی پایین خواهد آمد.
  • یکی از بهترین تزئیناتی که می‌توانید برای کیک بیسکویتی داشته باشید این است که گردو را ساطوری کرده و روی کیک بریزید. البته پودر نارگیل نیز گزینه مناسبی برای تزئین کیک بیسکویتی خواهد بود.
  • اگر از پنیر داخل مواد رویه استفاده کنید، کیک بیسکویتی شما به چیز کیک نیویورکی تغییر شکل خواهد داد. خیلی از چیز کیک‌ها دراصل پایه بیسکویتی دارند. البته اگر از شکلات هم استفاده کنید، مشکلی با پنیر وجود نخواهد داشت. ضمنا ما قبلا در مطلبی مجزا تحت عنوان طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی این کیک خوشمزه را به شما آموزش داده بودیم.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. طرز تهیه کیک بیسکویتی یکی از جذاب‌ترین رسپی‌های ساده‌ای است که می‌توانید یاد بگیرید و هنگام نبود وقت یا حوصله و زمان از آن بهره ببرید. ضمنا جذابیت این کیک در این است که می‌توانید با موادی متفاوت و متنوع، تقریبا با هر آن چه دم دست دارید، تهیه‌اش کنید. اتفاقا کیفیتش نه تنها پایین نخواهد آمد، بلکه هربار یک طعم جدید و بافت متفاوت را خلق خواهید کرد و از آن لذت خواهید برد. این کیک بیسکویتی را می‌توانید با چای یا قهوه در کنار دوستان و خانواده نوش جان کنید.

سوالات متداول

آیا می‌شود به جای بیسکویت پتی بور از بیسکویت ساقه‌طلایی استفاده کرد؟
در روش اول بله؛ زیرا بافت بیسکویت ساقه طلایی ترد است و کار را جالب خواهد کرد. در روش دوم نیز مشکل خاصی پیش نخواهد آمد و اتفاقا خشکی بیسکویت ساقه طلایی، باعث جذب بهتر پودینگ خواهد شد. اما می‌توانید برای بافت بهتر، پودینگ را کمی شل‌تر از روی حرارت بردارید که کیک مبادا خشک و سفت شود.
چرا کیک بیسکویتی من وا رفته است؟
اگر چندبار کیک بیسکویتی درست کردید و باز هم وا رفت، احتمالا یکی از فوت‌های کوزه‌گری را رعایت نمی‌کنید. اما ساده‌ترین راه جایگزینی و حل مشکل، استفاده از مقداری پودر ژلاتین در لایه رویی کیک بیسکویتی خواهد بود. این پودر ژلاتین را هم بهتر است که به روش بن ماری ذوب کرده و با مواد دیگر مخلوط کنید.
چرا بافت پنیری یا خامه‌ای رویه کیک بیسکویتی گلوله گلوله شده است؟
برای رفع این مشکل کافی است که پنیر یا خامه را زودتر از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. سپس با مواد دیگر مخلوط کرده و روی کیک بیسکویتی بریزید.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)