طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی افراد گیاه‌خوار با افراد معمولی تفاوت‌هایی دارد. بااین‌حال وگان‌ها خود نیز از نظر مصرف برخی مواد غذایی با یکدیگر متمایز هستند. به همین دلیل این سؤال مطرح می‌شود که آیا وگان‌ها هم می‌توانند کیک و شیرینی بخورند؟ 
در پاسخ باید بگوییم بله وگان‌ها هم می‌توانند کیک یا شیرینی بخورند، اما این محصولات باید با مواد گیاهی تهیه شده باشند. در واقع کیک و شیرینی‌هایی مخصوص وگان با مواد غیر جانوری تهیه می‌شود. یعنی شما در دستورهای تهیه ویژه وگان ردپایی از تخم‌مرغ، کره، شیر یا عسل نمی‌بینید. در این مقاله از مجله سیرنگ ما ۲ طرز تهیه کیک شکلاتی وگان را با جزئیات و نکات مهم مربوط به هر یک را بررسی خواهیم کرد.

برای پخت کیک وگان از چه موادی باید استفاده کرد؟ 

شما برای پخت کیک وگان یا دسرهای مربوط به این گروه می‌توانید از مواد جایگزین زیر استفاده کنید. یعنی:

  • به‌جای کره از روغن نارگیل، مارگارین وگان و کره آجیل‌ها
  • به‌جای تخم‌مرغ از ماست سویا یا ماست بادام و آکوافابا (آب نخود)
  • به‌جای شیر از شیرهای گیاهی مانند: شیر بادام، شیر سویا، شیر نارگیل و شیر جو دو سر
  • و شیره‌های گیاهی، شربت افرا،  شکر قهوه‌ای و عسل را جایگزین شکر سفید کنند.

اگر به دستورهای رژیمی علاقه دارید، طرز تهیه کاپ کیک رژیمی را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان ویژه

اگر به دنبال یک طرز تهیه کیک شکلاتی وگان همه‌چیزتمام هستید که هم پف خوبی داشته باشد و هم عطروطعم آن دلپذیر باشد، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.
مواد لازم:
آرد چندمنظوره: 1.5 فنجان
شکر قهوه‌ای: 1 فنجان
پودر کاکائو: 3 قاشق غذاخوری
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری
جوش‌شیرین: 1 قاشق چای‌خوری
شیر بادام: 1 فنجان (هر نوع شیر گیاهی دیگر) 
روغن نارگیل گیاهی: 1/3 فنجان
سرکه سیب: 1 قاشق چای‌خوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: 1.5قاشق چایخوری
آب جوش: 1 فنجان

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

مراحل تهیه کیک شکلاتی وگان پف‌دار

قبل از هر کاری فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید. یک قالب ۲۳ سانتیمتری برای این حجم از مواد اولیه کافی خواهد بود. قالب را چرب کرده و کمی آرد بپاشید یا از کاغذروغنی برای کف آن استفاده کنید.
در یک کاسه بزرگ، آرد، شکر، پودر کاکائو، بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید. اکنون باید شیر بادام، روغن گیاهی، سرکه سیب و وانیل را در کاسه همزن بریزید و با کمک دستگاه یا همزن دستی آن‌قدر مواد را هم بزنید تا به یک ترکیب یکدست برسید.
حالا نوبت افزودن مواد تر به مواد خشک است. بهتر است که مواد تر را آرام‌آرام اضافه کرده و مواد را در یک‌جهت هم بزنید تا مایه کیک شکلاتی وگان شما یکدست شود.
این مرحله از مهم‌ترین فوت‌های طرز تهیه کیک شکلاتی وگان است. آب جوش را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. خمیر را در قالب ریخته و روی آن را با لیسک صاف کنید.
قالب را در طبقه وسط فر قرار دهید تا به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه بپزید اگر پس از فروبردن یک خلال‌دندان در مرکز کیک، خلال تمیز بیرون آمد پخت را متوقف کنید. در غیر این صورت ۵ دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید.
این دستور تهیه کیک شکلاتی وگان می‌تواند یک گزینه مناسب برای تولدها و مناسبت‌های مختلف باشد. چراکه خروجی آن همانند طرز تهیه کیک تولد شکلاتی معمولی خواهد بود.

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان ساده

اگر به دنبال یک طرز تهیه کیک شکلاتی وگان ساده و فوری هستید که با کمترین مواد ممکن تهیه شود، باید از این دستور تهیه و مواد اولیه زیر استفاده کنید.
مواد لازم:
آرد چندمنظوره: 2 فنجان
شکر قهوه‌ای: 1.5 فنجان
پودر کاکائو: 4 قاشق غذاخوری
مارگارین: 1/2فنجان
شیر بادام: 1/2 فنجان
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

مراحل تهیه کیک شکلاتی وگان ساده

در یک ظرف شکر قهوه‌ای، آرد و پودر کاکائو را مخلوط کنید و کنار بگذارید. فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و به دنبال باقی مراحل تهیه کیک شکلاتی وگان بروید.
مارگارین و وانیل را داخل کاسه همزن بریزید و با دور تند همزن آن را برای ۲ دقیقه بزنید تا سبک و پوک شود. حالا باید شیر گیاهی دلخواه که ترجیحاً کمی ولرم است را به مخلوط مارگارین و وانیل اضافه کرد.
مواد را مجدداً ترکیب کرده تا یک‌دست شوند. حالا باید مواد خشک را با موادتر ترکیب کرد. زمانی که مایه کیک شکلاتی وگان آماده شد آن را داخل قالب کیک ریخته و در طبقه وسط فر قرار دهید.
توصیه می‌شود که قالب کیک را مانند طرز تهیه کیک شکلاتی وگان ویژه آماده کنید. قالب را برای ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر که با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن شده قرار دهید تا پخت آن کامل شود.
در صورت موفق بودن تست آزمون خلال‌دندان، کیک را از فر خارج کرده و با مواد موردنظر تزیین کنید. شما می‌توانید با استفاده از این مواد اولیه و با راهنمایی‌های طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی کیک فنجانی وگان نیز تهیه کنید.

کلام آخر

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان در ۲ نوع ساده و ویژه به شما این فرصت را می‌دهد که این دسر را با مواد اولیه در دسترس و به بهترین شکل ممکن تهیه و سرو کنید. دانستن نکات مربوط به پخت کیک شکلاتی وگان به شما کمک می‌کند که یک دسر خوش بافت و خوش عطروطعم داشته باشید که با نمونه‌های معمولی آن تفاوت چندانی نداشته باشد.
شما چه تجربه‌ای از پخت کیک و دسرهای ویژه وگان دارید؟ لطفاً برایمان پیغام بگذارید تا سایر دوستان نیز از تجربیات شما استفاده کنند.

سوالات متداول

انتخاب مواد اولیه باکیفیت مانند: پودر کاکائو، افزودن شیر گیاهی غلیظ و پرچرب، ترکیب به‌اندازه و درست مواد خشک وتر با یکدیگر، رعایت نسبت مواد اولیه، استفاده از آب جوش، سرکه سیب و جوش‌شیرین برای ایجاد پف، دمای فر و مواد اولیه مناسب و خارج نکردن قالب کیک بلافاصله پس از پخت از مهم‌ترین نکات طرز تهیه کیک شکلاتی وگان است.

شیرهای گیاهی غلیظ و پرچرب مانند شیر بادام و شیر نارگیل عطروطعم بسیار خوبی به کیک وگان خواهد داد. از سوی دیگر روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل که عطر خوبی دارند برای پخت انواع کیک و شیرینی مناسب هستند.

انواع شیره مانند شیره توت، خرما و انگور، شربت افرا، عسل و پودر شکر قهوه‌ای برای پخت کیک شکلاتی وگان مناسب هستند.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)