طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان

طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان

چیزی به فصل پاییز نمانده است؛ میوه‌ها و سبزیجات این فصل نیز طرف‌داران خاص خودشان را دارند و شاید بتوان گفت که برخی از آن‌ها از میوه‌های تابستانی نیز محبوب‌تر هستند. یکی از محبوب‌ترین محصولات پاییزی، کدو حلوایی است که با آن می‌توان هزار و یک نوع غذا و دسر متفاوت درست کرد؛ پای کدو حلوایی یک از بهترین گزینه‌ها است.
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ می‌خواهیم در کنار یکدیگر، با طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان آشنا شویم. دفعه بعدی که در بازار چشمتان به کدو حلوایی افتاد و نمی‌دانستید که با آن چه کنید، بدون شک درست‌کردن پای می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد. در این مطلب نگاهی به ارزش غذایی پای کدو حلوایی وگان نیز خواهیم داشت.

روش تهیه پای کدو حلوایی وگان

وقتی که حرف از رژیم غذایی وگان در میان باشد، به این معناست که نمی‌توان در این دسر از محصولات و فرآورده‌های حیوانی استفاده کرد. به‌عبارت‌دیگر، استفاده از شیر گاوی یا تخم‌مرغ در این دستور تهیه مجاز نیست. در عوض باید مواد اولیه دیگری را جایگزین کرد تا بتوانیم یک پای کدو حلوایی وگان داشته باشیم. اگر دوست دارید با دیگر دسرهای ساده آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که طرز تهیه مافین نارگیلی را نیز در مجله سیرنگ بخوانید.
از جمله مواد اولیه پای کدو حلوایی وگان باید به موارد زیر اشاره کنیم:
پوره کدو حلوایی: 3 و 3/4 پیمانه
کرم نارگیل: 2 پیمانه
شکر قهوه‌ای: 1 پیمانه
شکر سفید: 1 پیمانه
دارچین: 1 قاشق چای‌خوری
زنجفیل: 2 قاشق چای‌خوری
پودر جوز هندی: 1 قاشق چای‌خوری
پودر میخک: نوک قاشق چای‌خوری
نمک: 1 قاشق چای‌خوری
نشاسته ذرت: 6 قاشق غذاخوری
از جمله مواد لازم برای تهیه خمیر پای کدو حلوایی وگان نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آرد: 1.5  پیمانه
شکر: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
کره گیاهی: 1/4 پیمانه
روغن صاف قنادی: 1/4 پیمانه
آب یخ: 3 تا 4 قاشق غذاخوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان مشاهده کردید، می‌تواند برای تهیه حدود 16 اسلایس از این دسر کافی باشد. اگر دوست داشتید که مقدار کمتری از این پای برای خود درست کنید، تنها کافی است که مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید. همچنین اگر دوست داشتید که مقدار بیشتری برای مهمانی‌های بزرگ‌تر تهیه کنید، کافی است که با هم نسبت مساوی، مواد اولیه را افزایش دهید.

طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان

مراحل تهیه پای کدو حلوایی وگان  

طرز تهیه این دسر خوشمزه از دو مرحله تشکیل شده است. مرحله اول مربوط به آماده‌سازی خمیر پای کدو حلوایی و مرحله دوم نیز برای آماده‌سازی مواد داخل پای است. سرجمع، تهیه این پای حدود یک ساعت و 30 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت. حدود 3 تا 4 ساعت هم زمان خنک‌شدن این پای است. توصیه می‌کنیم که علاوه بر این پای، نگاهی به طرز تهیه مافین شکلاتی نیز در مجله سیرنگ داشته باشید.
در طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
در مرحله اول ابتدا باید خمیر پای را حاضر کنید. برای این کار، ابتدا کره گیاهی و روغن صاف قنادی را حداقل 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا سرد شوند. حال آرد، شکر و نمک را داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید و با کمک همزن دستی خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. حال روغن  صاف و کره را اضافه کنید و مجددا هم بزنید.
هم‌زدن را تا زمانی ادامه بدهید که خمیر شما بافتی گلوله مانند پیدا کند. در این مرحله می‌توانید خمیر را با دست ورز بدهید. در حین ورز دادن، خمیر را باز کرده و چند قاشق آب یخ روی آن بریزید و سپس به ورز دادن ادامه بدهید. تا جایی آب اضافه کنید که خمیر بافتی یکدست پیدا کند و قوام بگیرد.
حالا خمیر را با دست جمع کرده و داخل یخچال یا فریزر قرار دهید تا خنک شود. سپس روی میز یا صفحه کار خود را آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. با کمک وردنه خمیر را به قطر 30 سانتی‌متر پهن کنید. حال خمیر را به‌آرامی داخل قالب پای خود قرار دهید، با دست آن را روی قالب فیکس کنید و قسمت‌های اضافی آن را برش بزنید. خمیر را داخل یخچال قرار دهید و به سراغ آماده‌سازی مواد داخل پای بروید.
در همین حین فر را نیز روشن کرده و روی دمای 175 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. تمام مواد اولیه مخصوص فیلینگ پای را داخل مخلوط‌کن بریزید؛ پوره کدو حلوایی، کرم نارگیل، شکر قهوه‌ای، شکر سفید، دارچین، زنجفیل، جوز هندي، میخک، نمک و نشاسته ذرت را خوب با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند.
حال این مخلوط را داخل قالب و خمیر پای که از قبل آماده کرده بودید بریزید. فر که حسابی گرم شد، قالب پای را داخل آن قرار دهید و اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه بپزد. حواستان باشد که خمیر پای نزدیک به لبه قالب ممکن است زودتر بپزد و بسوزد. وقتی که پای پخت، آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه در دمای آشپزخانه خنک شود.
می‌توانید پای را در همین مرحله سرو کنید، یا اینکه اجازه دهید به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال خنک شود و سپس آن را میل کنید. اکنون طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان شما به اتمام رسیده‌ است. می‌توانید روی پای را با خامه وگان یا معمولی تزیین کرده و سرو کنید؛ نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان

تمام تلاش ما بر آن بود که بتوانیم تمام نکات لازم را در طول دستور تهیه این پای به شما آموزش دهیم. اگر اندکی از آشپزی سر در می‌آورید، بدون شک می‌دانید که همیشه راهکارهای زیادی برای بهبود یک دستور تهیه وجود دارد. اگر دوست دارید که پای کدو حلوایی وگان شما حرفه‌ای‌تر باشد، بد نیست که نکات زیر را به یاد داشته باشید. همچنین می‌توانید در مقاله طرز تهیه کیک خامه‌ای شکلاتی، نکات مهم تهیه این کیک را نیز یاد بگیرید.

  • اگر به کرم نارگیل دسترسی ندارید، می‌توانید از جایگزین‌هایی مانند شیر بادام یا شیر سویا استفاده کنید. همچنین ارده نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
  • برای جلوگیری از سوختن لبه‌های پای، می‌توانید از فویل آلومینیومی استفاده کنید و گوشه‌های قالب را با آن بپوشانید.
  • اگر دوست داشته باشید، می‌توانید این پای را نهایتاً تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید. همچنین می‌توانید آن را در ظرفی مناسب قرار داده و در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان

نگاهی به ارزش غذایی پای کدو حلوایی وگان

حال که طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان را یاد گرفته‌ایم، بد نیست که نگاهی به ارزش غذایی آن نیز داشته باشیم. اگر رژیم لاغری دارید بدون شک باید به خوردوخوراک روزانه خود اهمیت بدهید و حواستان به میزان کالری مصرفی‌تان جمع باشد. در جدول زیر می‌توانید به طور کامل از ارزش غذایی پای کدو حلوایی وگان اطلاع پیدا کنید:
انرژی: 270 کالری (هر اسلایس)
کربوهیدرات: 41 گرم
پروتئین: 2 گرم
چربی: 12 گرم
سدیم: 244 میلی‌گرم
پتاسیم: 119 میلی‌گرم
فیبر: 1 گرم
قند: 27 گرم
ویتامین آ: 19 واحد
ویتامین ث: 1 میلی‌گرم
کلسیم: 34 میلی‌گرم
آهن: 2 میلی‌گرم

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، با طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان آشنا شدیم. اگر رژیم غذایی وگان دارید و به دنبال دسرهای خوشمزه می‌گردید، بدون شک این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. امیدواریم که این پای را در اولین فرصت تهیه کرده و تجربه خود را از چشیدن مزه متفاوت آن با ما نیز در میان بگذارید. اگر هم توان کافی برای تهیه این پای را ندارید، همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ استفاده کنید؛ از جمله محبوب‌ترین محصولات سیرنگ، باید به کلوچه هل و دارچین اشاره کنیم!

سوالات متداول

بله. از آنجایی‌که این دسر میزان کالری متوسطی دارد، افرادی که رژیم لاغری دارند می‌توانند بدون نگرانی آن را به‌عنوان میان‌وعده میل کنند.

چای همیشه انتخاب اول ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود. شما می‌تواند از قهوه یا حتی شیر داغ نیز در کنار این دسر خوشمزه استفاده کنید.

کلوچه خرمایی سیرنگ و همچنین کلوچه سنتی سیرنگ را می‌توان از بهترین محصولات جایگزین برای پای کدو حلوایی وگان دانست.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)