چاشت یعنی چه؟

چاشت یعنی چه؟

در ایران باستان هر میان‌وعده و وعده‌غذایی را با نامی ویژه مشخص می‌کردند. هر یک از این اصطلاحات علاوه بر اینکه به زمان میل غذا یا میان‌وعده‌ای خاص اشاره داشت، نشان‌دهنده یک زمان مشخص نیز می‌بود. البته امروزه نیز برخی از این عبارات همچنان پابرجا هستند و حتی در برخی مناطق از کشورمان هنوز به همان نام و نشان شناسایی می‌شوند.
در این مقاله از مجله سیرنگ قصد داریم تا با برخی از این اصطلاحات بیشتر آشنا شویم. در ادامه به چیستی، چرایی و کاربرد چاشت خواهیم پرداخت. چنانچه که با این عبارت آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم همراه ما بمانید.

چاشت به چه معنا است؟ 

در گذشته چهار وعده را برای تناول خوراک در نظر می‌گرفتند.
ناشتایی: ناشتایی را می‌توان به همان صبحانه امروزی نسبت داد. ناشتایی در واقع اولین خوراکی است که در ساعات ابتدایی صبح میل می‌شود و به شخصی که از ابتدای بامداد تا طلوع خورشید چیزی نخورده باشد، ناشتا می‌گویند.
چاشت: چاشت یا ناشتا شکن در واقع اشاره به زمانی مشخص در ساعاتی از روز دارد. عموماً از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح زمان اصلی چاشت است. البته این زمان ممکن است تا ساعت ۳ بعدازظهر نیز ادامه پیدا کند. عموماً در این ساعات یک میان‌وعده تقریباً مفصل می‌خورند که به آن چاشت می‌گویند. چاشت وعده‌ای است که بین صبحانه و نهار نوش جان می‌شود. در عبارات دیگر چاشت به خواب نیم روزی نیز اشاره دارد که پس از خوردن نهار، زمان آن فرامی‌رسد. شما ممکن است اصطلاح غذای نیمروز را هم در راستای این عبارت بشنوید. خوراک نیمروزی همان چاشت است.
ناهار: از دیگر وعده‌های اصلی که از قدیم‌الایام نیز با همین نام شناخته می‌شد، ناهار است. ناهار اولین غذای مفصلی است که پس از چاشت خورده می‌شود و به کسی که قصد خوردن ناهار را دارد، بی خورش یا خوراک نخورده می‌گویند.
شام: شام در واقع خوراک میانه روز بود؛ اما با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی به خوراک شب تبدیل شد. نام قدیمی‌تری که برای این وعده‌غذایی به کار گرفته می‌شد: ضد بامداد یا ضد چاشت بود.

چاشت یعنی چه؟

فواید مصرف چاشت

چاشت یا Brunch انگلیسی موجب می‌شود تا بدن شما ساعات زیادی را در انتظار ماده غذایی و سوخت لازم برای انجام فعالیت‌های لازم و متابولیسم نماند. مصرف چاشت مزایای بسیاری برای بدن دارد. از جمله:

  1. مصرف چاشت موجب می‌شود تا شما انرژی لازم را برای انجام کارهای روزانه را داشته باشید و در شرایط پرکار، مقدار زیادی انرژی ذخیره کنید.
  2. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن چاشت باعث افزایش تمرکز، درک بهتر مفاهیم و انجام راحت‌تر امور در طول روز خواهد شد.
  3. اگر قصد دارید که بدن خود را سالم نگه دارید و به وزن ایده‌آل خود برسید، از خوردن چاشت غافل نشوید.
  4. برای کنترل وزن و بالا نگه‌داشتن سطح انرژی‌تان چاشت را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.
  5. اگر از یبوست رنج می‌برید برای تحریک بهتر حرکات روده چاشت بخورید.
  6. چاشت یک وعده‌غذایی مناسب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ و یبوست است.
  7. برای کنترل انرژی مصرفی بدن باید چاشت را در رژیم غذایی خود جای داد.
  8. خوردن چاشت موجب افزایش متابولیسم و بهبود سوخت‌وساز می‌شود.

چه چیزهایی را می‌توان در زمان چاشت خورد؟ 

بهترین مواد غذایی که می‌توان در زمان چاشت از آن‌ها استفاده کرد، موارد زیر است.

  • ساندویچ کره بادام‌زمینی
  • حمص
  • ساندویچ حلوا ارده یا حلوا شکری
  • ترکیب ماست و جو دو سر
  • سبزیجات پخته شده مانند کلم، مارچوبه، اسفناج و بروکلی
  • شیر و غلات صبحانه
  • ماست و میوه تازه یا خشک
  • چند برش میوه یا اسموتی میوه‌ای
  • آجیل و تخمه
  • ذرت بوداده
  • تخم‌مرغ آب پز
  • پودر سویق
  • عدسی یا خوراک لوبیا
  • ساندویچ پنیر
  • سالاد میوه یا سبزیجات
  • میوه خشک

چاشت یعنی چه؟

شما می‌توانید برای خوردن چاشت از ترکیب دو نمونه از این مواد بهره‌مند شوید. خواندن مقاله میان‌وعده چی بخوریم به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری برای چاشت داشته باشید.

کلام آخر

چاشت نام وعده‌ای نیم روزی است که در طی ساعات ۱۰ تا ۳ بعدازظهر نوش جان می‌شود. در این مقاله از مجله سیرنگ تحت عنوان چاشت یعنی چه؟ به چیستی، کاربرد، فواید و مواد غذایی مصرفی مناسب برای چاشت را بررسی کردیم. دانستیم که این وعده‌غذایی چه ریشه‌ای دارد و اهمیت دادن به آن چه فوایدی را برای بدن در پی خواهد داشت. نظر شما دررابطه‌با مصرف چاشت چیست؟ یا شما برای چاشت چه می‌خورید؟ 

سؤالات متداول

چاشت را در چه ساعاتی باید خورد؟ 
برای خوردن چاشت عموماً باید در ساعت ۱۰ تا ۱۲ یعنی قبل از ناهار اقدام کنید؛ اما در شرایطی هم ممکن است تا ۳ بعدازظهر هم ادامه داشته باشد.
خوردن چاشت چه فوایدی دارد؟ 
از جمله فواید چاشت: ذخیره و افزایش سطح انرژی، تناسب‌اندام، افزایش تمرکز، تقویت حافظه، ضدسرطان و ضد یبوست است.
از چه مواد غذایی می‌توان به هنگام چاشت استفاده کرد؟ 
انواع میوه تازه یا خشک، سالاد میوه یا سبزیجات، سبزیجات پخته، حمص، ذرت بوداده، نان و پنیر، حلوا شکری یا حلوا ارده، تخم‌مرغ آب پز و اسموتی میوه، نمونه‌ای از بهترین مواد غذایی مورداستفاده به هنگام چاشت هستند.