حلوا ارده چیست؟

حلوا ارده چیست؟

یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های ایرانی، حلوا ارده است. هرچند که ما ایرانی‌ها تعصب سنگینی بر روی این حلوا داریم و ریشه آن را متعلق به خودمان می‌دانیم، اما بد نیست بدانید که بسیاری از مردم خاورمیانه نیز همین‌طور گمان می‌کنند! حال اینکه حلوا ارده دقیقاً از کجا آمده و اختراع کدام کشور بوده اصلاً مهم نیست، در این مطلب می‌خواهیم از صفر تا صد با این حلوای خوشمزه آشنا شویم. در این مطلب ابتدا درباره تاریخچه حلوا ارده خواهیم خواند. سپس به سراغ مواد اولیه و طرز تهیه آن خواهیم رفت. در پایان نیز از ارزش غذایی حلوا ارده و همین‌طور از خواص و فواید آن برای سلامتی خواهیم گفت. تا پایان مقاله با سیرنگ همراه باشید!

حلوا ارده چیست؟
حلوا ارده، همان‌طور که از نامش نیز پیداست، از ارده یا همان عصاره کنجد تهیه می‌شود. این حلوا در کشورهای خاورمیانه به‌خصوص در کشورهای عربی و ایران رواج و محبوبیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از کشورهای عربی حلوا ارده را به‌صورت دسر برای مراسم‌ها و بعد از وعده‌های غذایی اصلی استفاده می‌کنند، در ایران بیشتر به‌عنوان صبحانه مصرف می‌شود.

پیشینه حلوا ارده را به سال‌های قرون وسطی نسبت می‌دهند. اولین مدرکی که از وجود این حلوا به ما خبر می‌دهد، یک کتاب آشپزی عربی به اسم «کتاب الطبیخ» است که در سال 1266 میلادی نوشته شده است. در این کتاب طرز تهیه هفت مدل از این حلوا آموزش داده شده است. از همین روی می‌توان گفت که قدمت این حلوا بسیار زیاد است.

بد نیست بدانید که خواص حلوا ارده بسیار زیاد است و از همین روی، می‌تواند صبحانه‌ای بسیار مفید برای کودکان و خردسالان باشد. برای آشنایی بیشتر با بهترین صبحانه‌ها مخصوص این گروه سنی، توصیه می‌کنیم که مطلب بهترین صبحانه برای کودکان را مطالعه کنید.

حلوا ارده چیست؟

ارزش غذایی حلوا ارده در یک نگاه

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، ارزش غذایی حلوا ارده بسیار بالاست و همین‌طور خواص و فواید آن نیز بسیار زیاد است. در این جدول، می‌توانید ارزش غذایی حلوا ارده را مشاهده کنید:

انرژی

132 کیلوکالری

کربوهیدرات

10 گرم

پروتئین

4 گرم

چربی

9 گرم

کلسترول

80 میلی‌گرم

سدیم

34 میلی‌گرم

پتاسیم

180 میلی‌گرم

فیبر

1 گرم

قند

7 گرم

ویتامین آ

90 واحد

ویتامین ث

1 میلی‌گرم

کلسیم

91 میلی‌گرم

آهن

1 میلی‌گرم

خواص و فواید حلوا ارده

مصرف حلوا ارده به‌صورت روزانه، می‌تواند خواص بسیاری را برای سلامت بدن ما به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین فواید حلوا ارده در رژیم غذایی کودکان و بزرگسالان، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

مصرف آن در شروع روز، یعنی به هنگام صبحانه، می‌تواند سطح انرژی بدن را بالا ببرد.
خوردن این حلوا در زمان صبحانه، می‌تواند تا ساعات زیادی از گرسنگی جلوگیری کند و اشتهای کاذب را از بین ببرد.
میزان پروتئین موجود در آن بسیار زیاد است، مصرف این حلوا به‌صورت روزانه می‌تواند در رشد عضلات و حفظ سلامت آن‌ها، مفید باشد.
مصرف حلوا ارده به‌صورت روزانه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به بیماری‌ها مختلف، جلوگیری نماید.
مصرف این حلوا می‌تواند روند بازسازی سلول‌ها و جایگزین‌شدن سلول‌ها کهنه با نو را سرعت ببخشد.
این حلوا به دلیل مواد مغذی بسیاری که در ترکیبات خود دارد، می‌تواند از ابتلا به سرطان یا دیگر بیماری‌های صعب‌العلاج جلوگیری کند.
این حلوا یک منبع مفید برای انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و مصرف آن می‌تواند رادیکال‌های آزاد بدن را از بین ببرد.

مواد لازم در تهیه حلوا ارده چیست؟

حال که می‌دانیم حلوا ارده چیست، بد نیست که نگاهی مواد لازم برای تهیه آن نیز داشته باشیم. یکی از نکات بسیار جالبی که در طرز تهیه حلوا ارده وجود دارد، آن است که برای تهیه آن، به هزار و یک ماده اولیه جورواجور نیازی نخواهید داشت؛ شما می‌توانید این حلوا را با چند قلم مواد ساده در منزل نیز تهیه کنید و سپس آن را نوش جان کنید.

از جمله مواد لازم در طرز تهیه حلوا ارده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ارده (یا پودر کنجد): 120 گرم

آرد گندم: 210 گرم

شکر: 500 گرم یا 2 پیمانه

آب: 1 پیمانه

زعفران دم‌کرده: 3 قاشق غذاخوری

گلاب: 3 قاشق غذاخوری

مغز گردو: 150 گرم

پودر پسته: به میزان لازم

با استفاده از این میزان مواد اولیه در طرز تهیه حلوا ارده، شما می‌توانید حدود 500 گرم یا همان نیم کیلو حلوا تهیه کنید. اگر دوست دارید که برای اولین‌بار مقدار کمتری درست کنید، می‌توانید مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید. اگر دستتان در تهیه این حلوا راه افتاده و می‌خواهید به میزان بیشتری از آن تهیه کنید، می‌توانید مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید و در نهایت حلوا ارده خانگی بیشتری داشته باشید.

حلوا ارده را چطور درست می‌کنند؟

برخلاف باور بسیاری از افراد، طرز تهیه حلوا ارده بسیار آسان‌تر از چیزی است که گمان می‌رود. با یک دستور تهیه کامل و همراه با نکات لازم، حلوا ارده را می‌توان به‌راحتی تهیه کرد. مدت‌زمان تهیه این حلوا حدود 4 ساعت است، پس تنها چیزی که در اینجا به آن نیاز دارید، مقداری صبر و حوصله است.

بد نیست که حلوا ارده و حلوا شکری بسیار به هم شباهت دارند و حتی گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با حلوا شکری، پیشنهاد می‌کنیم که سری به مجله سیرنگ زده و برای مطالعه مقاله حلوا شکری را با چی بخوریم وقت بگذارید!

خواص حلوا شکری برای بدن

در تهیه حلوا ارده باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا باید آرد را الک کنید و در یک قابلمه بریزید. آرد را باید روی حرارت ملایم تفت دهید تا جایی که رنگ به طلایی یا قهوه‌ای روشن برسد. بعد از آن می‌توانید پودر کنجد یا ارده را اضافه کنید. در این مرحله نیز باید حدود 5 تا 10 دقیقه به تفت‌دادن ادامه دهید. در نهایت پودر گردو را اضافه کرده و خوب به هم بزنید.
مخلوط آرد و ارده و گردو را در یک کاسه بزرگ بریزید و کنار بگذارید. در یک قابلمه دیگر، آب و شکر را ریخته و اجازه دهید که جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوش آمد و شکر به‌خوبی در آن حل شد، گلاب و زعفران را اضافه کنید. اکنون اجازه دهید که این شهد به‌اندازه کافی بجوشد تا قوام بیاید. بعد از رسیدن به غلظت مناسب، شهد را از روی شعله بردارید.
صبر کنید تا شهد مقداری از حرارت بیفتد (ولی سرد نشود) سپس آن را به‌آرامی به مخلوط آرد و ارده اضافه کنید. شهد را آرام‌آرام اضافه کنید و هم‌زمان مخلوط را به‌خوبی هم بزنید. حلوای شما باید بافتی منسجم داشته باشد. بعدازاین مرحله، باید حلوا ارده خود را داخل ظرفی مناسب بریزید.

تا زمانی که حلوا هنوز گرم و حالت‌پذیر است، آن را به ظرف سرو انتقال دهید. رویش را همراه با پسته، گردو و گل سرخ تزیین کنید. حلوا را به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. بعد از آن می‌توانید سروش کنید؛ نوش جان!

در تهیه حلوا ارده چه نکاتی را رعایت می‌کنند؟

افرادی که در زمینه تهیه حلوا ارده مهارت و تجربه کافی دارند، معمولاً همیشه نکات خاصی را نیز در نظر دارند. این افراد با استفاده از این نکات، حلوا ارده خود را به حلواهایی بسیار حرفه‌ای تبدیل می‌کنند که عطر و طعمش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. از جمله این نکات، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

به‌جای استفاده از شکر، می‌توان از 375 گرم پودر قند استفاده کرد.
برای داشتن حلوا ارده رژیمی و همین‌طور اصیل‌تر، می‌توان از شیره خرما یا شیره انگور استفاده کرد. یک پیمانه شیره، کار شما را راه خواهد انداخت.
می‌توانید به‌جای آب، از مقداری شیر یا شیرخشک استفاده کنید؛ مزه حلوای شما چندبرابر بهتر خواهد شد.
استفاده از پودر هل نیز می‌توانید عطر و مزه حلوا شما را بسیار بهبود ببخشد.
کلام آخر
این مقاله در جواب به این سؤال نوشته بود که اصلاً حلوا ارده چیست. در این مطلب در کنار هم همه چیز را درباره این خوراکی خوشمزه بررسی کردیم. ارزش غذایی حلوا ارده را دیدیم و همین‌طور با خواص حلوا ارده نیز آشنا شدیم. در نهایت، مواد اولیه حلوا ارده و همین‌طور طرز تهیه آن را نیز خواندیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر خود را با ما در میان بگذارید؛ آیا شما هم به این حلوای خاورمیانه‌ای علاقه دارید؟

سؤالات متداول

آیا حلوا ارده خواص ضدالتهابی هم دارد؟

حلوا ارده دارای ماده‌ای شیمیایی به اسم سیسامول است و تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده، دارای خواص ضدالتهابی برای بدن انسان است.

در چه مواردی نباید حلوا ارده مصرف کرد؟

درصورتی‌که به ارده یا کنجد حساسیت دارید، بهتر است که از مصرف این حلوا خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات سلامتی جدی شوید.

آیا باید حلوا ارده را در زمان تهیه ورز دهیم؟

برخی از دستورهای تهیه این حلوا، پیشنهاد می‌کنند که برای داشتن بافتی بهتر، قبل از انتقال حلوا به ظرف دسر، آن را مقداری با دست ورز بدهیم.