چرا شیرینی کشمشی خشک می‌شود؟

چرا شیرینی کشمشی خشک می‌شود؟

شیرینی کشمشی یکی از دسرهای سنتی ایرانی است که به‌عنوان سوغاتی شهر بروجرد به مناطق دیگر ایران صادر شد. این شیرینی را به کمک چند مواد اولیه ساده و در دسترس تهیه می‌شود. آنچه که باعث شده تا شیرینی کشمشی متفاوت‌تر از دیگری باشد و پخت آن کمی چالش‌برانگیز باشد، روش پخت این شیرینی است. اگر شما به فوت و فن‌های پخت شیرینی کشمشی آشنا نباشید این شیرینی خشک و سفت خواهد شد. در نتیجه چیزی که شما پخته‌اید دیگر شیرینی کشمشی نیست.
به همین دلیل این قسمت از مجله سیرنگ را به طرز تهیه شیرینی کشمشی و علت خشک شدن آن اختصاص داده‌ایم. اگر قصد دارید همانند حرفه‌ای‌ها شیرینی کشمشی بپزید، تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی یکی از شیرینی‌ها خوش‌طعمی است که مقدار زیادی آهن و حاوی اندکی قند است بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد دیابتی هم باشد. با کمک مواد اولیه زیر شما می‌توانید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم شیرینی کشمشی تهیه و نوش جان کنید.
مواد لازم:
آرد قنادی: 1 پیمانه
پودر قند: 2/3 پیمانه
کشمش‌پلویی: 1/2 پیمانه
تخم‌مرغ: 1 عدد
بیکینگ‌پودر: 1/2 قاشق چای‌خوری
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
کره: ۱۰۰ گرم

چرا شیرینی کشمشی خشک می‌شود؟

مراحل تهیه شیرینی کشمشی

برای شروع حتماً نیم ساعت قبل از تهیه مواد شیرینی، تخم‌مرغ و کره را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. وقتی کره کاملاً نرم شد آن را در کاسه همزن بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه کره و پودر قند کمی مخلوط شدن، تخم‌مرغ را به کاسه اضافه کنید. مواد را با همزن دستی یا دور متوسط همزن برقی بزنید تا کرم رنگی و پفکی شود. این مرحله ممکن ۵ دقیقه زمان ببرد.
وانیل را به مواد اضافه کنید و یک دقیقه دیگر به هم زدن ادامه بدید. حالا باید کشمش‌های تمیز شده را به مایه شیرینی اضافه کرد. فقط دقت داشته باشید که کشمش‌ها آب اضافی نداشته باشند.
آرد و بیکینگ‌پودر را ۳ مرتبه الک کنید تا سبک شود همزن برقی را کنار بگذارید و آرام‌آرام در طی  2 مرحله به مایه شیرینی اضافه کنید. آرد را به یک باره داخل مواد نریزید تا گلوله گلوله نشود.
فر را با دمای ۱۶۰ درجه برای ۱۰ دقیقه گرم کنید. در طی این مدت باید شیرینی‌ها را برای گذاشتن در فر آماده کرد. خمیر را به‌اندازه یک گردو جدا کرده و روی سینی فری که کاغذروغنی دارد، بچینید. خمیرهای شیرینی را با فاصله یکی در میان بگذارید، زیرا شیرینی‌ها در حین پخت پهن می‌شوند.
شیرینی را به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر گرم بگذارید تا پخت آن تکمیل شود. وقتی زیر شیرینی‌ها تغییر رنگ بدهد، یعنی شیرینی حاضر است. شیرینی‌ها را تا ۲۰ دقیقه از سینی فر جدا نکنید. چون ممکن شیرینی ترک می‌خورد و بشکند.

چرا شیرینی کشمشی خشک می‌شود؟ 

اگر شیرینی کشمشی شما خشک یا سفت شود، به کل زیر سؤال رفته است. پس برای داشتن این شیرینی باید تمام تلاش خود را در جهت نرم و خوش بافت شدن این شیرینی به خرج دهید. در ادامه به نکاتی خواهیم پرداخت که رعایت هر یک از آن‌ها باعث می‌شود تا شما شیرینی خوش بافتی داشته باشید.

استفاده بیش از حد از آرد برای تهیه خمیر شیرینی 

اگر مقدار آردی که برای تهیه خمیر شیرینی استفاده می‌کنید بیش از اندازه گفته شده در دستور تهیه است باید منتظر سفت و خشک شدن شیرینی کشمشی خود باشید. عموماً توصیه می‌شود حدود ۱۰ درصد از آرد موجود در رسپی را نگه دارید و در صورت نیاز به خمیر شیرینی اضافه کنید. در غیر این صورت کره یا روغن شیرینی کاملاً جذب خمیر خواهد شد و بافت شیرینی شما سفت و خشک می‌شود.

سرد بودن کره و تخم‌مرغ

اگر تخم‌مرغ و به‌ویژه کره یا روغن کاملاً سرد باشد به‌خوبی در سراسر مایه شیرینی پخش نخواهد شد. در نتیجه حین پخت فرصت پخش شدن را از شیرینی می‌گیرید و تا خمیر پهن شود، پخت کامل و شیرینی خواهد سوخت.
اگر از کره سرد برای تهیه مایه شیرینی استفاده کردید، سعی کنید خمیر به دست آورده را ۳۰ دقیقه در دمای آشپزخانه استراحت دهید.

مناسب نبودن دمای فر

دمای فر باید مناسب حجم خمیر شما باشد. درصورتی‌که دمای فر کم باشد، کره فرصت نرم شدن در خمیر را پیدا نمی‌کند و اگر دمای فر بالا باشد قبل از پخت، شیرینی خشک شده و می‌سوزد.

در ادامه می‌توانید به مقاله چرا شیرینی خشک می‌شود، مراجعه کنید و با علتهای خشک شدن شیرینی آشنا شوید.

چرا شیرینی کشمشی خشک می‌شود؟

استفاده از بهبوددهنده‌های بی‌کیفیت

درصورتی‌که خمیرمایه، بیکینگ‌پودر یا هر بهبوددهنده دیگری که در ساخت شیرینی به کار گرفته‌اید، سالم نباشد یا تاریخ انقضای آن گذشته باشد، خمیر شیرینی به‌خوبی ورز پیدا نمی‌کند و بافت شیرینی سنگین می‌شود.
مجله سیرنگ برای منبع خوبی از دانستنی‌ها و طرز تهیه‌های مختلف است. اگر دوستدار کیک و شیرینی هستید، نیم‌نگاهی به این مجله بیندازید. برای مثال طرز تهیه انواع  کیک برای صبحانه.

کلام آخر

شیرینی کشمشی نمونه‌ای از شیرینی‌های سنتی و خوش‌طعم ایرانی است که اگر با فوت و فن‌های تهیه آن آشنا باشید می‌توانید یکی از خوش بافت‌ترین شیرینی کشمشی‌های ممکن را در خانه تهیه و نوش جان کنید. این شیرینی ساده با موادی در دسترس تهیه می‌شود که اگر به نکات طلایی آن واقف باشید به نتیجه خوبی هم دست پیدا می‌کنید.
در این مقاله از مجله سیرنگ شما با دستور تهیه شیرینی کشمشی و فوت و فن‌های آن آشنا شدید. دانستید که چرا شیرینی کشمشی خشک می‌شود؟ و با درنظرداشتن چه نکاتی شیرینی کشمشی سفت نخواهد شد. امیدواریم که با کمک این مطالب بتوانید یک شیرینی خوش بافت و خوش‌طعم تهیه و میل کنید. تجربه شما از پخت شیرینی کشمشی تا کنون موفق بوده؟ به نظر شما رمز و راز شیرینی کشمشی نرم در چیست؟ 

سؤالات متداول

دمای فر برای پخت شیرینی کشمشی باید در چه محدوده‌ای باشد؟ 
بسته به حجم مواد دمای فر باید بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد باشد.
برای پخت شیرینی کشمشی باید از چه نوع آردی استفاده کرد؟ 
آرد قنادی یا آرد سفید انتخاب خوبی برای پخت شیرینی کشمشی است.
دلایل خشک شدن شیرینی کشمشی چیست؟ 
نامناسب بودن دمای فر، آرد بیش از حد، سرد بودن روغن یا کره و ناسالم بودن بهبوددهنده‌ها از دلایل خشک شدن شیرینی کشمشی است.