چرا شیرینی‌ها خشک می‌شود؟

چرا شیرینی‌ها خشک می‌شود؟

خشک شدن شیرینی و شیرینی معمولا نتیجه استفاده نامناسب از مواد، اشتباه در اندازه‌گیری یا مخلوط کردن خمیر، پخت شیرینی به مدت طولانی و در دمای خیلی است. زمانی که دلیل خشک شدن شیرینی را بدانید، می‌توانید از خشک شدن آن جلوگیری کنید. در این مطلب به دلایل خشک شدن شیرینی می‌پردازیم.

علت خشک شدن شیرینی چیست؟

خشک شدن شیرینی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در ادامه، به بررسی علت رایج خشک شدن شیرینی و راه‌حل جلوگیری از آن می‌پردازیم. علت رایج خشک شدن شیرینی به شرح زیر است:

چرا شیرینی ها خشک می‌شود؟

دستور پخت

دستور پخت برخی از شیرینی‌ها این است که کمی خشک باشند. در واقع، بافت خشک و مستحکم آن‌ها مزیت محسوب می‌شود. دلیل این رسپی یا دستورهای پخت این است که بهتر بتوانید آن‌ها را در کرم کاستارد بغلتانید، به آن‌ها شربت اضافه کنید یا از خامه فرم گرفته در آن‌ها استفاده کنید. اگر در دستور پخت از چربی‌ها استفاده نمی‌شود یا از مقدار کمی کره باید استفاده کنید، انتظار می‎‌رود شیرینی یا شیرینی کمی خشک باشند. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مطلب طرز تهیه کیک ساده را مطالعه کنید.

استفاده زیاد از آرد

هر شیرینی یا شیرینی پخته‌شده که در آن از آرد زیاد استفاده شود، قطعا خشک خواهد شد. اگر از فنجان به جای ترازو از اندازه‌گیری آرد استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد از آرد بیش از حد استفاده خواهید کرد. همچنین استفاده از پیمانه اندازه‌گیری منجر به استفاده بیش از آرد خواهد شد. بهتر است نسبت آرد با سایر مواد را با ترازوی آشپزخانه اندازه‌گیری کنید.

استفاده از آرد‌های جایگزین

در دستور پخت شیرینی دلخواه، آرد گندم کامل سفید یا آرد شیرینی ذکر شده است اما شما فکر می‌کنید هر آردی جایگزین کنید، مناسب است. اگر یک دستور پخت یا رسپی آرد خاصی را عنوان می‌کند، از آرد دیگری استفاده نکنید. هم آرد شیرینی (با آسیاب ریز و نشاسته بالاتر) و هم آردهای سبوس‌دار (با آسیاب درشت‌تر) نسبت به بقیه آرد‌های موجود در بازار، آب و مایعات بیشتری جذب و حفظ می‌کند. این ذخیره آب و مایعات در آرد شیرینی منجر به نرم و مرطوب شدن شیرینی خواهد شد.

استفاده از کره به جای روغن نباتی

استفاده از کره در شیرینی، طعم بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای به همراه دارد اما، حدودا حاوی 20% چربی کمتر نسبت به روغن‌های نباتی است. از آنجایی که چربی نقش مهمی در بافت نرم و مرطوب شیرینی دارد، بهتر است طبق دستور پخت، از روغن نباتی استفاده کنید. در صورتی که تمایل به استفاده از کره به جای روغن نباتی دارید، سعی کنید کره را با نیمی از روغن نباتی ترکیب کنید تا از خشک شدن شیرینی جلوگیری شود.

چرا شیرینی ها خشک می‌شود؟

انتخاب تابه جایگزین

شیرینی در تابه‌های فلزی (مخصوصا تابه‌های تیره رنگ) به دلیل رسانایی حرارت بالایی که دارند، بسیار سریع‌تر از تابه‌های شیشه‌ای یا سنگی با رنگ روشن پخت می‌شوند. اگر در دستور پخت یا رسپی شیرینی مورد نظر شما استفاده از یک ظرف قابلمه (اغلب ظروف سنگی) قید شده است و شما یک ظرف فلزی جایگزین می‌کنید، حتما باید زمان پخت را کاهش دهید. برای درک بهتر این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم مطلب طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه را مطالعه کنید.

دمای نامناسب فر

بهتر است اول دمای مناسب فر برای شیرینی مورد نظر رام مشخص کنید، از قبل فر را روشن کنید و 20 دقیقه پس از گرم شدن، شیرینی را درون فر قرار دهید. بهتر است قبل از قرار دادن شیرینی درون فر، دمای آن را به وسیله دماسنج خود فر بررسی کنید. معمولا فر‌های اجاق گاز دقت زیادی در تطبیق دما نخواهند داشت. بهتر است حتما دمای فر را به وسیله یک دماسنج بررسی کنید. چرا که پخت شیرینی در دمای خیلی زیاد، باعث خشک شدن پوسته شیرینی و در درمانی خیلی کم، باعث نپختن مواد داخل شیرینی خواهد شد.

مدت زمان زیادی در فر بماند

اگر در دستور پخت شیرینی مشخص شده بود که باید حدود 20 دقیقه در فر بماند، حتما توجه داشته باشید که بیشتر از تایم اعلام شده، منجر به خشک شدن شیرینی خواهد شد. همچنین به تایمر فر و اجاق گاز دقت نداشته باشید و بهتر است خودتان تایم را اندازه‌گیری کنید.

نگهداری شیرینی در یخچال

هشدار! هرگز شیرینی را به مدت طولانی در یخچال نگهداری نکنید، مگر اینکه حاوی رویه یا فیلینگ، مانند خامه فرم گرفته، کاسترد و موادی از این قبیل باشد که باید در یخچال نگهداری شود. مهم نیست بسته بندی شیرینی به چه شکل باشد. نگهداری طولانی مدت شیرینی در یخچال منجر به خشک شدن شیرینی خواهد شد. برای خنک کردن شیرینی به دستور پخت یا رسپی مراجعه کنید. خواندن مطلب طرز تهیه کیک اسفنجی به شما کمک شایانی خواهد کرد.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی کامل علت خشک شدن شیرینی پرداختیم. طبق مطالب ارائه شده، همه چیز به رسپی و دستور پخت شیرینی مورد نظر شما بستگی خواهد داشت. برای جلوگیری از خشک شدن شیرینی موارد ارائه شده را جدی بگیرید، در صورتی که در مورد خشک شدن شیرینی سوالی دارید، در انتهای این صفحه به صورت کامنت برای ما ارسال کنید.

سوالات متداول

در این قسمت، رایج‌ترین سوالاتی که در رابطه با خشک شدن شیرینی و شیرینی عنوان شده است را، برای شما آماده کرده‌ایم.
اگر خمیر شیرینی سفت شد چه کنیم؟
سفت و خشک شدن خمیر شیرینی می‌تواند به دلیل کمبود آب یا روغن در مواد آن باشد. بهتر است طبق دستور پخت، میزان مورد نیاز آب یا روغن به آن اضافه کنید.
علت خشک شدن شیرینی کشمشی چیست؟
خشک شدن شیرینی کشمشی نیز می‌تواند به دلیل عدم رعایت و تبعیت از دستور پخت باشد. به طور معمول، خشک شدن شیرینی کشمشی به دلیل سفتی خمیر آن اتفاق می‌افتد.
بهترین راه نگهداری شیرینی خشک چیست؟
رطوبت کمتر، بهترین راه نگهداری شیرینی خشک است. شیرینی خشک را می‌توان 1 تا 2 هفته بیرون از یخچال و در جای خنک و حدود یک ماه در فریزر نگهداری کرد.