طرز تهیه کیک هویج

طرز تهیه کیک هویج

اگر حافظه خوبی داشته باشید و یادتان باشد، از قدیم‌الایام و دوران بچگی، مادران ما توصیه می‌کردند که هویج بخوریم تا چشمان قوی داشته باشیم. و ما هم غالبا از خوردن هویج فراری بودیم، چون اولا برخی هویج‌ها طعم و مزه خیلی قوی‌ای ندارند که بتوانند به تنهایی محرک چشایی ما باشند و ثانیا خوردن هویج توسط انسان به اندازه خرگوش آسان نیست! به هر حال تردی زیاد هویج، ممکن است خوردن این میوه مهم را برای دندان‌های شما سخت کند. به خصوص امروزه با این حجم استفاده از گوشی موبایل و صفحات تلویزیون و کامپیوتر، استفاده از هویج برای سلامت و تقویت چشمان ضروری به نظر می‌رسد.
اما در این بین، شانسی که داریم این است که می‌شود از هویج در انواع غذاها، سالادها، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها به صورت خردشده، پخته شده یا رنده شده استفاده کرد. با چنین تکنیکی هم می‌شود از طعم و مزه هویج به صورت درست بهره برد و هم می‌شود به راحتی آن را میل کرد تا از خواصش بی‌بهره نمانیم.
یکی از خوراکی‌های ساده اما جذاب، که در اکثر دنیا هم پخته می‌شود و خیلی محبوب است، چیزی نیست جز کیک هویج! کافی است که طرز تهیه کیک هویج را فرا بگیرید؛ مطمئنیم که دیگر به هر بهانه‌ای آن را درست خواهید کرد. زیرا هم سلامتی خودتان را تامین می‌کند و هم اگر کودکی داشته باشید، دیگر نیاز نیست برای خوردن هویج با او جرّ و بحث کنید!
پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. قرار است که هم طرز تهیه کیک هویج را مرور کنیم و هم خواص هویج، این میوه ریشه‌ای جذاب را برایتان توضیح دهیم.

طرز تهیه کیک هویج

دستور تهیه کیک هویج

همان‌طور که در بخش بالایی هم گفتیم، کیک هویج جزو کیک‌های محبوب دنیا به شمار می‌آید. یکی از پرطرفدارترین انواع کیک هویج، کیک هویج با گردو (یا کیک هویج با دارچین) محسوب می‌شود. که مشخصا از گردو و دارچین در کنار هویج این رسپی استفاده شده است. این دو ماده غذایی خیلی با هویج سازگارند. هم از نظر بافت که با سفتی خود، نرمی هویج (پخته شده) را متعادل می‌کنند و هم طعم‌شان در کنار شیرینی هویج جالب خواهد شد. البته اگر کلا با طعم هویج ارتباط برقرار نمی‌کنید، یک پیشنهاد این است که سراغ رسپی‌هایی با میوه‌های دیگر مانند طرز تهیه کلوچه سیب بروید.
طرز تهیه کیک هویج، با این تفاصیل خیلی ساده است؛ اما نیاز به دقت و حوصله هم دارد. لازم دیدیم هشدار بدهیم که این کیک با مقداری تخطی در مواد لازم و جزئیات کار، ممکن است خراب شود. به طور مثال مرکز کیک، خمیری شده یا کیک به اندازه کافی پف نکند. بنابراین اگر کیک هویج و دارچین با پف زیاد می‌خواهید، رسپی را دقیق اعمال کنید.
مواد اولیه لازم برای طرز تهیه کیک هویج:
آرد سفید: 1 و 3/4 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
شکر: 1 پیمانه پر
تخم مرغ: 4 عدد
هویج: 2 عدد متوسط
بکینگ پودر: 1/4 قاشق چای خوری
وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
گردو (خرد شده): 1/2 پیمانه
دارچین: 1 قاشق چای خوری
روغن: 3/4 پیمانه
نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه کیک هویج

مراحل تهیه کیک هویج

مرحله اول: ابتدا بایستی هویج‌ها را با پوست‌کَن تیز، پوست‌برداری کنیم. البته لایه‌های جزئی از روی آن بردارید و گوشت هویج را حیف و میل نکنید. سر و ته هویج را هم گرفته و اگر خرابی یا قسمت کثیفی وجود داشت بگیرید. سپس هویج‌ها را شسته و بعد از خشک شدن با یک رنده ریز، رنده کنید و کنار بگذارید.
مرحله دوم: حالا یک کاسه گود بردارید و تخم مرغ‌هایتان را داخل آن بشکنید. عصاره وانیل و شکر را هم به تخم مرغ‌ها اضافه کرده و با همزن برقی به مدت 5 دقیقه بزنید. این کار باید آن‌قدر ادامه پیدا کند تا مخلوطی کف کرده (فوم دار) و نسبتا کشدار پدید بیاید. ضمنا اگر همزن برقی ندارید هم می‌توانید کاسه را کج کرده و با ویسک هم بزنید. بعد از این کار، روغن مایع را هم اضافه کرده و دوباره یک دقیقه هم بزنید.
مرحله سوم: حالا در کاسه‌ای دیگر، آرد و بکینگ پودر و پودر دارچین را با قاشق مخلوط کرده، سپس از یک الک رد می‌کنیم و در ظرف دیگر می‌ریزیم. (اگر دوست دارید پف بیشتری بگیرید، این کار را دو بار انجام دهید.) ترکیب آرد را درون مایه تخم مرغی ریخته و صرفا در حدی که یکدست شوند هم می‌زنیم.
مرحله چهارم: حالا هویج‌هایی که رنده شدند، به علاوه گردوهایی که صرفا با چاقوی آشپزخانه کمی ساطوری کرده‌ایم را به مواد اضافه می‌کنیم. سپس با یک لیسک یا قاشق، مواد را به صورت دَورانی هم می‌زنیم تا همه‌چیز در مایه تقریبا به حالت تعادل قرار بگیرد.
مرحله پنجم: حالا فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن می‌کنیم و درش را می‌بندیم که چند دقیقه گرم شود. سپس یک قالب دلخواه آماده می‌کنیم.
مرحله ششم: کف قالب را کاغذ روغنی گذاشته و مایه را داخل قالب ریخته و با لیسک کمی بدون فشار، رویش را صاف می‌کنیم.
مرحله هفتم: کیک را داخل فر گذاشته و بین 30 دقیقه الی سه ربع به آن فرصت می‌دهیم تا بپزد. در 15 دقیقه پایانی می‌توانیم با استفاده از خلال دندان مطمئن شویم که کیک پخته است یا نه؟ به این صورت که خلال دندان را داخل بافت کیک می‌کنیم و درمی‌آوریم؛ اگر چیزی به خلال نچسبیده بود، یعنی کیک پخته است. ضمنا برای برشته شدن روی کیک، می‌توانید 2 دقیقه پایانی را با گریل و حرارت از بالا انجام دهید. کیک هویج شما آماده است. اما یک طرز تهیه کیک هویج دیگر نیز وجود دارد که در بخش بعدی برایتان توضیح خواهیم داد. این رسپی، وسایل کمتری نیاز خواهد داشت. ضمنا اگر به رسپی‌های ساده احتیاج دارید، می‌توانید به مطلب قبلی ما، یعنی طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه نیز نگاهی بیندازید.

مراحل پخت کیک هویج در قابلمه

طرز تهیه کیک هویج در قابلمه، دقیقا به همان مواد اولیه احتیاج دارد که در بالا داشتیم. حتی مایه کیک هم دقیقا به همان شکل بالا آماده می‌شود. صرفا روش پخت است که در این حالت فرق خواهد کرد. مراحل پخت کیک هویج در قابلمه را در زیر با هم مرور خواهیم کرد:
مرحله اول: ابتدا ته قابلمه را با چند کاغذ روغنی بپوشانید. سپس دوباره روی کاغذ روغنی و دیواره‌های قابلمه را با قلم موی آغشته به روغن کمی چرب کنید. حالا مایه کیک را به آرامی هرچه تمام‌تر داخل قابلمه می‌ریزیم. پس از تمام شدن ریختن مایه، قابلمه را برداشته و از زیر چند بار محکم روی یک سطح سفت می‌کوبیم. این کار برای از بین رفتن حباب‌هایی است که احتمالا بین فضای قابلمه و خمیر کیک شکل گرفته‌اند.
مرحله دوم: روی در قابلمه را با یک دم‌کنی ضخیم و تمیز می‌پوشانیم. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم می‌گذاریم. اگر از شعله پخش کن استفاده کنید که چه بهتر. کیک بایستی با دمای ملایم و درحدود یک ساعت بپزد تا مغزپخت شود.
مرحله سوم: تشخیص پخت را می‌توانیم با همان تکنیک خلال دندان که در روش قبلی عرض شد انجام دهیم. در دقایق آخر می‌توانید دم‌کنی را بردارید تا بعد از مغزپخت شدن، رویه کیک نیز کمی برشته شود. تزئین کیک هویج با پودر نارگیل، پودر دارچین و خود گردویی که ساطوری شده است، جالب خواهد بود.
این کیک برای مصرف در صبحانه، عصرانه و چاشت بسیار مناسب به نظر می‌رسد. البته اگر نمی‌دانید که چاشت چیست؟ حتما مطلب قبلی ما در سیرنگ با عنوان چاشت یعنی چه؟ را مطالعه بفرمایید که خالی از لطف نخواهد بود.

خواص هویج

خواص کیک هویج به دلیل وجود گردو و دارچین و آرد و به خصوص هویج، بسیار بالاست. اکثر قریب به اتفاق مواد این کیک، مواد طبیعی هستند که باعث می‌شوند جدای از خوشمزه بودن، یک کیک سالم و مغذی هم باشد. تعدادی از خواص مهم هویج عبارت است از:

  • فیبر موجود در هویج باعث می‌شود که اجابت مزاج بهتری داشته باشید و همچنین هضم غذا برایتان سریع‌تر اتفاق بیفتد. بنابراین کیک هویج گزینه مناسبی برای سرو به عنوان دسر غذا هم محسوب می‌شود. مطلب دیگری نیز که جا دارد الان پیشنهاد کنیم، طرز تهیه دسر با ارده و شیره است.
  • بتا کاروتن ماده‌ای است که در هویج وجود دارد و خیلی‌ها آن را با ویتامین آ اشتباه می‌گیرند. اما در هر حال واقعا ثابت شده است که از نظر علمی، هویج یکی از بهترین میوه‌ها برای سلامت چشمان محسوب می‌شود.
  • هویج یکی از میوه‌هایی است که می‌تواند به جلوگیری از پیشگیری به سرطان و همچنین درمان انواع سرطان کمک کند. دلیل این قدرت هویج در انواع آنتی اکسیدان‌هایی است که داخلش وجود دارند.
  • شاید باورتان نشود، اما برعکس شوخی‌هایی که در بخش اول کردیم، هویج برای سلامت مینای دندان شما نیز مفید خواهد بود!
  • هویج باعث کاهش فشار خون می‌شود و در تنظیم فشار خون برای بیمارانی که فشار بالا دارند موثر خواهد بود.
  • مکانیسم درونی و علمی هویج (مکانیسم گلیسمی) به گونه‌ای است که با وجود داشتن قند، باعث می‌شود بیماران دیابتی مشکل کمتری را احساس کنند.
  • و درنهایت، از گردو و دارچین هم یاد کنیم. دو ماده جنبی در طرز تهیه کیک هویج که با طبع گرم‌شان باعث تعدیل طبع کیک ما خواهند شد.

نکات طرز تهیه کیک هویج

  • طرز تهیه کیک هویج که در بالا با هم مرور کردیم، درواقع یک دستور تهیه کیک هویج و گردو کافی شاپی محسوب می‌شود. اما اگر حوصله بیشتری داشتید، بعد از رعایت نکات بالا، نگاهی هم به نکات زیر بیندازید تا کارتان بیش از پیش کیفیت پیدا کند!
  • رسپی بالا جزو کیک‌هایی محسوب می‌شود که حتما باید در قالب و حجم نسبتا بالا درست شود. به هیچ عنوان سعی نکنید با خلاقیت، آن را به تکه‌های کوچک درآورده یا قصد کنید که حالت کلوچه‌ای بپزید.
  • در هنگام درست کردن خمیر این کیک، اصلا آن را بیش از حد هم نزنید. زیرا که این کار باعث می‌شود پف کیک از بین برود. البته اگر خیلی به پف کردن کیک علاقه دارید، می‌توانید مطلب کیک اسفنجی چیست؟ را مطالعه کنید.
  • اگر فر شما تک طبقه است، آن را در طبقه بالا قرار دهید. اما اگر دو طبقه است، کیک را در طبقه میانی قرار دهید. طبعا در طبقه میانی، کیک زودتر خواهد پخت.
  • اگر هویج شما شیرین‌تر باشد، نیاز به شکر کم‌تری دارید. اما اگر هویج شما خیلی بی‌مزه است، باید از شکر بیشتری استفاده کنید. کلا توجه داشته باشید که حجم شکر به ذائقه و چشایی شما بستگی خواهد داشت.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای گردو (یا همزمان با آن) از خلال بادام، خلال پسته و یا کشمش پلویی در خمیر استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید طرز تهیه کیک هویج شما فوق‌العاده باشد، قبل از درست کردن خمیر آن، همه مواد را در دمای محیط قرار دهید.
  • اگر دارچین را دوست ندارید، قابل حذف است. فقط کافی است یک مقدار جزئی بیشتر از عصاره وانیل استفاده کنید. ضمنا اگر عصاره وانیل در دسترس شما نبود، می‌توانید از پودر وانیل نیز استفاده کنید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب بالا به نکات خوبی در طرز تهیه کیک هویج رسیده باشید. این کیک، رسپی حساسی دارد که دوباره تاکید می‌کنیم نباید دستخوش تغییرش کنید. اما بعد از پخت، نگهداری آن آسان است و ماندگاری بالایی خواهد داشت. صرفا کافی است که از یک سقف نگهدارنده کیک استفاده کرده یا آن را داخل ظرف دربسته در یخچال قرار دهید. نوش جان شما و خانواده محترم!

سوالات متداول

غیر از فر یا قابلمه، روش دیگری برای پخت کیک هویج وجود دارد؟
بله. برای مثال می‌توانید این کیک هویج را در توستر هم بپزید. که خب نیاز به دقت و پیچیدگی خاص خود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از یکی از دو روش بالا بهره ببرید.
قالب کیک هویج باید چگونه باشد؟
مثل همه قالب‌های کیک پزی که وجود دارند. صرفا اگر از قالبی که کمی بزرگ‌تر از حجم مواد شماست استفاده کنید، باعث راحتی پف کردن آن خواهید شد. ضمنا قالب میان تهی یک پیشنهاد برای زیباتر شدن این کیک است.
اگر نه دارچین دوست داشته باشیم و نه وانیل، چه کار باید بکنیم؟
می‌توانید از هِل پودری استفاده کنید که باز هم با هویج و گردو سازگار خواهد بود.