طرز تهیه شیرینی ارده و خرما

طرز تهیه شیرینی ارده و خرما

شهر تبریز را می‌توان بدون شک از شهرهایی دانست که شیرینی‌های فوق‌العاده‌ای دارد و هر کدام از آن‌ها مزه خاص و جذابی دارند. یکی از آن‌ها شیرینی ارده و خرما است. این شیرینی تبریزی، بسیار خوشمزه بوده و در مناسبت‌های خاص و مخصوصاً در فصل زمستان تهیه شده و آن را همراه با نوشیدنی‌های گرم مصرف می‌کنند. طرز تهیه شیرینی ارده و خرما بسیار راحت بوده و می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. در این مقاله طرز تهیه و 6 نکته مهم در تهیه شیرینی ارده و خرما را بیان کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. 

روش تهیه شیرینی ارده و خرما

در تهیه این شیرینی همان‌طور که از نام آن هم پیداست دو ماده اولیه اصلی نیاز داریم. آن هم ارده و خرماست. بقیه مواد مانند گردو را حتی می‌توان از دستور حذف کرد. در ادامه مواد موردنیاز برای تهیه این شیرینی برای ۴ نفر قرار داده می‌شود. اگر شما می‌خواهید این شیرینی را برای افراد بیشتری تهیه کنید کافی است میزان مواد را به همان نسبت بیشتر کنید. 
مواد موردنیاز برای تهیه شیرینی ارده و خرما برای ۴ نفر:
هل یا پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری 
روغن: ۴ تا ۵ قاشق 
آرد: ۱ پیمانه 
ارده: ۴ تا ۶ قاشق 
خرما: ۳۰۰ گرم یا بیشتر به‌دلخواه
پودر قند: ۴ تا ۶ قاشق
گردو: به‌ میزان لازم
کنجد: به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی ارده و خرما

مراحل تهیه شیرینی ارده و خرما

مدت‌زمان حدودی برای تهیه شیرینی ارده و خرما: ۲ ساعت 
برای تهیه شیرینی ارده و خرما باید ابتدا خرما را از هسته آن جدا کنید. حالا یک ماهیتابه را کمی چرب کرده و خرماها را به آن اضافه کنید. دقت کنید اضافه‌کردن روغن به ماهیتابه فقط باید در حد چرب شدن آن باشد. این مخلوط را روی گاز تفت دهید تا مقداری حرارت ببیند و خرماها نرم شوند. پس از اینکه سرد شد، خرماها را ورز دهید تا کاملاً نرم شوند. در این مرحله ارده و باقی‌مانده روغن را در یک ظرف با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با همزن خوب هم بزنید. حالا پودر هل و پودر قند را به این مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. آرد را دو بار الک کرده و کم‌کم آن را به مواد اضافه کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که خمیر خود را کاملاً بگیرد. طوری که به دست نچسبد. کمی از خمیر را برداشته و آن را کف دست خود پهن کنید. مقداری خرما و گردو وسط آن قرار داده و خمیر را ببندید. تمام خمیر را به همین شکل آماده کنید. حالا شیرینی‌ها را کف سینی فر بچینید. روی شیرینی‌ها کمی کنجد بپاشید. حالا آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید. در این مدت به شیرینی‌ها سر بزنید و هروقت رویه بالایی شیرینی طلایی‌رنگ شد شیرینی شما حاضر است. پس از خارج‌کردن شیرینی‌ها از فر باید اجازه دهید آن‌ها هم‌دمای محیط شوند. حال شیرینی شما آماده خوردن است. نوش جان!

اگر می‌خواهید برای عصرانه خود، کیک آماده کنید و زمان زیادی ندارید، مقاله طرز تهیه کیک عصرانه را از دست ندهید.

نکات مهم در تهیه شیرینی ارده و خرما 

  • خمیر را خوب ببندید چون ممکن است در اواسط پخت از هم باز شود. 
  • خرماها را خیلی کم در روغن تفت دهید. خرما اگر بیش از حد تفت‌داده شود مزه سوختگی می‌گیرد. در حد اینکه خرماها کمی گرم شوند که راحت بتوانید آن‌ها را ورز دهید کافی است. 
  • اگر خمیر شیرینی ارده و خرما خیلی سفت شد و متوجه شدید که بیش ‌از حد آرد استفاده کرده‌اید، با اضافه‌کردن کمی روغن و ارده، سفتی خمیر را بگیرید. 
  • آرد را حتماً کم‌کم به مواد اضافه کنید. بهتر است از ابتدا آرد را به‌اندازه اضافه کنید تا در نهایت مجبور نشوید با اضافه‌کردن روغن و ارده سفتی خمیر را بگیرید؛ زیرا در این حالت کیفیت شیرینی شما پایین می‌آید. 
  • فر را از قبل روشن کنید تا گرم شود. سپس شیرینی‌ها را داخل آن قرار دهید. 
  • می‌توانید به‌جای کنجد کمی سیاه‌دانه روی شیرینی‌ها بریزید. این موضوع بستگی به سلیقه شما دارد. 

طرز تهیه شیرینی ارده و خرما

مطالعه بیشتر: طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر

خواص شیرینی ارده و خرما 

شیرینی ارده و خرما نسبت به سایر شیرینی‌ها بسیار مفید است. خرما منبع عالی از ویتامین B6، ویتامین A، ویتامین K و کلسیم است که به مقدار زیاد در این شیرینی به‌کاررفته است. این ویتامین‌ها برای پوست و مو بسیار مفیدند. کلسیم موجود در خرما به رشد بافت‌های استخوانی کمک می‌کند. باتوجه‌ به اینکه در ارده هم کلسیم وجود دارد؛ بنابراین می‌توان گفت این شیرینی، یک شیرینی عالی برای کودکان و ورزشکاران بوده و غنی از کلسیم است. در خرما و ارده منیزیم هم به مقدار قابل‌توجهی وجود دارد که می‌تواند سیستم ایمنی افراد را تقویت کند. همچنین مصرف منیزیم به خواب راحت هم کمک می‌کند. در این شیرینی از گردو هم استفاده شده که مفید است. مصرف ارده باعث کاهش میزان کلسترول بد خون می‌شود. اگر یبوست دارید هم این شیرینی برای شما مفید است؛ زیرا ترکیب خرما با مواد گفته شده می‌تواند مسهل باشد و مشکل یبوست شما را برطرف کند.

در ادامه مطالعه مقاله چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم را از دست ندهید.

کلام آخر 

اگر دوست دارید یک عصرانه خوشمزه و مقوی و درعین‌حال سالم بخورید، شیرینی ارده و خرما گزینه بسیار خوبی است. این شیرینی در کنار چای و شیر گرم بسیار خوشمزه خواهد بود. از طرفی نسبت به سایر شیرینی‌ها سالم‌تر است؛ چون مواد اولیه آن ارزش غذایی بالایی دارند. در این مقاله سعی کردیم راحت‌ترین دستور تهیه شیرینی ارده و خرما را برای شما قرار دهیم. امیدواریم آن را تهیه کرده و در کنار عزیزان خود میل کنید.

سوالات متداول

این شیرینی طبع بسیار گرمی دارد که تا حد زیادی ناشی از خرمای آن است. به همین دلیل اگر طبع بدن شما سرد است می‌توانید با مصرف این شیرینی تا حد زیادی طبع بدن خود را متعادل کنید و برعکس اگر طبع بدن شما گرم است بهتر است در مصرف این شیرینی اعتدال را رعایت کنید.

گردو بیشترین همخوانی را با این شیرینی دارد و مزه‌ای عالی به آن می‌دهد؛ اما اگر دوست دارید به‌جای گردو از مغز دیگری استفاده کنید، پسته پیشنهاد می‌شود. فندق هم می‌تواند گزینه خوبی باشد.

بله، می‌توانید این کار را بکنید؛ اما پیشنهاد می‌شود از پودر قند استفاده کنید تا شیرینی بافت بسیار بهتری پیدا کند. اگر پودر قند در اختیار ندارید می‌توانید کمی شکر را آسیاب کنید.

بله، با حذف پودر قند شما شیرینی ارده و خرمای رژیمی را تهیه کرده‌اید؛ زیرا با این کار تمام قند موجود در این شیرینی فقط قند طبیعی خرما است. این دستور برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند هم مناسب است. در واقع شیرینی ارده و خرما برای افراد دیابتی هم قابل‌مصرف است به‌شرط آنکه از پودر قند در تهیه آن استفاده نشود.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)