آموزش پخت کیک در هواپز

آموزش پخت کیک در هواپز

در روزگار قدیم، تنها دو یا سه جور اجاق و منقل و تنور وجود داشت که آشپزها از آن‌ها برای پخت انواع و اقسام غذاها و خوراکی‌های مختلف بهره می‌گرفتند. اما امروزه روز، آن‌قدر وسایل مختلفی برای پخت به بازار آمده است که گاهی شمارش تعداد آن‌ها سخت می‌شود.
یکی از این وسایل جدید، هواپز است. وسیله‌ای که بعید است اسمش به گوشتان نخورده باشد. با این وسیله می‌توانید بدون استفاده از روغن زیاد، هر چیزی که دوست دارید را سرخ کنید. اما منطقی نیست که تنها برای یک سرخ کردن ساده، وسیله مجزایی خریده باشید. از سوی دیگر، خود سازندگان هم مدعی هستند که می‌شود با این وسیله کارهای مختلفی در آشپزخانه کرد.
یکی از کارهای خلاقانه‌ای که می‌شود با هواپز کرد، پخت کیک است. ما در مطلب حاضر قصد داریم تا به ساده‌ترین شکل ممکن، آموزش پخت کیک در هواپز را برایتان توضیح دهیم. این آموزش نه‌تنها باعث می‌شود که وسیله شما بیکار نماند، بلکه امکان خلاقیت و پخت کیکی جدید را هم به شما می‌دهد و درضمن، ممکن است زمانی در وضعیت اضطراری (مثل خرابی فر) هم به کمک شما بیاید. درواقع این آموزش، طرز تهیه کیک بدون فر هم محسوب می‌شود. پس اگر به این کار علاقه دارید، حتما تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید.

روش تهیه کیک در هواپز

ترجیح ما برای آموزش پخت کیک در هواپز، یک کیک ساده و همه‌پسند بوده است. بنابراین می‌خواهیم آموزش پخت کیک وانیلی در هواپز را به شما بدهیم. البته دقت داشته باشید که همه‌جور کیک دیگر را هم می‌توانید با اضافه کردن یا کاستن مواد طعم‌دار در هواپز بپزید. مانند کیک میوه‌ای، کیک کاکائویی و... که در ادامه به آن‌ها نیز اشاره‌ای خواهیم کرد. ضمنا آموزش پخت کیک وانیلی به شکل کلاسیک را قبلا در مطلب طرز تهیه کیک وانیلی به شما داده بودیم.
مواد اولیه لازم برای پخت کیک در هواپز عبارت است از:
آرد سفید شیرینی پزی: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
شیر: 1 لیوان دسته‌دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 4 عدد
شکر: 1 لیوان دسته‌دار فرانسوی
بکینگ پودر: 2 قاشق چای‌خوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
روغن مایع: 1/2 لیوان دسته‌دار فرانسوی
کشمش و گردو: به میزان لازم
این حجم از مواد اولیه معمولا برای مصرف 4 تا 6 نفر کافی خواهد بود. البته قطعا شما ذائقه خودتان و خانواده را بهتر می‌شناسید! درضمن زمان آماده‌سازی این کیک درحدود نیم ساعت و زمان پخت آن درحدود 40 دقیقه است و کل فرآیند پخت کیک در هواپز، نهایتا یک ساعت و نیم از شما زمان خواهد گرفت.
و نکته پایانی اینکه استفاده از کشمش و گردو کاملا اختیاری است. البته پیشنهاد ما این است که از این دو ماده استفاده کنید، زیرا طعم نوستالژی کیک‌های قدیمی را به شما خواهد داد. ما قبلا هم طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی را برایتان آموزش داده بودیم.

آموزش پخت کیک در هواپز

مراحل تهیه کیک در هواپز

قبل از انجام هرکاری، باید مانند پخت اکثر کیک‌ها، دو کار را انجام دهید. یک اینکه تمام مواد اولیه را از یخچال یا کابینت درآورده و روی میز کار بچینید. این کار باعث هم‌دما شدن مواد اولیه با محیط و با همدیگر خواهد شد. و نهایتا این کار باعث افزایش کیفیت پخت کیک شما خواهد شد. دومین کاری هم که بهتر است حتما انجام دهید، روشن کردن فر است. زیرا اگر فر از قبل گرم شده باشد، کیک بعد از پخت به بافت بهتری خواهد رسید. البته این نکات را پیشاپیش در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ برایتان توضیح داده بودیم. در پخت کیک در هواپز هم قضیه فرق نمی‌کند؛ پس هواپز را از قبل با دمای 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. مراحل آموزش پخت کیک در هواپز عبارت است از:
مرحله اول: در اولین مرحله، کاسه‌ای بزرگ برداشته و تخم مرغ‌ها را در آن بشکنید. سپس وانیل و شکر را هم اضافه کنید و با دور تند یک همزن برقی، آن‌قدر تخم مرغ‌ها را مخلوط کنید که کرم رنگ شده و بافت کشداری پیدا کنند. البته اگر همزن برقی ندارید، می‌توانید این کار را با همزن دستی (ویسک) یا چنگال نیز انجام دهید. اما قطعا به وقت و انرژی خیلی زیادی احتیاج خواهید داشت. ضمنا در آموزش زیر نیازی به جداسازی زرده و سفیده تخم مرغ از همدیگر نداریم.
مرحله دوم: بعد از اینکه بافت مناسبی از تخم مرغ‌ها گرفتید، نوبت استفاده از شیر و روغن می‌رسد. شیر را به مواد اضافه کنید و با دور کند همزن مواد را مخلوط کنید. سپس روغن را به صورت مرحله به مرحله به مواد اضافه کنید و صرفا درحدی که مواد با همدیگر مخلوط شوند، آن‌ها را با همدیگر مخلوط کنید.
مرحله سوم: حالا در یک کاسه گود و بزرگ دیگر، آرد و بکینگ پودر را بریزید. ابتدا این دو را با قاشقی کوچک در همان کاسه هم بزنید. این کار باعث هوا گرفتن آرد و پخت خوب کیک خواهد شد. بعد از اینکه به خوبی هم زدید، حالا یک الک بردارید و بین 2 تا 3 بار، مخلوط را به خوبی و آرامش الک کنید. الک کردن هم باعث پف کردن نهایی کیک شما خواهد شد. پس اگر به کیک اسفنجی علاقه دارید، حتما این مرحله را رعایت کنید. راستی طرز تهیه کیک شیر اسفنجی یکی از رسپی‌های فوق‌العاده در این زمینه است.
مرحله چهارم: حالا نوبت اضافه کردن مخلوط خشک به مخلوط تر رسیده است. پس آرد را به صورت مرحله به مرحله و آرام آرام به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. راستی اگر علاقه دارید که کیک وانیلی شما کشمش و گردو داشته باشد، باید این دو را هم به مخلوط خشک خود اضافه کنید و هم بزنید. سپس در این مرحله به مخلوط تر اضافه شوند. در غیر این صورت، هنگام پخت، کشمش و گردو به کف کیک سقوط کرده و می‌سوزند. درواقع پوشانده شدن کشمش و گردو با آرد خشک است که مانع فرو رفتن آن‌ها می‌شود. حالا بیایید به بحث قبلی بازگردیم.
هنگام اضافه کردن آرد به تخم مرغ، هربار مقداری آرد بریزید، سپس لیسک را بردارید و کاسه را کج کنید. آنگاه مخلوط را به صورت دَورانی (در یک جهت دایره) هم بزنید. این کار را باید با حوصله و سرعت پایین انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. پس بهتر است که از همزن برقی استفاده نکنید که کارتان خراب نشود. هرزمان که آرد تمام شد و به بافتی لطیف رسیدید، یعنی خمیر کیک ما آماده شده است.

آموزش پخت کیک در هواپز

مرحله نهایی پخت کیک در هواپز

باز هم تاکید می‌کنیم هواپز باید حتما از قبل روشن شده باشد تا این‌جای کار به خوبی گرم باشد. این یکی از دلایل مهمی است که برخی در هواپز کیک می‌پزند و نتیجه خوبی برایشان حاصل نمی‌شود. پس به این نکات در آموزش پخت کیک در هواپز دقت کنید.
حالا قالب دلخواهتان را برداشته و کف و دیواره‌های آن را چرب کنید. سپس مقداری هم آردپاشی کنید. البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید. مایه خمیری را داخل قالب ریخته و یکی دوبار به آرامی روی میز کار خود بکوبید تا هوا و حفره اضافی داخلش گرفته شود. حالا یک پایه کوچک داخل هواپز بگذارید که باعث جریان بهتر گرما شود. سپس قالب را روی آن قرار دهید. اگر که هواپز به خوبی گرم شده باشد، باید در اینجا حرارت را تا 150 درجه سانتی گراد کاهش دهید.
هواپز را ببندید تا کیک به آرامی بپزد. در 20 تا 30 دقیقه ابتدایی به هیچ عنوان در هواپز را باز نکنید. این کار باعث خرابی بافت کیک و فرآیند پخت خواهد شد. بعد از طی این مدت، دوباره حرارت هواپز را تا 200 درجه سانتی گراد بالا ببرید. این کار باعث تردی و برشتگی بهتر سطح کیک خواهد شد. بین 5 تا 10 دقیقه با این دما کیک را بپزید و سپس تست پختگی را انجام دهید. یعنی یک خلال دندان در بافت کیک فرو کنید. اگر که هنگام بیرون آوردن چیزی به بافت آن نچسبید، یعنی کیک پخته است.
بعد از اطمینان از پخته بودن کیک، آن را بیرون آورده و ابتدا کمی استراحت بدهید تا سرد شود. این کار از زیبایی کیک شما محافظت می‌کند. یعنی اگر زود کیک را بیرون بیاورید و برش بزنید، امکان دارد که ترک بخورد یا انسجام خود را از دست بدهد. بعد از حدود 5 دقیقه، کیک را از قالب بیرون بیاورید و برش بزنید. سس شکلات، خامه و شکلات رنده شده، گزینه‌های مناسبی برای تزئین این کیک محسوب می‌شوند. البته به سلیقه خودتان می‌توانید از مواد دلخواه دیگر نیز استفاده کنید. نوش جان!

نکات مهم در تهیه کیک هواپز

ما در بخش‌های بالا به صورت کامل، آموزش پخت کیک در هواپز را به شما دادیم. اما نکات زیر نیز می‌توانند خیلی کار شما را راه بیندازند و کمک حالتان شوند. پس به دقت بخوانید.

  • تکنیک افزایش دما در 5 تا 10 دقیقه آخر را حتما انجام دهید. زیرا جدای از برشتگی خوب، امکان دارد برخی هواپزها دمای کمی متغیر نسبت به دمای اعلامی را بتوانند در عمل ایجاد کنند. پس احتمال خوب نپختن هم بدون این تکنیک وجود دارد.
  • درصورتی که علاقه دارید، طرز تهیه کاپ کیک در هواپز را یاد بگیرید هم کافی است از همین رسپی بالا استفاده کنید. خمیر را بعد از آماده شدن در قالب مافین یا کاپ کیک بریزید و درون هواپز قرار دهید تا بپزد. تنها تفاوت پخت کاپ کیک با کیک معمولی در این است که کاپ کیک معمولا در حدود 15 دقیقه خواهد پخت. ضمنا اگر به کاپ کیک علاقه دارید، طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی را مطالعه کنید.
  • قالبی که در هواپز می‌گذارید خیلی فرقی ندارد. شما می‌توانید از انواع قوالب سیلیکونی، فلزی و یا حتی کاغذی استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید که کیک به خوبی پف کند، مهم‌ترین نکته رعایت نسبت حجمی مواد به قالب است. از قالبی استفاده کنید که مواد اولیه، 1/2 الی 2/3 حجم آن را اشغال کنند.
  • اگر می‌خواهید آموزش پخت کیک کاکائویی در هواپز را یاد بگیرید، کافی است که وانیل را حذف کرده و مقداری پودر کاکائو را جایگزین همان مقدار از آرد کنید. به همین سادگی!
  • بهترین تزئینی که برای این مدل کیک می‌توانید داشته باشید، کمی وقت و حوصله می‌خواهد، اما به انجامش می‌ارزد! کافی است که کمی شکلات تخته‌ای را به همراه خامه صبحانه درون یک کاسه شیشه‌ای نشکن بریزید. سپس آن‌ها را به روش بن ماری ذوب کنید. یعنی کاسه را روی حرارت غیر مستقیم یک کتری درحال جوش بگذارید تا آرام آرام مایع شوند. حالا آن‌ها را هم بزنید و داغ داغ روی کیک سرو شده بریزید.

کلام آخر

امیدواریم که آموزش پخت کیک در هواپز را به خوبی یاد گرفته باشید و از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. این دستور پخت علاوه بر خلاقیتی که دارد، کار شما در پخت کیک را هم خیلی ساده می‌کند. زیرا هواپز نیاز به فوت و فن‌های کمتری نسبت به فر قدیمی و کلاسیک دارد. بنابراین اگر این روش را یاد بگیرید، احتمالا تعداد دفعاتی که در طول هفته کیک می‌پزید، خیلی بالا خواهد رفت. از کیکی که آموزش دادیم، هم به عنوان عصرانه کنار چای و هم به عنوان یک صبحانه مقوی برای خانواده خود بهره ببرید. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

آیا می‌توان این کیک را با خامه تزئین کرد؟
بله. کافی است که مقداری خامه صبحانه را با پودر قند مخلوط کرده و آن‌قدر هم بزنید که بافت پفکی پیدا کند. سپس با یک لیسک، این خامه را به سطح و دیواره کیک بمالید!
آیا می‌توان به جای شیر از ماست استفاده کرد؟
بله. صرفا مقدار ماست شما باید کمی بیشتر باشد. ضمنا در انتخاب ماست دقت داشته باشید از ماستی که ترش بوده یا آب داشته باشد اصلا استفاده نکنید. ماست چکیده و شیرین و یا ماست یونانی، گزینه‌هایی مناسب برای این کار به شمار می‌روند.
آیا می‌توان به جای روغن از کره استفاده کرد؟
بله، اما کره باوجود خوشمزه‌تر کردن کیک شما، کمی بافت آن را تحت شعاع قرار می‌دهد. درواقع روغن مایع، بهترین گزینه برای داشتن بافتی پفکی و پوک و ترد است. پس ببینید که ترجیح شما کدام یکی است؟ مزه بهتر یا بافت بهتر؟!