طرز تهیه کیک قهوه

طرز تهیه کیک قهوه

یکی از ترکیبات مورد علاقه قهوه‌دوستان این است که یک فنجان قهوه سفارش دهند و در کنار آن، یک اسلایس (یا همان برش) کیک هم برایشان سرو شود. نوشیدن قهوه به همراه خوردن کیک، حقیقتا در هر فضایی می‌چسبد.
فرقی نمی‌کند که چه کیکی باشد. کیک شکلاتی، کیک پرتقالی، کیک وانیلی یا حتی کیک ساده! و فرقی هم نمی‌کند که چه قهوه‌ای باشد. قهوه اسپرسو، قهوه دمی، قهوه ترک و یا حتی قهوه موکاپات خانگی!
اما برخی اوقات آدم‌هایی پیدا می‌شوند که ازبس عاشق قهوه هستند، حتی کنار قهوه خود هم دوست دارند کیک قهوه نوش جان کنند. این کیک البته یک کاربرد دیگر هم دارد. آن هم برای وقتی است که حوصله درست کردن قهوه ندارید، یا دستگاه قهوه دم دست‌تان نیست و یا حتی قهوه کافی شاپ تمام شده است. آن وقت می‌توانید لذت چشیدن طعم قهوه را به جای نوشیدن آن با کیک قهوه جایگزین کنید.
اما از آن‌جایی که همیشه فرصت رفتن به کافی شاپ نیست و برخی اوقات هم رفتن به کافی شاپ از نظر مالی به صرفه نخواهد بود، اگر عاشق دنیای قهوه هستید، بد نیست که طرز تهیه کیک قهوه را یاد بگیرید. به خصوص اگر دستی هم بر آتش شیرینی پزی و کیک پزی داشته باشید که دیگر چه بهتر!
ما قرار است در مطلب حاضر به طرز تهیه کیک قهوه بپردازیم. ضمنا باید در نظر داشته باشید که قهوه مانند کاکائو و شکلات، یک ماده و طعم سازگار است که با خیلی از مواد یا طعم‌های دیگر قابل ترکیب است. بنابراین همان‌طور که کیک‌های شکلاتی در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند، انواع کیک قهوه نیز موجود هستند.
بنابراین در این مطلب طرز تهیه کیک قهوه به چهار روش مختلف را برای شما دوره خواهیم کرد. این روش‌ها عبارت است از: کیک قهوه شکلاتی، کیک قهوه و گردو کافی شاپی، کاپ کیک قهوه و نهایتا کیک قهوه خیس. در ادامه به دستور تهیه این چهار مدل کیک و فوت و فن‌های تهیه آنان خواهیم پرداخت. بنابراین حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه کیک قهوه با گاناش شکلاتی

مواد لازم برای تهیه کیک قهوه شکلاتی:
آرد سفید: 2 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
شیر: 1/2 پیمانه
تخم مرغ متوسط: 3 عدد
روغن مایع: 1/2 پیمانه
بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
عصاره وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
قهوه فوری: 3 قاشق چای خوری
شکلات تخته‌ای: به مقدار لازم
خامه صبحانه: 5 قاشق غذاخوری
شیر (جهت گاناش): 5 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک قهوه

مراحل تهیه کیک قهوه شکلاتی

دقت داشته باشید که برای تهیه کیک قهوه با طعم شکلات ترکیبی، می‌توانید به جای درست کردن گاناش، پودر کاکائو و شکلات تخته‌ای را داخل خمیر آن بریزید. اما این روش پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است اگر به طعم شکلات خیلی علاقه دارید، مطلب طرز تهیه کیک شکلاتی بدون فر را مطالعه کنید. سپس طرز تهیه کیک قهوه شکلاتی را از روش فعلی دنبال نمایید.
مرحله اول: پودر قهوه فوری را با آب جوش مخلوط کرده و کناری بگذارید تا خنک شود. فر را هم با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا خوب گرم شود.
مرحله دوم: یک کاسه بردارید و تخم مرغ را با شکر و عصاره وانیل به خوبی مخلوط کنید. بهتر است که بافتی فوم دار و کشدار پدید بیاید. بنابراین در صورت امکان از همزن برقی استفاده نمایید. گرچه که می‌توانید این کار را با همزن دستی (ویسک) یا چنگال هم انجام دهید.
مرحله سوم: آرد و بکینگ پودر را در یک کاسه گود با هم مخلوط کرده و با قاشق هم بزنید تا هواگیری شود. بعد از این کار، مخلوط را دو یا سه بار الک کنید.
مرحله چهارم: شیر و روغن مایع را با مواد تخم مرغی مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. حالا نوبت اضافه کردن قهوه به مواد است.
مرحله پنجم: بعد از مخلوط شدن مایه، دور همزن را روی کند بگذارید و آرد را به صورت مرحله به مرحله اضافه نمایید و هم بزنید. دقت کنید که اضافه کردن آرد را باید تا جایی ادامه دهید که خمیر به بافت مناسب برسد. بنابراین اگر با آرد کمتر از میزان یادشده به بافت خوب رسیدید، اضافه کردن آرد را متوقف کنید. یا بالعکس اگر نیاز به آرد بیشتری بود هم اضافه کنید.
مرحله ششم: یک قالب مناسب بردارید و کف آن را چرب کرده و آردپاشی نمایید. حالا بایستی خمیر را داخل قالب بریزید. قالب را درون فر که گرم شده است قرار دهید و 45 دقیقه فرصت دهید تا به آرامی بپزد. تست پختگی کیک به این گونه است که یک خلال دندان در کیک فرو ببرید و اگر هنگام بیرون آمدن چیزی به خلال نچسبیده بود، یعنی کیک پخته است. کیک را بعد از پخته شدن از قالب بیرون آورده و بعد از 5 دقیقه استراحت از قالب دربیاورید.

طرز تهیه درست کردن گاناش

مرحله هفتم: کاکائو را به همراه شیر در شیرجوش ریخته و کمی با ویسک هم بزنید تا یکدست شود. حالا شکلات تخته‌ای را اضافه کرده و منتظر بمانید تا ذوب شود. سپس مخلوط را هم زده و خامه را هم اضافه کنید.
مرحله هشتم: حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید کمی خنک شود. اما قبل از اینکه کاملا سرد شود، آن را با قاشق روی کیک ریخته و با لیسک صاف نمایید. پودر قهوه، پودر نارگیل و پودر پسته برای تزئین روی این کیک مناسب خواهند بود.

طرز تهیه کیک قهوه و گردو کافی شاپی

یکی دیگر از موادی که به خوبی با کیک قهوه ترکیب می‌شود، گردو است. البته اگر به انواع دیگر شیرینی با گردو علاقه دارید، می‌توانید مطلب پیشین ما تحت عنوان فواید کلوچه گردویی را هم مطالعه کنید.
طرز تهیه کیک قهوه و گردو کافی شاپی به مواد لازم زیر نیاز دارد:
آرد سفید قنادی: 3 پیمانه
تخم مرغ متوسط: 6 عدد
شکر: 1.5پیمانه
ماست:  2/3پیمانه
پودر قهوه فوری: 1 قاشق غذاخوری
پودر نسکافه: 1 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: 3 قاشق چای خوری
عصاره وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
روغن مایع: 1/2 پیمانه
مغز گردو خرد شده: 1/2 پیمانه

مراحل تهیه کیک قهوه و گردو کافی شاپی

این دستور تهیه یک کیک جالب است که در آن به جای شیر از ماست استفاده می‌شود. البته استفاده از ماست در پخت کیک، کاری مرسوم است. ما قبلا در رسپی‌های دیگری همچون طرز تهیه کیک پرتقالی، کیک‌هایی با ماست را هم برایتان توضیح داده‌ایم. حالا بیایید سراغ طرز تهیه کیک قهوه و گردو کافی شاپی برویم. این دستور پخت، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تهیه کیک قهوه محسوب می‌شود.
مرحله اول: فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود. حالا آرد و پودر قهوه و بکینگ پودر را هم زده و دو یا سه بار الک کنید.
مرحله دوم: حالا تخم مرغ و شکر و وانیل را با همزن برقی بزنید تا یک مخلوط فوم دار (کفی) و کشدار حاصل شود. روغن مایع و ماست را هم به ترتیب اضافه کرده و هرکدام را با دور متوسط همزن چند دقیقه هم بزنید.
مرحله سوم: وقتی مخلوط بالا یکدست شد، وقت اضافه کردن آرد است. در این دستور به این دلیل از ماست استفاده می‌کنیم که غلظت خمیر بیشتر باشد و گردوها ته‌نشین نشوند. بنابراین آرد و گردوهای خردشده را مرحله به مرحله اضافه کنید. در حین هم زدن، کاسه را بالا گرفته و با یک لیسک به صورت دورانی هم بزنید.
مرحله چهارم: یک قالب گرد برداشته و کف آن را بعد از چرب کردن، آردپاشی نمایید. حالا مخلوط خمیری را داخلش ریخته و رویش را با لیسک کمی صاف کنید. خمیر را در طبقه متوسط فر قرار دهید و 40 الی 50 دقیقه منتظر بمانید تا بپزد. تست کردن میزان پختگی کیک را هم که در قسمت قبلی برایتان توضیح داده بودیم.

طرز تهیه کیک قهوه

طرز تهیه کاپ کیک قهوه

بعید است که با کیک فنجانی یا همان کاپ کیک آشنایی نداشته باشید. به هرحال چندسالی است که این نوع کیک‌ها خیلی در بازار شیرینی پزی محبوب شده‌اند. یکی از دلایل این محبوبیت، لطافت بالای کاپ کیک است. ضمن اینکه هر کاپ کیک برای یک نفر مناسب است و دیگر نیاز به برش زدن و تزئین نخواهد بود. البته ما رسپی‌های دیگری از کاپ کیک هم داریم که برای مثال در مطلب طرز تهیه کیک شکلاتی به شما آموزش داده بودیم. برای طرز تهیه کاپ کیک قهوه به مواد اولیه‌ای که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم نیاز خواهیم داشت.
این رسپی خیلی ساده است. کافی است که یکی از دو دستور بالا را طی کنید، اما به جای ریختن خمیر در قالب، آن را در قالب‌های کوچک در اندازه مافین بریزید. دقت کنید که باید نیمی از قالب مافین را پر کنید تا کاپ کیک شما حجم مناسبی بگیرد. ضمنا پخت کاپ کیک به زمان کمتری، در حدود 25 الی 35 دقیقه نیاز خواهد داشت. این کاپ کیک را می‌توانید با شکلات چیپسی یا گردوی خردشده تزئین نمایید.
ضمنا اگر فر ندارید، پخت کاپ کیک بدون فر یکی از ساده‌ترین کارها محسوب می‌شود. برای این کار نیاز دارید که تعدادی لیوان دسته دار (فرانسوی) برداشته و از درون چرب کنید. سپس خمیر را در لیوان‌ها ریخته و لیوان‌ها را در قابلمه‌ای که کمی با آب جوش پر شده روی گاز بگذارید. در قابلمه را هم با دم کنی ببندید و منتظر بمانید تا کاپ کیک‌های شما بپزند. البته پخت انواع کیک در قابلمه کار مرسومی است. ما پیشتر در یک مطلب مجزا به معرفی یک رسپی دیگر تحت عنوان طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه پرداخته بودیم.

طرز تهیه کیک قهوه خیس

یکی از جذاب‌ترین کیک قهوه‌هایی که در کافی شاپ سرو می‌شود، کیک قهوه خیس است. طرز تهیه کیک قهوه خیس کمی از سه روش قبلی سخت‌تر است. بنابراین برای راحتی کار شما این رسپی را با پودر کیک قهوه آماده توضیح خواهیم داد. مواد اولیه عبارت است از:
پودر کیک قهوه آماده: 1 بسته
تخم مرغ: 3 عدد
کره یا روغن مایع: 1/2 لیوان (دسته دار فرانسوی)
شیر (برای کیک): 2/3 لیوان
پودر آماده سس قهوه: 1 بسته
شیر (برای سس): 1 لیوان
نسکافه: 1 قاشق غذاخوری
شکر: 2 قاشق غذاخوری
آب جوش: 2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کیک قهوه خیس

مرحله اول: پودر کیک آماده را به همراه شیر و روغن مخلوط کنید. این کار را با همزن برقی یا ویسک می‌توانید انجام دهید.
مرحله دوم: فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کرده و خمیر حاصله از مرحله قبل را در یک قالب چرب که آردپاشی شده بریزید.
مرحله سوم: قالب کیک را در فر قرار دهید. 40 الی 50 دقیقه فرصت دهید تا کیک به آرامی بپزید.
مرحله چهارم: پودر آماده سس قهوه را به همراه شیر مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید. کمی با چنگال هم بزنید تا جوش بخورد و به غلظت مناسب برسد.
مرحله پنجم: برای تهیه سس دالگونا، نسکافه و آب جوش و شکر را مخلوط کنید. سپس آن‌قدر این مخلوط را با همزن برقی یا دستی بزنید تا حالت خامه‌ای فوم دار پیدا کند.
مرحله ششم: آخرین مرحله از طرز تهیه کیک قهوه این است که وقتی کیک خنک شد، روی آن را با چنگال سوراخ سوراخ کنید. حالا سس قهوه را روی آن بریزید تا به خوردش برود و سپس سس دالگونا را روی آن بکشید.

نکات مهم برای تهیه کیک قهوه

حتما تمام مراحلی که ذکر کردیم را به ترتیب انجام دهید.
اگر شیر دوست ندارید، می‌توانید آن را حذف کرده و از آب استفاده نمایید. ضمنا اگر شیر حیوانی را نمی‌پسندید و گیاهخوارید، از شیر یا ماست گیاهی استفاده کنید.
رسپی‌هایی که مطالعه کردید، مقادیر بسیار حساسی دارند. بنابراین حتما در پیمانه کردن یا وزن کردن مواد آن دقیق عمل کنید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. طرز تهیه کیک قهوه کاری ساده و لذت‌بخش است. به خصوص اگر قهوه‌خور هستید این کیک خیلی به شما خواهد چسبید. ضمن اینکه کودکان نیز از نوش جان کردن این کیک لذت می‌برند. بنابراین یکی از انواع روش بالا را انتخاب کنید و کیک قهوه خانگی خود را بپزید.

سوالات متداول

در تهیه کیک قهوه باید از چه آردی استفاده کنیم؟
آرد شیرینی پزی که به نام‌‌های آرد قنادی یا آرد سه صفر هم شناخته می‌شود برای طرز تهیه کیک قهوه مناسب است. البته اگر به این آرد دسترسی نداشتید می‌توانید از آرد نانوایی نیز استفاده نمایید.
چرا کیک ما خمیر می‌شود؟
دقت کنید که اگر دمای فر زیادی داغ باشد، ممکن است روی کیک را زیادی برشته کند، اما درون آن را خمیر باقی بگذارد.
چه کار کنیم که کیک قهوه خوب پف کند؟
یکی از ساده‌ترین کارها برای پف کردن خوب کیک این است که از قالبی دو برابر حجم خمیر خود استفاده کنید. اگر قالب برای کیک بزرگ یا کوچک باشد، کیک پف نخواهد کرد.