طرز تهیه شیرینی خانگی با توستر

طرز تهیه شیرینی خانگی با توستر

امروزه خیلی از کدبانوها به دنبال یادگیری و امتحان دستور پخت‌های خانگی هستند. از طرز تهیه غذاها و نوشیدنی‌های بیرونی بگیرید تا کلوچه و نان و شیرینی بیرونی، چیزهایی هستند که افراد به خصوص کدبانوها دوست دارند یاد بگیرند تا در خانه بپزند. این مساله چند دلیل مهم دارد. اول اینکه در طرز پخت‌های خانگی، از مواد صنعتی و مصنوعی کمتری استفاده می‌شود و خوراکی درنهایت سالم‌تر است. دوم اینکه نظارت خودتان بر غذای خانگی، باعث تمیزتر بودن و قابل اعتمادتر بودن آن است. و نهایتا هم غذای خانگی با هزینه‌ای کمتر، مقدار بیشتری خوراکی به شما تحویل خواهد داد.
به همین دلیل امروز و در مطلب حاضر، می‌خواهیم طرز تهیه شیرینی فوری و به نوعی یک طرز تهیه شیرینی ساده در خانه را به شما آموزش بدهیم. یاد گرفتن چنین دستور پخت‌هایی باعث می‌شود تا نه‌تنها از پخت و نوش جان کردنش با اعضای خانواده لذت ببرید، بلکه اگر نیاز مالی دارید، بتوانید نیم‌نگاهی هم به پخت شیرینی در خانه و فروش آن داشته باشید.
پس حتی اگر وسایل شیرینی‌پزی حرفه‌ای ندارید هم تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید که طرز تهیه شیرینی خانگی در توستر را به سادگی یاد بگیرید. ضمنا ما برای این مطلب، شیرینی کشمشی که یک شیرینی ساده، خوشمزه، محبوب و خوش‌خوراک است را انتخاب کرده‌ایم.

شیرینی کشمشی چیست؟

اگر در دبیرستان، درس فیزیک را پاس کرده باشید و یا اندکی با فضای اتُم آشنا باشید، با شنیدن نام شیرینی کشمشی، یاد مولکول‌ها و اتم‌ها می‌افتید! اما جدای از شوخی، شیرینی کشمشی یک خوراکی بین‌المللی است که همراه با چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها خورده می‌شود و جدای از چاشت یا عصرانه، حتی می‌تواند یک صبحانه مغذی فوری در سر کار باشد.
شیرینی کشمشی در ایران نیز بسیار محبوب است و قنادی‌ای نیست که روزی این شیرینی را نپزد و ایرانی‌ای نیست که سالی حداقل یک بار این شیرینی را نوش جان نکند. شیرینی کشمشی در انواع تر یا خشک پخته می‌شود. البته ما قبلا طرز تهیه شیرینی کشمشی را در یک مطلب جداگانه برایتان آموزش داده‌ایم. مطالعه آن مطلب خالی از لطف نیست. اما در این‌جا طرز تهیه شیرینی خانگی در توستر را آموزش خواهیم داد.
مواد لازم برای تهیه شیرینی کشمشی در توستر:
آرد سفید: 160 گرم (یک لیوان پر فرانسوی)
پودر قند یا شکر: 200 گرم
تخم مرغ: 2 عدد
روغن مایع: 100 گرم
کشمش پلویی: به میزان لازم
بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
وانیل: نصف قاشق چای خوری
ضمنا این مقدار شیرینی می‌تواند حداقل برای 8 تا 10 نفر مناسب باشد. گرچه که باز به میزان خوش‌خوراکی شما بستگی خواهد داشت. همچنین زمان پخت این شیرینی خانگی، برای آماده‌سازی چیزی حدود یک ساعت و برای پخت نیم ساعت است.

شیرینی کشمشی

مراحل پخت شیرینی خانگی در توستر

مرحله اول: شکر یا پودر قند را به همراه دو عدد تخم مرغ، در ظرفی بریزید و با همزن برقی یا دستی آن‌ها را حسابی هم بزنید. آن‌قدری هم بزنید تا مواد کاملا سفید رنگ و دارای بافتی کش‌دار شوند. تست کردن مواد به این شکل است که کافی است بعد از هم زدن، مقداری از مواد را بین دو انگشت سبابه و شست خود بگیرید و فشار دهید. اگر شکری را احساس نکردید، یعنی مواد به خوبی آماده شده است. یکی از دلایل ترجیح داده شدن پودر قند به شکر هم همین خوب حل شدن آن است.
مرحله دوم: حالا نوبت اضافه کردن روغن مایع است. روغن را داخل ظرف ریخته و در حد مخلوط شدن جزئی هم بزنید. کلا بهتر است که روغن را خیلی با مواد هم نزنید و در حد یکدست شدن کافی است. ضمنا اگر تمایل داشته باشید رنگ و بوی شیرینی کشمشی بهتر بشود، می‌توانید در این مرحله از مقداری کم زعفران دم کرده استفاده کنید.
مرحله سوم: حالا آرد و کشمش را اضافه کنید. ویسک یا چنگال یا همزن را کنار بگذارید. لیسک را بردارید و مواد را به خوبی مخلوط کنید. دقت داشته باشید که کشمش نباید خیس باشد. کلا اگر کشمش‌تان تمیز است، نیاز به شستن ندارد و صرفا آن را دُم‌گیری کنید. اما اگر نه، کشمش را بشویید و بگذارید خوب خشک شود. حالا بکینگ پودر را هم اضافه کرده و مخلوط کنید. اگر دوست دارید که شیرینی کشمشی بعد از پخت، ترک بخورد و زیباتر به نظر بیاید، اینجا مقداری پودر قند هم اضافه کنید. (در حد یک قاشق غذاخوری).
مرحله چهارم: کف سینی توستر خود را با روغن جامد چرب کنید. خمیر به دست آمده را درون یک قیف بریزید و ماسوره بزنید. ماسوره شما نباید خیلی ریز باشد؛ زیرا کشمش‌ها از درونش به خوبی بیرون نخواهند آمد. اگر هم قیف و ماسوره ندارید، کافی است کف دستتان را چرب کرده و تکه‌هایی از مواد به اندازه یک گردو را قالب بزنید و کف سینی با فاصله از هم پهن کنید. مواد را با فاصله یکی دو انگشت از هم قرار دهید تا بعد پخت به هم نچسبند. حالا اگر دلتان می‌خواهد می‌توانید با پودر پسته یا نارگیل، آن‌ها را تزیین هم بکنید.
مرحله پنجم و آخر: توستر را حتما از قبل روشن کنید. دما بایستی بالا و در حدود 230 درجه سانتی گراد باشد. اگر توستر را از قبل روشن نکنید، بعد از پخت، شیرینی کشمشی خشکی خواهید داشت. البته تکنیک‌های دیگر این موضوع را هم در مطلب چرا شیرینی کشمشی خشک می‌شود؟ برایتان توضیح داده‌ایم. باری. بعد از اینکه سینی را در توستر قرار دادید، بعد 10 الی 12 دقیقه، به آن‌ها سر بزنید. اگر به خوبی پخته بودند و لبه‌هایشان طلایی شده بود، یعنی آماده هستند.
تبریک می‌گوییم. به همین راحتی توانستید طرز تهیه شیرینی خانگی در توستر را یاد بگیرید. حالا کافی است سینی را بیرون بگذارید تا شیرینی‌ها سردتر شوند و هنگام جدا کردن از کف سینی، ترک برندارند.

شیرینی کشمشی

 

نکات مهم در تهیه شیرینی کشمشی در توستر

  • شیرینی کشمشی کلا بعد از سرو شدن، زود خشک می‌شود. پس آن را در ظرفی دربسته نگهداری کنید. یا اینکه روی سینی سرو را سلفون بکشید.
  • تمامی مواد درون رسپی باید قبل از شروع به کار در دمای محیط قرار داشته باشند.
  • بین مراحلی که گفتیم، نباید هیچ فاصله زمانی وجود داشته باشد.
  • به جای وانیل پودری، می‌توانید از عصاره این طعم‌دهنده هم استفاده کنید. حتی می‎توانید از مقداری گلاب به جای وانیل استفاده کنید.
  • پخت شیرینی کشمشی خیلی سریع انجام می‌شود و بالا و پایین زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم کل زمان پخت در کنار توستر بایستید و منتظر باشید.
  • اگر به جای شکر از پودر قند استفاده می‌کنید، آن را قبل از استفاده حتما الک کنید. زیرا پودر قند با جذب رطوبت هوا، همیشه مقداری گلوله پنهان در خود دارد.
  • اگر تمامی مراحل را درست انجام داده باشید، نهایتا باید یک شیرینی کشمشی با بافت قنادی داشته باشید. بافت حرفه‌ای شیرینی کشمشی، متشکل از بیرون و سطحی خشک و بیسکوییتی است که در درونش بافتی گوشتی و نسبتا نرم احاطه کرده است.

کلام آخر

امیدواریم از طرز تهیه شیرینی کشمشی در توستر لذت برده باشید. پخت این شیرینی زحمت چندانی ندارد. اما می‌تواند خانواده و دوستان شما را به شدت ذوق‌زده کند و به دوران بچگی ببرد. خصوصا اگر سلیقه به خرج دهید و کنارش یک سینی چای لب‌دوز دیشلمه آماده کنید و شیرینی داغ را با چای داغ سِرو کنید.
اما جدای از بحث بالا، باید گفت که شیرینی‌های دیگر هم اکثرا به همین راحتی می‌توانند در خانه پخته شوند. زیرا این یک دستور کلی از طرز تهیه شیرینی خانگی در توستر است. درواقع با اندکی بالا و پایین کردن مواد لازم و مراحل، می‌توانید از این دستور پخت برای شیرینی‌های دیگری نیز استفاده کنید. البته همیشه ترجیح بر این است که اگر می‌خواهید حرفه‌ای باشید، هر نوع خوراکی را به اصیل‌ترین روش آن بپزید. بنابراین می‌توانید در صفحات مجله سیرنگ، دنبال پخت انواع شیرینی قنادی و یا خانگی دیگر بگردید. نوش جان!

سوالات متداول

آیا با هر آردی که داریم می‌توانیم این شیرینی خانگی را درست کنیم؟
بهتر است که برای گرفتن نتیجه مطلوب از آرد نول یا آرد سه صفر که نام‌های دیگر آرد شیرینی‌پزی هستند استفاده کنید. اما به طول کل اگر این آردها را نداشتید، از نانوایی محل آرد بخرید و آن را دو بار الک کنید تا بهترین نتیجه برایتان حاصل شود.
آیا می‌توانیم به جای روغن مایع از روغن‌های دیگر استفاده کنیم؟
خیر. حواستان باشد که از همه روغن‌های دیگر نمی‌توانید استفاده کنید. روغن مایع پخت و پز چیزی است که برای پخت شیرینی کشمشی در توستر به آن نیاز دارید. روغن سرخ کردنی یا روغن زیتون برای این امر مناسب نیستند. اما می‌توانید درصورت ضرورت از روغن جامد و یا کره هم برای این کار استفاده کنید. البته درصورت استفاده از روغن جامد یا کره، نتیجه‌ای به نرمی و بافت جالب روغن مایع نخواهید گرفت!
مدت زمان نگهداری شیرینی خانگی چقدر است؟
اصولا مدت نگهداری هر شیرینی خانگی با شیرینی دیگر متفاوت است. اما برای مثال درمورد شیرینی کشمشی که شرح دادیم، اگر تمامی مسائل بالا خصوصا مسائل نگهداری آن را رعایت کنید، می‌توانید تا یک ماه آن را در یخچال نگهداری نمایید. ضمنا اگر بخواهید می‌توانید این شیرینی را در فریزر هم نگهداری کنید که مدت طولانی‌تری به شما می‌دهد. فقط کافی است که قبل از هربار سرو کردن، از مدتی قبل از فریزر بیرون بیاورید.