چطور کیک را خامه کشی کنیم؟

چطور کیک را خامه کشی کنیم؟

مرحله آخر اما مهم در تهیه کیک خامه‌ای خامه کشی آن است. با خامه کشی کیک‌ها خوشمزه‌تر و مرطوب‌تر می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد دوست دارند کیک‌های خود را بعد از پخت خامه کشی کنند؛ اما نمی‌دانند چطور باید این کار را بکنند. اگرچه این کار سخت به نظر می‌رسد؛ اما این‌طور نیست. اگر مانند دستوری که برای شما قرار می‌دهیم مرحله‌به‌مرحله پیش بروید می‌بینید که خامه کشی آن‌قدرها هم سخت نیست. ما خامه کشی با تمام فوت‌وفن‌های آن را به شما آموزش می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

خامه کشی کیک اسفنجی مرحله‌به‌مرحله 

در ادامه برای اینکه کار شما راحت شود صفر تا صد خامه کشی کیک اسفنجی را به شما آموزش می‌دهیم. 

مرحله اول: تهیه کیک اسفنجی 

آرد: 1 پیمانه (بهتر است آرد قنادی استفاده شود) 
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری سرپر 
شکر: 1/2 پیمانه 
تخم‌مرغ: 3 عدد  
شیر: 1/2 پیمانه 
روغن: 1/2 پیمانه 
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری 

بیشتر بخوانید: شیرینی‌های مخصوص عروسی

چطور کیک را خامه کشی کنیم

روش تهیه کیک اسفنجی برای خامه کشی 

در اولین مرحله باید تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته و سفیده و زرده آن‌ها را از هم جدا کنید. سفیده را همراه با نصف شکر  با همزن برقی هم بزنید تا جایی که کاملاً پف‌ کنند. در این حالت اگر ظرف را برگردانید، چیزی از ظرف نمی‌ریزد. حالا باقی‌مانده شکر را همراه با شیر به دمای محیط رسیده و وانیل به زرده تخم‌مرغ اضافه کنید. آن را با همزن خوب هم بزنید تا حالت کرمی به خود بگیرد. سپس به آن‌ها روغن را اضافه کنید. حالا باید آرد و بیکینگ‌پودر را الک کنید. مخلوط آرد را به زرده تخم‌مرغ اضافه کنید و دوباره هم بزنید. وقتی این مواد با هم خوب ترکیب شدند، سفیده تخم‌مرغ را هم به آن‌ها اضافه کرده و با لیسک هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. مایه کیک را داخل قالبی که چرب کرده‌اید بریزید. سپس آن را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. وقتی کیک پخت آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید کمی خنک شود سپس آن را برش بزنید. حالا مراحل برش کیک و خامه کشی آن شروع می‌شود. 

مرحله دوم: برش‌زدن کیک 

برای برش‌زدن کیک باید صبر کنید تا کیک خوب خنک شود. حالا آن را به قطر دلخواه خود برش دهید. برش‌ها نباید خیلی ضخیم یا خیلی نازک باشند. ضخامت در حد دو بندانگشت عالی است. لایه بالایی کیک که احتمالاً دارای شکل نامنظمی است را هم کاملاً صاف کنید. 

مرحله سوم: مرطوب کردن لایه‌های کیک 

این مرحله برای داشتن یک کیک خوشمزه ضروری است. همچنین برای بهتر فرم گرفتن خامه هم لازم است. پس اگرچه شما می‌توانید آن را حذف کنید؛ اما بهتر است این کار را نکنید. کیک را با هر مایع دلخواه مانند کاپوچینو یا شیر کمی خیس کنید. دقت کنید رطوبت باید کم باشد و فقط در حدی که کیک کمی نم بگیرد کافی است. 

در ادامه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کیک خامه‌ای موزی خانگی نیز سر بزنید.

مرحله چهارم: خامه کشی کیک  

برای این کار ابتدا خامه را کاملاً با همزن هم بزنید تا خوب فرم بگیرد. اگر از قبل خامه را در یخچال یا حتی برای مدتی در فریزر قرار داده باشید بهتر است چون بافت آن سفت‌تر خواهد بود. حالا اولین لایه کیک را روی سطح کار خود قرار دهید. کمی از خامه را روی آن ریخته و با چاقو یا کاردک آشپزخانه صاف کنید. در این مرحله می‌توانید میوه دلخواه یا سس موردعلاقه خود را روی خامه بریزید. سپس لایه دوم کیک را روی آن قرار داده و دوباره کمی خامه، میوه یا سس موردعلاقه روی آن بریزید. این کار را تا لایه آخر ادامه دهید. حالا نوبت خامه کشی کل کیک است. ابتدا لایه بیرونی کیک را با مقدار کمی خامه بپوشانید. برای این کار می‌توانید کمی خامه روی کاردک ریخته و ظرف کیک را تکان دهید تا خامه یکدست روی آن پخش شود. اگر گردون کیک دارید که کار شما بسیار راحت‌تر است. در این مرحله اصلاً نیاز نیست خامه زیادی به کیک بزنید. حالا کیک را نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید. سپس با قیف میزان بیشتری از خامه را روی بدنه کیک بریزید. در این مرحله کل سطح کیک باید با خامه پوشانده شود. سپس با یک کاردک یا پالت کیک، خامه را صاف کنید. این مرحله اگر گردون دارید بسیار راحت است؛ اما اگر ندارید باید با صبر و حوصله تمام اطراف کیک را یکدست کنید. به این مرحله آسترکشی گفته می‌شود. حالا کیک را دوباره ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. پس از گذشت این زمان می‌توانید با قیف‌های مخصوص که خامه را به شکل خاصی بیرون می‌دهند، بدنه کیک را تزیین کنید. حالا دوباره کیک را داخل یخچال قرار دهید تا ۴ ساعت بماند. پس از گذشت این زمان کیک خامه کشی شده شما آماده است.

در ادامه می‌توانید به بخش کیک‌های روغنی سیرنگ نیز سر بزنید و با انواع کیکهای خوشمزه نیز آشنا شوید.

چطور کیک را خامه کشی کنیم 

نکات مهم در خامه کشی کیک 

  • در تهیه کیک باید دقت کنید حتماً سفیده‌ها و زرده از هم جدا شوند تا پف کیک بیشتر شود. این موضوع به خامه‌ کشی راحت‌تر کیک کمک می‌کند. 
  • آرد را حتماً ۲ تا ۳ بار الک کنید تا کاملاً سبک شود و کیک شما اسفنجی باشد تا خامه روی آن بافت بهتری داشته باشد. 
  • دقت داشته باشید برش‌زدن کیک در حالتی که کاملاً داغ است می‌تواند باعث ترک‌برداشتن و خردشدن کیک شود. این موضوع خامه کشی را بسیار سخت می‌کند. 
  • حتماً اجازه دهید کیک کاملاً خنک شده باشد وگرنه خامه روی آن آب می‌شود و بافت خوبی نخواهد داشت. 
  • سعی کنید از خامه باکیفیت برای خامه‌ کشی استفاده کنید. خامه‌هایی که چرب‌تر هستند برای این کار مناسب‌ترند. 
  • می‌توانید از پودر خامه که در قنادی‌ها موجود است برای خامه کشی استفاده کنید تا کار شما راحت‌تر شود. این خامه‌ها معمولاً قوام بهتری نسبت به خامه‌های صبحانه دارند.

مطالعه مقاله طرز تهیه کیک جنگل سیاه را از دست ندهید.

کلام آخر 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند نمی‌توانند در خانه یک کیک خامه کشی شده را تهیه کنند و برای خرید آن به قنادی‌ها می‌روند. حتی برخی افراد در انواع مناسبت‌ها مانند تولد و سالگرد ترجیح می‌دهند کیک بازاری بخرند آن هم به‌خاطر خامه‌ای بودن آن! خامه کشی کیک کار سختی نیست و می‌توانید روی انواع کیک‌های خانگی آن را انجام دهید. در این مقاله ما خامه کشی کیک به ساده‌ترین روش ممکن را برای شما آموزش دادیم.  

سوالات متداول

این موضوع به دلیل داغ بودن کیک هنگام خامه کشی است. باید حتماً اجازه دهید کیک کاملاً خنک شود. حتی دمای نسبتاً کم هم می‌توانید خامه را آب کند.

این موضوع احتمالاً به‌خاطر کیفیت پایین خامه یا بیرون ماندن بیش از حد کیک پس از خامه کشی است. پس سعی کنید هم خامه تازه و باکیفیت تهیه کنید هم کیک را بعد از خامه کشی سریع داخل یخچال قرار دهید.

این موضوع به‌خاطر مرطوب نکردن لایه‌های کیک است. حتماً سعی کنید حتی با شیر هم روی لایه‌های کیک را مرطوب کنید.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)