طرز تهیه کیک جنگل سیاه

طرز تهیه کیک جنگل سیاه

بسیاری از خوراکی‌های دنیا هستند که ابتدا در رستوران‌ها و کافه‌ها و قنادی‌ها ابداع می‌شوند؛ سپس ما می‌نشینیم و فکر می‌کنیم که چگونه می‌شود آن‌ها را در خانه هم درست کرد. اما بالعکس این قضیه هم وجود دارد. زیرا خیلی دیگر از خوراکی‌های دنیا نیز وجود دارند که ابتدا به صورت خانگی پخته یا تهیه شده بودند و به مرور زمان آن‌قدر محبوب شده‌اند که در سطح انبوه بازاری تهیه می‌شوند. بعضی وقت‌ها دیگر تصور می‌شود که بعضی از این خوراکی‌های خانگی، کلا قابلیت تهیه شدن در خانه را ندارند و بیرونی هستند. چون ظاهرشان غلط‌انداز است و رسپی‌شان خیلی پیچیده به نظر می‌آید.
اگر در حوزه قنادی و شیرینی‌پزی بگردیم، سریعا با یکی از این خوراکی‌ها برخورد خواهیم کرد. کیک جنگل سیاه! احتمالا همین که اسمش را هم می‌شنوید، تصور خواهید کرد که طرز تهیه کیک جنگل سیاه خیلی ناشدنی باشد. چون اسمش هم چیز سخت و عجیب و غریبی به نظر می‌آید؛ چه برسد به رسپی‌اش! اما اگر این کیک را می‌شناسید که هیچ، اگر به اسم هم نمی‌شناسید احتمالا آن را دیده و نوش جان کرده‌اید. کیک‌هایی که به صورت لایه لایه پر از شکلات و میوه و خامه هستند، کیک جنگل سیاه نامیده می‌شوند. بنابراین باطن‌شان برخلاف اسم‌شان خیلی هم هیجان‌انگیز است!
ما در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه کیک جنگل سیاه در خانه را برای شما آموزش دهیم. اما قبل از این کار، بیایید تا کمی راجع به تاریخچه این کیک خانگی خوشمزه اطلاع پیدا کنیم. پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه کیک جنگل سیاه

کیک جنگل سیاه یا کیک بلک فارست (به زبان انگلیسی: Black Forrest) اصالتا یک کیک اروپایی محسوب می‌شود. تاریخچه پخت این کیک خیلی قدیمی است و برای اولین بار در کشور آلمان قرن شانزدهم میلادی تهیه شده است. نام اصیل آلمانی این کیک، عبارت است از: کیک گیلاسی جنگل سیاه (به زبان آلمانی: Schwarzwälder Kirschtorte). البته این کیک غیر از آلمان در کشورهایی مانند اتریش، هلند، مجارستان و... نیز پخته می‌شود.
به طور کل میانه اروپا از فرهنگ غذایی غنی برخوردار است. برای مثال کیک جنگل سیاه با دبدبه و کبکبه‌ای که در ادامه خواهید دید، دسر غذاهای آلمان قدیم محسوب می‌شده است. البته ما پیشتر درمورد سایر دسرهای اروپایی نیز برایتان گفته بودیم. برای مثال طرز تهیه دسر تیرامیسو، دستور تهیه‌ای برای یک نوع دسر مدرن ایتالیایی و خوشمزه است. حالا بیایید تا قبل از آشنایی با طرز تهیه کیک جنگل سیاه، ببینیم که به صورت خلاصه این کیک چه شکلی است؟ زیرا شاید این مقدمه برای دوستانی که اصلا تصوری از کیک جنگل سیاه نداشته باشند، کمک‌کننده محسوب شود.

کیک جنگل سیاه چیست؟

کیک جنگل سیاه در اصل تلفیقی از سه کیک خامه‌ای، شکلاتی و میوه‌ای است. به طور کلی آلمانی‌ها خیلی به کیک‌های میوه‌ای علاقه دارند. برای مثال کیک انجیر، کیک مارمالاد و کیک پسته جزو کیک‌های مشهور آلمانی محسوب می‌شوند. البته اگر شما هم به کیک‌های میوه‌ای علاقه دارید، می‌توانید رسپی انواع آن‌ها مانند طرز تهیه کیک پرتقالی را در مجله ما بخوانید.
اما ببینیم که کلیت کیک جنگل سیاه چیست؟ این کیک معمولا از لایه‌های متعدد کیک شکلاتی تشکیل شده است. لایه‌هایی که لای آن‌ها خامه ریخته شده است و میوه‌های درسته گیلاس یا آلبالو هم بین این لایه‌های گذاشته می‌شود. البته که امروزه دستور پخت‌های متعدد و بعضا متفاوتی برای این کیک ساخته شده است. اما پایه طرز تهیه کیک جنگل سیاه، معمولا از اجزای یکسانی برخوردار مانده است.
اما شاید هنوز برایتان سوال باشد که چرا اسم این کیک را گذاشته‌اند جنگل سیاه؟ آخر جنگل سیاه چه ربطی به کیک دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که کیک جنگل سیاه ابتدا در نواحی جنوب غربی آلمان ابداع و تهیه شده است. آنان از این کیک بیشتر برای سرو در مراسم تولد یا جشن‌های خاص استفاده می‌کرده‌اند. ظاهر این کیک به نوعی یادآور طبیعت جنوب غرب آلمان و منطقه‌ای جغرافیایی به نام جنگل سیاه است. منطقه‌ای که دره راین و کنار رود دانوب را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل وجود درختان کاج فراوان بر روی کوه‌ها و دره‌ها، از دور مانند یک جنگل سیاه لایه لایه دیده می‌شود. مبدعان کیک جنگل سیاه نیز به نظر سعی کرده بودند تا علاوه بر ادای دین به منطقه خودشان (شامل شهرهای فرایبورگ و بادن بادن)، قیافه کیک را با تکه‌های میوه و شکلات رنده به قیافه منطقه شبیه کنند!
به نظر مقدمه‌چینی برای آشنایی با کیک جنگل سیاه کافی می‌رسد. حالا دیگر بیایید تا طرز تهیه کیک جنگل سیاه را با هم مرور کنیم.

دستور تهیه کیک جنگل سیاه

ما از یک رسپی خاص برای دستور تهیه استفاده خواهیم کرد که از دو بخش مجزا تشکیل شده است. یعنی به عبارتی در طرز تهیه کیک جنگل سیاه، بایستی دو نوع کیک بپزیم. یکی از این دو کیک، کیک اسفنجی است که به عنوان مرکزیت کیک قرار خواهد گرفت. و کیک دیگر هم کیک تخته‌ای کاکائویی است که به کیک قبلی اضافه خواهد شد.

طرز تهیه کیک اسفنجی برای کیک جنگل سیاه

ما در این‌جا برای خلاقیت، کیک اسفنجی پایه را به صورت وانیلی درست خواهیم کرد. اما اگر شما شیفته شکلات و کاکائو هستید، می‌توانید کیک اسفنجی را هم با چاشنی کاکائو همراه کنید. البته کیک اسفنجی انواع مختلفی دارد که قبلا خیلی از آن‌ها را برایتان معرفی کرده‌ایم. برای مثال در مطلب طرز تهیه کیک شیر اسفنجی.
مواد اولیه برای تهیه کیک اسفنجی:
آرد: 60 گرم
شیر: 60 گرم
بکینگ پودر: 1/4 قاشق چای خوری
تخم مرغ: 2 عدد متوسط
کره: 1 قاشق غذاخوری
وانیل: 1/4 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کیک اسفنجی

مرحله اول: تخم مرغ‌ها و شیر را از یخچال درآورده و اجازه دهید تا خود به خود به دمای محیط برسند. پس از این اتفاق، تخم مرغ‌ها را با شکر در یک کاسه گود ریخته و با همزن برقی آن قدر باسرعت هم بزنید تا کاملا فوم دار شوند. اگر بعد از اتمام هم زدن یک شکل روی بافت تخم مرغ ایجاد کردید و چندین ثانیه شکلش را از دست نداد، یعنی کار را درست انجام دادید.
مرحله دوم: کره را به روش بن‌ماری ذوب کنید. یعنی از حرارت غیر مستقیم برای ذوب کردنش استفاده کنید. برای مثال آن را درون یک کاسه نشکن گذاشته و روی کتری با آب درحال جوشیدن قرار دهید.
مرحله سوم: وانیل را هم به مواد تخم مرغی اضافه می‌کنیم. سپس سراغ آرد می‌رویم. آرد را در یک کاسه گود دو سه بار با بکینگ پودر مخلوط کرده و الک می‌کنیم. بعد از الک کردن، آرد را به صورت ذره ذره به مخلوط تخم مرغی اضافه کرده و با لیسک یا با یک قاشق بزرگ هم می‌زنیم. دقت داشته باشید که هم زدن باید دَوَرانی باشد.
مرحله چهارم: زمانی که ذرات سفید آرد به صورت کامل ناپدید شد، وقتش است که کره آب شده را هم به مواد اضافه کرده و کمی هم بزنیم.
مرحله پنجم: حالا یک قالب گرد با قطر حدودا بیست سانتی متری را برمی‌داریم و کاغذ روغنی درونش می‌گذاریم. سپس خمیر کیک را درونش می‌ریزیم. فر را با دمای 170 درجه سانتی گراد گرم می‌کنیم تا به خوبی آماده پخت شود. بعد از چند دقیقه، قالب را درون فر گذاشته و اجازه می‌دهیم تا حدود یک ربع به خوبی بپزد.
مرحله ششم: بعد از اتمام پخت، کیک اسفنجی را بیرون آورده و روی پنجره فر قرار می‌دهیم تا بخارش از بین رفته و کمی استراحت کند. سپس آن را از ارتفاع به 2.5 تبدیل می‌کنیم. به طرزی که دو قرص کیک با قطر یکسان و ارتفاع نصف نصف داشته باشیم. حالا یکی از این دو قرص را در طرز تهیه کیک جنگل سیاه استفاده خواهیم کرد و نصف دیگرش بلااستفاده خواهد بود. البته آن نصف دیگر را هم می‌توانید به عنوان عصرانه یا صبحانه میل کنید. بنابراین ترجیحا اسراف نکنید و آن نصفه کیک را دور نریزید.
حالا بیایید تا سراغ مرحله دوم کارمان برویم و ببینیم که کیک کاکائویی تخته‌ای چگونه آماده می‌شود؟ زیرا در پایان کار باید این دو کیک (اسفنجی و کاکائویی) را با همدیگر ترکیب کنیم تا کیک جنگل سیاه داشته باشیم.

طرز تهیه کیک کاکائویی تخته‌ای

کیک کاکائویی و کیک شکلاتی از مرسوم‌ترین کیک‌های روزگار ما هستند. بعید است که طرز تهیه آن‌ها را بلد نباشید. البته ما قبلا در مطالب متنوعی انواع مختلفی از آن‌ها را مانند طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر توضیح داده‌ایم. اما در این‌جا هم طرز تهیه یک نوع ساده از کیک کاکائویی را برای شما توضیح خواهیم داد.
مواد اولیه لازم برای طرز تهیه کیک کاکائویی:
آرد: 40 گرم
زرده تخم مرغ: 3 عدد
شکر: 50 گرم
سفیده تخم مرغ: 3 عدد
شکر (برای یک بخش دیگر): 25 گرم
پودر کاکائو پررنگ: 20 گرم
کره: 20 گرم
شربت شهد (آب و شکر): 2 قاشق غذاخوری

مراحل آماده‌سازی کیک کاکائویی

مرحله اول: زرده را با شکر در یک کاسه گود ریخته و آن‌قدر با همزن برقی می‌زنیم که کاملا یکدست شود. زرده باید حالت کشدار و رنگ کرمی پیدا کند.
مرحله دوم: سفیده را هم در ظرف دیگری ریخته و آن‌قدر با همزن برقی می‌زنیم تا حالت فوم‌داری به خودش بگیرد. سپس شکر مرحله دوم را به آن اضافه می‌کنیم. (25 گرم). حالا زرده و سفیده را با هم مخلوط می‌کنیم و با لیسک هم می‌زنیم.
مرحله سوم: آرد و کاکائو را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و مخلوط می‌کنیم. این کار را با قاشق و به آرامی انجام دهید. سپس مخلوط را 2 یا 3 بار الک می‌کنیم تا به خوبی هوا بگیرد. این کار برای پف نهایی خیلی مناسب است. سپس مخلوط آردی را به آرامی و مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغی اضافه می‌کنیم و به صورت دَورانی با لیسک هم می‌زنیم. برای این کار بهتر است که ظرف را 45 درجه کج کنید.
مرحله چهارم: کره را به همان روش بن‌ماری ذوب می‌کنیم و داخل مواد خمیری می‌ریزیم. سپس در حدی هم می‌زنیم که صرفا مخلوط شود.
مرحله پنجم: حالا سینی فر را برداشته و کمی چرب می‌کنیم. سپس آردپاشی کرده و مواد را داخل سینی فر پهن می‌کنیم. فر را با دمای 180 درجه روشن کرده و سینی را داخلش قرار می‌دهیم تا حدود 15 دقیقه به خوبی بپزد.
مرحله ششم: پس از پخت کیک، سینی را بیرون آورده و اطراف نامنظم آن را می‌بریم. قرار است که یک چهارگوش (مربع) با ابعاد 25 سانتی متر به دست بیاوریم. حالا این مربع را به 8 نوار هم‌اندازه برش می‌دهیم.
مرحله هفتم: آب و شکر را روی حرارت قرار می‌دهیم تا شهد به وجود بیاید. برس برمی‌داریم و از این شهد روی نوارها می‌کشیم. دقت کنید که این شهد بیشتر برای چسباندن است تا طعم‌دهی کردن. حالا اگر خامه و گیلاس دوست دارید، باید خامه را با شکر بزنید تا پفکی بشود. سپس خامه را روی نوارها می‌مالیم و به فاصله دو سه سانتی متری از هم، گیلاس یا آلبالوی بی‌هسته را قرار می‌دهیم.
مرحله هشتم: نوارها را یکی یکی برمی‌داریم و آن‌ها را به شکل کلاف کردن، روی کیک اسفنجی می‌پیچیم. به طرزی که انتهای هرنوار، ابتدای نوار بعدی باشد. وقتی نوارها تمام شدند، می‌توانید اضافات کیک را ببرید تا زیباتر به نظر بیاید. همچنین تزئین روی کیک هم با پودر کاکائو، خامه، گیلاس و شکلات تخته‌ای ساطوری شده جالب خواهد بود.
تبریک! کیک جنگل سیاه دیگر آماده سرو است. راستی اگر از طرح و نقش‌های جالب و کیک‌های اصطلاحا دیزاین‌شده خوشتان می‌آید، می‌توانید نگاهی هم به مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه کیک حلزونی داشته باشید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب بالا لذت برده باشید. همان‌طور که دیدید، طرز تهیه کیک جنگل سیاه را می‌شود به راحتی در خانه انجام داد. تنها چیزی که نیاز دارید، کمی دقت و حوصله بیشتر نسبت به کیک‌های عادی است. مطمئن باشید که اگر این کیک را درست کنید، یک کیک مجلسی دارید که می‌توانید از آن برای انواع مهمانی و مراسم خاص خود بهره ببرید. پیشاپیش نوش جان شما و خانواده یا دوستان‌تان!

سوالات متداول

برای تهیه کیک جنگل سیاه باید از چه آردی استفاده کنیم؟
برای قریب به اکثر کیک‌ها می‌توانید از آرد سه صفر که به نام‌های آرد شیرینی پزی، آرد سفید و آرد قنادی هم مشهور است، بهره ببرید.
آیا می‌شود به جای پودر کاکائو از شکلات استفاده کنیم؟
بله، می‌توانید شکلات تخته‌ای را به روش بن‌ماری ذوب کرده و استفاده کنید. سس شکلات هم یک انتخاب دیگر است که جدای از مواد میانی، می‌تواند ترئین جالبی هم باشد.
کیک بالا برای چند نفر مناسب است؟
معمولا این مقادیر کیک برای 4 الی 6 نفر مناسب است. البته این مساله باز هم به ذائقه و میزان خوراک کیک شما بستگی خواهد داشت.