آموزش درست کردن کیک بستنی

آموزش درست کردن کیک بستنی

کیک بستنی احتمالا یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین دسرهای دنیا محسوب می‌شود. چراکه خود بستنی هم یکی از خوراکی‌هایی است که محبوب همگان، از بزرگ و کوچک و زن و مرد و اروپایی و آسیایی و... بوده و هست.
کیک بستنی سه کاربرد اصلی دارد. اول اینکه می‌شود کیک‌هایی که در آن‌ها از خامه استفاده می‌شود را با وجود بستنی کمی رژیمی‌تر کرد. دوم اینکه می‌شود برای آنان که همزمان عاشق بستنی و کیک هستند، این‌گونه هردویشان را سرو کرد. و سوم اینکه ترکیب کیک و بستنی می‌تواند امکان ایجاد خلاقیت‌هایی متفاوت را به شما بدهد تا در فصل گرما و هر زمان که خواستید، گرما و سرما را درهم بیامیزید. با وجود کیک بستنی، می‌شود در فصل سرما هم طعم بستنی را چشید و در فصل گرما که کیک نمی‌چسبد هم کیک را نوش جان کرد.
حالا فکر می‌کنید که آیا آموزش درست کردن کیک بستنی احتیاج دارید؟ درست کردن کیک بستنی صرفا ریختن کیک و بستنی روی همدیگر نیست. گرچه که آن‌گونه هم خوراکی خوشمزه‌ای خواهید داشت. اما کیک بستنی که در کافه یا قنادی گیرتان می‌آید کمی ریزه‌کاری دارد که البته اصلا چیز سختی هم نیست. به خصوص اگر بخواهید از کیک آماده استفاده نکنید و کیک درحد کیفیت لازم برای کیک بستنی باشد.
پس اگر آموزش درست کردن کیک بستنی را نیاز دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. قرار است که این کار را به 3روش مختلف برایتان توضیح دهیم.

طرز تهیه کیک بستنی (روش اول)

همان‌طور که در بالا هم اشاره کرده بودیم، آموزش درست کردن کیک بستنی را به سه روش برایتان توضیح خواهیم داد. دقت داشته باشید که معمولا در این رسپی‌ها و خوراکی‌های ابتکاری، خیلی رسپی اصلی و فرعی موضوعیت ندارد. یعنی خود شما باید تصمیم بگیرید که کدام رسپی را بیشتر دوست دارید و انتخاب خواهید کرد. برای تهیه کیک بستنی به روش اول، مواد اولیه زیر را نیاز خواهیم داشت:
آرد سفید: 1.5 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
کره: 1 پیمانه (کمی بیشتر از یک پیمانه)
بکینگ پودر: 1/2 قاشق غذاخوری
نمک: 1/4 قاشق چای خوری
شکر: کمی بیشتر از 1/2 پیمانه
شیر: کمی بیشتر از 1/2 پیمانه
تخم مرغ: 2 عدد درشت یا 3 عدد کوچک
عصاره وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
دقت داشته باشید که آموزش درست کردن کیک بستنی به دو قسمت آماده سازی مواد و تهیه کیک اسفنجی نیاز دارد. البته درست کردن کیک اسفنجی را می‌توانید از مطلب کیک اسفنجی چگونه درست می‌شود؟ نیز به طور کامل‌تر مطالعه کنید، اما به طور کل، این کیک بستنی به 45 دقیقه زمان آماده سازی و 45 دقیقه زمان پخت کیک نیاز خواهد داشت. شما می‌توانید هر کیکی که دوست داشته باشید را برای ترکیب با بستنی آماده کنید. اما معمولا پیشنهاد می‌شود که از کیک‌های ساده‌تری همچون کیک کاکائویی یا کیک وانیلی برای ترکیب با بستنی استفاده کنید. درست کردن کیک بستنی به زبان ساده از سه مرحله تشکیل شده است. اول اینکه کیک اسفنجی را بپزید. دوم اینکه داخل کیک را خالی کنید و بستنی را درونش بریزید. سوم اینکه کیک بستنی را داخل فریزر بگذارید تا اصطلاحا ببندد. حالا در ادامه به صورت ترتیبی تمام مراحل و جزئیات درست کردن کیک بستنی را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش درست کردن کیک بستنی

مراحل تهیه کیک بستنی به روش اول

مرحله اول: فر را روی دمایی بین 160 الی 170 درجه سانتی گراد روشن کرده و دربش را ببندید تا کاملا گرم شود. یک قالب متوسط در حدود 9 سانتی متر ارتفاع و قطر 23 سانتی متر بردارید. دیواره‌ها و کف قالب را با کره چرب کرده و رویش را آردپاشی کنید. سپس قالب را چند بار به میز کار بکوبید تا آرد اضافی جدا شود.
مرحله دوم: یک ظرف گود برداشته و تخم مرغ‌هایی که از یخچال درآورده‌اید تا به دمای محیط برسند را با همزن بزنید. سپس شکر و کره را نیز اضافه کرده و با همزن برقی آن‌قدر بزنید تا کاملا یکدست شوند. مخلوط حاصل باید فوم دار و کشدار باشد.
مرحله سوم: آرد را به همراه بکینگ پودر و نمک مخلوط کرده و با قاشق هم بزنید. دقت داشته باشید که این یکی از رازهای رسیدن به بافت پف دار در کیک نهایی است. سپس برای پف بیشتر، مخلوط آرد را دو یا سه بار کاملا الک کنید.
مرحله چهارم: حالا باید آرد را به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه کرده و همزمان شیر را هم ریخته و هم بزنید تا جایی که به یک بافت خمیری صاف و یکدست رسیده باشید. دقت داشته باشید که هنگام اضافه کردن آرد از جایی به بعد دیگر نه با همزن، بلکه باید با لیسک هم بزنید. ضمنا این کار را باید به صورت دَورانی انجام دهید.
مرحله پنجم: قالبی که از قبل آماده کرده بودیم را برداشته و مایه خمیر را درونش بریزید. روی کیک را بدون فشار زیاد با لیسک کمی صاف کنید. قالب را در فر بگذارید و 45 دقیقه فرصت دهید تا به خوبی بپزد. تست پختگی کیک به این صورت است که باید خلال دندانی را در دقایق آخر به بافت کیک فرو کنید. اگر هنگام بیرون آمدن چیزی به تنه خلال نچسبیده باشد، یعنی کیک شما کاملا پخته است.
مرحله ششم: کیک را پس از پخته شدن از فر در بیاورید. ابتدا ده دقیقه فرصت استراحت بدهید. سپس با نوک چاقو دیواره‌های کیک را جدا کرده و آن را از قالب بیرون بیاورید. حالا وقت برش زدن کیک است. آن را از عرض به صورت کامل به یک کیک دو طبقه تبدیل کنید. برای این کار حتما از چاقوی تیز استفاده کنید. سپس شکم کیک را خالی کرده و با قاشق، آن را تبدیل به دو نیمه توخالی کنید. به شرط اینکه به دیواره و کف و سقف آسیبی نزنید.
مرحله هفتم: مرحله نهایی این‌جاست. بستنی را دقیقا همان زمانی که کیک را برش می‌زنید از فریزر دربیاورید. حالا تمام قسمت‌های توخالی کیک را با بستنی پر کرده و دوباره کیک بستنی را درون فریزر بگذارید تا کاملا خودش را بگیرد. دقت داشته باشید که ما در دستور بالا از کیک وانیلی استفاده کردیم. اما اگر دوست دارید کیک شکلاتی داشته باشید می‌توانید مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه کیک شکلاتی را مطالعه کنید.

آموزش درست کردن کیک بستنی (روش دوم)

دستور قبلی که با هم مرور کردیم، متداول‌ترین طرز تهیه کیک بستنی (ورای نوع کیک یا بستنی) بود. اما دستور فعلی یکی از ساده‌ترین روش‌های آموزش درست کردن کیک بستنی خواهد بود. در این روش قرار است که از کیک آماده استفاده کنیم. این کیک آماده می‌تواند کیک برش خورده خریداری شده از کافه یا قنادی باشد. و یا حتی درصورت مضیقه مالی یا زمانی، کیک آماده صنعتی و بسته‌بندی شده باشد. انتخاب با شما خواهد بود.
برای این کار بهتر است که از یک لیوان استفاده نمایید. در این صورت شکل کیک بستنی شما نیز خیلی جالب خواهد شد. حالت کاپ کیک (یا همان کیک فنجانی خودمان) به کیک بستنی القا می‌شود و کیک بستنی با زیبایی جالبی از آب درمی‌آید. البته درنظر داشته باشید که ورای تمام این مسائل، کیک بستنی یک دسر خارجی است که می‌تواند به هر شکلی که شما دوست دارید تهیه شود. ما ایرانیان نیز در فرهنگ غذایی و خوراکی خودمان از خوراکی‌هایی که حالت دسر دارند غافل نبوده‌ایم. برای مثال یکی از دسرهای سنتی را می‌توانید در مطلب طرز تهیه دسر با ارده و شیره دنبال کنید. 
اما حالا بیایید سراغ آموزش درست کردن کیک بستنی خودمان برگردیم. برای این کار به روش فوری (روش دوم) باید کیک را با دهنه قالب دلخواه (برای مثال همان لیوان) برش بزنیم. بعد از چند برش یک اندازه، حالا می‌توانید کار را شروع کنید. ابتدا یک لایه از کیک داخل لیوان بگذارید. حالا کمی بستنی ریخته و با لیسک صاف کنید. دوباره لایه‌ها را به همین شکلی که گزارش کردیم روی هم بچینید و تا بالای لیوان بالا بیایید.
این کیک بستنی باید زمان بیشتری، در حدود 4 ساعت داخل فریزر قرار بگیرد تا کاملا حالت یکنواخت و منسجمی به خودش پیدا کند. بعد از درآوردن، می‌توانید کیک بستنی فوری خود را با میوه‌های خردشده یا ریز، مانند تکه سیب، توت فرنگی و... یا پودر نارگیل، ترافل رنگی و شکلات خردشده تزئین کنید.
دقت داشته باشید که در روش بالا مقادیر را عنوان نکردیم، زیرا در این روش ابتکاری، همه‌چیز و مقادیر و نوع انتخاب‌ها به خود شما بستگی خواهد داشت. ضمنا اگر دوست داشته باشید می‌توانید روش اول را نیز با حوصله بیشتر به شکل روش فعلی قالب بزنید تا زیباتر شود.

آموزش درست کردن کیک بستنی

آموزش درست کردن کیک بستنی بدون فر (روش سوم)

این روش نیز مانند روش بالا یک روش ابتکاری و خلاقانه محسوب می‌شود. جایی که نه فر دارید و نه حتی کیک، می‌توانید با استفاده از بیسکویت پتی بور یک جور کیک بستنی جذاب درست کنید. البته ما پیشتر و در مطالب گذشته همچون طرز تهیه دسر با بیسکویت پتی بور به کاربردی بودن این بیسکویت اشاره کرده بودیم.
اما آموزش درست کردن کیک بستنی با بیسکویت پتی بور به این شرح است. ابتدا باید برخلاف دو روش قبلی، بستنی را از فریزر دربیاوریم تا کمی نرم و شل شود. حالا برای بهتر شدن بافت می‌توانید مقداری شکلات چیپسی یا خلال هم درون بستنی بریزید. حالا فرض کنید که قرار است لازانیا درست کنید. پس کف یک قالب بزرگ، بیسکویت پتی بور بچینید و بستنی را رویش بمالید. سپس دوباره بیسکویت را مانند ورقه قرار داده و بستنی بریزید. این کار را تا اتمام مقدار دلخواه انجام داده و سپس مخلوط را چند ساعت در فریزر قرار دهید تا به خوبی بتواند خودش را بگیرد. برای مقادیر هم می‌توانید در نظر خود تیرامیسو را قرار دهید. اگر هم با تیرامیسو آشنا نیستید، کافی است نگاهی به مطلب طرز تهیه دسر تیرامیسو بیندازید.

انواع کیک بستنی

ما در قسمت‌های بالا سه روش جالب برای آموزش درست کردن کیک بستنی ارائه کردیم. اما روش‌های ابتکاری برای این کار خیلی زیاد هستند. چندی دیگر از آن‌ها را در پایین به طور خلاصه برایتان مرور خواهیم کرد:

  • کافی است که روی هر کیکی کمی بستنی بمالید و چند دقیقه داخل فریزر بگذارید تا خودش را به صورت کامل بگیرد.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید کیک بستنی چندلایه درست کنید. برای این کار باید هر بار از یک بستنی با طعم متفاوت روی کیک بمالید. حالا 30 دقیقه در فریزر گذاشته و پس از درآوردن، روی لایه بستنی قبلی، یک لایه بستنی جدید بمالید و گذاشتن داخل فریزر را تکرار کنید.
  • اگر میوه‌هایی که دوست دارید را خرد کرده و داخل بستنی مخلوط کنید، می‌توانید کیک بستنی میوه‌ای درست کنید. یک راه جذاب هم این است که شیک غلیظی از بستنی و هرآنچه که دوست دارید، شامل میوه، شکلات، بیسکویت و... درست کرده و لا به لای ورقه‌های کیک از آن شیک غلیظ بریزید. اما توجه داشته باشید که رقیق بودن شیک باعث خرابی کار و خمیر شدن کیک خواهد شد.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. ما سعی کردیم تا آموزش درست کردن کیک بستنی را به روش‌های مختلف برایتان توضیح دهیم. بستنی و کیک خوراکی‌هایی هستند که محدودیت سنی ندارند. از بچه سه چهار ساله تا سالمند 100 ساله از نوش جان کردن این دو لذت خواهند برد. بنابراین با کمی صرف وقت و حوصله می‌توانید این دو جزء را با هم ترکیب کرده و دوستان و خانواده‌تان را از چشیدن این ترکیب لذت‌بخش، سورپرایز کنید.

سوالات متداول

چه میوه‌هایی برای استفاده در کیک بستنی مناسب هستند؟
میوه‌هایی مانند تکه موز، بسیار مناسب استفاده در کیک بستنی هستند. خصوصا در کیک بستنی شکلاتی. زیرا علاوه بر سازش طعم، بافت کیک بستنی را نیز خراب نخواهند کرد. البته شما می‌توانید از هر میوه‌ای که دلخواهتان باشد استفاده کنید. ضمنا اسانس میوه نیز می‌تواند در کیک بستنی مورد استفاده قرار بگیرد.
غیر از میوه، دیگر چه موادی را می‌شود در کیک بستنی استفاده کرد؟
یکی از خوراکی‌های خوشمزه و مناسب جهت ترکیب، ژله است. کافی است که یک کیک بستنی لیوانی درست کنید و بعد از بسته شدن کیک بستنی، حالا مایع ژله را به رویش ریخته و صبر کنید تا ببندد. البته از ژلاتین بیشتری استفاده کنید تا زمان بستن پایین بیاید.
کیک بستنی رولتی چیست؟
برای درست کردن کیک بستنی رولتی باید لایه‌ای از کیک را به صورت حلزونی پخش کرده و داخلش را با بستنی شل شده پر کنید. سپس سریعا در فریزر بگذارید تا ببندد.