طرز تهیه بستنی زعفرانی

طرز تهیه بستنی زعفرانی

بر کسی پوشیده نیست که بستنی، محبوب‌ترین دسر در سراسر دنیاست. اگرچه این دسر محبوب در تمام طول سال تولید و استفاده می‌شود؛ اما خوردن آن در فصل تابستان و زمانی که هوا گرم است، لطف دیگری دارد. طعم خوشمزه و دلچسب آن در کنار خنکی دلپذیری که در وجودتان ایجاد می‌کند، حسابی شما را سرحال می‌آورد. یکی از محبوب‌ترین انواع بستنی در ایران، بستنی زعفرانی است که از گذشته‌های دور در ایران تولید شده و طعم دلچسب آن به خاطرات مردم ایران گره خورده است. اگر شما هم از طرفداران بستنی زعفرانی هستید و تمایل دارید که این بستنی خوشمزه را در خانه آماده کنید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا شما را با کامل‌ترین و ساده‌ترین دستور تهیه بستنی زعفرانی آشنا کنیم. بدون شک از طعم بی‌نظیر آن شگفت‌زده خواهید شد!

روش تهیه بستنی زعفرانی

مواد لازم برای تهیه بستنی زعفرانی:
شیر پرچرب: 2 پیمانه
گلاب: 1/4 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
پودر ثعلب: 1 قاشق غذاخوری
خامه: 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ: 1 قاشق غذاخوری
خلال پسته: 1 قاشق غذاخوری
اسانس یا پودر هل (اختیاری): به مقدار لازم
با استفاده از مقاله‌ طرز تهیه بستنی سنتی، این بستنی خوشمزه و خاطره‌انگیز را هم امتحان کنید!

طرز تهیه بستنی زعفرانی

مراحل تهیه بستنی زعفرانی

طرز تهیه بستنی زعفرانی بسیار ساده است. اگر مراحل زیر را بادقت و حوصله انجام دهید، خوشمزه‌ترین بستنی زعفرانی عمرتان را تهیه خواهید کرد!
ابتدا خامه را با چنگال یا همزن هم بزنید تا یکدست شود. سپس آن را در کف یک سینی (ترجیحاً سینی استیل) به ضخامت یکسان پهن کنید و سطح آن را با قاشق یا کاردک صاف کنید. ضخامت خامه باید حدود 2 میلی‌متر باشد. سپس سینی را درون فریزر قرار دهید تا خامه یخ بزند. 
شیر را درون قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا شیر، جوش بیاید. وقتی شیر شروع به جوشیدن کرد، شعله را کم کنید. زعفران دم‌کرده و گلاب را به شیر اضافه کنید و هم بزنید. سپس مقداری پودر یا اسانس هل نیز به محتویات قابلمه اضافه کنید.
شکر و ثعلب را در یک ظرف بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط شکر و ثعلب را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و هر بار به ‌اندازه یک قاشق غذاخوری به محتویات قابلمه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا شکر و ثعلب کاملاً حل شوند. سپس قاشق بعدی را اضافه کنید. در این مدت محتویات قابلمه را به‌صورت مداوم هم بزنید. وقتی محتویات قابلمه غلیظ شد، شعله را خاموش کنید و مایه‌ی بستنی را درون یک ظرف ترجیحاً استیل بریزید.
درون یک ظرف دیگر که اندازه آن از ظرف حاوی مایه‌ی بستنی بزرگ‌تر باشد، مقدار زیادی یخ خرد شده بریزید. سپس ظرف حاوی مایه بستنی را درون ظرف حاوی یخ‌های خرد شده و دقیقاً روی یخ‌ها قرار دهید تا مایه‌ی بستنی گرمای خود را از دست بدهد و خنک شود. در این مدت با استفاده از یک همزن دستی، مایه‌ی بستنی را به‌صورت مداوم هم بزنید. این کار باعث می‌شود که بستنی غلیظ و کش‌دار شود. این مرحله یکی از مهم‌ترین فوت‌وفن‌های تهیه بستنی زعفرانی است، بنابراین آن را بادقت انجام دهید.
وقتی مایه‌ی بستنی کاملاً خنک و غلیظ شد، آن را به مدت 30 دقیقه درون فریزر قرار دهید. پس از گذشت 30 دقیقه، ظرف را از فریزر خارج کنید و مواد را از کناره‌ها به سمت مرکز، به مدت 3 تا 4 دقیقه هم بزنید. مجدداً ظرف را به مدت 30 دقیقه درون فریزر قرار دهید. این کار را پنج بار تکرار کنید. هم‌زدن مداوم بستنی سبب می‌شود که بستنی شما حالت یخ‌زدگی نداشته باشد و بافت آن نرم و غلیظ و کش‌دار شود.
پس از آنکه پنج مرتبه آن را تکرار کردید، مجدداً ظرف را از فریزر خارج کنید. در این مرحله به سراغ خامه بروید و آن را از فریزر خارج کنید. خامه یخ‌زده از سینی جدا کرده و خرد کنید و به همراه خلال پسته به مایه بستنی اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند. سپس آن را درون یک ظرف دربسته بریزید و مجدداً به فریزر منتقل کنید. پس از گذشت 5 تا 6 ساعت، بستنی شما آماده است. آن را از فریزر خارج کرده و در ظرف دلخواهتان سرو کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. نوش جان!
با استفاده از طرز تهیه بستنی میوه‌ای، بستنی‎های متنوع و خوشمزه‌ای را با میوه‌های مختلف تهیه کنید و از طعم متفاوت آنها لذت ببرید!

نکات تکمیلی برای تهیه بستنی زعفرانی

  • پودر ثعلب به بستنی شما خاصیت کشسانی می‌دهد و آن را غلیظ می‌کند؛ بنابراین سعی کنید از پودر ثعلب مرغوب در تهیه بستنی استفاده کنید. همچنین سعی کنید از پودر ثعلب دقیقاً به همان مقداری استفاده کنید که در دستور تهیه گفته شده است. زیرا اگر مقدار آن بیشتر باشد، بستنی بیش از حد سفت و غلیظ می‌شود و اگر کمتر باشد، بستنی شل شده و شکل نمی‌گیرد.
  • هر بار که مایه بستنی را از فریزر خارج کردید، آن را چند دقیقه هم بزنید تا از یخ‌زدگی بستنی جلوگیری شود و بستنی شما نهایتاً غلیظ و کش‌دار شود.
  • سعی کنید از شیر پرچرب استفاده کنید؛ زیرا شیر کم‌چرب سبب یخ‌زدگی بستنی می‌شود.
  • برای تزیین بستنی زعفرانی می‌توانید از نان‌های مخصوص قنادی، انواع مغزها، قطعات میوه یا خامه فرم گرفته استفاده کنید.
  • برای تهیه خامه یخ‌زده و همچنین قرار دادن مایه بستنی در ظرف حاوی یخ، ترجیحاً از ظروف استیل استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که مواد سریع‌تر خنک شود و خوب ببندد.
  • در تهیه بستنی زعفرانی از خامه پرچرب استفاده کنید تا تکه‌های آن درون بستنی یخ نزند.

پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌ طرز تهیه بستنی شکلاتی بزنید. احتمالاً با یک‌بار امتحان کردن این بستنی، به یکی از طرفداران آن تبدیل خواهید شد.

طرز تهیه بستنی زعفرانی

جدول ارزش غذایی بستنی زعفرانی

جدول زیر ارزش غذایی بستنی زعفرانی به‌ازای هر 100 گرم بستنی را نشان می‌دهد:
انرژی: 250 کالری
کربوهیدرات: 24 گرم
چربی: 11 گرم
پروتئین: 3.5 گرم
کلسیم: 89 میلی‌گرم
میزان چربی معمولاً به مقدار چربی موجود در شیر و خامه بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب

کلام آخر

بستنی زعفرانی در واقع اصیل‌ترین بستنی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. این بستنی خوشمزه ریشه در خاطرات مردم ایران دارد و شما کسی را پیدا نمی‌کنید که این بستنی را نشناسد یا دست‌کم یک‌بار آن را امتحان نکرده باشد. همه ما گاهی در صف‌های طولانی منتظر می‌مانیم یا مسافت‌ طولانی را طی می‌کنیم تا از بستنی‌فروشی موردنظرمان، بستنی زعفرانی اصیل دلخواهمان را تهیه کنیم. اما از همین لحظه به بعد، شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز، با استفاده از طرز تهیه بستنی زعفرانی که در این مقاله به شما آموزش داده شد، این بستنی خوشمزه را با مرغوب‌ترین مواد در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

سوالات متداول

این مشکل غالباً به دلیل استفاده از پودر ثعلب نامرغوب یا افزودن مقدار ثعلب کمتری نسبت به‌اندازه گفته شده در دستور تهیه بستنی زعفرانی است. همچنین هم نزدن بستنی هنگام خارج کردن آن از فریزر طی چندین مرحله متوالی، سبب شل شدن بستنی می‌شود.

در این صورت می‌توانید خامه را درون نایلون فریزر یا کیسه‌ی زیپ کیپ بریزید. سپس خامه را به ضخامت حدود 2 میلی‌متر پهن کنید و آن را درون فریزر قرار دهید. پس از آنکه خامه یخ زد، نایلون را به‌راحتی از آن جدا کنید.

پس از هر بار استفاده از بستنی زعفرانی، آن را در فریزر قرار دهید. دقت داشته باشید که برای نگهداری آن حتماً از ظرف دردار استفاده کنید. بستنی زعفرانی را می‌توان تا یک ماه بعد از تهیه آن استفاده کرد.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)