طرز تهیه بستنی سنتی

طرز تهیه بستنی سنتی

احتمالاً بخش زیادی از خاطرات شیرین کودکی شما هم به طعم لذت‌بخش بستنی سنتی گره خورده است. عصر یک روز تعطیل گرم تابستانی را به خاطر بیاورید که پدر و مادرتان دستان کوچک شما را در دستشان گرفته‌اند و شما را به پارک می‌برند. تاب‌بازی می‌کنید، سرسره‌بازی می‌کنید، دوستان جدید پیدا می‌کنید، با آنها بازی می‌کنید و از ته دل شاد هستید. پدرتان از دکه‌ی پارک برایتان بستنی می‌خرد: بستنی سنتی قیفی با طعم زعفرانی. چه لذتی دارد! با خوردن آن، سرمای دلپذیری در وجودتان می‌دود و سرحال می‌شوید. بدون شک شادی کودکانه شما با خوردن این بستنی کامل می‌شود. به همین خاطر است که طعم این بستنی خوشمزه و خاطره‌انگیز هرگز فراموش نخواهد شد. ما امروز اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم این طعم خاطره‌انگیز را مجدداً خلق کنید. این شما و این طرز تهیه بستنی ‌سنتی! 

روش تهیه بستنی سنتی

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی:
شیر پرچرب 1 لیتر
خامه صبحانه 100 گرم
شکر 500 گرم
ثعلب 1 قاشق غذاخوری
گلاب 4 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
خلال پسته به میزان دلخواه

طرز تهیه بستنی سنتی

مراحل تهیه بستنی سنتی

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی بسیار ساده است؛ اما به صبر و دقت فراوانی نیاز دارد. اگر مراحل زیر را دقیق و باحوصله پیش ببرید، در نهایت خوشمزه‌ترین بستنی سنتی عمرتان را سرو خواهید کرد!
یک سینی استیل با اندازه مناسب بردارید به طوری که بتوان آن را در کشوی فریزر قرار داد. خامه را روی سینی بریزید و با قاشق آن را در کف سینی پهن کنید تا ضخامت آن به حدود 2 میلی‌متر برسد. سپس سینی را در فریزر قرار دهید تا خامه یخ بزند. (برای اینکه بعداً خامه‌ی یخ‌زده راحت‌تر از کف سینی جدا شود، می‌توانید کف سینی را سلفون بکشید و یا در کف سینی یک نایلون فریزر قرار دهید، سپس خامه را روی آن پهن کنید.)

شیر را در یک قابلمه بریزید و روی شعله‌ی گاز قرار دهید تا جوش بیاید. بعد از اینکه شیر جوش آمد، شعله‌ی آن را کم کنید. در ادامه گلاب و زعفران دم‌کرده را به شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. (سعی کنید مقدار زعفران دم‌کرده‌ای که به شیر اضافه می‌کنید، از مقدار مورد نظرتان بیشتر باشد. این به این خاطر است که اگرچه ممکن است شیر در حال جوشیدن به رنگ زعفرانی دلخواه شما درآمده باشد، اما وقتی شیر سرد شود، رنگ زعفرانی آن کم‌رنگ خواهد شد.) 

شکر و ثعلب را در یک ظرف بریزید و کاملاً با هم مخلوط کنید. سپس آن را به صورت مرحله به مرحله به محتویات قابلمه اضافه کنید. هر بار یک قاشق از مخلوط شکر و ثعلب را به شیر اضافه نموده و خوب هم بزنید تا مواد کاملاً با هم مخلوط شوند، سپس قاشق بعدی را اضافه کنید. مواد را آنقدر هم بزنید تا شکر و ثعلب به طور کامل در شیر حل شوند. در پایان باید محتویات قابلمه مقداری غلیظ شده باشد.

اکنون یک کاسه بزرگ (ترجیحاً استیل) بردارید و آن را پر از یخ کنید. کاسه‌ی دیگری نیز بردارید که اندازه آن از اندازه کاسه‌ی حاوی یخ کوچک‌تر باشد؛ به طوری که بتوان آن را در کاسه‌ی حاوی یخ قرار داد. سپس محتویات قابلمه را در کاسه‌ی کوچک‌تر بریزید و آن را روی یخ‌ها قرار دهید. می‌توانید روی یخ‌ها مقداری نمک بپاشید تا سرما را بهتر منتقل کنند. در ادامه بستنی را با یک هم‌زن دستی باحوصله هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که بستنی کم‌کم حالت کش‌دار پیدا کند. سپس کاسه‌ی حاوی بستنی را به مدت 30 دقیقه در داخل فریزر قرار دهید. 
توجه داشته باشید که این مرحله یکی از مهم‌ترین فوت‌وفن‌های تهیه بستنی سنتی در خانه است؛ بنابراین آن را بادقت و حوصله کافی انجام دهید.

پس از گذشت 30 دقیقه، بستنی را از فریزر خارج کنید و حدود 3 تا 4 دقیقه آن را هم بزنید. سپس مجدداً بستنی را در داخل فریزر قرار دهید. این کار را باید 5 مرتبه تکرار کنید.
6. قبل از اینکه بستنی را برای آخرین بار درون فریزر قرار دهید، باید خامه‌ی یخ‌زده و خلال پسته را به آن اضافه کنید. بنابراین سینی خامه را از فریزر خارج کرده و آن را از سینی جدا کنید. سپس خامه‌ی یخ‌زده را به اندازه دلخواه خرد کنید و همراه با خلال پسته به محتویات کاسه‌ی بستنی اضافه کنید و آن‌ها را خوب هم بزنید. سپس کاسه را مجدداً داخل فریزر قرار داده و 2 تا 3 ساعت به آن زمان دهید تا در فریزر بماند. نهایتاً بستنی را از فریزر خارج نموده و آن را سرو کنید. این طعم بی‌نظیر و خاطره‌انگیز شما را شگفت زده خواهد کرد. نوش جان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی میوه‌ای

طرز تهیه بستنی سنتی

تزیین و سرو بستنی

برای تزیین و سرو بستنی می‌توانید از مواد مختلفی استفاده کنید:
انواع مغزها: اسکوب‌های بستنی را در ظرف موردنظر قرار دهید و با مغزهای مختلف از جمله پسته، فندق، بادام درختی، بادام‌هندی و... آن را تزیین کنید.
خامه و ترافل‌های رنگی: می‌توانید مقداری خامه‌ی قنادی روی اسکوب‌های بستنی قرار دهید. سپس روی آن ترافل‌های رنگی بریزید.
تکه‌های میوه: برای تزیین بستنی می‌توانید از انواع میوه‌های تابستانی نظیر هلو، گیلاس، آلو، آلبالو، توت‌فرنگی و... استفاده کنید. طعم بستنی همراه با تکه‌های میوه بسیار خوشمزه خواهد شد.
بیسکویت و نان‌های مخصوص قنادی: برای تزیین بستنی می‌توانید از انواع بیسکویت‌ها به‌صورت کامل یا خورد شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید بستنی را همراه با نان‌های مخصوص قنادی سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی شکلاتی

نکات مهم در تهیه بستنی سنتی

اگر مقدار شکر استفاده شده در تهیه بستنی از مقدار شکری که در دستور پیشنهاد شده، بیشتر باشد، بستنی آب می‌اندازد و نمی‌بندد.
قبل از تهیه بستنی، حتماً شیر را بجوشانید.
سعی کنید از ثعلب مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. در غیر اینصورت بستنی دچار یخ‌زدگی شده و کش‌دار نمی‌شود.
برای تهیه بستنی سنتی خانگی از شیر پرچرب استفاده کنید؛ زیرا شیر کم‌چرب و معمولی باعث می‌شود که بستنی به جای کش‌دار شدن، حالت یخی پیدا کند.
اگر می‌خواهید برای تهیه این بستنی از بستنی‌ساز استفاده کنید، حتماً باید مایه‌ی بستنی را در فریزر قرار دهید تا کمی ببندد.

یکی از دسرهای خوشمزه، دسر زعفرانی است که در مقاله طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله روش تهیه آن را آوردیم.

ارزش غذایی بستنی سنتی

جدول زیر ارزش غذایی بستنی سنتی به‌ازای هر 100 گرم بستنی را نشان می‌دهد:
انرژی 250 کالری
کربوهیدرات 24 گرم
چربی  11 گرم
پروتئین 3.5 گرم
کلسیم 89 میلی‌گرم
میزان چربی معمولاً به مقدار چربی موجود در شیر و خامه بستگی دارد.

در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله طرز تهیه کیک بستنی نیز مراجعه کنید.

کلام آخر

بدون شک یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در فصل تابستان، بستنی است. فصل تابستان را فقط با خنکی بستنی می‌توان سپری کرد. این خوراکی سرد و خوشمزه با دمیدن سرمایی دلپذیر در وجودتان، حسابی شما را سرحال می‌آورد. در این مطلب، طرز تهیه بستنی سنتی به‌صورت گام‌به‌گام به شما آموزش داده شد تا هر زمان که خواستید، بستنی محبوبتان را تهیه کرده و همراه با عزیزانتان از طعم بی‌نظیر و خاطره‌انگیز آن لذت ببرید. 

سؤالات متداول

چگونه می‌توان میزان کالری بستنی سنتی را کاهش داد؟
برای کاهش میزان کالری بستنی سنتی می‌توانید خامه را به طور کامل از مواد آن حذف کنید و یا از خامه‌ی کم‌چرب استفاده کنید. البته می‌توانید مقدار آن را هم کاهش دهید.
آماده شدن بستنی سنتی چقدر طول می‌کشد؟
برای تهیه‌ی مایه‌ی بستنی به حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارید. قراردادن بستنی در فریزر، خارج‌کردن آن پس از 30 دقیقه و هم زدن آن نیز 5 مرتبه تکرار خواهد شد که حدود 2 ساعت و 30 دقیقه طول خواهد کشید. نهایتاً 2 تا 3 ساعت زمان لازم است که بستنی ببندد و برای سروشدن آماده شود.
طعم بستنی سنتی خانگی چگونه شبیه طعم بستنی‌های بازاری خواهد شد؟
برای این کار باید تمام مراحل یاد شده را بادقت و حوصله انجام دهید و از زعفران و ثعلب مرغوب استفاده کنید. همچنین می‌توانید به مایه‌ی بستنی مقداری عرق هل یا چند قطره گلاب اضافه کنید.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)