طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب

طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب

طرز تهیه بستنی در خانه از آنچه که فکر می‌کنید بسیار ساده‌تر است. در این روزهای گرم تابستانی هیچ‌چیزی بهتر از یک بستنی خوشمزه نیست. خرید بستنی انتخابی چندان اقتصادی نیست و تهیه بستنی در خانه نیز به تجهیزات مخصوص نیاز دارد. برخلاف باور بسیاری از افراد، بستنی خانگی را می‌توان بدون دستگاه و تنها با یک ماده اولیه تهیه کرد؛  ثعلب!
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ می‌خواهیم طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب را در کنار یکدیگر یاد بگیریم. تهیه این بستنی هیچ نیازی به دستگاه‌های مخصوص بستنی‌ساز ندارد و هزینه تهیه آن نیز بسیار ارزان و اقتصادی خواهد بود. این بستنی با نام بستنی ترکی یا دوندورما نیز معروف است و مزه بسیار خوبی دارد؛ با ما همراه باشید.

روش تهیه بستنی خانگی با ثعلب

مهم‌ترین ماده اولیه‌ای که برای تهیه بستنی خانگی به آن نیاز دارید، ثعلب است. شما می‌توانید ثعلب را از عطاری‌ها یا فروشگاه‌های مخصوص لوازم قنادی تهیه کنید. باقی مواد اولیه این دسر همگی در دسترس هستند و حتی ممکن است که اکثر آن‌ها را از قبل در خانه داشته باشید. از دیگر دسرهای ساده که می‌توانید برای پذیرایی استفاده کنید، دسر زعفرانی با ژله است؛ شما می‌توانید طرز تهیه این خوراکی را نیز در مجله سیرنگ بخوانید.
از جمله مواد اولیه بستنی خانگی با ثعلب باید به این موارد اشاره کنیم:
خامه سنگین: 1 پیمانه
شیر کامل: 3 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
ثعلب: 1.5 قاشق چای‌خوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
گلاب: 1 قاشق چای‌خوری
خلال پسته:(1/2) پیمانه
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب مشاهده کردید، می‌تواند برای تهیه حدود یک لیتر از این بستنی کافی باشد. اگر فکر می‌کنید که این میزان برای شما زیاد است، می‌توانید با حفظ نسبت مساوی، همه مواد اولیه را کاهش دهید. همچنین اگر دوست دارید که این بستنی را برای پذیرایی در مهمانی‌های بزرگ‌تر حاضر کنید، کافی است که با همان نسبت مساوی، همه مواد اولیه را بیشتر کنید.

طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب

مراحل تهیه بستنی خانگی با ثعلب

تهیه این بستنی بسیار ساده است و هیچ فوت‌وفن خاصی ندارد که از پس آن برنیایید. با راهنمایی که در ادامه به خدمت شما ارائه خواهیم داد، می‌توانید خیلی راحت این دسر خوشمزه را آماده کرده  و از مزه  خوش آن لذت ببرید. طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب حدود 1 ساعت 30 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت. از دیگر دسرهای ساده، باید به دسر بدون تخم‌مرغ اشاره کنیم؛ شما می‌توانید طرز تهیه این دسر را نیز در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
در طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
ابتدا قابلمه‌ای بزرگ انتخاب کنید و شیر را داخل آن بریزید. سپس خامه را اضافه کنید و خوب این دو را با یکدیگر ترکیب کنید تا یکدست شوند. حال قابلمه را روی اجاق قرار دهید و شعله را روی متوسط تنظیم کنید. اجازه دهید که شیر جوش بیاید و شروع به غل‌زدن کند. حواستان باشد که بعد از جوش‌آمدن شیر، شعله را تا جای ممکن کم کنید.
حال شکر را با پودر ثعلب ترکیب کنید. این ترکیب را آرام‌آرام و در طی چندین مرحله به شیر که در حال جوشیدن است اضافه کنید. در این مدام شیر و شکر را هم بزنید تا خوب با یکدیگر مخلوط شوند. مرحله پخت خامه بستنی خانگی حدود 45 دقیقه طول خواهد کشید. هم‌زدن را در این میان فراموش نکنید، زیرا باعث می‌شود که بستنی شما حسابی کشدار شود.
بعد از گذشت 45 دقیقه، می‌توانید وانیل و گلاب را به سلیقه خود به ترکیب شیر و خامه اضافه کنید. حال شما باید ترکیبی با بافتی شبیه به فرنی یا کرم کاستارد داشته باشید. اگر به این میزان از غلظت نرسیده‌اید، می‌توانید مدت‌زمان بیشتری شیر را روی اجاق نگه دارید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید که خنک شده و به دمای اتاق برسد.
خامه بستنی را داخل ظرفی بریزید که به سرما مقاوم است. ظرف را به مدت 30 دقیقه داخل فریزر قرار دهید. پس از 30 دقیقه خامه را از فریزر بیرون آورده و با یک قاشق محکم، هم بزنید. این مرحله را تا چندین دفعه دیگر تکرار کنید؛ مجموع مدت‌زمان استراحت بستنی در فریزر و هم‌زدن آن باید در نهایت حدود 3 ساعت شود. (یعنی لازم است که بستنی را 5 تا 6 مرتبه از فریزر خارج کرده و به مدت چند دقیقه هم بزنید، سپس به فریزر برگردانید.)
پس از پایان این مراحل، اجازه دهید که بستنی شما به مدت 3 تا 4 ساعت در فریزر استراحت کند. اگر زمان کافی دارید، بهتر است که حداقل یک شب آن را در فریزر بگذارید. در زمان سرو، آن را از فریزر خارج کرده و حدود 5 دقیقه صبر کنید که به دمای اتاق برسد؛ حال می‌توانید آن را در ظرف‌های مخصوص ریخته و میل کنید. نوش جان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی میوه‌ای

طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب

نکات مهم در تهیه بستنی خانگی با ثعلب

ما تلاش کردیم تا تمام نکات لازم برای بستنی خانگی با ثعلب را در طول دستور تهیه آن به شما آموزش دهیم. اگر حتی اندکی از دنیای آشپزی آگاه باشید، می‌دانید که بهبود یک دستور پخت با هزاران روش و نکته کوچک، امکان‌پذیر است. اگر شما هم می‌خواهید که بستنی ترکی شما مانند بستنی‌های بازاری باشد، بد نیست که نکات زیر را به یاد داشته باشید: 

  • اگر از عصاره وانیل استفاده می‌کنید، آن را در انتهای پخت و اگر از پودر وانیل استفاده می‌کنید، آن را در ابتدای پخت شیر به مواد بستنی اضافه کنید.
  • اضافه‌کردن چاشنی‌هایی مانند وانیل یا گلاب در آخر پخت، باعث می‌شود که مزه و عطر چاشنی‌ها در بستنی بسیار قوی‌تر باشند.
  • شما می‌توانید به‌جای استفاده از گلاب و وانیل، از هر چاشنی دیگری که خواستید استفاده کنید؛ دارچین، هل و زعفران از بهترین گزینه‌های ممکن هستند.
  • می‌توانید در این بستنی از پودر کاکائو نیز استفاده کنید و بستنی خانگی کاکائویی داشته باشید.
  • میزان شیرینی این بستنی به خودتان بستگی دارد، می‌توانید مقدار شکر را کاهش یا افزایش دهید و بستنی متفاوتی داشته باشید.
  • اگر به ثعلب دسترسی نداشتید، می‌توانید به‌جای آن از 3 تا 4 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت استفاده کنید.
  • حواستان باشد که اضافه‌کردن ثعلب بیشتر از اندازه مجاز، می‌تواند باعث سفت‌شدن بستنی شما شود.

مطالعه مقاله طرز تهیه بستنی زعفرانی را از دست ندهید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ با طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب آشنا شدیم. این بستنی را با نام‌های دیگری مانند بستنی ترکی یا دوندورما نیز می‌شناسند؛ به همین دلیل می‌تواند چنین گفت که اصالت این بستنی، از کشور ترکیه است. تهیه این بستنی بسیار ساده است و می‌تواند بهترین گزینه برای روزهای گرم تابستان باشد. یادتان باشد که برای پذیرایی از مهمان‌های عزیز خود، همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ نیز استفاده کنید؛ کیک لایه‌ای با شکلات سفید یکی از محبوب‌ترین محصولات برند ما به شمار می‌رود.

سوالات متداول

هرچند که اصالت این بستنی سفیدرنگ است و باید به همین شکل سرو شود، اما شما می‌توانید از انواع رنگ‌های مجاز خوراکی نیز در این دسر استفاده کنید.

بله. شما می‌توانید این بستنی را بدون شکر تهیه کنید و در عوض برای شیرین‌کردن آن از شیره خرما یا شیره انگور استفاده کنید. با این کار بستنی سالم‌تری خواهید داشت.

انواع محصولات سیرنگ را می‌توانید برای پذیرایی به کار بگیرید، پیشنهاد ما برای این کار، انواع کیک‌های لایه‌ای سیرنگ است.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)